Fremstilling af skeder i Kydex

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Ansoknives » 9. nov 2005, 19:12

Jeg lavede den "tutorial" for lidt tid siden til mit amerikanske knivforum. På opfordring fra Gunnut vises den her... :) I må desvære finde jer i at det er skrevet på engelsk.

I made a kydextutorial a couple years back and thought it needed redoing as I have changed quit a few things since then....here goes..

Start with a suitable knife :) ..in this case a Persian Ring fighter something I had laying around :) (still not finished in the picture....)
Billede

Put 3 layers of masking tape on both sides of the knife.

Billede

Use a sharp knife to cut the excess tape and your good to go to next step.

Billede

I usually work on several sheath at the same time as there is always some waiting envolved when making sheath and you might just as well do something while waiting :) so here is "the batch"

Billede

Next step is to cut some kydex to a rough size of whats needed. I use .080" kydex on all my knives. I use a regular white colorpencil to draw on the kydex. I place the knife on one side and start drawing.

Billede

Then I roll the knife over and mark again.

Billede
Jens Ansø

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 9. nov 2005, 19:13

Now I use a box cutter to score the kydex...you don´t have to cut deep.

Billede

Now with a little force you can break the kydex along the cut. I used to bandsaw the rough pieces out but this is faster and cleaner!

Billede

Here I got the forming tools lined up. A couple pieces thick plywood with foam glued on. This foam is from some fancy "garden knee pads" I found in the local hardware store. Quick Grip vises and cotton gloves.

Billede

Now put the kydex in a small toasteroven at 150 C/ 302 F (this is aprox and what works best for you...you need to try some different temps to get the results YOU like). Leave the kydex in there untill it is rubber like but not so long as the kydex starts to loose its shape and shrink.

Billede

When the kydex is hot enough take it out and place on one of the foam plates. Put the knife on and fold the kydex over. Place the other foam plate on top and pull the knife towards the fold to get a nice tight fit. Now put the Quick Grips on and apply pressure...leave for 5 minuttes or so. (this is where you start working on another sheath!)

Billede

After the 5 you can open up the press and see if it was succes or not...if not pop it into the oven and start over! In this case it worked great.


Billede

Now I mark where I want the eyelets. I have made a small template that makes it easy to position the holes so a small Tek-Lok will fit the sheaths. I make my own beltlooks but like the possibility to use the Tek-loks.

Billede

I use a drill with a centerpoint to drill the holes. I use 8-8 eyelets and drill a 6.5mm hole (alittle bigger than 1/4)


Billede
Jens Ansø

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 9. nov 2005, 19:13

Now I drill the needed holes with full speed on the drillpress. I have found that the full speed reduces the risk of the drill grabbing the kydex.
Billede

With a set of punchtools I set all the eyelets. I get my 8-8 eyelets at Knifekits.com and the punchset from a local leathershop.
Billede

Now it is time for roughing out the shape on the bandsaw. I have illustrated witht he white pencil what i am going to remove but normally I just eyeball it.
Billede

Cutting the sheath roughly into shape on the bandsaw. I just try to get somewhat close to the final shape as the final shaping will be on the beltgrinder.

Billede


Moving on to my horizontal beltgrinder with a 2" wheel, a dedicated 80 grit belt and slow speed. It pays of to have a dedicated belt for kydexsheath as it hardly gets worn and if your using a belt that has been used for wood or micarta your sheath with be full of wood and micarta dust when your done. Now I grind the sheath to its final shape.
Billede

The sheath is starting to look like I want it

Billede

With a 220 grit belt (also dedicated to this operaton) I remove the deep scratches from the 80 grit belt.

Billede

With a small homemade polishing machine I buff the edges to get them smooth and to take out any sharp edges and corners. I use no compound just friction to buff the kydex.
Billede

After final buffing I blow the sheath clean from dust with compressed air. The I use a 50/50 mix of acetone and WD40 on a piece of cloth to rub the edges. This gets a nice shine on them...!
Billede

The knife is testfitted in the sheah to see if everything works ok. If not I may remove some material if the fit is too tight or reheat the opening int he sheath and compress alittle bit if the fit is too loose.

Billede

This was the total sheath production that day.

Billede

in the next post I will show how I make and attach my beltloops.
Jens Ansø

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 9. nov 2005, 19:14

Allright...on tot he beltloops....I usually make a bunch at a time and cut a sqare foot or two up in strips about 1 3/4 x 6". I put 4-5 in the oven at the same time and shape one at a time and replace the one I take out with a new one..that way i can make 10 or 20 without the kydex getting too hit and without having to wait for each heatup. I wrap the hot piece of kydex around a bar of steel the same size I want the inner size of the loop to be. Now I press the kydex around the steel bar with 2 aluminium profiles and hold untill it cools off.

Billede

Now I grind the beltloop on my diskgrinder to get everything nice and square. Start with the folded side as this is the only straight line on the loop to begin with.
Billede

The loop is sanded on the 220 grit on the beltgrinder, polished and rubbed with the acetone/WD40 and then I mark two holes for the screws. Again I use my template to line them up.

Billede

With a pair of dividers I mark for a 3rd hole on the back. this will only go through one layer of kydex and is placed there so the sheath can be tilted at an angle.

Billede

I countersink all holes and then stamp the front with my name and year.

Billede

To attach the sheath I use 1/4" aluminium standofs, black oxide screws and rubberwashers to allow some flex.

Billede

Finally a few pictures of a couple sandwich sheaths in the works.
The knife is covered on both sides with masking take as above. The main difference is that the sheath is made out of two pieces of kydex with one being shaped to the knife and the other left flat.
On this knife the kydex wont reach the handle so it is important that the handlepart sticks out from the plywood so the kydex will fit.

Billede

On this one the kydex will cover part of the handle so the handlepart is left ON the plywood.

Billede

When I have marked for eyelet holes using the template I put the two pieces of kydex that will form the sheath together with Kant-Twist´s and drill away...rest of the procedure is same as above.

Billede

end of this tutorial. Hope it will be helpfull for some.. :)
Jens Ansø

Michael
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jun 2005, 21:06
Geografisk sted: Kalundborg Danmark

Indlæg af Michael » 9. nov 2005, 19:50

Yderst interasant .
Men havad er lige kydex, og hvor kan man skaffe sådan noget. {:\/:} >>_:
xx

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 9. nov 2005, 19:59

<;>

Total respekt (øh ja hvor køber man kydex (og skruerne med tilbehør)?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 9. nov 2005, 20:01

selvom det ikke er der jeg handler de skruer og nitter jeg bruger kan alt hvad man har brug for købes her: http://www.knifekits.com ...fordelen er at man kan købe i nøjagtig de mængder man har brug for og ikke 500-1000 stk af hver som jeg plejer. Kydex er en plasttype....
Jens Ansø

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 9. nov 2005, 20:28

Ansoknives skrev:Kydex er en plasttype....
som kan købes........?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 9. nov 2005, 20:30

http://www.knifekits.com har alt incl kydex!
Jens Ansø

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 25. nov 2005, 01:52

God billedserie med fremstilling af skede i kydex. :;_()

Jens har du en lignende serie, med opslibning af et blad.

Jeg er meget betaget af dine knive, og har investeret i en båndsliber til formålet, samt en meter rwl 34 så der skal snart ske noget.

Det er især hvordan man får lavet et fixtur så man kan få opslebet bladet ens på begge sider, da jeg ikke regner med at frihånds slibning skal praktiseres lige med den første kniv.

Mvh. Zubra

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 25. nov 2005, 08:20

nej jeg har ikke lavet en slibe billed serie.....jeg vil bestemt anbefale frihåndsslibning som det første...bevares, hvis du bruger et fixtur kommer du måske hurtige til et nogenlunde resultat men hvis du først lærer dig selv at være afhængig af et fixtur er sandsynligheden for at du kommer til at frihåndslibe lille.......fixturer kan være ok til nogle ting...f.eks bruger jeg et når jeg grovsliber mange tveæggede klinger. sparer mig for lidt tid og stress....til almindelige knive er det bare med at komme igang...

jeg afholder iøvrigt enmands kurser i slibning hvis du er interesseret....(kun frihånds slibning)
Jens Ansø

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 25. nov 2005, 11:03

Næste gang du keder dig, så laver du lige den dansk tekst ;-)

Har et spørgsmål (nej mange):
Ansoknives skrev:Leave the kydex in there untill it is rubber like but not so long as the kydex starts to loose its shape and shrink
Hvad siger din efarindig? Taler vi om 5 minutter eller 20 minutter (ca.)?

M.h.t. bælteholderen. Er det et stykke, som er lagt dobbelt i hele størrelsen (det ser det helt klart ud til)? Og i givet fald skal der så også snittes med en hobbykniv?

Gode råd til, hvorledes man folder dette Kydex over en pistol? Den er jo meget breddere end et knivblad. Skal man snitte indvendigt, eller bare forsøge at folde det varme Kydex. Ok en anden mulighed er at lave en "Pancake" hylster, hvor det er to enkeltstykker, som som "skrues/nittes" sammen på begge siden at våbnet. Nogen råd inden jeg køber mig fattig i Kydex, smelter det totalt fast i konens 10.000 kroners oven, eller i totalt fast på en skyder?
Vedhæftede filer
snit.JPG
snit.JPG (45.19 KiB) Vist 30256 gange
bælte.jpg
bælte.jpg (52.93 KiB) Vist 30251 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Fast Fumble » 25. nov 2005, 11:16

Ansoknives skrev:Jeg lavede den "tutorial" for lidt tid siden til mit amerikanske knivforum. På opfordring fra Gunnut vises den her... :)
Denne tråd er så god, at den bør gøres til en Stickie, og Anso-fætteren gøres til æresmedlem!
Og der vil stensikkert kunne mærkes en stigning af salget af Kydex indenfor de næste par måneder <-:
Gøbnød, er det ikke noget du kan bringe videre?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Opslibning af blad

Indlæg af Zubra » 25. nov 2005, 11:18

Et kursus i frihåndsslibning er jeg absolut interesseret i. Men det er lidt svært at få afsat tid til det, da jeg har dyr der skal passes.

Jeg har købt sliberen hos Hanghøj. og han har også fortalt mig at du afholder kurser i frihåndsslibnining.

Men "A prøver sq" og så kommer der jo nok flere spørgsmål med tiden.

Zubra

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. nov 2005, 13:35

Jeg kiggede lige efter Kydex forhandlere i Danmark, og efter hvad jeg lige kan se, så kan man formodentlig købe det hos Vink AS, de har i hvert fald en brochure på dansk om det.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 25. nov 2005, 13:51

gunnut skrev: Hvad siger din efarindig? Taler vi om 5 minutter eller 20 minutter (ca.)?...
Ca 3-5 min....
gunnut skrev: M.h.t. bælteholderen. Er det et stykke, som er lagt dobbelt i hele størrelsen (det ser det helt klart ud til)? Og i givet fald skal der så også snittes med en hobbykniv?
ja den er dobbelt hele vejen rund.....der snittes ikke for at kunne bøje men for at kunne knække passende stykker fra hinnanden. Når kydexen er varm er den fuldt føjelig...!
gunnut skrev: Gode råd til, hvorledes man folder dette Kydex over en pistol? Den er jo meget breddere end et knivblad. Skal man snitte indvendigt, eller bare forsøge at folde det varme Kydex. Ok en anden mulighed er at lave en "Pancake" hylster, hvor det er to enkeltstykker, som som "skrues/nittes" sammen på begge siden at våbnet. Nogen råd inden jeg køber mig fattig i Kydex, smelter det totalt fast i konens 10.000 kroners oven, eller i totalt fast på en skyder?
Jeg har ikke nogen erfaring med at lave pistolhylstre men en pancake vil nok være nemmest...ellers kunne man sikkert tape et afstandsstykke fra løbsmunding til skæfte (på undersiden)...folde kydexen omkring og sætte i pres....dernæst lave nogle afstandsstykker hvor man så kan sætte skruerne igennem for at holde de to sider sammen...ville give en justerings mulighed for stramhed..mener det er sådan Blade-Tech laver sine...

ang ovnen...en 50 kr seddel kan købe en toastovn i rødekors ...så slipper du for ballade...(det kan godt lugte lidt...) men ellers brug evt en gammel rist og læg sølvpapir i bunden for en sikkerheds skyld..(har aldrig selv haft problemer....ang de to illustrationer....vil lige understrege at man skal IKKE ridse/skære for at bøje!
mapzter skrev:Jeg kiggede lige efter Kydex forhandlere i Danmark, og efter hvad jeg lige kan se, så kan man formodentlig købe det hos Vink AS, de har i hvert fald en brochure på dansk om det.
ideen fejler ikke noget men de har det ikke som lagervare men skal tage det hjem fra USA....minimums ordre er 2 kvadratmeter...prisen kender jeg ikke....
Jens Ansø

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Lycon » 27. nov 2005, 23:14

Pistolskytte skrev:Denne tråd er så god, at den bør gøres til en Stickie, og Anso-fætteren gøres til æresmedlem!
Ja du har helt ret, jeg har tilført den i artikeldatabasen.

Lyc/ <**>|
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Baconium
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. jul 2016, 21:03
Interesser: knive
Geografisk sted: jylland

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Baconium » 6. jul 2016, 21:04

Denne tråd er så god, at den bør gøres til en Stickie
Jeps. Det blev den også, men 11 år senere er billederne væk.

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re:

Indlæg af 5317 » 10. jul 2016, 09:17

Michael skrev:Yderst interasant .
Men havad er lige kydex, og hvor kan man skaffe sådan noget. {:\/:} >>_:
http://www.bushcraftbutikken.dk/shop/20 ... elg-farve/

samme sted kan man anskaffe diverse nitter og "værktøj"
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Bofhenator » 10. jul 2016, 09:54

Baconium skrev:
Denne tråd er så god, at den bør gøres til en Stickie
Jeps. Det blev den også, men 11 år senere er billederne væk.
Billedkilden er NVF, så det er en fejl, sandsynligvis ifm med opdateringen. Mon ikke den kan reddes?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Bofhenator » 10. jul 2016, 16:28

Baconium skrev:
Denne tråd er så god, at den bør gøres til en Stickie
Jeps. Det blev den også, men 11 år senere er billederne væk.
Det er retur igen :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Marius » 10. jul 2016, 16:30

Bofhenator skrev:
Baconium skrev:
Denne tråd er så god, at den bør gøres til en Stickie
Jeps. Det blev den også, men 11 år senere er billederne væk.
Billedkilden er NVF, så det er en fejl, sandsynligvis ifm med opdateringen. Mon ikke den kan reddes?
Tak til Bofhenator for at gøre opmærksom på fejlen.

Det var simpelthen skredet i svinget for mig under opdateringen, at billeder i en periode for ti år siden blev uploadet til en anden folder.
Heldigvis havde vi en backup :krydsser:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Baconium
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. jul 2016, 21:03
Interesser: knive
Geografisk sted: jylland

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Baconium » 14. jul 2016, 00:26

Hey det var altså mig der fandt fejlen! :) Rigtigt fedt at se den med billeder!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af Lycon » 23. jul 2016, 00:12

Marius skrev: Det var simpelthen skredet i svinget for mig under opdateringen, at billeder i en periode for ti år siden blev uploadet til en anden folder.
Ja nu må du sgu lige stramme balderne sammen! :shame: :impatient:











:getout:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

MadGlad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jun 2015, 18:23
Interesser: Ting der kan sige bang.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Fremstilling af skeder i Kydex

Indlæg af MadGlad » 24. jul 2016, 10:07

Det der skal jeg da så meget prøve at lave til min Winchester 1894 :Agents:
Så længe der er bly i luften er der håb :thumbup:

Besvar