F J skrev:ACE1 skrev:
Foldeskæfter (de anses ikke velegnede ud fra et sportsligt synspunkt)…
Eftermontering af mundingsbremse (begrundelse henstår i det uvisse)
Gevind i piben (grundet ”negativ signalværdi”)…
Må ikke ligne et fuldauto våben (nøjagtig samme formulering som det EU forslag der nu er endelig afvist af næsten alle medlemslande)
Våben der i det offentlige rum betragtes som henførende til politi og militær. (”Signalværdi” igen?).
Må ikke have integrerede støtteben (begrundelse henstår i det uvisse)
Er hvad der står i paranteserne den interessentanalyse der er foretaget fra DSF's side?
Er der nogen der har overvejet at det måske ikke handler om teknik, men om personer?
Kan det tænkes at man hos DSkyU har dårlige erfaringer med personer der er fascinerende af våben med de nævnte kendetegn?
Jeg vil sige at en opsummering af den liste er at man ikke kan lide moderne våben.
Ja, skydning med en AR-15 har nok større chancer for at tiltrække uønskede typer end de klassiske forenings-rifler.
Men pistolskytterne har tilsyneladende fint kunne håndtere problematikken, selv om deres udstyr spænder fra forladere over salonpistoler og militærpistoler til konstruktioner der hører hjemme i en science-fiction film.
Og for øvrigt så kan jeg ikke se noget galt i at foretrække de moderne våben. Jeg læste om skytteforeningernes historie, og der fremgik det at man trænede med samme rifler som hæren, indtil de halvautomatiske kom frem. Grunden til at man ikke introducere dem i foreningerne var at
de var for dyre for private . (Med forbehold for min ringe hukommelse)
Så jeg kan ikke se nogen rationel grund til at insistere på at man
kun vil bruge rifler baseret på 1800 tals teknologi, og gerne modificeret så de ikke minder meget om de originale våben.
Hvorfor kan der ikke være plads til begge dele?
Skytteforeningerne blev grundlagt af folk der skød med moderne standard våben, det er ikke noget at skamme sig over.