Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Kalthoff » 14. jul 2016, 10:23

Nicolai skrev:Jeg gider ikke hele tiden skulle tænke på hvornår den næste skive ryger af salamien. Jeg er i det hele taget træt af at det regel helvede der eksistere. Det gør en hobby som egentlig burde give en glæde, til noget der giver en flere spekulationer end jeg gider.
Jeg tog jagttegn for 4-5 år siden.

Jeg er vokset op med marker og traktorer og åbne vidder, men er pga. erhverv endt i en lejlighed i København.

Jeg savnede at have et praktisk formål med at komme på landet og jeg savnede at arbejde med jorden og planterne, få noget til at spire og gro og så høste gevinsten af anstrengelserne. Jeg savnede også at møde nogle mennesker udenfor mit fag og min by-omgangskreds og genoprette sociale relationer til den type mennesker jeg voksede op iblandt.

Jeg havde ikke forestillet mig at at prisen skulle være at jeg nu bruger mere tid på love og regler og administrative praksisser og politiske rævekager og intrigante interesseorganisationer og hysteriske "miljøbevægelser" og EU forordninger og pis og papir, end jeg bruger på selve jagten og på at arbejde med jagtterrænet og være sammen med folk derude.

Ved de jagtmiddage jeg har deltaget i, har samtaleemnet i halvdelen af tiden været regelhelvedet. Folk er pissebange for at komme til at overse en eller anden regel ændring. Der bliver nervøst spurgt til om andre i selskabet kan forklare et eller andet hjørne af regelcirkusset som spørgeren er i tvivl om. Det ødelægger ganske fornøjelsen.

Det regel- og intrige-pis får jeg rigeligt af i mit by-erhverv, men der faktisk værre på jagtområdet end i mit by-erhverv.

:mad:

Den ydmyge CZ 455 .22 LR jeg fik løsladt af AC-Ø her forleden ser jeg nu er i farezonen. For CZ laver et "tacti-cool banan magasin" til den med plads til 25 patroner https://shop.cz-USA.com/ProductDetail/1 ... 25-Rd-Poly

:puke:

Faktisk købte jeg en ydmyg CZ i stedet for en virkeligt gennemført lækker Weihrauch der kostede det dobbelte, fordi det ligger i baghovedet at min våbengarderobe nok ikke bliver noget jeg kommer til at eje og nyde de næste 40+ år. Jeg køber våben efter at jeg skal kunne tåle at miste det hele til "myndighederne", både økonomisk og følelsesmæssigt.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 14. jul 2016, 11:16

Glockster skrev:
ReneKJ skrev:Jeg tror godt det kunne tolkes hvis man kunne se hvilke AM der blev henholdsvis vedtaget og afvist.
Men jeg kan ikke finde resultaterne nogen steder, kun den stemmeliste som du linker til.
Lige præcis og derfor så mener jeg vil skal finde ud af hvad der er hoved og hale på afstemningen INDEN alle på forummet begynder at løbe rundt som høns uden hoveder og skrige "vi har tabt..vi har tabt".

Jeg tænker at resultatet fra afstemningen samt dertilhørende dokumenter bliver publiceret af EU inden for de næste par dage.

So KEEP CALM AND CARRY ON :razz:
:goodpost:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 14. jul 2016, 11:21

Svensk politiker udtaler sig:
Men det politiska hantverket handlar tyvärr sällan om att vinna något nobelpris i litteratur utan snarare vinna majoritet för det minst dåliga alternativet.
http://www.fjellner.eu/summerar-tankar- ... irektivet/
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 14. jul 2016, 11:38

ACE1 skrev:Svensk politiker udtaler sig:
Men det politiska hantverket handlar tyvärr sällan om att vinna något nobelpris i litteratur utan snarare vinna majoritet för det minst dåliga alternativet.
http://www.fjellner.eu/summerar-tankar- ... irektivet/

Siger han at de har nedstemt "forbuddet mod halvautomatiske , femårige licenser , forbud mod fjernsalg , obligatoriske medicinske og mentale tests , og selv de nyeste dumhed at forbyde visse magasin" ? (Tak til Google translate)
Jeg har lidt svært ved at dekryptere politiker-svensk.
Sett utifrån detta är jag faktiskt inte missnöjd med gårdagens omröstning. Hade någon sagt till mig när vi började den här processen att Europaparlamentet skulle se ut att avhålla sig från att göra ett kommissionsförslag om vapen helknäppt utan tvärt om försöka göra ett dåligt förslag mer balanserat och ta bort dumheter så hade jag aldrig trott dem. Att man skulle förkasta förbud mot halvautomater, femåriga licenser, förbud mot distanshandel, obligatoriska medicinska- och mentaltester och till och med den senaste dumheten om att helt förbjuda vissa magasin var kort och gott inte det förväntade. Och det som är viktigast i politiken är oftast det man lyckas hindra snarare än det man genomför. Så är glaset halvfullt eller halvtomt? Jag menar nog trots allt att det är halvfullt. Och då finns det nog anledning att skåla i detsamma!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. jul 2016, 11:44

ReneKJ skrev:Siger han at de har nedstemt "forbuddet mod halvautomatiske , femårige licenser , forbud mod fjernsalg , obligatoriske medicinske og mentale tests , og selv de nyeste dumhed at forbyde visse magasin" ? (Tak til Google translate)
Det stemmer meget godt overens med det som DJ skriver:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... rette-vej/
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 14. jul 2016, 12:07

Mapzter skrev:
ReneKJ skrev:Siger han at de har nedstemt "forbuddet mod halvautomatiske , femårige licenser , forbud mod fjernsalg , obligatoriske medicinske og mentale tests , og selv de nyeste dumhed at forbyde visse magasin" ? (Tak til Google translate)
Det stemmer meget godt overens med det som DJ skriver:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... rette-vej/
Det ser godt ud hvis de har ret, jeg håber at DJ har fået læst det ordenligt igennem denne gang.
Begrænsningen på 20 skuds magasiner kommer selvfølgeligt til at kunne mærkes især for dem der har AR-rifler nu, men vi frygtede 10 skuds-magasiner til rifler eller måske ligefrem et forbud.

Måske kan det ligefrem blive et argument mod vores egne foreningers stramninger, da de kommer til at stå temmelig alene med deres vurdering af hvad der er sportsvåben.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 14. jul 2016, 13:46

Hvis og såfremt det bliver som ovenstående, i sidste ende, så tolker jeg det som en kæmpe tillidserklæring fra EU til de lovlydige våbenejere. Vi skal trods alt tænke på, at der er lande med langt større udfordringer end lille regelrette DK, hvor vi har meget få negative sager.

Jeg er hverken pro EU, salamimetoder og indskrænkninger eller dårlig lovgivning, men jeg ser et element af accept og forståelse, som jeg ikke havde ventet. Vi kal lige huske på, at anti'erne ikke har sparet på usaglige argumenter og andre tosserier.

Skytter og jægere bør dog så, straks stille krav om lempelser på andre områder og ikke bare rende i flyverskjul. Der må være plads til bl.a. lyddæmpere og større kalibre, i de enkelte stater, således vi også kan rejse med vores våben.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 14. jul 2016, 13:51

Jeg tror stadig jeg venter med at fejre eller græde til jeg har set det skrevne resultat fra afstemningen i går :blink:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 14. jul 2016, 13:52

Fra svensk forum:
Efter att ha fått svar av Fjellner via Twitter vågar jag mig på min egna tolkning av texten.
1. De bössor som har ett inbyggt 20+magasin=Kat A.(Finns det ens sådana?)
2. De bössor som har vik eller teleskopmöjligheter=Kat A.
3. De bössor som KAN ta 20+ mag men som laddas med mindre magasin=kat B.
Således kommer alla IPSC rifle-skyttar få se sina vapen hamna i kat A då de har vik el teleskop kolv samt att de vill ha tillgång till 20+ mag.
Alla jägare får jaktlicens på de bössor som inte har vik el teleskopmöjligheter men som också kan laddas med 20+ mag. Att ladda dessa med 20+ blir således förbjudet(även på bana om man inte innehar licens på kat A bössa?) och magasinen kommer bara kunna köpas av kat A licensinnehavare.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 14. jul 2016, 14:04

ACE1 skrev:Fra svensk forum:
2. De bössor som har vik eller teleskopmöjligheter=Kat A.
3. De bössor som KAN ta 20+ mag men som laddas med mindre magasin=kat B.
Således kommer alla IPSC rifle-skyttar få se sina vapen hamna i kat A då de har vik el teleskop kolv samt att de vill ha tillgång till 20+ mag.
Hvad er "vik"?
Og nu er jeg måske for fleksibel, men er der nogen grund til at IPSC skytter ikke kan benytte fast kolbe og 20 skuds-magasiner?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 14. jul 2016, 14:07

ReneKJ skrev: Hvad er "vik"?
Folde

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. jul 2016, 14:20

Så vidt jeg kunne se, så ville folde eller teleskob kolber kun flytte et våben til kat. A, hvis det bragte våbnet under en totallængde på 60cm.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. jul 2016, 15:17

ReneKJ skrev:Og nu er jeg måske for fleksibel, men er der nogen grund til at IPSC skytter ikke kan benytte fast kolbe og 20 skuds-magasiner?
De seriøse skytter jeg kender, som skyder IPSC riffel, benytter ikke folde- eller teleskopkolber, men derimod faste kolber ala ACE ultralite og lignende. Og Tyskerne bruger 10-skuds magasiner i deres halvauto rifler til IPSC.

Så jo, i princippet er der ikke noget i vejen for det. Det betyder bare et antal tusinde kroner i mistet investering for de fleste, og skaber noget bøvl for de skytter som skal konkurrere udenfor EU, f.eks. ved det kommende verdensmesterskab i Rusland. De skal finde en måde at få fat i fuld-kapacitetsmagasiner ved konkurrencen på, så de ikke er handikappet ift. eksempelvis Amerikanerne.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator

Indlæg af Glockster » 14. jul 2016, 16:30

Så ligger der en del materiale fra afstemningen i går.

I skal ned til punkt 11 og herunder finder i de dokumenter der blev anvendt på mødet.

http://www.emeeting.europarl.europa.eu/ ... tt-2813015
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt/skydevåben
Has thanked: 7 times

Indlæg af Rubberduck » 14. jul 2016, 17:36

Halvautomatiske våben udgør en stor andel af nutidens jagt- og sportsskydevåben. Det konkluderes i evalueringsundersøgelsen, at visse halvautomatiske våben nemt kan ombygges til fuldautomatiske våben, og det nuværende direktiv fastlægger ikke nogen tekniske kriterier for at forhindre en sådan ombygning. Men selv uden ombygning til kategori "A" kan visse halvautomatiske skydevåben være meget farlige, når deres kapacitet med hensyn til antal patroner er høj. Forslaget forbyder halvautomatiske våben, som indgår i den nuværende kategori "B7".

Kan det ikke kun tolkes som at alle halv-auto bliver ulovlig. ? :???: eller er det den tekst de har fået til at stemme udfra, og det så derefter er blevet ned stemt. ?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 14. jul 2016, 17:44

Rubberduck skrev:Halvautomatiske våben udgør en stor andel af nutidens jagt- og sportsskydevåben. Det konkluderes i evalueringsundersøgelsen, at visse halvautomatiske våben nemt kan ombygges til fuldautomatiske våben, og det nuværende direktiv fastlægger ikke nogen tekniske kriterier for at forhindre en sådan ombygning. Men selv uden ombygning til kategori "A" kan visse halvautomatiske skydevåben være meget farlige, når deres kapacitet med hensyn til antal patroner er høj. Forslaget forbyder halvautomatiske våben, som indgår i den nuværende kategori "B7".

Kan det ikke kune tolkes som at alle halv-auto bliver ulovlig. ? :???: eller har jeg misforstået noget. ?
Når I citerer noget eller nogen, så bliver I nød til at anføre kilde og dokumentversion. Henvises der til forslag til ændring af direktivet, det vedtagne forslag eller en tredjeparts fortolkning, med afsæt i gårsdagens afstemning..... Eller noget helt andet???

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt/skydevåben
Has thanked: 7 times

Indlæg af Rubberduck » 14. jul 2016, 17:52

Fra Glocksters link Punkt 11 side 9 http://www.emeeting.europarl.europa.eu/ ... tt-2813015 :smile:

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 14. jul 2016, 18:04

Rubberduck skrev:Fra Glocksters link Punkt 11 side 9 http://www.emeeting.europarl.europa.eu/ ... tt-2813015 :smile:
Jeg tror du har fat i det oprindelige forslag fra 2015.
Det blev ikke vedtaget i den form, og der er sket mange ændringer siden.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 14. jul 2016, 18:25

ReneKJ skrev:
Rubberduck skrev:Fra Glocksters link Punkt 11 side 9 http://www.emeeting.europarl.europa.eu/ ... tt-2813015 :smile:
Præcis derfor.

The sky is falling.... The sky is falling.

Vent nu på fakta.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 14. jul 2016, 18:29

Agamemnon skrev:
ReneKJ skrev:
Præcis derfor.

The sky is falling.... The sky is falling.

Vent nu på fakta.
Enig!

Og lige nu er den mest konkrete fortolkning af afstemningsresultatet nok det, som Jægerforbundet har lagt ud ... se Mapzters link et par indlæg oppe i tråden.
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 15. jul 2016, 12:13

Jægerforbundet plejer nu ikke have styr på ret meget...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator

Indlæg af Glockster » 15. jul 2016, 12:23

Agamemnon skrev:The sky is falling.... The sky is falling.

Vent nu på fakta.
:numberone:

Prøv nu at bemærk at hverken Firearms-united eller FACE har en konklusion på deres hjemmeside efter afstemningen den 13. juli og hvorfor mon?

Jeg printede samtlige mødedokumenter fra mødet den 13 juli i IMCO og forsøgte i går aftes at danne mig et overblik over hvad der egentlig var stemt igennem....det lykkedes på ingen måde og det til trods for jeg normalt arbejder både med EU og det offentlige.

Så min tanke er at lige nu prøver alle (ironisk nok formodentlig også diverse IMCO folk) at finde ud af hvad der egentlig blev stemt igennem og med hvilken tekst.

Så som ungerne siger til mig når jeg flipper: "Chillax....."

:beback:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 15. jul 2016, 12:32

Jeg er ikke sikker på at der selv blandt parlamentarikerne er enighed om hvad resultatet er....

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 15. jul 2016, 13:11

Hvis man er på DSF mailing liste for skydepolitisk arbejde, så har de lige sendt en mail ud med de tilføjelser der blev vedtaget

Man kan melde sig til på http://skyttesport.dk/index.php/skytter/skydepolitik

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 16. jul 2016, 21:39

Det kan godt være vi ikke har alle detaljer endnu, men det tyder ikke godt når selv Vicky Ford ikke indser hvad hun har stemt for...

https://ukshootingnews.wordpress.com/20 ... -outlawed/

Besvar