Elbæk skrev:De betjente jeg kender/omgås, siger at beskeden oppefra har været ret klar; gå efter de "faste kunder" (ie. de kriminelle) og folk som bærer kniv i nattelivet o.lign. "Huskereglen" lader til (kan jeg forstå) at være, at man skal afholde sig fra at være i besiddelse af en kniv på lokationer og til arrangementer hvor der er alkoholbevilling.
I samme åndedrag har beskeden været, at man ikke skal søge at "efterprøve" rammerne for den nye lov. Hvad dét præcis betyder, er der delte meninger om, men det lader til at den mest gængse tolkning er; "Lad være med at skabe en situation som vi oplevede det med den gamle lov!"
Ser man bort fra en enkelt lokal ældre pensioneret betjent, som er glad for at høre sig selv tale og anser sig selv for at være et alvidende orakel mht. våbenloven, uden dog at formå et imponere nogen, i hvert fald ikke undertegnede (samme pensionerede betjent påstår f.eks. til stadighed hårdnakket at alle låsbare knive er ulovlige), så har ingen af de betjente jeg har talt med vedr. knive, udtrykt det mindste om at der, som de er blevet briefet iht. den nye lov, skulle gøre sig noget særligt gældende mht. anerkendelsesværdigt foremål og enhåndbetjente knive.
Det lyder rigtigt godt...lidt et "best case" scenarie ud fra de manglende rammer der nu engang er.
Jeg må indrømme at jeg går med min lille lommekniv (Boker Trance 42 eller Spyderco Ambitious) til hverdag igen, på arbejde, til og fra arbejde, på tanken, til bueskydning osv. Jeg lægger den i skuffen hvis vi skal ud og have en øl efter arbejde, til fodboldkamp eller lignende. Hvis jeg ved at jeg får brug for en kniv...i haven, i skoven, jagt, 3D stævne så tager jeg min Spyder PM2 eller en dolk med.
Jeg har ikke haft besvær med at administrere muligheden for at havne i en af de "black listede" situationer.
Pesimist som jeg er, så frygter jeg selvfølgelig hvordan loven bliver adminstreret i fremtiden, når alle har glemt retningslinierne og problemerne med den gamle lov, og når nye måletal tvinger en eller anden politichef til at teste loven. Well....den tid den sorg.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre