Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Sommerglad » 11. aug 2016, 20:04

Først og fremmest: Jeg er helt ny her men har brugt den sidste uges tid til at "suge" viden, ikke mindst her fra.
Når det er sagt, så har jeg (efter 20 års pause) besluttet mig for at jeg gerne vil skyde lidt til måls igen. Jeg HAR bestilt en baghaveskyder, men er ikke bleg for at ændre mening.

Jeg synes jeg er ret afklaret men er 100% åben for gode råd fordi jeg godt ved hvor begrænsende ubevidst uvidenhed kan være. :smile:
Min situation er at jeg (for lang tid siden) har skudt med rigtig meget forskelligt (fra .177 til .50) dog hovedsageligt .22 på 15meter og 9mm pistol. Nu forestiller mig lidt sjov med skiver i baghaven (max. 40m) med et .177 som ikke kræver tilladelse.
Jeg søger nok noget hvor vejr, skytte og våbenafvigelse har nogenlunde lige stor betydning for resultatet. (Og så må det gerne være nemt for de dovne med fede fingre :smile: )

Og HER sprang kæden så af for den gamle... Da jeg sidst havde et luftgevær kunne man frit vælge mellem en Diana 25, en Gamo "con plastic" eller en BSA Meteor. I dag: For ***** der er meget at vælge imellem!

Inden jeg stirrer mig fuldkommen blind på m/s, gummiskæfter og tekniske smarte tiltag som gasstempel/nitro piston, tvivlsomme kikkertsigter og meget andet... Er jeg fuldkommen afsporet når jeg har bestilt en "husmandstraktor" i form af en Weihrauch HW95 i stedet for en Crosman stempelraket eller noget Hatsan overlydsagtigt?

På forhånd tak for alle synspunkter/forslag...

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af ulni » 11. aug 2016, 20:39

Af de 3 muligheder har du valgt den Langt bedste.. tillykke med købet..
Mvh ulrik

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af BentxBetjent » 11. aug 2016, 21:31

Der er vist én der har snust Fjederforummet grundigt igennem... :razz:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Uldsok » 11. aug 2016, 21:37

BentxBetjent skrev:Der er vist én der har snust Fjederforummet grundigt igennem... :razz:
Jeps, og overset de mange fine anbefalinger af Diana :smile:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Niels » 11. aug 2016, 21:38

Sommerglad skrev:Først og fremmest: Jeg er helt ny her men har brugt den sidste uges tid til at "suge" viden, ikke mindst her fra.
Når det er sagt, så har jeg (efter 20 års pause) besluttet mig for at jeg gerne vil skyde lidt til måls igen. Jeg HAR bestilt en baghaveskyder, men er ikke bleg for at ændre mening.

Jeg synes jeg er ret afklaret men er 100% åben for gode råd fordi jeg godt ved hvor begrænsende ubevidst uvidenhed kan være. :smile:
Min situation er at jeg (for lang tid siden) har skudt med rigtig meget forskelligt (fra .177 til .50) dog hovedsageligt .22 på 15meter og 9mm pistol. Nu forestiller mig lidt sjov med skiver i baghaven (max. 40m) med et .177 som ikke kræver tilladelse.
Jeg søger nok noget hvor vejr, skytte og våbenafvigelse har nogenlunde lige stor betydning for resultatet. (Og så må det gerne være nemt for de dovne med fede fingre :smile: )

Og HER sprang kæden så af for den gamle... Da jeg sidst havde et luftgevær kunne man frit vælge mellem en Diana 25, en Gamo "con plastic" eller en BSA Meteor. I dag: For ***** der er meget at vælge imellem!

Inden jeg stirrer mig fuldkommen blind på m/s, gummiskæfter og tekniske smarte tiltag som gasstempel/nitro piston, tvivlsomme kikkertsigter og meget andet... Er jeg fuldkommen afsporet når jeg har bestilt en "husmandstraktor" i form af en Weihrauch HW95 i stedet for en Crosman stempelraket eller noget Hatsan overlydsagtigt?

På forhånd tak for alle synspunkter/forslag...
Den ramte du lige i skabet 1. gang.

Der kommer til at gå en del år, inden du behøver spekulere mere på udstyrsdelen.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Timber » 11. aug 2016, 21:56

Uldsok skrev:
BentxBetjent skrev:Der er vist én der har snust Fjederforummet grundigt igennem... :razz:
Jeps, og overset de mange fine anbefalinger af Diana :smile:
En Diana 34 og en HW97'er. burde være lovpligtig at have stående i skabet... :blink: :fun:

Og til trådstarter.. :welcome: til, og som de andre skriver, så er det et yderst fint køb... :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Sommerglad » 11. aug 2016, 22:06

Mange tak for jeres tilbagemeldinger - De giver en god mavefornemmelse :smile:

Jeg var ikke blind overfor Diana. Mine egne erfaringer er gamle/forældede men dengang var det nærmest ubestridt .177 konge. Det var svært at finde danske repræsentanter og for mig virkede det bare lidt uoverskueligt at gennemskue køb i tyskland/exportfjeder m.m. - Det var lettere at finde dansk Weihrauch, "lige ud af kassen" supportløsning, for sådan en som mig der ikke kender alle knebene.

Og så meldte næste spørgsmål sig så... Husker den første 9mm (Neuhausen) pistol jeg fik i hænderne: Rengøringshelvede for begyndere! Skal jeg forvente det samme med et hobbyluftgevær og hvad bør jeg købe af plejemidler? (Sorry, der er sikkert svaret på det 100 gange men jeg så ingen sticky og søgning gav ikke lige bid)

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Holmgren » 11. aug 2016, 23:10

:welcome: den skal bare tørres med en olievædet klud uden på efter brug. Luftgeværer skal stort set aldrig renses. Det er meget vigtigt, at der ikke kommer olie ind i cylinderen, det kan i værste fald føre til et ødelagt gevær. Så ikke noget med en ordentlig gang spray med våbenolien! Husk at bruge en syrefri olie så pakningerne ikke tager skade.
...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Sort » 12. aug 2016, 16:31

Ligen netop det holmgren svarede. Dog kan man med held lige køre en olieret filtprop igennempiben hvis geværet får fugt. Hvis vi snakker meget fugt, så piller man kolben af og tørrer over med olie under den.
Jeg har smurt en film af voks på mine geværer inde i de områder hvor stål er dækket af træ.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Sommerglad » 12. aug 2016, 22:59

Igen, tak for input og velkomst.
Jeg bor lavt og tæt ved vandet så beskyttelse af de udvendige dele (inkl. det der er gemt bag kolben) giver rigtig god mening.
Det er sikkert indlysende for jer rutinerede rotter, men jeres svar er guld værd for en begynder som mig :smile:

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Jesper5036 » 13. aug 2016, 11:45

Det er helt sikkert et godt valg med HW 95, og skulle du en dag fortryde, så holder den en god brugtpris.
Egentlig sjovt at den stadig er et klart førstevalg for mange, når den teknisk stor set er uændret i over 30 år.
AA tx 200 med MTC Viper

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Timber » 13. aug 2016, 17:42

Hvor ca. på Sjælland bor du? Hvis det er sydpå, i nærheden af Møn, er du da velkommen til at komme forbi på et tidspunkt, og få et par fif... Og måske også prøve at par andre varianter... :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 328
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 95 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Andrik » 14. aug 2016, 20:03

Jeps, tillykke med skyderen, og duk op på vores træf. :biggrin:
hilsen Karsten
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Sommerglad » 16. aug 2016, 00:43

Timber skrev:Hvor ca. på Sjælland bor du? Hvis det er sydpå, i nærheden af Møn, er du da velkommen til at komme forbi på et tidspunkt, og få et par fif... Og måske også prøve at par andre varianter... :razz:
Tak for et fornemt tilbud som jeg godt kunne tænke mig at udnytte :smile: Jeg tilbringer ofte mine weekender i Bakkebølle (hvad er der... 10km til Møn?) så det er jo tæt på.
Jeg er sikker på jeg kan bruge mere end bare et "par fif" - Fik hentet pakken på posthuset i dag og sammen med mine voksne drenge (som ellers havde gjort lidt grin med at jeg ville til at lege med skydning igen) fik vi vel hældt 200 hagl gennem løbet. Nu griner de ikke - De smiler fordi de fandt ud af det både var sjovt og super hyggeligt - Men for pokker hvor bliver man skidt til at ramme efter 20-25 års pause :wall:

Nogle gange er det et sats at gå tilbage og "gen-prøve" gamle interesser. I det her tilfælde tror jeg egentlig bare det var på høje tid :smile:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gammel begynder - SÅ mange muligheder, hvad giver mening?

Indlæg af Timber » 16. aug 2016, 08:23

Sommerglad skrev:
Timber skrev:Hvor ca. på Sjælland bor du? Hvis det er sydpå, i nærheden af Møn, er du da velkommen til at komme forbi på et tidspunkt, og få et par fif... Og måske også prøve at par andre varianter... :razz:
Tak for et fornemt tilbud som jeg godt kunne tænke mig at udnytte :smile: Jeg tilbringer ofte mine weekender i Bakkebølle (hvad er der... 10km til Møn?) så det er jo tæt på.
Jeg er sikker på jeg kan bruge mere end bare et "par fif" - Fik hentet pakken på posthuset i dag og sammen med mine voksne drenge (som ellers havde gjort lidt grin med at jeg ville til at lege med skydning igen) fik vi vel hældt 200 hagl gennem løbet. Nu griner de ikke - De smiler fordi de fandt ud af det både var sjovt og super hyggeligt - Men for pokker hvor bliver man skidt til at ramme efter 20-25 års pause :wall:

Nogle gange er det et sats at gå tilbage og "gen-prøve" gamle interesser. I det her tilfælde tror jeg egentlig bare det var på høje tid :smile:
Nja, der er nok lige lidt længere. Regn med ca. en halv times kørsel, afhængig af trafik, for at komme herned.. Men hvis du er der i weekender, så er det velsagtens bare at arrangere en lille uofficiel skydedag herude på arbejdet. Så kan vi komme helt op på 100 meter, hvis det er.. Men skriv evt en PB'er, hvis det bliver aktuelt... Dog kan jeg ikke i næste weekend, da den er booket helt ud...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar