Min drøm om en våbenlov
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Min drøm om en våbenlov
Nu da Søren Pind nedsætter et våbenråd, har man vel lov at drømme stort og tænke ud af boksen. Min drøm om en våbenlov er både mere "sikker", forstået på den måde at samfundet har langt bedre kontrol med de lovlige våben der er i landet, samtidig med den er langt mere smidig for brugerne. Her kommer en beskrivelse:
Våbentilladelse
For det første skal en våbentilladelse fungere på samme måde som et kørekort: Den bestemmer hvad du må eje og hvordan du må bruge det, men ikke præcist hvad du har. Eks: Hvis man har bestået jagtprøven, må man købe haglgeværer og rifler. Man må træne og konkurrere med dem, men man skal bestå skydeprøverne før man må gå på jagt med dem. Det er samme regler som nu, bortset fra at den nuværende skelnen mellem foreningsvåben og jagtvåben forsvinder. Du må altid træne og konkurrere med dine våben. Man kan sagtens bibeholde det nuværende system, hvor politiet laver vandelsgodkendelsen og skytteforeningen giver grønt lys til hhv. riffel og pistol afhængig af aktivitetsnievau og kendskab til medlemmet, blot er selve våbentilladelsen den samme for alle. Diskussionen om halvautomater ophører. En vandelsgodkendelse betyder, at samfundet anser borgeren for ansvarlig og lovlydig, så han må have de våbentyper han vil.
Registrering
Når du har våbentilladelse kan du købe de skydevåbentyper du har tilladelse til at erhverve. Hver indehaver af en våbentilladelse har en digital våbenliste der fungerer på den måde, at ham der sælger våbnet, hvadenten det er en forhandler eller en privat, åbner handelen ved at gå ind i sin liste, vælge det aktuelle våben og anføre dig som køber. Du åbner derefter din liste og afslutter transaktionen ved at hakke af i "Våbnet modtaget", begge underskriver med Nem-ID. Derefter står våbnet registreret med dig som ejer og du kan tage det med hjem med det samme. Det er kun politiet, danske importører, fabrikanter eller bøssemagere med fremstillingstilladelse der kan oprette våben i registret. Vi andre skal kun vælge blandt de våben der er oprettet, så fejltastninger undgås. Alle skydevåben skal registreres, også de gamle haglbøsser. Der vil opstå problemer i starten fordi mange Mauser rifler kun har 4 cifret nummer. Reglen kan være den, at hvis et nummer er "taget" i forvejen, får den næste med samme nummer tildelt supplerende cifre der skal hugges ind i våbnet. Der kan f.eks. gives en frist på 3 måneder til at få det ordnet.
Kontrol
For det første får politiet et samlet register med alle lovlige våben i landet og real time opdatering på ejerforholdene. Jeg mener også vi kan gå med til, at politiet til enhver tid mod legitimation kan kontrollere våbenbeholdning og opbevaring, så de kan se, at man har de våben der står på ens våbenliste, hverken mere eller mindre, og at de opbevares korrekt. For det andet bliver systemet meget enklere og billigere at drive, fordi brugerne selv står for de registreringer der skal udføres. Vi våbenejere får nemmere ved at handle med hinanden. Vi skal selvfølgelig have et plastikkort med våbentilladelsen på os, når vi medbringer våben, og vi skal kunne fremvise våbenlisten. Det kan vi enten gøre ved at have et print i lommen, eller vi kan åbne listen digitalt i en smartphone.
Betaling
Våbenregister, administration og kontrol skal betales af et årligt gebyr på våbentilladelsen. Det er mit bud, at det kan gøres meget billigere end nu, hvor statsansatte medarbejdere knokler r#ven af for at taste alle de registreringer vi ligeså godt selv kan udføre. Det er også totalt spild af tid, at politiet skal vandelsgodkende mig hver gang jeg har lyst til en ny riffel, istedet for at gøre det én gang, og så få en besked hvis jeg begår noget der bringer vandelsgodkendelsen i fare. Selve registret kunne nemt drives af DJ og skytteforeningerne i fællesskab med politiet på sidelinjen med indbliksrettigheder.
Det var min drøm, hvad er din?
Våbentilladelse
For det første skal en våbentilladelse fungere på samme måde som et kørekort: Den bestemmer hvad du må eje og hvordan du må bruge det, men ikke præcist hvad du har. Eks: Hvis man har bestået jagtprøven, må man købe haglgeværer og rifler. Man må træne og konkurrere med dem, men man skal bestå skydeprøverne før man må gå på jagt med dem. Det er samme regler som nu, bortset fra at den nuværende skelnen mellem foreningsvåben og jagtvåben forsvinder. Du må altid træne og konkurrere med dine våben. Man kan sagtens bibeholde det nuværende system, hvor politiet laver vandelsgodkendelsen og skytteforeningen giver grønt lys til hhv. riffel og pistol afhængig af aktivitetsnievau og kendskab til medlemmet, blot er selve våbentilladelsen den samme for alle. Diskussionen om halvautomater ophører. En vandelsgodkendelse betyder, at samfundet anser borgeren for ansvarlig og lovlydig, så han må have de våbentyper han vil.
Registrering
Når du har våbentilladelse kan du købe de skydevåbentyper du har tilladelse til at erhverve. Hver indehaver af en våbentilladelse har en digital våbenliste der fungerer på den måde, at ham der sælger våbnet, hvadenten det er en forhandler eller en privat, åbner handelen ved at gå ind i sin liste, vælge det aktuelle våben og anføre dig som køber. Du åbner derefter din liste og afslutter transaktionen ved at hakke af i "Våbnet modtaget", begge underskriver med Nem-ID. Derefter står våbnet registreret med dig som ejer og du kan tage det med hjem med det samme. Det er kun politiet, danske importører, fabrikanter eller bøssemagere med fremstillingstilladelse der kan oprette våben i registret. Vi andre skal kun vælge blandt de våben der er oprettet, så fejltastninger undgås. Alle skydevåben skal registreres, også de gamle haglbøsser. Der vil opstå problemer i starten fordi mange Mauser rifler kun har 4 cifret nummer. Reglen kan være den, at hvis et nummer er "taget" i forvejen, får den næste med samme nummer tildelt supplerende cifre der skal hugges ind i våbnet. Der kan f.eks. gives en frist på 3 måneder til at få det ordnet.
Kontrol
For det første får politiet et samlet register med alle lovlige våben i landet og real time opdatering på ejerforholdene. Jeg mener også vi kan gå med til, at politiet til enhver tid mod legitimation kan kontrollere våbenbeholdning og opbevaring, så de kan se, at man har de våben der står på ens våbenliste, hverken mere eller mindre, og at de opbevares korrekt. For det andet bliver systemet meget enklere og billigere at drive, fordi brugerne selv står for de registreringer der skal udføres. Vi våbenejere får nemmere ved at handle med hinanden. Vi skal selvfølgelig have et plastikkort med våbentilladelsen på os, når vi medbringer våben, og vi skal kunne fremvise våbenlisten. Det kan vi enten gøre ved at have et print i lommen, eller vi kan åbne listen digitalt i en smartphone.
Betaling
Våbenregister, administration og kontrol skal betales af et årligt gebyr på våbentilladelsen. Det er mit bud, at det kan gøres meget billigere end nu, hvor statsansatte medarbejdere knokler r#ven af for at taste alle de registreringer vi ligeså godt selv kan udføre. Det er også totalt spild af tid, at politiet skal vandelsgodkende mig hver gang jeg har lyst til en ny riffel, istedet for at gøre det én gang, og så få en besked hvis jeg begår noget der bringer vandelsgodkendelsen i fare. Selve registret kunne nemt drives af DJ og skytteforeningerne i fællesskab med politiet på sidelinjen med indbliksrettigheder.
Det var min drøm, hvad er din?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Min drøm om en våbenlov
At der fortsat er brug for en dommerkendelse, hvis de skal se bestanden i våbenskabet, så dét ikke bliver "undskyldningen" - ellers er vi ganske enige. 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Ja den bed jeg også lige mærke i. Jeg tror ikke vi ønsker at politiet har ubegrænset adgang til våbenejeres hjem. Eller nogen andres for den sag skyld.C-X skrev:At der fortsat er brug for en dommerkendelse, hvis de skal se bestanden i våbenskabet, så dét ikke bliver "undskyldningen" - ellers er vi ganske enige.
Og hvis nogen spørger "Hvad har da du at skjule?" så er svaret min samling af doughnuts og citron-halvmåner.
Noget andet er, hvis skellet mellem jagt og foreningsvåben forsvinder, må man så tage sin pistol med ud og skyde til måls på en mark?
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Ville der være noget galt i det?ReneKJ skrev: Noget andet er, hvis skellet mellem jagt og foreningsvåben forsvinder, må man så tage sin pistol med ud og skyde til måls på en mark?
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
De skal naturligvis stadig bruges, som reglerne foreskriver - som jeg tolker Lasse. Hvis våbnet teknisk set er brugbart i begge situationer, så skal f.eks. baneriflen kunne medbringes på jagt og vice versa.Ninja_Moose skrev:Ville der være noget galt i det?ReneKJ skrev: Noget andet er, hvis skellet mellem jagt og foreningsvåben forsvinder, må man så tage sin pistol med ud og skyde til måls på en mark?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
jeg forestiller mig sådan set ikke, at der sker den store ændring i, hvad du må bruge dine våben til eller hvor, så svaret må nok blive nej. I det hele taget drømmer jeg ikke om meget væsentlige ændringer, for som reglerne er nu, kan rigtig meget faktisk lade sig gøre hvis man er seriøs med det. Jeg drømmer bare om, at det forfærdelige kludetæppe af regler og lappeløsninger afløses af et enkelt, overskueligt og stringent system der fungerer.Noget andet er, hvis skellet mellem jagt og foreningsvåben forsvinder, må man så tage sin pistol med ud og skyde til måls på en mark?
Hvis nogen herinde ved hvordan det centrale husdyrregister fungerer med kvæg, så er det noget i den retning jeg efterlyser: her skal sælger åbne en flytning og modtager skal lukke den. på den måde kan man hele tiden se, hvor hver enkelt ko er, og hvor den har været. Det er godt når man skal opspore smitsomme husdyrsygdomme, men systemet ville være lige så velegnet til at følge med i, hvor skydevåben helt præcist befinder sig.
Angående politiets adgang, så har jeg personligt allerede givet dem lov til at komme, idet jeg har en genladningstilladelse. Springet til, at de også må se hvad der ellers er i våbenskabet er ikke så stort for mig, og så kan adgangen være med til at sælge hele lovrevisionen som en væsentlig forstærkelse af politiets muligheder. Så i en "noget for noget" handel, er det én af de ting jeg godt ville smide ind. Man kan nemt forestille sig stramninger der var meget værre, men nu er dette en drømmetråd, så jeg vil ikke frivilligt gøre den til et mareridt

Jeg bruger selv en modificeret baneriffel som jagtriffel. Den er meget præcis, så jeg ser intet problem i det. Jeg bruger den da også til jagtfeltskydningskonkurrencer, men jeg kan ikke have den dobbeltregistreret, så jeg kan bruge den i kombiriffel. Det er da dumt. I princippet synes jeg også man burde kunne gå på jagt med pistol hvis den overholder energikrav og man kan bestå en skydeprøve med den, men i det nuværende politiske klima tror jeg ikke på, at den idé har nogen gang på jorden.
Hilsen Lasse.
-
- This member is
Det er så også en af de ting som jeg i forvejen syntes er lige på grænsen, at politiet har den adgang til genladere.Lassescout skrev:[
Angående politiets adgang, så har jeg personligt allerede givet dem lov til at komme, idet jeg har en genladningstilladelse. Springet til, at de også må se hvad der ellers er i våbenskabet er ikke så stort for mig, og så kan adgangen være med til at sælge hele lovrevisionen som en væsentlig forstærkelse af politiets muligheder. Så i en "noget for noget" handel, er det én af de ting jeg godt ville smide ind. Man kan nemt forestille sig stramninger der var meget værre, men nu er dette en drømmetråd, så jeg vil ikke frivilligt gøre den til et mareridt
Og hvis man stiller logikken på spidsen, hvorfor er det så kun våbenejer de skal have lov at kontrollere uanmeldt for ulovlige våben?
De fleste af den slag sager jeg ser i aviserne er om folk der ikke har våbentilladelse.
Efter min mening må der gælde samme regel for alle: Hvis man bliver set med et våben man ikke har tilladelse til, så falder hammeren.
Og hvis politiet vil ind og tjekke folk, så må de have en begrundet mistanke og en dommerkendelse.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Våbentilladelse
Jagttegnet er jægerens vandelgodkendelse
Registrering
Jeg så hellere, at jeg med mit jagttegn/forhåndgodkendelse i hånden kørte hen til forhandleren, hvor mit lækre våben står, viser ham mit jagttegn/forhåndgodkendelse. Han noterer nummer og navn, og så kører jeg glad hjem med skyderen. Derefter har jeg 14 kalenderdage til at registrere våbnet på kommunen, som er dem der registrerer alle våbensager. Denne løsning bla. anden for den personlige kontakt.
Mht de korte numre bliver de jo registreret på både navn og ejer, så der er vel ikke nogen mulighed for forveksling.
Kontrol
Betaling
Har man et jagttegn er det vandelsgodkendelse, og som sportsskytte skal man vandelsgodkendes førstegang man køber et våben, Ved køb af andnu et sportsvåben skal det først retfærdiggøres overfor forbundet at, man har et behov, og forbundet skal accepterer dette behov.
Dernæst skriver den registrerende myndighed på våbenpåtegningen at jeg må købe et sådan våben(kalibermæssigt). Jeg har nu 12 mdr til at finde mig et sådant våben. købet forgår så som tidligere beskrevet
Jeg mener, at det er kommunen der skal stå for registeret, da arbejdsbyrden vil være minimal. Politiet er kun inde over når der skal laves vandelsgodkendelse
Det var min drøm, hvad er din?[/quote]
Jagttegnet er jægerens vandelgodkendelse
Registrering
Jeg så hellere, at jeg med mit jagttegn/forhåndgodkendelse i hånden kørte hen til forhandleren, hvor mit lækre våben står, viser ham mit jagttegn/forhåndgodkendelse. Han noterer nummer og navn, og så kører jeg glad hjem med skyderen. Derefter har jeg 14 kalenderdage til at registrere våbnet på kommunen, som er dem der registrerer alle våbensager. Denne løsning bla. anden for den personlige kontakt.
Mht de korte numre bliver de jo registreret på både navn og ejer, så der er vel ikke nogen mulighed for forveksling.
Kontrol
Betaling
Har man et jagttegn er det vandelsgodkendelse, og som sportsskytte skal man vandelsgodkendes førstegang man køber et våben, Ved køb af andnu et sportsvåben skal det først retfærdiggøres overfor forbundet at, man har et behov, og forbundet skal accepterer dette behov.
Dernæst skriver den registrerende myndighed på våbenpåtegningen at jeg må købe et sådan våben(kalibermæssigt). Jeg har nu 12 mdr til at finde mig et sådant våben. købet forgår så som tidligere beskrevet
Jeg mener, at det er kommunen der skal stå for registeret, da arbejdsbyrden vil være minimal. Politiet er kun inde over når der skal laves vandelsgodkendelse
Det var min drøm, hvad er din?[/quote]
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det virker som om, at det I foreslår lægger sig op ad den britiske, hvor man indskriver kaliber, systemtype og formål, og så kan man så erhverve sig en riffel, der opfylder disse krav.
Hvordan kommer det til at fungere med "våbentyper, man har ret til at erhverve"? Jeg forestiller mig, at der ikke bliver forskel på repeter og semiautomatisk, så halvautomater ikke er udsat for reglen om fyldt 20 år, og "yderligere" tjek end repeterrifler.
Hvordan kommer det til at fungere med "våbentyper, man har ret til at erhverve"? Jeg forestiller mig, at der ikke bliver forskel på repeter og semiautomatisk, så halvautomater ikke er udsat for reglen om fyldt 20 år, og "yderligere" tjek end repeterrifler.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
jagttegn: ved registrering bliver det noteret hvilken systemtype det er
Sportsskytte: På forhåndsgodkendelsen er type, og kaliber beskrevet f.eks Repeter 338LM, HA 308 win, rev 44mag, pistol 22 tcm, osv
Og for øvrigt bør vekselsæt(tromle, pibe/slæde, ellerkun pibe) frit kunne købes såfremt kaliberen er mindre en hovedvåbnet, skal selvfølgelig registreres.
et vekselsæt SKAL ikke tælle som et selvstændigt våben, da det aldrig vil kunne bruges som et sådant.
Sportsskytte: På forhåndsgodkendelsen er type, og kaliber beskrevet f.eks Repeter 338LM, HA 308 win, rev 44mag, pistol 22 tcm, osv
Og for øvrigt bør vekselsæt(tromle, pibe/slæde, ellerkun pibe) frit kunne købes såfremt kaliberen er mindre en hovedvåbnet, skal selvfølgelig registreres.
et vekselsæt SKAL ikke tælle som et selvstændigt våben, da det aldrig vil kunne bruges som et sådant.
-
- Platin Member
Altså på dit kørekort står der A: motorcykel. B: personbil til 3500 kg. C: Lastbil over 3.500 kg. OSV. der er også kategorier for erhvervsmæssig brug som går udover privat brug der er standard, men kørekortet giver dig ikke pligt til at eje nogen bil overhovedet, det giver dig bare ret til det. På samme måde forestiller jeg mig at våbentilladelsen kunne vise A: haglgevær, B: Riffel (Hvis du har jagttegn eller medlemskab af skytteforening) . AX og BX kunne så være hvis du har aflagt skydeprøve og må bruge våbnet til jagt. C: Pistol, som du får påført når klubbens formand siger god for, at han stoler på dig, og du har været aktiv pistolskytte i 2 år. Man kunne såmænd tage buen med, nu vi er i gang. Den har alle ret til at eje, men det kan angives om du må gå på jagt med den her.Flugteren skrev:Det virker som om, at det I foreslår lægger sig op ad den britiske, hvor man indskriver kaliber, systemtype og formål, og så kan man så erhverve sig en riffel, der opfylder disse krav.
Jeg forestiller mig ikke, at du med denne våbentilladelse skal købe de pågældende våben indenfor nogen frist, blot at du har tilladelse til at gøre det hvis du får lyst. Man kan nemt have en undertype under rifler, der hedder "incl halvautomater" som først åbner når du fylder 20 år, men jeg synes i grunden ikke det er nødvendigt. Enten er du vandelsgodkendt eller også er du ikke.
Jeg kan nemt forestille mig, at importører og fabrikanter skal angive våbentype når de opretter våben i systemet, og så vil systemet af sig selv protestere hvis han forsøger at oprette en handel hvor han vil sælge et skydevåben til en person der ikke har denne våbentype på sin tilladelse. Sådan et program kunne jeg lave i "Basic" i 1982, så mon ikke det stadig kan lade sig gøre at lægge den slags " If-Then" kommandoer ind i et computersystem? Man kan ellers godt undre sig over, hvor simple IT systemer det alligevel lykkes leverandører at fucke totalt op for tiden.
Hilsen Lasse.
-
- This member is
Den automatiske kontrol afhænger så af at en tilfældig importør ikke har lavet fejl i registreringen, eller vurdere det på anden måde end politiet.Lassescout skrev:
Jeg kan nemt forestille mig, at importører og fabrikanter skal angive våbentype når de opretter våben i systemet, og så vil systemet af sig selv protestere hvis han forsøger at oprette en handel hvor han vil sælge et skydevåben til en person der ikke har denne våbentype på sin tilladelse. Sådan et program kunne jeg lave i "Basic" i 1982, så mon ikke det stadig kan lade sig gøre at lægge den slags " If-Then" kommandoer ind i et computersystem? Man kan ellers godt undre sig over, hvor simple IT systemer det alligevel lykkes leverandører at fucke totalt op for tiden.
Jeg tror det ville være bedre at lade dem lave en anmodning om oprettelse, som så skal godkendes centralt af politiet.
Sådanne centrale type-databaser har sjældent godt af at for mange roder med dem.
Ellers ville du hurtigt få "Smith & Wesson", "Smith and Wesson" og "Smith og Wesson" i databasen.
Og de fleste af de spektakulære IT-fuckups skyldes altså et målrettet samarbejde mellem leverandøren, kunderne og diverse konsulenter

-
- Platin Member
Nu mente jeg ikke fabrikat med våbentype, men nærmere sådan noget som repeterriffel, glatløbet haglgevær, enkeltskudspistol osv. Ikke noget med tekstfelt her, men et hak i et valgfelt. Det vil nok være smartest at harmonisere typemulighederne med EU-våbenpasset, så det bliver nemt for systemet at generere våbenpas. Det betyder så, at en betegnelse som "halvautomatisk riffel med militært udseende" også bliver en våbentype. Ikke at det har nogen betydning i dansk lovgivning, men det har det i visse andre EU-lande, så typen er nødt til at være en mulighed.
Hvad fabrikater angår, har du nok ret i, at det bliver nødt til at oprettes centralt af en administrator, men administratoren kan nemt være ansat af Dj og skytteforeningerne, han behøver ikke være politimand.
Hvad fabrikater angår, har du nok ret i, at det bliver nødt til at oprettes centralt af en administrator, men administratoren kan nemt være ansat af Dj og skytteforeningerne, han behøver ikke være politimand.
Hilsen Lasse.