Forkert fabrikant på våbentilladelsen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Forkert fabrikant på våbentilladelsen

Indlæg af NWF » 4. dec 2016, 23:24

Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ikke rigtigt kunne finde et svar på det.

Jeg har købt en salonriffel(Marlin) men da jeg modtager våbentilladelsen da er der angivet den forkerte fabrikant(Remington) og ingen modelbetegnelse, men kaliber, våben nr. og alt andet info er korrekt. Er det så en gyldig tilladelse? Eller skal jeg igennem til Politiet igen og søge om en ny tilladelse for at butikken må udlevere våbenet?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Forkert fabrikant på våbentilladelsen

Indlæg af Mapzter » 4. dec 2016, 23:27

Kontroller at du har angivet fabrikanten rigtigt da du søgte, ring derefter til dem og fortæl dem at de har lavet en fejl og skal sende dig en ny tilladelse. Det er ikke en gyldig tilladelse til at afhente våbnet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. dec 2016, 23:30

Du ringer eller skriver til våbenkontoret og forelægger problemet - og de sender en rettet tilladelse til dig. Du er ansvarlig for at oplysningerne på din tilladelse svarer til våbenets data - og derved også ansvarlig for at påpege evt. fejl på tilladelsen.

Jeg har oplevet én gang at modtage en tilladelse hvor våbentypen var angivet forkert, der sendte jeg en venlig mail om til ACV - og modtog kort tid derefter en rettet tilladelse.

Personligt valgte jeg at vente med at hente våbnet til jeg havde den rettede tilladelse i hånden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af NWF » 5. dec 2016, 09:42

Nå - har fået snakket med Våbenkontoret hos Vestegnens Politi. Og den klare udmelding var at det var ligegyldigt med fejlen.

Man hæfter sig ved våben nr., type og løbslænge(den sidste forstod jeg ikke helt)

Så kan frit hente riflen med den nuværende tilladelse - og kunne selv vælge om jeg ville have en ny tilladelse eller ej(valgte jeg selvfølgelig at få)

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 5. dec 2016, 09:53

Hvis jeg var dig ville jeg bede om en skriftlig godkendelse på det som du skriver her. For mig er det ikke ligegyldigt og ville ikke turde transportere min riffel da det er en forkert riffel i teorien. Der SKAL være styr på fabrikant og nummer og kaliber og andre relevante oplysninger.. Beklager jeg ikke så det nederste du skrev med ny tilladelse.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af NWF » 5. dec 2016, 11:23

LapuaMagnum skrev:Hvis jeg var dig ville jeg bede om en skriftlig godkendelse på det som du skriver her. For mig er det ikke ligegyldigt og ville ikke turde transportere min riffel da det er en forkert riffel i teorien. Der SKAL være styr på fabrikant og nummer og kaliber og andre relevante oplysninger.. Beklager jeg ikke så det nederste du skrev med ny tilladelse.

mvh
Jeg er HELT enig med dig i at der skal være styr på tingene, og derfor også den nye tilladelse - alt andet ville være dumt :) Men konkret fik jeg at vide at man ved tvivl ville følge våbennummeret som det som skulle være gældende, og dette ville være ok da da type og kaliber var korrekt. Men igen så kan jeg kun gengive hvad der bliver sagt, og ikke hvad der ville ske i en praktisk situation.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 5. dec 2016, 12:40

De to gange jeg har modtaget våbentilladelse til jagtriffel har der været været fejl i dem.

I begge tilfælde blev tilladelserne "byttet med et smil" straks og uden forsinkelse. Jeg har prøvet det både ved det gamle system med skrankeekspedition og det nye ACØ-V system.

Det er klart det nemmeste at få fejlen rettet med det samme. Du får færrest problemer fremover, hvis tilladelsen indeholder de korrekte data.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af NWF » 5. dec 2016, 13:51

Kalthoff skrev:De to gange jeg har modtaget våbentilladelse til jagtriffel har der været været fejl i dem.

I begge tilfælde blev tilladelserne "byttet med et smil" straks og uden forsinkelse. Jeg har prøvet det både ved det gamle system med skrankeekspedition og det nye ACØ-V system.

Det er klart det nemmeste at få fejlen rettet med det samme. Du får færrest problemer fremover, hvis tilladelsen indeholder de korrekte data.
Det var akkurat det samme jeg oplevede idag - de fixede det bare over tlf uden problemer - og vil tro at de smider den nye tilladelse i posten allerede idag. Selv om det ikke skal være en undskyldning for IKKE at sørger for at at tilladelsen er iorden, så synes jeg dog at det er rart at vide at de "umiddelbart" ikke vil slog hårdt ned på en og sætte en på hjul og stejle på det lokale torv hvis der skulle være sket en fejl som ikke var blevet opdaget af en selv eller våbenhandleren. Men igen, et er hvad der bliver sagt, et andet praksis.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 5. dec 2016, 15:12

Hvis det er en ny riffel er den så vidt jeg ved produceret af Remington der har købt Marlin. Er der stemplet Rep på piben er det en Remington produceret Marlin.
Venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

Besvar