Multebear skrev:
Hvis du mener, at alle altid skal have ret til at bære kniv uanset, hvor de befinder sig, så kan du lige så godt gaffatape en dolk i hånden på alle rockere og voldskriminelle typer. Og det tror jeg ærligt talt ikke, du virkelig er interesseret i.
Derudover synes jeg det er et interessant citat. Men jeg mener bare, at du fortolker det forkert. At være forberedt betyder jo netop, at du kun har en kniv med, når du har tænkt igennem, hvad du skal, når du går ud af din hoveddør.
Du lyder som sådan en irriterende type der bor i en lejlighed midt i københavn, der aldrig har lavet noget som helst praktisk arbejde, og derfor ikke fatter hvorfor man går med kniv. Hvis dette ikke er tilfældet, så forstår jeg ikke dine argumenter.
Prøv at læse tråden om "hvad brugte du sidst din lommekniv til". Lommeknive er jo netop beregnet til at du altid kan have den i lomme, NETOP fordi du altid har den med, da du ikke ved hvad du skal bruge den til. Jeg går med lommekniv hver dag, det har jeg gjort siden jeg var 10, måske før. Jeg bruger den hver eneste dag, til alle mulige ting, hvor af 99% af dem kunne jeg ikke have redegjort for på forhånd, netop fordi det var pludseligt opståede behov. Det behøves ikke være liv/død situationer hvor man skal skære seler over, men der kan være hundrede daglige behov for en kniv. Og ja, måske kunne de være klaret med noget andet, men det er immervæk nemmere at bære rundt på en lommekniv, end det er at medbringe en saks, en negleklipper, en pincet, en syl, en blyantspidser, en skruetrækker, etc. og ingen af disse genstande ville være særligt egnede hvis jeg fik lyst til at skrælle et æble, smøre et rundstykke eller skære en agurk.
Og til dit spørgsmål om hvordan man laver en lov. Hvad så med at folk der er tidligere dømt for vold, drab, narko, banderelateretkriminalitet, voldtægt etc. ikke må gå med kniv ? Der udover kan man måske indføre forbud mod knive i højrisiko områder, ligesom man ikke må medbringe glasflasker til koncerter, fodboldkampe etc. Men at en lovlig kniv, i lommen på en lovlydigborger, selv på et værtshus, skulle være særligt farligt, det er altså ikke noget jeg mister søvn over. Jeg tror nemlig ikke at lovlydige borgere pludselig trækker en lommekniv og stikker folk med den, selv hvis de får øl.