Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 22:08

Multebear skrev:
C-X skrev:Når man sammenligner med håndmixer, så er det tydeligvis over ens sengetid :rolf:

Jeg er uddannet elektriker, men det er ikke mit job pt. Jeg har 100 % af tiden et knivløst MT med mig og 90 % af tiden en lille foldekniv. Kniven er i brug dagligt, MT er ikke. Der er ALTID brug for en kniv, ingen undtagelse. Til nødt kan jeg acceptere, at mine mellemstore jagtdolke skal blive hjemme, sammen med macheterne og økserne :cry:

Jeg bor i en by, kører ud på landet og hjem igen.
Jamen så får du jo heller aldrig problemer. Selvfølgelig skal du have lov til at have en kniv, hvis du er på arbejde eller eller på vej til/fra arbejde. Men hvis du tager på værtshus om aftenen, så er der jo ikke grund til at tage den med.

Når jeg bruger håndmixer eksemplet, er det fordi I altså er nødt til at være en anelse mere selvkritiske overfor jeres argumentation. F. eks. har I stadig ikke svaret på, om det er i orden at have en kniv med i byen.
Tja, i mine unge dage har jeg tit stået nede foran bageren søndag morgen klokken gøj, med tebirkes og en bøtte rejeost.. Der havde det sgu været rart med en kniv... Vupti, spørgsmål besvaret, og lad os komme videre... :blink:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Multebear
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: knive
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:15

NSander skrev:
Multebear skrev: Hvis du mener, at alle altid skal have ret til at bære kniv uanset, hvor de befinder sig, så kan du lige så godt gaffatape en dolk i hånden på alle rockere og voldskriminelle typer. Og det tror jeg ærligt talt ikke, du virkelig er interesseret i.

Derudover synes jeg det er et interessant citat. Men jeg mener bare, at du fortolker det forkert. At være forberedt betyder jo netop, at du kun har en kniv med, når du har tænkt igennem, hvad du skal, når du går ud af din hoveddør.

Du lyder som sådan en irriterende type der bor i en lejlighed midt i københavn, der aldrig har lavet noget som helst praktisk arbejde, og derfor ikke fatter hvorfor man går med kniv. Hvis dette ikke er tilfældet, så forstår jeg ikke dine argumenter.

Prøv at læse tråden om "hvad brugte du sidst din lommekniv til". Lommeknive er jo netop beregnet til at du altid kan have den i lomme, NETOP fordi du altid har den med, da du ikke ved hvad du skal bruge den til. Jeg går med lommekniv hver dag, det har jeg gjort siden jeg var 10, måske før. Jeg bruger den hver eneste dag, til alle mulige ting, hvor af 99% af dem kunne jeg ikke have redegjort for på forhånd, netop fordi det var pludseligt opståede behov. Det behøves ikke være liv/død situationer hvor man skal skære seler over, men der kan være hundrede daglige behov for en kniv. Og ja, måske kunne de være klaret med noget andet, men det er immervæk nemmere at bære rundt på en lommekniv, end det er at medbringe en saks, en negleklipper, en pincet, en syl, en blyantspidser, en skruetrækker, etc. og ingen af disse genstande ville være særligt egnede hvis jeg fik lyst til at skrælle et æble, smøre et rundstykke eller skære en agurk.

Og til dit spørgsmål om hvordan man laver en lov. Hvad så med at folk der er tidligere dømt for vold, drab, narko, banderelateretkriminalitet, voldtægt etc. ikke må gå med kniv ? Der udover kan man måske indføre forbud mod knive i højrisiko områder, ligesom man ikke må medbringe glasflasker til koncerter, fodboldkampe etc. Men at en lovlig kniv, i lommen på en lovlydigborger, selv på et værtshus, skulle være særligt farligt, det er altså ikke noget jeg mister søvn over. Jeg tror nemlig ikke at lovlydige borgere pludselig trækker en lommekniv og stikker folk med den, selv hvis de får øl.
Du har fuldstændig ret. Jeg er en irriterende type, der bor i København, og jeg bor endda lige ved siden af Mjølnerparken, som er en rigtig hyggelig ghetto. Det har aldrig fået mig til at overveje, at gå med kniv af den grund.

Hvis man bor på landet og/eller har et praktisk arbejde, så er jeg ret sikker på, at man ikke er i farezonen, hvis man ellers bare tænker sig en lille smule om. Og når jeg siger tænker sig en lille smule, mener jeg, at man ikke tager kniven med på værtshus. Hvis du åbner den kattelem og tillader, at folk tager en kniv med der, så kan du lige så godt gaffatape en kniv fast til alle rockeres hænder, for så må alle sgu gå rundt med kniv.

Du kan ikke forvente sund fornuft fra rockere og andre kriminelle.

Når det er sagt, så kan du ikke lave en lov, der kun gælder for kriminelle, tidigere straffede, rockere og lignende. Hvis man kunne det, så havde man for længst lavet en lov, der forbød rockere, Hizb ut-Tahrir, Pagida og alle de andre grupperinger, som er uønskede. Men det kan man ikke. Og det er derfor, at knivloven er så knudret.

Prøv nu at se problemet fra begge sider. Der er et stort flertal af jeres landsmænd, der ikke vil have, at I render rundt med kniv på et værtshus. Og eftersom vi lever i et demokrati, så er det flertallet, der bestemmer.

Jeg kan sagtens forstå det du skriver om, at man kan komme i en situation mange gange i løbet af en dag, hvor det er praktisk med en kniv. Inden 1/7-16 havde jeg altid en 2,5 cm, ikke låsbar, to-håndsbetjent foldekniv i mit nøglebundt, som jeg brugte til at åbne pakker med, skære snore over med og 1000 andre pludseligt opståede formål. Det er jeg så stoppet med nu.

Men lad os nu vente og se, hvor slemt det bliver, jeg er godt med på, at loven skaber en masse usikkerhed. Men eftersom der tydeligvis ikke er nogen af jer herinde, der kan finde ud af formulere en bedre lovtekst, uden at den er i strid med basale menneskerettigheder, så må I leve med den tekst, der nu engang er. Jeg tror simpelthen ikke på, at vi kommer til at se eksempler, der er helt ude i hampen. Man forsøger ikke at ramme almindelige borgere, der bruger deres sunde fornuft. Jeg tror, at langt de fleste sager, vi kommer til at se, kommer til at være sager mod rockere, bandemedlemmer, eller folk der synes, det er en god idé, at tage kniv med på værtshus.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:18

Timber skrev:
Multebear skrev:
C-X skrev:Når man sammenligner med håndmixer, så er det tydeligvis over ens sengetid :rolf:

Jeg er uddannet elektriker, men det er ikke mit job pt. Jeg har 100 % af tiden et knivløst MT med mig og 90 % af tiden en lille foldekniv. Kniven er i brug dagligt, MT er ikke. Der er ALTID brug for en kniv, ingen undtagelse. Til nødt kan jeg acceptere, at mine mellemstore jagtdolke skal blive hjemme, sammen med macheterne og økserne :cry:

Jamen så får du jo heller aldrig problemer. Selvfølgelig skal du have lov til at have en kniv, hvis du er på arbejde eller eller på vej til/fra arbejde. Men hvis du tager på værtshus om aftenen, så er der jo ikke grund til at tage den med.

Når jeg bruger håndmixer eksemplet, er det fordi I altså er nødt til at være en anelse mere selvkritiske overfor jeres argumentation. F. eks. har I stadig ikke svaret på, om det er i orden at have en kniv med i byen.
Tja, i mine unge dage har jeg tit stået nede foran bageren søndag morgen klokken gøj, med tebirkes og en bøtte rejeost.. Der havde det sgu været rart med en kniv... Vupti, spørgsmål besvaret, og lad os komme videre... :blink:
Måske du bare kunne have bedt bageren om en plastikkniv. Som sagt, der er løsninger udenom de fleste af disse problemer. Og når det er sagt, så er jeg da enig i, at loven begrænser jeres personlige frihed. Men det gør fartgrænserne også. Skal vi nu også have fri hastighed alle steder, fordi I alle mener, at I kører forsvarligt, når den ligger over 150 km/t? Loven er lavet, fordi flertallet af danskerne vil have knivene væk fra værtshusene. I er i mindretal. Det må I desværre leve med.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 6. dec 2016, 22:22

Multebear skrev: Når jeg bruger håndmixer eksemplet, er det fordi I altså er nødt til at være en anelse mere selvkritiske overfor jeres argumentation. F. eks. har I stadig ikke svaret på, om det er i orden at have en kniv med i byen.
Selvkritisk argumentation? Kriminelisering af lovlydige borgere er nævnt utallige gange, og er det vigtigste argument for mig.

Naturligvis er det i orden at have sin foldekniv i lommen på værtshus.

Jeg har, som mange andre på dette forum, båret kniv fra barnsben, og jeg bliver altså ikke stjernepsykopatisk lystmorder, fordi jeg træder over dørtærsklen til et værtshus. Derfor mener jeg også, at jeg er i min fulde ret til at bære den.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:26

Caspian1911 skrev:
Er du seriøs nu? Jeg går ud fra, at du troller nu.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 22:29

Multebear skrev:
Timber skrev:
Multebear skrev:

Måske du bare kunne have bedt bageren om en plastikkniv. Som sagt, der er løsninger udenom de fleste af disse problemer. Og når det er sagt, så er jeg da enig i, at loven begrænser jeres personlige frihed. Men det gør fartgrænserne også. Skal vi nu også have fri hastighed alle steder, fordi I alle mener, at I kører forsvarligt, når den ligger over 150 km/t? Loven er lavet, fordi flertallet af danskerne vil have knivene væk fra værtshusene. I er i mindretal. Det må I desværre leve med.
VED du at flertallet ikke ønsker knive på værtshuse, eller gætter du bare p.g.a. loven? Personligt er jeg da ligeglad med om en person bærer en kniv, lægtehammer, eller flækøkse med i byen, sålænge han bare ikke bruger den ulovligt... Som mindst en herinde har påpeget, så er det i forvejen ulovligt at stikke folk ned. og dem der har tænkt sig at gøre det alligevel, er nok ligeglade med loven uanset.. Og ja, for min skyld kan der også være frie fartgrænser på f.eks. motorveje, men så til gengæld større straffe hvis der sker noget. Frihed under ansvar tror jeg nok det hedder.. Og tosserier sker uanset hvad..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator

Indlæg af Caspian1911 » 6. dec 2016, 22:32

Multebear skrev:
Caspian1911 skrev:
Spørger du, om jeg troller? :wall:

Jeg er fuldstændig seriøs.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:35

Timber skrev:
VED du at flertallet ikke ønsker knive på værtshuse, eller gætter du bare p.g.a. loven? Personligt er jeg da ligeglad med om en person bærer en kniv, lægtehammer, eller flækøkse med i byen, sålænge han bare ikke bruger den ulovligt... Som mindst en herinde har påpeget, så er det i forvejen ulovligt at stikke folk ned. og dem der har tænkt sig at gøre det alligevel, er nok ligeglade med loven uanset.. Og ja, for min skyld kan der også være frie fartgrænser på f.eks. motorveje, men så til gengæld større straffe hvis der sker noget. Frihed under ansvar tror jeg nok det hedder.. Og tosserier sker uanset hvad..
Ja, det ved jeg at flertallet ikke ønsker.

Det er selvfølgelig rigtigt, at folk der vil bruge kniven til vold, er ligeglade med knivloven. Men vold opstår som regel spontant, og så bruger man det, man lige har ved hånden. Og hvis man ellers er psykopat nok, så bruger man kniven, hvis man lige har den ved hånden.

Selvfølgelig kan man ikke stille noget op med dem, der planlægger at stikke en kniv i en anden og tager kniven med hjemmefra. Men man mindsker risikoen for, at folk spontant bruger en kniv, hvis de ikke har en kniv med.

Frihed under ansvar er meget fint. Problemet er bare, at der findes en del mennesker, der ikke kan håndtere det ansvar. Hvad vil du gøre med dem? Du vil måske ikke gøre noget?

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:37

Caspian1911 skrev:
Multebear skrev:
Caspian1911 skrev:

Ok, så er du fundamentalt uenig med en meget stor del af den danske befolkning.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. dec 2016, 22:38

De her "Du har ikke brug for det" argumenter kan for resten lige så vel anvendes til at lukke al skydesport i Danmark.

Sportsskytter? I kan bruge luftvåben, eller få jer en anden hobby der ikke udsætter andre folk for livsfare når jeres legetøj bliver stjålet.
Jægere? I kan købe jeres kød i Bilka som civiliserede mennesker, og tage et kamera med i skoven i stedet.

For i har jo ikke brug for våbnene, vel? Flertallet klarer sig fint uden våben og ønsker dem væk, og det er så bare ærgerligt for jeres mindretal.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator

Indlæg af Caspian1911 » 6. dec 2016, 22:44

Multebear skrev:
Caspian1911 skrev:
Multebear skrev:
Caspian1911 skrev:

Ok, så er du fundamentalt uenig med en meget stor del af den danske befolkning.
Nu er jeg heldigvis heller ikke en af lemmingerne i cafe-miljøet i storbyerne, der aldrig laver noget praktisk arbejde.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 22:45

Multebear skrev:
Timber skrev:
Ja, det ved jeg at flertallet ikke ønsker.

Det er selvfølgelig rigtigt, at folk der vil bruge kniven til vold, er ligeglade med knivloven. Men vold opstår som regel spontant, og så bruger man det, man lige har ved hånden. Og hvis man ellers er psykopat nok, så bruger man kniven, hvis man lige har den ved hånden.

Selvfølgelig kan man ikke stille noget op med dem, der planlægger at stikke en kniv i en anden og tager kniven med hjemmefra. Men man mindsker risikoen for, at folk spontant bruger en kniv, hvis de ikke har en kniv med.

Frihed under ansvar er meget fint. Problemet er bare, at der findes en del mennesker, der ikke kan håndtere det ansvar. Hvad vil du gøre med dem? Du vil måske ikke gøre noget?
Hvis de ikke kan håndtere ansvaret, så skal de naturligvis straffes.. Sværere er de da ikke... Personligt er jeg da som udgangspunkt positivt indstillet over for mennesker(JBO undtager, men det er noget helt andet), og synes da alle skal have en chance... Dem der så falder uheldigt ud, skal naturligvis underlægges nogle konsekvenser..

Og ja, der er da grupperinger det har bevist de ikke magter ansvaret.. Men igen, konsekvenser for dem... Ikke for os andre...

Nu kan jeg så ikke gætte hvor du ved fra at flertallet ikke ønsker knive på værtshuse. For er det fra medierne, så vil jeg nok sige kildekritik... Men fair nok vi ikke er enige om tingene. Det er jo det herlige med demokrati, man kan debattere forskellige meninger, uden staten skal blande sig(endnu).. :blink:
M.v.h. Timber

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:46

ReneKJ skrev:De her "Du har ikke brug for det" argumenter kan for resten lige så vel anvendes til at lukke al skydesport i Danmark.

Sportsskytter? I kan bruge luftvåben, eller få jer en anden hobby der ikke udsætter andre folk for livsfare når jeres legetøj bliver stjålet.
Jægere? I kan købe jeres kød i Bilka som civiliserede mennesker, og tage et kamera med i skoven i stedet.

For i har jo ikke brug for våbnene, vel? Flertallet klarer sig fint uden våben og ønsker dem væk, og det er så bare ærgerligt for jeres mindretal.
Jeg synes, det er meget unuanceret. Hvorfor er der ingen af jer, der forholder sig til alle de knivstikkerier, der er og har været herunder f. ekx. huedrabet i 2009?

Eller hvad med Jonas Sekyere, der blev dræbt i kødbyen i 2012 med et enkelt knivstik i hjertet af en somalisk mand?

Synes I virkeligt, at vi skal legalisere knive fuldstændigt, når alt tyder på, at antallet af drab bare vil stige og stige?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. dec 2016, 22:49

Multebear skrev:
ReneKJ skrev:De her "Du har ikke brug for det" argumenter kan for resten lige så vel anvendes til at lukke al skydesport i Danmark.

Jeg synes, det er meget unuanceret. Hvorfor er der ingen af jer, der forholder sig til alle de knivstikkerier, der er og har været herunder f. ekx. huedrabet i 2009?

Eller hvad med Jonas Sekyere, der blev dræbt i kødbyen i 2012 med et enkelt knivstik i hjertet af en somalisk mand?

Synes I virkeligt, at vi skal legalisere knive fuldstændigt, når alt tyder på, at antallet af drab bare vil stige og stige?
Hvorfor forholder du dig ikke til alle de skuddrab der har været?
Syntes du at vi skal legalisere skydevåben fuldstændigt, når antallet af drab bare vil stige og stige?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. dec 2016, 22:52

Multebear skrev:

De beviser blot, at forbud ikke virker. Kriminelle åndsboller har en irriterende egenskab, at de simpelthen ikke følger loven - uanset hvor træls og begrænsende den er for lovlydige borgere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 6. dec 2016, 22:52

Multebear skrev: Jeg synes, det er meget unuanceret. Hvorfor er der ingen af jer, der forholder sig til alle de knivstikkerier, der er og har været herunder f. ekx. huedrabet i 2009?

Jeg har ikke set noget, der tyder på, at antallet af drab ville stige med en liberalisering af knivloven. Til gengæld har jeg set, at en restriktiv knivlov ikke forhindrer knivdrab.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:54

Timber skrev:
Hvis de ikke kan håndtere ansvaret, så skal de naturligvis straffes.. Sværere er de da ikke... Personligt er jeg da som udgangspunkt positivt indstillet over for mennesker(JBO undtager, men det er noget helt andet), og synes da alle skal have en chance... Dem der så falder uheldigt ud, skal naturligvis underlægges nogle konsekvenser..

Og ja, der er da grupperinger det har bevist de ikke magter ansvaret.. Men igen, konsekvenser for dem... Ikke for os andre...

Nu kan jeg så ikke gætte hvor du ved fra at flertallet ikke ønsker knive på værtshuse. For er det fra medierne, så vil jeg nok sige kildekritik... Men fair nok vi ikke er enige om tingene. Det er jo det herlige med demokrati, man kan debattere forskellige meninger, uden staten skal blande sig(endnu).. :blink:
Jeg er også positivt indstillet over for mennesker. Men på den anden side, er jeg heller ikke naiv. Hvis du legaliserer skydevåben, er der altid en idiot, der ikke kan magte ansvaret. Vi kan sagtens sætte straffen op for dem, der ikke kan finde ud af det. Men det kunne også være, at vi skulle forsøge at lave nogle regler, som forhindrede det, inden det sker. For når folk først er stukket ned og døde af det, er det jo ligemeget, hvor lang straffen for gerningsmanden er. Det bringer ikke de døde til live igen.

Som sagt mange gange før, du kan ikke lave en lov, der kun rammer nogle bestemte personer. Det er forsøgt, og det virkede ikke. Så bliver det først rigtigt sjovt, at være politi, anklagemyndighed og domstole: Du var til fest på en rockerborg, derfor er du rocker og skal 16 år i fængsel. Jamen jeg er pizzabud og leverede bare pizza til festen. Så kan du bare lade være med at nærmere dig en rockerborg. 16 års fængsel til dig, farvel...

Altså hvis du virkelig vil have, at jeg graver en statistik frem fra 2009, hvor knivdebatten var på sit højeste, så må jeg jo gøre det. Men jeg tror godt, at du ved, at det er rigtigt. Kildekritik - ja. Men jeg behøver vel heller ikke at finde undersøgelser, der viser, at knive kan slå ihjel, før du tror på, at det er rigtigt.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 22:55

Multebear skrev:

Hvad så hvis man vitterligt forbyder knive 100% overalt, og det så fortsætter, bare med skruetrækkere og grillgafler? Skal vi så også til at forbyde dem?
M.v.h. Timber

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:57

ReneKJ skrev:
Hvorfor forholder du dig ikke til alle de skuddrab der har været?
Syntes du at vi skal legalisere skydevåben fuldstændigt, når antallet af drab bare vil stige og stige?
Jeg kan da sagtens forholde mig til skuddrab. Er der noge specielt du tænker på?

Den danske våbenlov er meget restriktiv, og det synes jeg er fint. Jeg er ikke jæger eller sportsskytte. Men jeg synes at vi har nogle fine regler på området. Forskellen er bare, at man ikke skal have våbentilladelse til kniv, det skal man til skydevåben. Enhver idiot kan købe en kniv, det er lidt mere vanskeligt med skydevåben. Desuden har man ikke brug for et skydevåben, når man skal til bageren, hente pakker på posthuset, sejler, fisker osv. Så det er lidt svært at sammenligne skydevåben med blankvåben.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:59

C-X skrev:
De beviser blot, at forbud ikke virker. Kriminelle åndsboller har en irriterende egenskab, at de simpelthen ikke følger loven - uanset hvor træls og begrænsende den er for lovlydige borgere.
Som jeg skrev for lidt siden, så opstår vold ofte spontant. Og så bruger folk, hvad de lige har ved hånden. Hvis de ikke har en kniv ved hånden, så kan de ikke bruge den. Så nemt er det.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:02

Timber skrev: Hvad så hvis man vitterligt forbyder knive 100% overalt, og det så fortsætter, bare med skruetrækkere og grillgafler? Skal vi så også til at forbyde dem?
De er allerede ulovlige i visse situationer:

Tjek § 4, stk. 2, nr. 2:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 6. dec 2016, 23:05

Multebear,

Du kommer ind på et nyt forum med 4 dage på bagen på forummet, det er fair nok men du behandler os mildest talt som om du kender os allesammen.

Lad mig da opfordrer dig til at kigge lidt i trådene for at se hvad folks holdninger inden du kalder os diverse ting, tak.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. dec 2016, 23:07

Multebear skrev:
C-X skrev:
Som jeg skrev for lidt siden, så opstår vold ofte spontant. Og så bruger folk, hvad de lige har ved hånden. Hvis de ikke har en kniv ved hånden, så kan de ikke bruge den. Så nemt er det.
Jo, bestemt. I min verden er alt også et redskab og alle redskaber kan bruges som våben.

Men du løser stadig ikke problemstillingen med, at det i forvejen er forbudt at stikke folk ned, men det sker ret hyppigt. Ofte i forbindelse med personer, der i forvejen er tilknyttet det kriminelle miljø.
Faktisk er det ikke engang lovligt at slå nogen ned, hvilket godt kan virke lidt irriterende og uforståeligt, især her i juletiden. :???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 23:11

Multebear skrev:
Timber skrev:

Jeg er også positivt indstillet over for mennesker. Men på den anden side, er jeg heller ikke naiv. Hvis du legaliserer skydevåben, er der altid en idiot, der ikke kan magte ansvaret. Vi kan sagtens sætte straffen op for dem, der ikke kan finde ud af det. Men det kunne også være, at vi skulle forsøge at lave nogle regler, som forhindrede det, inden det sker. For når folk først er stukket ned og døde af det, er det jo ligemeget, hvor lang straffen for gerningsmanden er. Det bringer ikke de døde til live igen.

Som sagt mange gange før, du kan ikke lave en lov, der kun rammer nogle bestemte personer. Det er forsøgt, og det virkede ikke. Så bliver det først rigtigt sjovt, at være politi, anklagemyndighed og domstole: Du var til fest på en rockerborg, derfor er du rocker og skal 16 år i fængsel. Jamen jeg er pizzabud og leverede bare pizza til festen. Så kan du bare lade være med at nærmere dig en rockerborg. 16 års fængsel til dig, farvel...

Altså hvis du virkelig vil have, at jeg graver en statistik frem fra 2009, hvor knivdebatten var på sit højeste, så må jeg jo gøre det. Men jeg tror godt, at du ved, at det er rigtigt. Kildekritik - ja. Men jeg behøver vel heller ikke at finde undersøgelser, der viser, at knive kan slå ihjel, før du tror på, at det er rigtigt.
Tja, dine eksempler er staten da godt i gang med på nuværende tidspunkt. Så vidt jeg ved, så laver de da random registreringer til diverse rockerfester rundt omkring.. Så det ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til det.. Og ja, når folk er døde af enten knivstik eller skud, så er det for sent for dem... Spørgsmålet er jo så om de ikke alligevel var blevet slået ihjel på en anden måde.. Jeg ved det ikke, og det gør du nok heller ikke..

Livet er generelt farligt, og man dør af det på et tidspunkt... Men det er da ikke forbudt endnu, at leve livet.. :fun:

Du kan lave nok så mange regler, men der vil altid være folk der bryde dem... Det er nok mit bedste svar på ovenstående..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 6. dec 2016, 23:13

Og for at brække en af de ældste clicheer op. "Guns don't kill people, people kill people". Altså, vi kan sgu ikke forbyde genstande og tro vi bliver sikre. Hvis knive bliver forbudt, så bruger man skruetrækkere og flasker, og hvis de bliver forbudt, så bruger man spidse pinde, når alt er forbudt, så bruger folk hænderne, og de slår fint ihjel også. Man KAN ikke forbyde sig ud af vold på den måde, man kan kun håbe på at en kombination af opdragelse og frygt for sanktioner, afholder folk fra at begå det. Men det er sgu ikke adgangen til knive der afgør om folk slår hinanden ihjel eller ej.

Vil du helst sidde 24 timer i isolation med ghandi og en springkniv, eller Peter Lundin og en ske.

Besvar