Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Indlæg af ReneKJ » 6. dec 2016, 23:14

Multebear skrev:
ReneKJ skrev:
Hvorfor forholder du dig ikke til alle de skuddrab der har været?
Syntes du at vi skal legalisere skydevåben fuldstændigt, når antallet af drab bare vil stige og stige?
Jeg kan da sagtens forholde mig til skuddrab. Er der noge specielt du tænker på?

Den danske våbenlov er meget restriktiv, og det synes jeg er fint. Jeg er ikke jæger eller sportsskytte. Men jeg synes at vi har nogle fine regler på området. Forskellen er bare, at man ikke skal have våbentilladelse til kniv, det skal man til skydevåben. Enhver idiot kan købe en kniv, det er lidt mere vanskeligt med skydevåben. Desuden har man ikke brug for et skydevåben, når man skal til bageren, hente pakker på posthuset, sejler, fisker osv. Så det er lidt svært at sammenligne skydevåben med blankvåben.
Og alligevel så hører vi konstant om vold med skydevåben. Betjenten der blev skudt i dag, Morder-morfar der dræbte en advokat.
Det forekommer mig at der er klart bedre argument for at fjerne de totalt overflødige skydevåben fra samfundet.

Og alligevel så fokusere du på lommeknivene, der ellers har været almindelige i mange årtier uden at gøre noget væsen ud af sig?

Hvorfor får legetøjet et fripas, mens værktøjet forbydes?

Hvor mange drab har der i det hele taget været med de gamle, lovlige lommeknive der især var kendt for deres evne til at klappe sammen om fingrene på enhver der forsøgte at stikke med dem?

Jeg er naturligvis ikke ude på at få forbudt skydevåben, pointen er at det her er lovgivning baseret på følelser i stedet for fakta, og det kan anvendes nøjagtigt lige så overbevisende mod vores andre våben. For dem kan vi undvære totalt, ikke bare "i byen"

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 23:18

Multebear skrev:
Timber skrev: Hvad så hvis man vitterligt forbyder knive 100% overalt, og det så fortsætter, bare med skruetrækkere og grillgafler? Skal vi så også til at forbyde dem?
De er allerede ulovlige i visse situationer:

Tjek § 4, stk. 2, nr. 2:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859
Så lad os sige en sløv golfkølle?? Det jeg mener, er at hvis folk vil slå nogen ihjel, skal de såmend nok finde redskaberne til det. Og så skal vi til at forbyde alt... Uanset om man bruger det en eller andet, er det bare et stykke værktøj. Og det er sgu da ikke værktøjets skyld at du bruger det ulovligt..

Der er forbudt at slå ihjel, og det er så det...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Multebear
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: knive
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:19

LapuaMagnum skrev:Multebear,

Du kommer ind på et nyt forum med 4 dage på bagen på forummet, det er fair nok men du behandler os mildest talt som om du kender os allesammen.

Lad mig da opfordrer dig til at kigge lidt i trådene for at se hvad folks holdninger inden du kalder os diverse ting, tak.

mvh
Jeg har ikke kaldt dig noget som helst. Du har til gengæld kaldt mig både trold og snob.

Jeres speciale er knive og jagtvåben, mit speciale er jura, lovgivning og retspolitik. Jeg har tilfældigvis også bare en interesse for knive. Og jeg ville elske, at kunne gå med en Chris Reeve Sebenza eller noget andet lækkert i dagligdagen. Jeg spiser flere æbler hver dag, som jeg skærer i 4 dele, så jeg har faktisk et anerkendelsesværdigt formål hver dag. Men eftersom jeg arbejder på kontor på en offentlig arbejdsplads med mange kvinder, har jeg ikke tænkt mig at skræmme livet af dem, ved at hive en enhåndsbetjent foldekniv, på over 9 cm med låsbar klinge op flere gange om dagen.

Hvis jeg var håndværker, ville det være meget lettere, fordi man der altid kan argumentere for et anerkendelsesværdigt formål.

Når det er sagt, så ligger min kniv derhjemme, når jeg går i byen, og det håber jeg også, at jeres andres gør. For der er ingen grund til, at have en kniv med, når man går ud og drikker sig i hegnet. For som bekendt ryger fornuften ud, når alkoholen kommer ind. Og hvis I alligevel tager en kniv med i byen, så håber jeg sgu at politiet finder jer og stikker jer en bøde. For jeg gider ikke gå at bekymre mig om, hvorvidt I har fornuften i orden, når I har drukket 10 bajere og 15 shots, og der så er en idiot, der rager jeres dame på røven, og jeg tilfældigvis står i vejen, når I lige skal over og snakke et alvorsord med ham.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 6. dec 2016, 23:23

Multebear skrev: Men lad os nu vente og se, hvor slemt det bliver, jeg er godt med på, at loven skaber en masse usikkerhed. Men eftersom der tydeligvis ikke er nogen af jer herinde, der kan finde ud af formulere en bedre lovtekst, uden at den er i strid med basale menneskerettigheder, så må I leve med den tekst, der nu engang er. Jeg tror simpelthen ikke på, at vi kommer til at se eksempler, der er helt ude i hampen. Man forsøger ikke at ramme almindelige borgere, der bruger deres sunde fornuft. Jeg tror, at langt de fleste sager, vi kommer til at se, kommer til at være sager mod rockere, bandemedlemmer, eller folk der synes, det er en god idé, at tage kniv med på værtshus.
Hvis du tror på den, så har du intet kendskab til hvordan den sidste knivlov blev administreret

Hilsen Kenneth

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:26

NSander skrev:Og for at brække en af de ældste clicheer op. "Guns don't kill people, people kill people". Altså, vi kan sgu ikke forbyde genstande og tro vi bliver sikre. Hvis knive bliver forbudt, så bruger man skruetrækkere og flasker, og hvis de bliver forbudt, så bruger man spidse pinde, når alt er forbudt, så bruger folk hænderne, og de slår fint ihjel også. Man KAN ikke forbyde sig ud af vold på den måde, man kan kun håbe på at en kombination af opdragelse og frygt for sanktioner, afholder folk fra at begå det. Men det er sgu ikke adgangen til knive der afgør om folk slår hinanden ihjel eller ej.

Vil du helst sidde 24 timer i isolation med ghandi og en springkniv, eller Peter Lundin og en ske.
True, but people will kill quicker and easier with guns.

Jeg kan godt for tredje gang skrive, at vold ofte opstår spontant, og når det sker, bruger folk, hvad de lige har ved hånden. Jeg kan også skrive det en fjerde gang, når den næste kommer med samme synspunkt.

Jeg vil hellere overfaldes af en, der bruger de bare næver end en, der bruger kniv. Jeg ved ikke, hvordan du har det. Men han bruger de bare næver, er der en større chance for, at nogen lægger sig imellem inden jeg dør af det, end hvis han bruger kniv.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:27

Timber skrev:
Spørgsmålet er jo så om de ikke alligevel var blevet slået ihjel på en anden måde.. Jeg ved det ikke, og det gør du nok heller ikke..

Livet er generelt farligt, og man dør af det på et tidspunkt... Men det er da ikke forbudt endnu, at leve livet.. :fun:

Du kan lave nok så mange regler, men der vil altid være folk der bryde dem... Det er nok mit bedste svar på ovenstående..
Som sagt vil jeg hellere overfaldes uden kniv end med. Men jeg vil helst bare helt slippe.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 23:28

Multebear skrev:
LapuaMagnum skrev:Multebear,

Du kommer ind på et nyt forum med 4 dage på bagen på forummet, det er fair nok men du behandler os mildest talt som om du kender os allesammen.

Lad mig da opfordrer dig til at kigge lidt i trådene for at se hvad folks holdninger inden du kalder os diverse ting, tak.

mvh
Jeg har ikke kaldt dig noget som helst. Du har til gengæld kaldt mig både trold og snob.

Jeres speciale er knive og jagtvåben, mit speciale er jura, lovgivning og retspolitik. Jeg har tilfældigvis også bare en interesse for knive. Og jeg ville elske, at kunne gå med en Chris Reeve Sebenza eller noget andet lækkert i dagligdagen. Jeg spiser flere æbler hver dag, som jeg skærer i 4 dele, så jeg har faktisk et anerkendelsesværdigt formål hver dag. Men eftersom jeg arbejder på kontor på en offentlig arbejdsplads med mange kvinder, har jeg ikke tænkt mig at skræmme livet af dem, ved at hive en enhåndsbetjent foldekniv, på over 9 cm med låsbar klinge op flere gange om dagen.

Hvis jeg var håndværker, ville det være meget lettere, fordi man der altid kan argumentere for et anerkendelsesværdigt formål.

Når det er sagt, så ligger min kniv derhjemme, når jeg går i byen, og det håber jeg også, at jeres andres gør. For der er ingen grund til, at have en kniv med, når man går ud og drikker sig i hegnet. For som bekendt ryger fornuften ud, når alkoholen kommer ind. Og hvis I alligevel tager en kniv med i byen, så håber jeg sgu at politiet finder jer og stikker jer en bøde. For jeg gider ikke gå at bekymre mig om, hvorvidt I har fornuften i orden, når I har drukket 10 bajere og 15 shots, og der så er en idiot, der rager jeres dame på røven, og jeg tilfældigvis står i vejen, når I lige skal over og snakke et alvorsord med ham.
Jamen hov, du har jo egentlig løst problemet... Det er i virkeligheden ikke kniven der er problemet, men alkoholen.. Så løsningen må simpelthen være at forbyde alkohol. Man kan da sagtens more sig uden. Og som sidegevinst forsvinder alle spritbilisterne.. Win win, og vi andre kan tage en kniv med i byen, hvis det passer os... :thumbup:

Og mere seriøst, så synes jeg da set er skidesynd for dig at du ikke kan sidde og flashe din fine Chris Reeve Sebenzapå kontoret, uden at speltmakrellerne går amok.. :fun:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 6. dec 2016, 23:29

Kenneth Jensen skrev:
Multebear skrev: Men lad os nu vente og se, hvor slemt det bliver, jeg er godt med på, at loven skaber en masse usikkerhed. Men eftersom der tydeligvis ikke er nogen af jer herinde, der kan finde ud af formulere en bedre lovtekst, uden at den er i strid med basale menneskerettigheder, så må I leve med den tekst, der nu engang er. Jeg tror simpelthen ikke på, at vi kommer til at se eksempler, der er helt ude i hampen. Man forsøger ikke at ramme almindelige borgere, der bruger deres sunde fornuft. Jeg tror, at langt de fleste sager, vi kommer til at se, kommer til at være sager mod rockere, bandemedlemmer, eller folk der synes, det er en god idé, at tage kniv med på værtshus.
Hvis du tror på den, så har du intet kendskab til hvordan den sidste knivlov blev administreret

Hilsen Kenneth
Loven blev/bliver nok stadig administreret forskelligt afhængig af det lokale politi.
På godt og ondt.......
Jeg har haft mange møder med politiet og et par stykker af dem dårlige. Men som hovedregel gode.
Jeg har også oplevet nogle politibetjente, der kiggede mig i øjnene og "lod nåde gå for ret" på en god måde......
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:32

Kenneth Jensen skrev:

Hilsen Kenneth
Det har jeg faktisk et indgående kendskab til. Men eftersom ændringen faktisk nu har åbnet op for enhåndsbetjente foldeknive, så er loven på nogle punkter blevet mere lempelig. Og det åbner op for at væld af rigtig spændende knive fra USA, Japan, Kina og Tyskland, som vi ikke før måtte have, medmindre vi havde en blankvåben tilladelse. Så på enkelte punkter er loven da blevet bedre.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:34

Timber skrev:

Og mere seriøst, så synes jeg da set er skidesynd for dig at du ikke kan sidde og flashe din fine Chris Reeve Sebenzapå kontoret, uden at speltmakrellerne går amok.. :fun:
Ja, lige præcis. Det ER f*cking synd for mig. De er så skide følsomme, og har ikke en skid forståelse for, at reglerne nu er blevet lempet, så kniven faktisk kan være lovlig.

Nu har jeg ikke købt den endnu. Men jeg har da overvejet det et stykke tid.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. dec 2016, 23:35

Multebear skrev:Men eftersom ændringen faktisk nu har åbnet op for enhåndsbetjente foldeknive, så er loven på nogle punkter blevet mere lempelig. Og det åbner op for at væld af rigtig spændende knive fra USA, Japan, Kina og Tyskland, som vi ikke før måtte have, medmindre vi havde en blankvåben tilladelse. Så på enkelte punkter er loven da blevet bedre.
Hvilke knive må du besidde nu, uden tilladelse, som før krævede en blankvåbentilladelse?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:36

Langenge skrev:
Kenneth Jensen skrev:

Hilsen Kenneth
Loven blev/bliver nok stadig administreret forskelligt afhængig af det lokale politi.
På godt og ondt.......
Jeg har haft mange møder med politiet og et par stykker af dem dårlige. Men som hovedregel gode.
Jeg har også oplevet nogle politibetjente, der kiggede mig i øjnene og "lod nåde gå for ret" på en god måde......
Det kan godt være, at det lokale politi administrerer loven forskelligt, men så må man anke sin sag til landsret og evt. højesteret. Og især højesteret har jo tidligere vist fornuft i knivsager. Og det er dem, de andre retter retter sig efter:

http://www.fyens.dk/indland/Boede-ersta ... el/1418630

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 6. dec 2016, 23:37

Multebear skrev:
Jeg synes, det er meget unuanceret. Hvorfor er der ingen af jer, der forholder sig til alle de knivstikkerier, der er og har været herunder f. ekx. huedrabet i 2009?

Eller hvad med Jonas Sekyere, der blev dræbt i kødbyen i 2012 med et enkelt knivstik i hjertet af en somalisk mand?

Synes I virkeligt, at vi skal legalisere knive fuldstændigt, når alt tyder på, at antallet af drab bare vil stige og stige?
Fordi det ikke er sandt. Det er det der med kildekritik og publikationsbias. Knivlovene har intet gjort ved hyppigheden af våbenrelateret vold. Det er som, flere har skrevet, uden konsekvens for dem som stikker men en indskrænkning af lovlydige borgeres frihed.

http://ugeskriftet.dk/nyhed/vaabenrelat ... forvaerret

Så lad være med at bede os forsvare den lovlydige borgers frihed. Den skulle være garanteret. Men det er den ikke på grund af folk bl.a. som dig der mener at de har det moralske korrekte standpunkt som tilsyneladende tillader at jer at pådutte os andre konsekvenserne af jeres mening. Jeg pådutter ikke dig at du skal have et multi-tool i lommen mens du sipper din chai-latte, kan du så ikke lade være med at pådutte mig noget så længe det ikke går ud over dig!

:director:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:41

Mapzter skrev:
Multebear skrev:Men eftersom ændringen faktisk nu har åbnet op for enhåndsbetjente foldeknive, så er loven på nogle punkter blevet mere lempelig. Og det åbner op for at væld af rigtig spændende knive fra USA, Japan, Kina og Tyskland, som vi ikke før måtte have, medmindre vi havde en blankvåben tilladelse. Så på enkelte punkter er loven da blevet bedre.
Hvilke knive må du besidde nu, uden tilladelse, som før krævede en blankvåbentilladelse?

Se nr. 5:

§ 16. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende,
8) kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand,
9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
10) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og
11) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.
Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politidirektøren.
Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 6. dec 2016, 23:43

På en eller anden facon, så tror jeg der er en stor forskel på både byboer og landboer, OG på storbypoliti, og på landpoliti....
Men jeg ved godt, jeg får ørerne i maskinen nu :Hug:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:47

Werecat skrev:
Multebear skrev:
Jeg synes, det er meget unuanceret. Hvorfor er der ingen af jer, der forholder sig til alle de knivstikkerier, der er og har været herunder f. ekx. huedrabet i 2009?

Eller hvad med Jonas Sekyere, der blev dræbt i kødbyen i 2012 med et enkelt knivstik i hjertet af en somalisk mand?

Synes I virkeligt, at vi skal legalisere knive fuldstændigt, når alt tyder på, at antallet af drab bare vil stige og stige?
Fordi det ikke er sandt. Det er det der med kildekritik og publikationsbias. Knivlovene har intet gjort ved hyppigheden af våbenrelateret vold. Det er som, flere har skrevet, uden konsekvens for dem som stikker men en indskrænkning af lovlydige borgeres frihed.

http://ugeskriftet.dk/nyhed/vaabenrelat ... forvaerret

Så lad være med at bede os forsvare den lovlydige borgers frihed. Den skulle være garanteret. Men det er den ikke på grund af folk bl.a. som dig der mener at de har det moralske korrekte standpunkt som tilsyneladende tillader at jer at pådutte os andre konsekvenserne af jeres mening. Jeg pådutter ikke dig at du skal have et multi-tool i lommen mens du sipper din chai-latte, kan du så ikke lade være med at pådutte mig noget så længe det ikke går ud over dig!

:director:
Og sådan kan vi blive ved med at finde den statistik, der lige passer til hver vores argumentation. Så hvis du gerne vil skyde andre i skoene at være kildekritiske, så start med at være det overfor dig selv.

Der henvises i øvrigt til artiklen i den artikel, du selv har linket til. Pudsigt.

http://www.mx.dk/nyheder/aarhus/story/20401501

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 6. dec 2016, 23:47

Multebear skrev:
Kenneth Jensen skrev:

Hilsen Kenneth
Det har jeg faktisk et indgående kendskab til. Men eftersom ændringen faktisk nu har åbnet op for enhåndsbetjente foldeknive, så er loven på nogle punkter blevet mere lempelig. Og det åbner op for at væld af rigtig spændende knive fra USA, Japan, Kina og Tyskland, som vi ikke før måtte have, medmindre vi havde en blankvåben tilladelse. Så på enkelte punkter er loven da blevet bedre.
Et indgående kendskab til den tidligere inkarnation af knivloven og dennes håndhævelse, ville betyde at du var klar over at ingen af de knivtyper, som var ulovlige under den gamle lov, men som under den nye nu er lovlige, kunne erhverves og besiddes lovligt på en samlertilladelse til blankvåben (populært kaldet en "blankvåbentilladelse") - altså ikke med mindre man fik dispensation direkte fra justitsministeriet (hvilket ingen, jeg har kendskab til, har fået).

Jeg ved ikke hvad du forventer af dit medlemsskab af NVF - måske det du får lige nu? Du har formået at gøre din entre - jeg giver dig ingen point for elegance. Men, beundrer, for så vidt, din ihærdighed.
Velkommen til - du er blevet bemærket.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 6. dec 2016, 23:48

Multebear skrev:
Timber skrev:

Ja, lige præcis. Det ER f*cking synd for mig. De er så skide følsomme, og har ikke en skid forståelse for, at reglerne nu er blevet lempet, så kniven faktisk kan være lovlig.

Nu har jeg ikke købt den endnu. Men jeg har da overvejet det et stykke tid.
Der er rigtig mange ting kvinder ikke forstår. Man skal bare passe på med at sige det for højt.. :fun:

Jeg synes du skal købe den, og vis den frem på kontoret(Altså kniven), og forklar stille og roligt om tingene... Det kan altså give overraskende positivt resultat..

Jeg selv arbejder på en højskole, som jo nok per definition er pacifistisk.. Og der har jeg i nogen år været med til at arrangere noget lerdueskydning. Det pudsige er at selv de mest "våbenhadende" synes faktisk det er skidesjovt, og nogen af dem ændrer endda synspunkt på tingene, når man bare forklarer stille og roligt hvordan det hele hænger sammen.. En af dem endte faktisk med at tage jagttegn, og det må da siges at være noget af en sejr.. :fun:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 6. dec 2016, 23:51

Multebear skrev:
Så er du jo bare ikke din opgave voksen.
Du lader en flok kvinder diktere, hvad der er normen, i stedet for at opdrage dem til at forstå, at i dine hænder er en kniv et værktøj, ligesom deres hårlak er for dem.
Multebear skrev: Når det er sagt, så ligger min kniv derhjemme, når jeg går i byen, og det håber jeg også, at jeres andres gør. For der er ingen grund til, at have en kniv med, når man går ud og drikker sig i hegnet. For som bekendt ryger fornuften ud, når alkoholen kommer ind. Og hvis I alligevel tager en kniv med i byen, så håber jeg sgu at politiet finder jer og stikker jer en bøde. For jeg gider ikke gå at bekymre mig om, hvorvidt I har fornuften i orden, når I har drukket 10 bajere og 15 shots, og der så er en idiot, der rager jeres dame på røven, og jeg tilfældigvis står i vejen, når I lige skal over og snakke et alvorsord med ham.
Drikker sig i hegnet? Hvor kom den lige fra? Drikker du dig i hegnet, når du kommer i byen?

Jeg "tager" ikke en kniv med i byen!
Den ligger i min lomme altid. Der ligger den også, når jeg har været på skydebanen, på jagt, på fiskeri eller ude og lave et stykke arbejde, og svinger forbi den lokale på vej hjem, for at nyde en enkelt fadøl.

Det har jeg svært ved at se, skal gøre mig til kriminel.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 23:51

Langenge skrev:På en eller anden facon, så tror jeg der er en stor forskel på både byboer og landboer, OG på storbypoliti, og på landpoliti....
Nej, det gør du ikke. Det er jeg nemlig helt enig med dig i. Loven gælder alle steder, men på landet er man måske mere large, fordi der har man oftere en grund til at bruge en kniv, og man er sjældnere i en situation, hvor den misbruges. Det er også derfor, jeg hele tiden har sagt: Lad os nu se, hvordan loven bliver brugt. Den har været trådt i kraft i 5 mdr. nu, og ingen har linket til en sag, hvor politi om retsvæsen har lavet en skævert. Lad os nu se, om det overhovedet sker.

Folk er godt nok pessimistiske herinde i relation til konsekvenserne for denne nye lov.

Nå, jeg skal i seng nu. Ikke mere fra mig for i dag.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 7. dec 2016, 00:00

Multebear skrev:
Og sådan kan vi blive ved med at finde den statistik, der lige passer til hver vores argumentation. Så hvis du gerne vil skyde andre i skoene at være kildekritiske, så start med at være det overfor dig selv.

Der henvises i øvrigt til artiklen i den artikel, du selv har linket til. Pudsigt.

http://www.mx.dk/nyheder/aarhus/story/20401501
Det er IKKE den artikel der henvises til. Sådan set henvises der ikke til nogen artikel. Der nævnes blot "en undersøgelse". Ikke en publiceret artikel i det bedst renommerede lægevidenskabelige tidsskrift i landet.

Og jeg bemærker at du elegant springer over hvorfor din mening skal have konsekvenser for mit liv når min mening ikke har konsekvenser for dit? Hvad kommer det dig ved hvad jeg har i lommen på et givet sted og et givent tidspunkt, så længe jeg ikke gør noget der går ud over andre med det? Sidder du så højt i dit moralske tårn, at du er så sikker på at din mening er rigtig, at alle skal ligger under for den.

Jeg tror du ville blive en god politiker med den (grundløse) overbevisning :alcohol:

-Edit rettede et projekt til en undersøgelse.
Senest rettet af Werecat 7. dec 2016, 00:19, rettet i alt 1 gang.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. dec 2016, 00:18

Multebear skrev:Se nr. 5:

5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
De kunne ikke besiddes med en blankvåbentilladelse før lovændringen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 7. dec 2016, 08:56

Multebear skrev:
Langenge skrev:På en eller anden facon, så tror jeg der er en stor forskel på både byboer og landboer, OG på storbypoliti, og på landpoliti....
Nej, det gør du ikke. Det er jeg nemlig helt enig med dig i. Loven gælder alle steder, men på landet er man måske mere large, fordi der har man oftere en grund til at bruge en kniv, og man er sjældnere i en situation, hvor den misbruges. Det er også derfor, jeg hele tiden har sagt: Lad os nu se, hvordan loven bliver brugt. Den har været trådt i kraft i 5 mdr. nu, og ingen har linket til en sag, hvor politi om retsvæsen har lavet en skævert. Lad os nu se, om det overhovedet sker.

Folk er godt nok pessimistiske herinde i relation til konsekvenserne for denne nye lov.
Multebear,

Der er jeg til gengæld enig med dig, men det gør stadig ikke at lovgivningen er formuleret helt heldigt i form af den er tvetydig og ikke let at tolke, du kan se at vi diskutere for fuld gas. Hvis loven havde været logisk og veldefineret havde vi ikke siddet i denne situation omkring knivloven.

Du syntes den er sat fint sammen og det syntes jeg for så vidt også HVIS ikke Hr. og Fru Danmark bliver dømt, men det står ikke tydeligt i lovteksten.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 7. dec 2016, 09:03

Multebear skrev:

Nå, jeg skal i seng nu. Ikke mere fra mig for i dag.
Der er nogle helt basale principper i god lovgivning:

- hvis loven gælder for Loke, så gælder den også for Thor ("lighed for loven")
- Bevisbyrden er anklagerens ("Uskyldig indtil skylden er bevist")
- Det skal være rimeligt tydeligt for borgeren hvornår noget er ulovligt eller ulovligt. ("Gennemskuelighed")

I denne lov, og i sagen med Sutminbavianeren, er der ladt totalt hån om alle tre principper.

Der er helt tydeligt ikke lighed for loven, for argumentet for hvorfor han ikke måtte have en kniv i en taske i en bil var, at "han var en grimmer en". Det var ikke hans straffeblad, men bare en "hans type kan vi ikke lide" der lå bag.
Havde han været hvid, velklædt og velformuleret, så er jeg ret sikker på, at han end ikke havde modtaget et hævet øjenbryn.

Jeg er hvid, velklædt og velformuleret og jeg vil uden tøven kunne lægge pengene på bordet og gå hele vejen med en god advokat ved min side, hvis jeg skulle blive udsat for en lignende anklage (og jeg ville gå fri).
Det er det, der for alvor krænker min retsfølelse!

Man kunne sagtens have lavet en lov der tog afsæt i:
- pletter på straffeattesten? Ingen knive eller andre genstande der kan bruges som våben i det offentlige rum.
- promille over 0,5? (eller påvirket af andet som tæller i samme retning) Ingen knive eller andre genstande der kan bruges som våben i det offentlige rum.

I stedet har man lavet en elastiklovgivning som hverken politiet eller borgerne kan være tjent med.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 7. dec 2016, 09:20

Måske skulle man i stedet straffe vold, (og trusler om vold) med redskaber ekstra hårdt, i stedet for at prøve at forbyde alle mulige redskaber.
Et redskab kan jo være alt fra en billardkugle i en sok, en gummislange fyldt med hagl, en skarpslebet skruetrækker eller en kniv, en pistol, en maskinpistol o.s.v.
-mulighederne er uendelige. Det kan man simpelthen ikke skrive sig ud af på fornuftig vis.
"In case of panic: don't panic"

Besvar