Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 44 times
Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.
Elbæk, alle våben over 60 cm falder ind under 10 skuds grænsen.
Taget fra Vickys brev: "Following lengthy negotiations, it was agreed that for long firearms exceeding 60 cm a magazine with a capacity greater than 10 rounds would be restricted, while for a short firearm the limit would be at 20 ".
Taget fra Vickys brev: "Following lengthy negotiations, it was agreed that for long firearms exceeding 60 cm a magazine with a capacity greater than 10 rounds would be restricted, while for a short firearm the limit would be at 20 ".
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Som angivet i overskriften til det punkt du citerer fra, er der tale om en begrænsning på magasiner iht. våben i den foreslåede (men forkastede) kategori A7.Øboen skrev:Elbæk, alle våben over 60 cm falder ind under 10 skuds grænsen.
Kategori A7, som defineret i et tidl. afsnit; “Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms”
Hvad man istedet er kommet frem til et at halvautomatiske våben forbliver i katergoi B, men automatisk overgår til at være kategori A, når et magasin med en kapacitet større end 10/20 skud isættes.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 44 times
Takker for rettelsen, Elbæk
Jeg tænkte nok, at det ville være mere tåbeligt end som så.

- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Mere uldent bliver det for fuldautomatiske våben konverteret til halvauto. Disse lader til at overgå til kategori A.
Den endelig formulering af dén tilføjelse, bliver meget interessant at se, for den kan grundlæggende formuleres på to måder:
1. Omhandlende individuelle våben som rént fysisk har været fuldautomatiske på et tydspunkt.
2. Omhandlende halvautomatiske våbensystemer som deler et væsentligt antal komponenter med fuldautomatiske våbensystemer.
Jeg kan godt forestille mig at det er formulering nr. 2 som mange i parlamentet hælder til.
Den endelig formulering af dén tilføjelse, bliver meget interessant at se, for den kan grundlæggende formuleres på to måder:
1. Omhandlende individuelle våben som rént fysisk har været fuldautomatiske på et tydspunkt.
2. Omhandlende halvautomatiske våbensystemer som deler et væsentligt antal komponenter med fuldautomatiske våbensystemer.
Jeg kan godt forestille mig at det er formulering nr. 2 som mange i parlamentet hælder til.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Helt korrekt.Elbæk skrev:Så vidt jeg forstår formuleringerne, så berører begrænsningen udelukkende halvautomatiske våben. Hvor rifler bliver begrænset til 10 skud og pistoler til 20. Begrænsningen baserer sig (heldigvis) ikke på om våbnet kán isættes et magasin med større kapacitet end den tilladte, men om man rent fysisk gør det.
En sådan begrænsning er ren varm luft, for forskellen på ét 30-skuds magasin og tre 10-skuds, i hænderne på en person med blot basale våbenfærdigheder, er så godt som ikke eksisterende.
Også korrekt.Elbæk skrev:Så vidt jeg læser forslaget, så bliver repetervåben ikke berørt af samme begrænsninger på magasinkapacitet - ej heller halvautomatiske randtændte våben.
Som jeg læser det, så kan man besidde "store" magasiner (måske mod tilladelse), men de må ikke ANVENDES i semi-auto våben, da disse dermed bliver kategori A.Elbæk skrev:Hvad jeg finder mere uklart er hvorledes man vil forholde sig til besiddelse af magasiner med kapacitet over hhv. 10 og 20 skud. Indledningsvis fastslås det at et forbud er blevet forkastet grundet (åbenlyse) problemer med håndhævelse af samme - senere angives det at samme magasiner, efter en overgangsperiode, skal være ulovlige at besidde uden tilladelse til klasse A våben (komplet med standardkonsekvens i form af inddraget våbentilladelse). Det finder jeg selvmodsigende.
Ja, det fremgår ikke klart af VF's brev (som egentlig ikke er tiltænkt offentligheden, men kun EU parlamentarikere ... i hvert fald officielt.)Elbæk skrev: Jeg har endvidere to spørgsmål i den forbindelse:
1. Hvorledes med samler magasiner? Ikke mindst når man ikke er i besiddelse af et fungerende våben som disse magasiner kan anvendes i?
2. Hvorledes med magasiner som kan anvendes i både halvautomatiske- og repetervåben? I princippet vil et 30-skuds AR-15 magasin være lovligt at besidde på en tilladelse til en repeterriffel, mens det (måske) vil være ulovligt at besidde på en tilladelse til en halvautomatisk AR-15. Hvad hvis man har tilladelse til begge?
Enig, det er da rart at være sluppet af med!Elbæk skrev:Hvad jeg finder positivt, er at man - lader det til - har forkastet forslaget om at et våbens "farlighed" skal vurderes ud fra om det "ser farligt ud". En sådan lov ville blive en glidebane af episke dimensioner!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Medlemsstaterne kan dog give tilladelse til at sportsskytter anvender disse magasiner i halvautomatiske våben.Fast Fumble skrev: Som jeg læser det, så kan man besidde "store" magasiner (måske mod tilladelse), men de må ikke ANVENDES i semi-auto våben, da disse dermed bliver kategori A.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Artikel med udlægning af Ford's brev.
Jeg tror dog artiklen er lidt farvet, hist og pist.
https://ukshootingnews.wordpress.com/20 ... zines-now/
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Herluf
- Gold Member
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Der er nok håb for pistoler, men det kræver lige at halvauto riffel bliver tilladt til sport i DK...Mapzter skrev: Medlemsstaterne kan dog give tilladelse til at sportsskytter anvender disse magasiner i halvautomatiske våben.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Ja, jeg tænkte her primært på lange magasiner til Open Division i IPSC/Steel Challenge. Jeg er ikke specielt optimistisk mht. riffel, men håber da at blive positivt overrasket.Herluf skrev:Der er nok håb for pistoler, men det kræver lige at halvauto riffel bliver tilladt til sport i DK...
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det her er da vist ikke lovligt i Danmark, eller hvad?Fast Fumble skrev:Artikel med udlægning af Ford's brev.
Det kommer måske an på hvad "sensitive personal information" reelt dækker over.An EU-wide database of firearms owners will be created. All states within the EU will have access to your sensitive personal information.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Som jeg læser det, så bliver IPSC Open pistoler med 20+ magasiner til Kategori A våben, så det kommer til at kræve special tilladelse, og det bliver noget besværligt at få befragtet stumper og våben. Det kan da godt blive en game-changer i Open class.Mapzter skrev:Ja, jeg tænkte her primært på lange magasiner til Open Division i IPSC/Steel Challenge.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Som jeg læser det, så bliver det et kategori A våben, når et 20+ skuds magasin (pistol) eller 10+ skud (riffel) er isat. Hvis det er korrekt, så er ændringen for det første ubrugelig mht. at begrænse noget som helst, i hvert fald i Danmark, og for det andet, helt ligegyldig ift. transport når våben og magasiner transporteres seperat.Fast Fumble skrev:Som jeg læser det, så bliver IPSC Open pistoler med 20+ magasiner til Kategori A våben, så det kommer til at kræve special tilladelse, og det bliver noget besværligt at få befragtet stumper og våben. Det kan da godt blive en game-changer i Open class.
Men der skal så laves intensivt påvirkning fra skytteorganisationerne, så skydning med disse kategori A våben er tilladt.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan dette skal håndteres i praksis. I EU våbenpasset bliver våbenkategorien angivet - således bør et våben, der anvendes med 20+/10+ magasin, angives som kategori A, hvorved transport bliver umuligt. Såfremt våbnet bliver angivet som kategori B (da magasin ej er i sat), så opstår en ny problematik, når man i udlandet isætter sit 20+/10+ magasin. I sidstnævnte tilfælde bliver våbnet kategori A, men ifølge våbenpasset (som legitimerer din besiddelse i et andet EU land), har du kun tilladelse til kategori B.Mapzter skrev:Som jeg læser det, så bliver det et kategori A våben, når et 20+ skuds magasin (pistol) eller 10+ skud (riffel) er isat. Hvis det er korrekt, så er ændringen for det første ubrugelig mht. at begrænse noget som helst, i hvert fald i Danmark, og for det andet, helt ligegyldig ift. transport når våben og magasiner transporteres seperat.
Men der skal så laves intensivt påvirkning fra skytteorganisationerne, så skydning med disse kategori A våben er tilladt.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- ACE1
- Banned
- Interesser: våben
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 37 times
Man må slet ikke besidde +10/+20 magasiner hvis man ikke har et tilhørende våben i klasse A.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Hvor ser du det?ACE1 skrev:Man må slet ikke besidde +10/+20 magasiner hvis man ikke har et tilhørende våben i klasse A.
Ah, fandt det:
People who are found in possession of a high capacity magazine after a
transition period and who do not have a category A authorisation will risk
having their authorisation to hold firearms removed.
http://pastebin.com/YspX1JgB
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
Kan man få sig en forhandler tilladelse og så få lov at have magasinerne i lageret.?
- ACE1
- Banned
- Interesser: våben
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 37 times
Denne pasus kunne måske betyde at man kunne beholde de store magasiner, men tvivler..
Member States will be able to give authorisations for reservists, target shooters and others with special licences for these firearms. As for those firearms that now fall under Category A6, there is a grandfathering clause.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Det er jo så der JM skal påvirkes.ACE1 skrev:Denne pasus kunne måske betyde at man kunne beholde de store magasiner, men tvivler..
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Jeg forstår ikke helt hvad du mener?Mapzter skrev:Som jeg læser det, så bliver det et kategori A våben, når et 20+ skuds magasin (pistol) eller 10+ skud (riffel) er isat. Hvis det er korrekt, så er ændringen for det første ubrugelig mht. at begrænse noget som helst, i hvert fald i Danmark, og for det andet, helt ligegyldig ift. transport når våben og magasiner transporteres seperat.Fast Fumble skrev:Som jeg læser det, så bliver IPSC Open pistoler med 20+ magasiner til Kategori A våben, så det kommer til at kræve special tilladelse, og det bliver noget besværligt at få befragtet stumper og våben. Det kan da godt blive en game-changer i Open class.
Om det er indenlands eller udenlands bør være ligegyldigt, så længe det er i EU, må der ikke benyttes store magasiner, da våbnet herved skifter kategori - MEDMINDRE man har tilladelse til våbnet i kategori A.
Så: Pistol på kategori B tilladelse - kun op til 20 rnd mags.
Pistol på kategori A tilladelse - må benytte store mags, men bliver noget besværlig transport-mæssigt.
Som terrorbekæmpelse er det totalt til grin! Sportsskytter er formodentlig nødt til at beslutte, om de store magasinet er besværet værd. Det kan godt gå hen og skabe nogle udfordringer i IPSC.
Sættes et +20 mag i en pistol på kategori B tilladelse, kan det blive til et voldsomt stort problem for skytten!
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Ja, det har du da ret i. Jeg var ikke lige helt skarp der.Fast Fumble skrev:Så: Pistol på kategori B tilladelse - kun op til 20 rnd mags.
Pistol på kategori A tilladelse - må benytte store mags, men bliver noget besværlig transport-mæssigt.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Dem der skal beskytte EU "politikere" mod overgreb fra den utilfredse og irriterende pøbel.CQB skrev:hvem kan så få tilladelse til klasse a våben ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Platin Member
- Interesser: Bukkejagt og riflede våben
- Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 15 times
Så hvis man har AR i sin besiddelse nu, hvad sker der så med den?
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Ikke noget.Badaka skrev:Så hvis man har AR i sin besiddelse nu, hvad sker der så med den?
De bliver jo netop ikke flyttet fra kategori B7 til A7.
Så de burde fortsat kunne erhverves.
Dog med den begrænsning, at der ikke må anvendes magasiner > 10 skud, med mindre der er dispenseret, af sportslige hensyn. Men da de ikke kan bruges til sportsskydning i DK, så er dén mulighed, indtil videre udelukket.
Men med 10 skud =>

Hvordan man så vil forvalte besiddelse af eksisterende magasiner>10 skud. Eller anvendelse af sådanne magasiner i repetérvåben, vides endnu ikke.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Et kort spørgsmål, og måske uvidende, men:
SKAL Danmark adoptere de nye regler?
SKAL Danmark adoptere de nye regler?