Pistol til IPSC?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
rsan2177
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. maj 2011, 18:11
Interesser: Pistol og buejagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time

Pistol til IPSC?

Indlæg af rsan2177 » 23. dec 2016, 22:34

Hej
Jeg er ny skytte i en klub i Vestjylland, jeg går lidt og overvejer at få min klub til at købe en pistol til mig som kan opbevares i klubben indtil jeg selv må have den.
Mit spørgsmål er så, jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe.
Jeg har et budget på ca. 10.000 kr. Jeg går rigtig meget og overvejer på sigt at prøve disciplinen IPSC. Syntes det ser fedt ud og minder mig om min tid i forsvaret.
Men hvilken pistol skal man gå efter der er brugbar og til budgettet? Jeg har selv haft tanker om noget Glock 34 eller noget H&K USP EXPERT.
Er det noget der ville kunne bruges eller?

Jeg har prøvet at skyde med en Glock 17 og syntes aftrækket er forfærdeligt. Ved ikke om dette er gældende for alle glocks modeller?
Håber i kan hjælpe lidt

På forhånd tak.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Raptor357 » 23. dec 2016, 22:54

Før du går igang med IPSC så skal du kunne ramme med en 9mm.
Glock 34 er en du ryger i standard med. Da det er en polymer er man lidt handicappet. En tung skyder af jern med lavtliggende pibe er en fordel.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 104
Tilmeldt: 27. dec 2015, 23:27
Interesser: Skydning med pistol
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af PBP » 23. dec 2016, 23:19

Jeg er i gang med at læse op til den teoretiske prøve her i juleferien, så jeg har ikke nogen IPSC erfaring endnu - men jeg er meget glad for den CZ Shadow 2'er jeg har købt til formålet.

Til at starte med, synes jeg dog du skal finde ud af hvilken klasse du gerne vil skyde i.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af CQB » 24. dec 2016, 08:13

Raptor357 skrev:Før du går igang med IPSC så skal du kunne ramme med en 9mm.
Glock 34 er en du ryger i standard med. Da det er en polymer er man lidt handicappet. En tung skyder af jern med lavtliggende pibe er en fordel.
han kan skyde både standard og production med en glock 34 , jeg ville vælge en cz shadow med det budget du har

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af NTS » 24. dec 2016, 10:30

Glock 34 kan ikke anvendes i Production Division: https://www.IPSC.org/rules/proddiv.php

Et godt råd er at få prøvet så mange skydere som muligt, for at se hvad der passer dig bedst. Når det er sagt, så passer dit budget perfekt til en CZ Shadow (2) :smile:
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af CQB » 24. dec 2016, 13:15

NTS skrev:Glock 34 kan ikke anvendes i Production Division: https://www.IPSC.org/rules/proddiv.php

Et godt råd er at få prøvet så mange skydere som muligt, for at se hvad der passer dig bedst. Når det er sagt, så passer dit budget perfekt til en CZ Shadow (2) :smile:
nej det kan den sørme ikke, min fejl :oops:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Mapzter » 24. dec 2016, 13:31

rsan2177 skrev:Jeg har prøvet at skyde med en Glock 17 og syntes aftrækket er forfærdeligt. Ved ikke om dette er gældende for alle glocks modeller?
Jeg har endnu ikke mødt en Glock der havde hvad jeg ville kalde et godt aftræk fra fabrikken. Hvis du vil over i noget plastic fantastic, så kan du også kigge på Arsenal Strike One eller Strike One Speed, de er født med et, efter min mening, langt bedre aftræk end Glock og ligger fint indenfor dit budget. Begge er godkendt til Production Division i IPSC. Men prøv alle de skydere du kan komme til. Jeg var f.eks. overbevist om at jeg skulle ha' en H&K USP, men det gik hurtigt over da jeg fik mulighed for at prøve at skyde med en.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Fast Fumble » 25. dec 2016, 19:19

rsan2177 skrev:Jeg har et budget på ca. 10.000 kr. Jeg går rigtig meget og overvejer på sigt at prøve disciplinen IPSC. Syntes det ser fedt ud og minder mig om min tid i forsvaret.
Men hvilken pistol skal man gå efter der er brugbar og til budgettet? Jeg har selv haft tanker om noget Glock 34 eller noget H&K USP EXPERT.
Er det noget der ville kunne bruges eller?
Jeg har prøvet at skyde med en Glock 17 og syntes aftrækket er forfærdeligt. Ved ikke om dette er gældende for alle glocks modeller?
Håber i kan hjælpe lidt
Glock 17 har Glock's standard aftræk, det er ringe. Rigtig ringe. Men det betyder jo ikke at den er ubrugelig. Hvis du er død-skrap, så kan du sikkert sagtens skyde med den, det er der da efterhånden mange IPSC topskytter der har gjort. Hvis du er død-elendig, gør det heller ikke den store forskel, så vil pistolens udfordringer sikkert alligevel drukne i dine fejl.
Jeg har det her ordsprog, som alle dem der kender mig, er trætte af at høre på: Enhver Glock er et fejlkøb.
Glock 34 er fx fremstillet til sportsbrug, og har et lidt bedre aftræk, men jeg finder det stadig rædselsfuldt.

Jeg startede IPSC med en H&K USP Expert. Efter en sæson i IPSC vidste jeg, at den var bare ikke noget for mig. IPSC er sådan lidt små-svært, og man kommer "mere ud i kanterne", så man lærer sin pistol ret godt at kende.
Efter den sæson er jeg kun gået én vej: Store tunge stål-skydere. Jeg ville til enhver tid vælge stål over plastic.

Men når du ikke er sikker på om IPSC er noget du kommer til at skyde en masse, så er mit bedste råd: Køb brugt! Kig Tanfoglio, CZ og alle de andre meget udbredte pistoler, for efter første sæson, vil du være meget mere afklaret om hvad den rette pistol er til dig. Et godt brugt køb kan gensælges uden det store værditab.
rsan2177 skrev:Jeg er ny skytte i en klub i Vestjylland, jeg går lidt og overvejer at få min klub til at købe en pistol til mig som kan opbevares i klubben indtil jeg selv må have den.
Den linje bed jeg særligt mærke i!
Hvis det er der du er, så er mit råd et helt andet: Undgå grovkalibre indtil dine 15m serier er over 240 hver gang. Hvis du vil IPSC vejen, er det en klar fordel at have lært at ramme INDEN du fylder flere udfordringer på:
- sære skydestillinger
- bevægelige mål
- voldsomt tidspres
- genladning
- træk
- weak-hand
... for der er ingen af de udfordringer der gør det spor lettere at lave perfekte aftræk, eller gode sigtebilleder.

Hvis ikke grund-trinene omkring håndfatning, sigte, aftræk ligger HELT på rygraden, så sker der det, når du tager en 9mm i hånden, at så går din udvikling helt i stå. Så måske er det bedste råd i virkeligheden: Køb en god (og fx brugt) kaliber 22, og træn en hel masse med den indtil du er sikker på du har lært at ramme.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Carl1024
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24. aug 2016, 19:42
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Carl1024 » 25. dec 2016, 19:42

Fast Fumble skrev:
rsan2177 skrev:Jeg har et budget på ca. 10.000 kr. Jeg går rigtig meget og overvejer på sigt at prøve disciplinen IPSC. Syntes det ser fedt ud og minder mig om min tid i forsvaret.
Men hvilken pistol skal man gå efter der er brugbar og til budgettet? Jeg har selv haft tanker om noget Glock 34 eller noget H&K USP EXPERT.
Er det noget der ville kunne bruges eller?
Jeg har prøvet at skyde med en Glock 17 og syntes aftrækket er forfærdeligt. Ved ikke om dette er gældende for alle glocks modeller?
Håber i kan hjælpe lidt
Glock 17 har Glock's standard aftræk, det er ringe. Rigtig ringe. Men det betyder jo ikke at den er ubrugelig. Hvis du er død-skrap, så kan du sikkert sagtens skyde med den, det er der da efterhånden mange IPSC topskytter der har gjort. Hvis du er død-elendig, gør det heller ikke den store forskel, så vil pistolens udfordringer sikkert alligevel drukne i dine fejl.
Jeg har det her ordsprog, som alle dem der kender mig, er trætte af at høre på: Enhver Glock er et fejlkøb.
Glock 34 er fx fremstillet til sportsbrug, og har et lidt bedre aftræk, men jeg finder det stadig rædselsfuldt.

Jeg startede IPSC med en H&K USP Expert. Efter en sæson i IPSC vidste jeg, at den var bare ikke noget for mig. IPSC er sådan lidt små-svært, og man kommer "mere ud i kanterne", så man lærer sin pistol ret godt at kende.
Efter den sæson er jeg kun gået én vej: Store tunge stål-skydere. Jeg ville til enhver tid vælge stål over plastic.

Men når du ikke er sikker på om IPSC er noget du kommer til at skyde en masse, så er mit bedste råd: Køb brugt! Kig Tanfoglio, CZ og alle de andre meget udbredte pistoler, for efter første sæson, vil du være meget mere afklaret om hvad den rette pistol er til dig. Et godt brugt køb kan gensælges uden det store værditab.
rsan2177 skrev:Jeg er ny skytte i en klub i Vestjylland, jeg går lidt og overvejer at få min klub til at købe en pistol til mig som kan opbevares i klubben indtil jeg selv må have den.
Den linje bed jeg særligt mærke i!
Hvis det er der du er, så er mit råd et helt andet: Undgå grovkalibre indtil dine 15m serier er over 240 hver gang. Hvis du vil IPSC vejen, er det en klar fordel at have lært at ramme INDEN du fylder flere udfordringer på:
- sære skydestillinger
- bevægelige mål
- voldsomt tidspres
- genladning
- træk
- weak-hand
... for der er ingen af de udfordringer der gør det spor lettere at lave perfekte aftræk, eller gode sigtebilleder.

Hvis ikke grund-trinene omkring håndfatning, sigte, aftræk ligger HELT på rygraden, så sker der det, når du tager en 9mm i hånden, at så går din udvikling helt i stå. Så måske er det bedste råd i virkeligheden: Køb en god (og fx brugt) kaliber 22, og træn en hel masse med den indtil du er sikker på du har lært at ramme.
Jeg overvejer rigtig meget at starte op på IPSC også. Og tænkte lige, hvad er toppen af poppen inden IPSC-pistoler? STI? HPS? Sig Sauer? Infinity? Hvis nu budgettet var max 30k?

God jul :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Raptor357 » 25. dec 2016, 20:11

Toppen af poppen er dn du skyder bedst med, men en 5" stålpistol med et godt SAO aftræk er det du skal se efter.
Jeg brugte et par måneder på at finde min drømme skyder. En sigsauer x-five supermatch, aftrækkeren og justeringsmulighederne afgjorde mit valg.
Men ellers havde det været en 1911 klon bygget til mig af et firma som svi, der findes et firma i tyskland som jeg ikke kan huske navnet på, det ville have været dem der skulle bygge den.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Fast Fumble » 25. dec 2016, 20:37

Carl1024 skrev:Jeg overvejer rigtig meget at starte op på IPSC også. Og tænkte lige, hvad er toppen af poppen inden IPSC-pistoler? STI? HPS? Sig Sauer? Infinity? Hvis nu budgettet var max 30k?
Det er lidt svært at svare på, der er rigtig mange mærker på banen. Dem du nævner er alle ret store i IPSC.
Hvilken klasse tænker du at du vil skyde i?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Carl1024
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24. aug 2016, 19:42
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Carl1024 » 25. dec 2016, 21:09

Fast Fumble skrev:
Carl1024 skrev:Jeg overvejer rigtig meget at starte op på IPSC også. Og tænkte lige, hvad er toppen af poppen inden IPSC-pistoler? STI? HPS? Sig Sauer? Infinity? Hvis nu budgettet var max 30k?
Det er lidt svært at svare på, der er rigtig mange mærker på banen. Dem du nævner er alle ret store i IPSC.
Hvilken klasse tænker du at du vil skyde i?
Tænker standard klassen.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af Fast Fumble » 25. dec 2016, 22:03

Carl1024 skrev:
Fast Fumble skrev:
Carl1024 skrev:Jeg overvejer rigtig meget at starte op på IPSC også. Og tænkte lige, hvad er toppen af poppen inden IPSC-pistoler? STI? HPS? Sig Sauer? Infinity? Hvis nu budgettet var max 30k?
Det er lidt svært at svare på, der er rigtig mange mærker på banen. Dem du nævner er alle ret store i IPSC.
Hvilken klasse tænker du at du vil skyde i?
Tænker standard klassen.
Tjah, alle dem du nævner er store i Standard.
Alle 2011-typerne (Infinity, STI, SPS, HPS og andre), Sig Sauer, Tanfoglio, CZ, Glock, H&K... De er der alle sammen. Jeg kan ikke fortælle dig hvad der er den rigtige for dig, det skal du prøve dig frem til.
Min personlige preference er Infinity, med STI på en meget tæt andenplads. Men det er jo lidt den dyre løsning. (På min STI har jeg modificeret slæden kraftigt, og skiftet sigtemiddel, recoil-system, udtrækker, hammer og sear, slagstift og alle fjedre, og så ender den stort set i Infinity prisklasse).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af T-REX » 26. dec 2016, 05:05

Det vigtigste, efter min mening, er et godt aftræk.

Så prøv dig frem.

Jeg ville kigge på Pardini GT serien. De har et super aftræk, der er justerbart, og kan justeres, så det er MINDST lige så godt, som de allerbedste Custom Pistoler.
Og der er Pardini versioner, der er lovlige, til Standard.
De har dog ikke helt den samme magasinkapacitet, som nogle af de andre. (17 for 9mm og 13 for .45)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Pistol til IPSC?

Indlæg af AHL » 26. dec 2016, 10:51

hvis dit budget er på 10000.-
så find en fin brugt 9mm feks en cz eller en glock ( der kan laves et ok fint af træk på den ) pris : 3000.- til 6000.-
og brug resten på Ammo

jo mere du træner jo dygtigere bliver du

og det bliver helt sikkert ikke den sidste pistol du ønsker dig / køber
du skal jo også lære hvad IPSC er for en størrelse
nå du har skudt IPSC i et par år er du bedre rustet til at købe den skyder som passer til dig
Mvh
AHL

Besvar