Magasiner er ikke tilladelseskrævende?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Re: Magasiner er ikke tilladelseskrævende?

Indlæg af Kalthoff » 1. nov 2016, 13:31

Badaka skrev:Blot for at bringe tråden i live igen.

Hvis jeg bestiller et par magasiner på CZ's hjemmeside til en salonriffel, som jeg har tilladelse til, behøver jeg så en importtilladelse eller ej?

Mvh.

Badaka
Jeg står i samme situation.

Er den dom der er nævnt tidligere i denne tråd tilgængelig et sted?

En domsudskrift ville være god at have klar til at vise til politi/told/post hvis der opstår problemer. At kunne fremvise en klar dom burde kunne standse mange ubehageligheder tidligt.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 1. nov 2016, 14:09

Kalthoff skrev:

Hvis jeg bestiller et par magasiner på CZ's hjemmeside til en salonriffel, som jeg har tilladelse til, behøver jeg så en importtilladelse eller ej?

Mvh.

Badaka

En domsudskrift ville være god at have klar til at vise til politi/told/post hvis der opstår problemer. At kunne fremvise en klar dom burde kunne standse mange ubehageligheder tidligt.
Jeg vil sige, brug de 5min det tager at søge om en importtilladelse, og ventetiden lige nu er vist kun omkring ca. 1 uge. Så kan det godt være den ikke er nødvendig ud fra den omtalte sag, men så er I sikker på ikke at komme i klemme på nogen måde.

Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Formandlao » 1. nov 2016, 15:13

Allan3 skrev:
Kalthoff skrev:

Mvh.

Badaka

Jeg vil sige, brug de 5min det tager at søge om en importtilladelse, og ventetiden lige nu er vist kun omkring ca. 1 uge. Så kan det godt være den ikke er nødvendig ud fra den omtalte sag, men så er I sikker på ikke at komme i klemme på nogen måde.
Det ville jeg til enhver tid også gøre, og når nu tilladelsen er gratis :-)
Diligentia, Vis, Celeritas

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 1. nov 2016, 16:44

Mvh.

Badaka
Sidst jeg var i kontakt med ACV var svaret "ja"

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. nov 2016, 21:59

Nej, det behøver du ikke.
Men den opfattelse skal du regne med du ikke deler med hverken politi eller toldmyndighed. Derfor skal du overveje om det er en kamp du gider tage. Den når næppe frem til en retssal, men du kan forvente at udleveringen tager urimeligt lang tid.
Så måske skulle du søge alligevel, den er jo gratis.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Siggy » 2. nov 2016, 05:33

Kort sagt, alle tilladelseskrævende dele, kræver en indførselstilladelse!
Selve besiddelsen er noget andet, har man tilladelse til et våben der kan anvende det specifikke magasin er det omfattet af tilladelsen til våbnet.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 3. nov 2016, 12:25

Siggy skrev:Kort sagt, alle tilladelseskrævende dele, kræver en indførselstilladelse!
Selve besiddelsen er noget andet, har man tilladelse til et våben der kan anvende det specifikke magasin er det omfattet af tilladelsen til våbnet.
Delvist korrekt. Hvis du spørger Politiet, vil de sige at det du siger er den eneste sandhed, men hvis man kigger på den aktuelle dom der også nævnes i denne tråd, så er dommeren absolut ikke enig med dig(og Politiet), og frikendte blankt personen der havde importeret magasiner uden en importtilladelse, fordi der i loven IKKE står at man skal have en importtilladelse til det pågældende udstyr, blot en tilladelse som personen altså var i besiddelse af i dette tilfælde.

Som andre også nævner, så er det så op til én selv om man gider kampen.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. nov 2016, 12:32

Kenneth Jensen skrev:
Siggy skrev:Kort sagt, alle tilladelseskrævende dele, kræver en indførselstilladelse!
Delvist korrekt. Hvis du spørger Politiet, vil de sige at det du siger er den eneste sandhed, men hvis man kigger på den aktuelle dom der også nævnes i denne tråd, så er dommeren absolut ikke enig med dig(og Politiet), og frikendte blankt personen der havde importeret magasiner uden en importtilladelse, fordi der i loven IKKE står at man skal have en importtilladelse til det pågældende udstyr, blot en tilladelse som personen altså var i besiddelse af i dette tilfælde.

Som andre også nævner, så er det så op til én selv om man gider kampen.

Hilsen Kenneth
:goodpost:

Det er lige nøjagtig sådan det forholder sig! :thumbup:
Slava Ukraini!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 3. nov 2016, 12:49

Som jeg ser det - er det lidt af en gråzone.
- Ja, retten har sagt at modtageren er dækket ind når vedkommende har våbentilladelsen i orden.
- Det er dog stadig tilladelseskrævende dele som folk uden våbentilladelse eller magasinsamlertilladelse ikke må eje.
-Transportøren af pakken har til dels et ansvar for at tjekke forsendelser - men har også et firma der skal køre rundt. Hvor meget tid er de lige klar til at bruge på selv at indhente/indkræve dokumentation.? Hvis de ser noget ikke er i orden, må de jo enten kontakte politiet - eller lade pakken gå retur.

Pakker bliver gerne behandlet/fortoldet og kontrolleret når det lander i modtagerlandet.

Hvordan kan transportøren/pakkecenteret lige kontrollere at modtageren har våbentilladelse (det har de ikke lovhjemmel til at spørge om! de kan spørge, men man har ikke pligt til at svare.!) - så en importtilladelse i pakken kan straks fortælle dem "Alt er i orden!".

Udelad endelig importtilladelsen - så har transportøren to valg... lade pakken gå videre til modtager og håbe at modtager har papirerne i orden - eller returnere pakken for en sikkerheds skyld.
Det lader IKKE til at være kutyme at sætte pakken på hold, sende modtageren et brev (som lige skal udfærdiges først), og vente på svar (og "spilde lagerplads"). m.v. m.v. m.v.

Så hvis man gerne vil bestille noget tilladelseskrævende - og drister sig til at sende det med almindelig post som mange gør, da man er for nærig til kurér-post. Så beder man nærmest om problemer.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor man IKKE skulle bede om en importtilladelse - hvis det får forsendelsen til at køre så meget bedre.?

Det er vel lidt det samme som glidecreme :blink:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 3. nov 2016, 12:52

Enten får man den importtilladelse først, og alt er godt (selvom man kan føle sig lidt til grin), eller også tager man chancen OG kampen, hvis det bliver aktuelt.
Får man en dims hjem, som ikke kræver importtilladelse, SKAL man tage kampen op, hvis den bliver stoppet i tolden.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

DeuceCoupe
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: Norge
Been thanked: 1 time

Indlæg af DeuceCoupe » 10. jan 2017, 04:28

Mange tyske våben forhandlere sender ikke ut av EU, så jeg har lyst til å kjøpe noen magasiner og få dem sendt Poste restante til DK for å hente dem der i februar. Er dette lov for meg som er norsk uten tilladelse? Det er fritt salg av magasiner i Norge.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. jan 2017, 15:03

DeuceCoupe skrev:Mange tyske våben forhandlere sender ikke ut av EU, så jeg har lyst til å kjøpe noen magasiner og få dem sendt Poste restante til DK for å hente dem der i februar. Er dette lov for meg som er norsk uten tilladelse? Det er fritt salg av magasiner i Norge.
Dansk lov gælder i Danmark, uanset hvilket land du er hjemmehørende i.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 10. jan 2017, 16:04

Fast Fumble skrev:
DeuceCoupe skrev:Mange tyske våben forhandlere sender ikke ut av EU, så jeg har lyst til å kjøpe noen magasiner og få dem sendt Poste restante til DK for å hente dem der i februar. Er dette lov for meg som er norsk uten tilladelse? Det er fritt salg av magasiner i Norge.
Dansk lov gælder i Danmark, uanset hvilket land du er hjemmehørende i.
Din norske tilladelse gælder ikke i Danmark

Så du skal bruge en Dansk Importtilladelse, for at få magasinerne leveret i Danmark, og en Dansk eksporttilladelse, for at tage magasinerne lovligt ud af Danmark.

Du får med meget stor sikkerhed ingen Danske tilladelser, da Dansk Politi ikke kan/må udstede tilladelser, til personer der ikke bor fast, i Danmark.

En mulighed kan være en dansk ven, der har det våben du søger magasiner til, som vil stå som mellemhandler.
Eller hør en af de danske forhandlere, om de kan hjælpe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Irminsûl
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben og natur
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af Irminsûl » 10. jan 2017, 18:45

Er der ikke en måde at få/finde papirene fra den dom der faldt på området så man har noget konkret der kan viftes foran politiet istedet for at gå efter hvad man synes er korrekt?
Please help me represent gun owners/shooters as 99% of us ARE: just regular folks who enjoy guns instead of golf.

DeuceCoupe
Newbie
Newbie

Indlæg af DeuceCoupe » 10. jan 2017, 20:36

Takk for svar :)

Hva er straffen for og bli tatt med et magasin i DK uten tilladelse?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 10. jan 2017, 20:38

DeuceCoupe skrev:.......Hva er straffen for og bli tatt med et magasin i DK uten tilladelse?
:prisoner:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 11. jan 2017, 09:40

DeuceCoupe skrev:Takk for svar :)

Hva er straffen for og bli tatt med et magasin i DK uten tilladelse?
Et magasin kræver ikke tilladelse i DK - hvis du vel at mærke har tilladelse til våbnet det hører til.

Ellers er det en overtrædelse af våbenloven = normalt bødestraf, men der er også risiko for inddragelse af alle våbentilladelser & retten til jagttegn.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. jan 2017, 10:15

Kenneth Jensen skrev:
DeuceCoupe skrev:Hva er straffen for og bli tatt med et magasin i DK uten tilladelse?
Et magasin kræver ikke tilladelse i DK - hvis du vel at mærke har tilladelse til våbnet det hører til.
Ellers er det en overtrædelse af våbenloven = normalt bødestraf, men der er også risiko for inddragelse af alle våbentilladelser & retten til jagttegn.
Det svar er i hvert fald på kanten til ukorrekt.

Deuce har ikke tilladelse til våben hvortil magasinet passer - i Danmark. Er det korrekt forstået?
Det er reelt ikke ulovligt at importere et magasin i Danmark, uden importtilladelse, hvis man har tilladelse til våben hvortil magasinet passer. Men det har Deuce ikke, hvorfor det er en klar overtrædelse af våbenloven i Danmark.

Så spørger Deuce til straffen. (Det læser jeg lidt som om et lovbrud er under overvejelse).

Generelt er det ikke en god idé at overtræde våbenloven bevidst!
Straffen kender jeg ikke. Jeg vil tro der er tale om bødestraf, men der kan jo både blive tale om ulovlig besiddelse og ulovlig import. Det kan nok godt blive temmelig dyrt!
Der kan næppe blive tale om inddragelse af tilladelser, for de er vel givet i Norge, og er udenfor Dansk juristiktion. Men om de norske myndigheder vil tage skridt i forhold til tilladelser, afhænger vel af hvordan Norge ser på overtrædelse af våbenloven i andre lande?

Under alle omstændigheder synes jeg det er en voldsom risiko at løbe, for et magasin til vel højst 1000kr.
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 11. jan 2017, 10:59

Fast Fumble skrev:
Kenneth Jensen skrev:
DeuceCoupe skrev:Hva er straffen for og bli tatt med et magasin i DK uten tilladelse?
Det svar er i hvert fald på kanten til ukorrekt.

Deuce har ikke tilladelse til våben hvortil magasinet passer - i Danmark. Er det korrekt forstået?
Det er reelt ikke ulovligt at importere et magasin i Danmark, uden importtilladelse, hvis man har tilladelse til våben hvortil magasinet passer. Men det har Deuce ikke, hvorfor det er en klar overtrædelse af våbenloven i Danmark.

Så spørger Deuce til straffen. (Det læser jeg lidt som om et lovbrud er under overvejelse).

Generelt er det ikke en god idé at overtræde våbenloven bevidst!
Straffen kender jeg ikke. Jeg vil tro der er tale om bødestraf, men der kan jo både blive tale om ulovlig besiddelse og ulovlig import. Det kan nok godt blive temmelig dyrt!
Der kan næppe blive tale om inddragelse af tilladelser, for de er vel givet i Norge, og er udenfor Dansk juristiktion. Men om de norske myndigheder vil tage skridt i forhold til tilladelser, afhænger vel af hvordan Norge ser på overtrædelse af våbenloven i andre lande?

Under alle omstændigheder synes jeg det er en voldsom risiko at løbe, for et magasin til vel højst 1000kr.
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se hvor jeg skriver tingene forkert. Import/eksport er slet ikke nævnt i spørgsmålet, men udelukkende besiddelse. Jeg skriver derudover specifikt at HVIS man har våbentilladelse til et våben der bruger det pågældende magasin, så skal man ikke have tilladelse til magasinet.

Angående straffen, så har lignende sager været takseret til bødestraf, men jeg skriver samtidig at man KAN miste våbentilladelser + retten til jagttegn, hvilket er en kendt risiko på alle våbenlovsovertrædelser. Det er korrekt at trådstarter bor i Norge, men det ændre jo ikke på straffen i DK.

Jeg kan ærlig talt ikke se hvordan det jeg skriver kan tolkes som "på kanten til ukorrekt".

Hilsen Kenneth

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 11. jan 2017, 12:37

DeuceCoupe er bosiddende i Norge.

Norsk lovgivning gælder i Norge, ikke i Danmark.
Så hvad der er af regler for magasiner i Norge, er i denne sammenhæng uvedkommende.

Dansk Politi kan ikke udstede tilladelser, til personer der ikke er bosat, i Danmark.

Hvis du ikke har en DANSK tilladelse, til et våben, så kan du ikke importere et magasin til Danmark, uden importtilladelse.
Det er endda problematisk at Importere et Magasin, uden importtilladelse, selv hvis man har en Dansk tilladelse.

Derudover: Tyske virksomheder må/vil med stor sikkerhed ikke levere til en Poste Restante Adresse, hvis de har en fornemmelse af, at magasinet skal videre, ud af EU.

Jeg forsøgte selv at bestille en reservedel til en riffel(Rossi Big Loop Lever), via en Tysk forhandler, til levering, hos min Far.
De nægtede, da de kunne se at mit kreditkort havde en Grønlandsk Adresse. (Tak til den formand, der agerede mellemhandler)

Jeg har også prøvet med en del til €1, til en Norinco, fra Norconia.de
De måtte ikke levere, til en dansk adresse, hvis de vidste, at delen skulle videre til Grønland.
T-Rex

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 11. jan 2017, 12:45

Har du overvejet at købe Magasinerne i USA?

Hvis prisen er under US$ 100, uden porto, så skulle der ikke være de store problemer.
Og Norges Postvæsen har jo ikke de "særheder" med våben, der gør "Pest Danmark" så trættende.

Brownells.com kan være en mulighed.
(sæt hak i "Available outside USA)
T-Rex

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. jan 2017, 13:46

Mange tyske våben forhandlere sender ikke ut av EU, så jeg har lyst til å kjøpe noen magasiner og få dem sendt Poste restante til DK for å hente dem der i februar. Er dette lov for meg som er norsk uten tilladelse? Det er fritt salg av magasiner i Norge.
Kenneth Jensen skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke kan se hvor jeg skriver tingene forkert. Import/eksport er slet ikke nævnt i spørgsmålet, men udelukkende besiddelse.
Deuce antyder i hvert fald kraftigt, at der er tale om både import fra Tyskland til Danmark, og eksport fra Danmark til Norge - og så selvfølgelig også besiddelse i Danmark.
Kenneth Jensen skrev:Jeg skriver derudover specifikt at HVIS man har våbentilladelse til et våben der bruger det pågældende magasin, så skal man ikke have tilladelse til magasinet.
Men det er ikke nok. Man skal have våbentilladelse I DANMARK til et våben der bruger det pågældende magasin. Og det har Deuce, som er bosat i Norge, ikke. Dermed bliver situationen noget træls: Klar overtrædelse af våbenloven i Danmark, selvom det måske ikke var ulovligt i Norge (fordi han der har tilladelse til våbnet, og magasiner dermed bliver frie).
Kenneth Jensen skrev:Angående straffen, så har lignende sager været takseret til bødestraf, men jeg skriver samtidig at man KAN miste våbentilladelser + retten til jagttegn, hvilket er en kendt risiko på alle våbenlovsovertrædelser. Det er korrekt at trådstarter bor i Norge, men det ændre jo ikke på straffen i DK.
Njah... Det er nok kun bødestraf, men husk nu på at Deuce IKKE har nogen form for våbentilladelse i Danmark. Det bliver en af de tunge bødestraffe. Dermed er Deuce nok lidt ligeglad med om det påvirker hans våbentilladelser i Danmark (som han ikke har), og om han kan få jagttegn i Danmark (nok også lidt ligegyldigt for ham).

Hvordan de Norske myndigheder ser på en våbenlovs overtrædelse i Danmark, ved jeg ikke. Men det ville jo være ærgerligt at opdage, at man fik den konsekvens oveni.

Men nu er jeg altså ikke jurist, så der kan naturligvis være noget jeg ikke kan gennemskue, eller noget jeg tolker forkert, så tag ikke mit svar for pålydende - spørg en myndighed!
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 11. jan 2017, 14:25

@Fast Fumble: Det ser ud til at vi egentlig er enige, så jeg gider ikke gå ud i yderligere ordkløvning med dig om den sag, for når du fx vælger at læse min sætning:

"Jeg skriver derudover specifikt at HVIS man har våbentilladelse til et våben der bruger det pågældende magasin, så skal man ikke have tilladelse til magasinet."

...og så vælger at tolke det som at jeg påstår at enhver våbentilladelse ethvert sted i verdenen er ok, så bliver det lidt trægt at kommunikere.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. jan 2017, 17:28

Kenneth Jensen skrev:@Fast Fumble: Det ser ud til at vi egentlig er enige, så jeg gider ikke gå ud i yderligere ordkløvning med dig om den sag,
Ordkløveri?

Dette er et debatforum. Deuce stiller et meget relevant spørgsmål.
Du svarer:
Jeg siger ikke du svarer forkert, jeg siger bare svaret er på kanten - altså det er svært at gennemskue, om du antyder at der ikke er ulovligt. Og derfor prøver jeg at præcisere svaret.
Jeg prøver ikke at ordkløve, jeg prøver at give Deuce det svar han bad om.
Kenneth Jensen skrev:"Jeg skriver derudover specifikt at HVIS man har våbentilladelse til et våben der bruger det pågældende magasin, så skal man ikke have tilladelse til magasinet."
Og det skriver du til en der i sit spørgsmål specifikt har påpeget at han ikke har tilladelse til våbnet i Danmark. Er det så ikke fair nok at prøve at skrive svaret lidt klarere?
Har du læst JRexA's svar? Han prøver sådan set det samme.
Kenneth Jensen skrev:...og så vælger at tolke det som at jeg påstår at enhver våbentilladelse ethvert sted i verdenen er ok, så bliver det lidt trægt at kommunikere.
Nej, det har jeg da bestemt ikke givet udtryk for!

Her hvor jeg kommer fra, der er en kløvning en der ikke er ret dygtig. Faktisk lidt en klovn.

Fra Jyske ordbog:
(overført) = klodset el. sær mandsperson/barn/dyr; stor klodset ting [Vends (inkl. Læsø), Han (inkl. nabosogne af Thy), spredt i Him, spor. i øvrige Nord- og Østjy samt SVJy; se kort; syn.: Ìkløve]

Kløvning ¨ = uformelig Klods af noget: Sten, Træ, tyk Melma osv. Ligesaa om et Klods af et Menneske eller et Dyr. Lars.Ordb.121. a kunde lige saa let ha’ faaet ham (dvs. en flot fyr, til mand) hvis a saa ikke i det samme var bleven tyk (dvs. gravid) ved ham Kløvningen, a har nu. Skjoldb.RF.IV.291. kløvning ¨ Det kan betyde ¨ kluntet af optræden, men også med henblik på det mentale: en, der ikke er til at have med at gøre. BørglumH. (sagt til hest, ved pløjning:) do ka wal følle fuw¶n, de ¶j klÒwning! = du kan vel følge furen, din kløvning! AEsp.VO. \ (i tryktabshelhed, jf. GodeOrd.465ff.:) Wi hae sò¶nt i forræsten møj¶ tjön¶ bette Klöwning Knetj ¨ der hjalp mæ Kræ¶ å Kretter = vi havde sådan en forresten meget køn lille klodrian af en knægt, der hjalp med (til at passe) fjerkræ og kreaturer.
Ordkløveri, det er det du mener jeg gør med denne posting (men heller ikke det er vi helt enige om).
En ordkløvning, det må være en der ikke er ret god til at udtrykke sig med ord, så andre kan forstå ham. Men det er ikke et udtryk jeg er faldet over før :-)
Slava Ukraini!

DeuceCoupe
Newbie
Newbie

Indlæg af DeuceCoupe » 11. jan 2017, 22:01

Takk for alle svar, jeg kommer ikke til å bestille magasiner Poste restante til DK. Jeg har norsk jegerprøve, er medlem av pistolklubb og godkjent våbensamler her i Norge. Så jeg vil helst ikke ha noen problemer, får heller ta en tur til Tyskland med bilen og ta Kiel ferjen til Oslo!

Besvar