Flugteren skrev:
Nu snakker jeg om våben, der overholder dansk jagtlov. Det glemte jeg at få med. Jeg synes, det er vigtigt at pointere her er, at en MP5 er fuldautomatisk, og derfor ikke overholder dansk våbenlov. Så det er ligemeget at spørge.
Du taler hele tiden om våbnets udseende. En fin leveraction med messingreciever, blånet, ottekantet løb i .44 magnum er MARKANT kraftigere end en MP5-LIGNENDE våben i 9x19 mm. Men det er ikke noget problem, men fordi våbnet har et kort løb, sort plastik og hvor den rigtige version er anvendt af politistyrker, så er den farlig.
Jeg gik ud fra at det var underforstået at vi taler om en kasteret MP-5, det står der også i starten af tråden.
Jeg har heller ikke sagt noget om at den var farlig. Lad os lige spole tilbage til starten af tråden:
Kristian_J skrev:Debat, ikke en forespørgsel
Hvis man fik fat i en semi-automatisk MP5, ville der så være andre forhindringer for at få tilladelse, udover at den har militært udseende?
Er der nogle regler der ville gøre det umuligt? Længde, type, farve, whatever?
Sådan som den danske holdning til våben er, så er i rent ud sagt svineheldige at i kan få lov at købe AUG, AR og andre rifler hjem selv om de kun lovligt kan anvendes til jagt i udlandet. Godt for jer.
Men på trods af deres militære oprindelse, så er det trods alt stadigvæk ubestrideligt rifler som kan anvendes til jagt, især amerikanere er glade for deres AR.
Så grundlaget, lovens ånd, er at man skal have lov at købe jagtrifler. Pistoler er forbudt på jagttegn, selv om de også kan anvendes til jagt i udlandet.
Derfor er det ganske simple spørgsmål om det her er en riffel eller ej, uanset hvad man mener om dets farlighed og jagtegenskaber.
Hvis loven betrager det som en pistol, så kan den ikke erhverves på jagttegn
Nu bundler du løbslængde sammen med farve osv, men løbslængde er ikke bare rent kosmetisk, det er een af forskellen på et gevær og en pistol.
Vi mangler åbenbart en juridisk definition på forskellen, men jeg lægger mærke til at der indtil videre ikke er nogen af de ellers våbenglade medlemmer her der fortæller at de er i besiddelse af en kastreret SMG på jagttegn.