Multebear skrev:Politiet kan da sagtens slå op i deres systemer, hvilke tilladelser man har. Men betjenten, der står ude på stedet, kan jo ikke vide, om det er det rette våben, han står med i hånden. Han kan tjekke serienummer eller model.
Det er ellers den mekanisme der bruges, hvis du bliver stoppet på jagt, til stævne eller andre steder, hvor du kan forvente at skulle redegøre for dine våben.
Multebear skrev:Men den slags kan ændres, forfalskes osv. Desuden kan der, som det også er diskuteret i denne tråd, laves ændringer på nogle våben. Så nej, reaktionen er ikke overdrevet, for betjenten ude på stedet, kan ikke være sikker på, at det han står med i hånden er nøjagtigt det, der er givet tilladelse til.
Men er der overhovedet grund til at tro vi har med så grove overtrædelser at gøre? Det er jo der kæden knækker første gang.
Multebear skrev:Og de beslutninger og overvejelser skal en betjent, der står ude på stedet ikke belastes med. Han er blevet bedt om at hente det pågældende våben, så det kan undersøges af fagkyndige, og det er det, han har gjort. Færdigt arbejde. Du kan ikke forvente, at han er våbenkyndig.
Nej, det kan man ikke. Men dem der sidder i røret og siger "du tager det med alligevel" må stå på mål for at tage den beslutning.
Multebear skrev:Og ja, våbnet er sikkert dyrt, og det er skide irriterende, at 600 skal undvære det i en periode.
Men det kunne jo være mere end bare besvær. En tur til udlandet for at deltage i stævne kan sgu hurtigt blive ødelagt af at man kun har en vandpistol med. Jeg hørte dig ikke gå med til at lade din bil beslaglægge til undersøgelser på ubestemt tid, for at vise hvor nemt det er at undvære ting man troede man havde ret til. Hvor er dine pricipper henne der?
Multebear skrev:Men igen, det kan han takke den klovn for, der absolut skulle lægge det ud på de sociale medier for at høste likes.
Ja, Social Media og ulemperne ved dem er nok kommet for at blive, men det er sgu for dårligt at vores sport og hobby nu skal holdes skjult.
Multebear skrev:Deal with it.
En meget flot holdning. Jeg håber du har overskud til holde fast i den, hvis du ender i samme situation.
Multebear skrev:Når man anmelder et muligt strafbart forhold, så starter man nogle mekanismer, som først stopper, når man er sikker på, at der ikke er nogen fare eller ikke begået noget strafbart forhold.
Helt enig og glad for det.
Multebear skrev:Og så må man bukke sig indtil da.
Hvorfor det? Er det rimeligt? Hvad med vores rettigheder? Det lyder som om du gladeligt har givet afkald på dine - eller rettere vores andres - rettigheder allerede. Hvor langt skal man bukke sig?
Det her er kernen. Ærgerligt at det skulle tage så mange poster at få dig med på samme side.
Alle, der har jagttegn eller SKV, er vandelsgodkendte. Semi til jagt i udlandet har endnu et lag af godkendelse. Tæller det ikke længere for noget? Er vi derude, hvor en persons (uden kendskab til våben, men med Facebook) udsagn tages mere alvorligt end en godkendelse til semi og tilhørende godkendelse?
(Jeg er godt klar over at jeg lyder som en pro gun-nut ("mah rights!"), men mine bekymringer er større og går på generelle indskrænkninger, så som svindende retsstat, overvågning af borgere, og samkøring af registre. Dette er bare en afstikker af denne problematik.)