70er drengen skrev:Elbæk skrev:70er drengen skrev:Elbæk skrev:Du tabte mig
fuldstændig lige der hvor du fremturede med at man er en
70er drengen skrev:påståelig klaphat
blot fordi man holder på at ens
basale rettigheder skal respekteres af politiet...
Jeg beklager, men så er mit indlæg blevet misforstået. Jeg synes ikke at man er en klaphat hvis man forventer at politiet overholder ens rettigheder.
Men HVIS man opfører sig som en klaphat tænker jeg at de er mindre tilbøjelige til at give en mundtlig påtale ved forseelser af mindre alvorlig karakter. Man behøver ikke at fedte for politiet, men almindelig god opførsel har altid været fremmende for en sund dialog, og politifolk er efter mine erfaringer også bare mennesker der hellere vil forlade en opgave hos en borger med en fornuftig løsning.
Politiet skal, så længe jeg ikke opfører mig truende, krænkende eller fornærmende, være
fuldstændig ligeglade med hvordan jeg opfører mig i
mit eget hjem når de er
gæster i det.
Er de ikke i stand til det, så har de - i min optik - valgt det
helt forkerte erhverv.
Det du
mere end bare antyder, er at du forventer at politiet er mere tilbøjelige til at rejse tiltale mod en person de finder utiltalende eller usamarbejdsvillig. Det håber jeg
sandelig at du ikke har ret i.
Det er præcis det jeg mener.
Politifolk er bemyndiget til ved mindre forseelser at give en mundtlig påtale hvis det er deres opfattelse at dette vil være tilstrækkeligt i forhold til at bringe forholdet i orden. Hvis de derimod har opfattelsen af at en mundtlig påtale ikke er tilstrækkeligt vil de være nødsaget til at rejse sigtelse for forholdet.
Målet er at lovgivningen skal følges, og hvis politifolkene har opfattelsen af en borgeren er fornuftig nok til at forstå budskabet så er jeg ikke i tvivl om at det kan ordnes med en mundtlig påtale.
Og ovenstående har ikke noget med fedteri eller lokumsaftaler at gøre. Det er fuldt ud integreret i den danske lovgivning, så der er ikke noget fordækt over det.
Så for at samle op; du mener at hvis jeg stiller mig op og gør politiet opmærksomme på at jeg kender mine
rettigheder og at jeg forventer at de overholder disse, så skal
jeg forvente at de er mere tilbøjelige til at rejse tiltale mod mig for ting som
andre blot ville modtage en påtale for? Og du mener tillige at det er ok?
Endvidere;
hvor er det lige i dansk lovgivning du finder lovhjemmel for en sådan adfærd fra politiet side?
At politiet, i et vist omfang, kan foretage skøn iht. om der skal rejses tiltale eller påtale, er ganske rigtigt en integreret del af loven. Men at de skulle have ret (i juridisk forstand) til at anvende dette til at søge at adfærdsregulere/straffe en borger som blot holder på sine lovsikrede rettigheder, dén paragraf må jeg have overset
Langenge skrev:70er drengen skrev:Elbæk skrev:70er drengen skrev:Elbæk skrev:Du tabte mig
fuldstændig lige der hvor du fremturede med at man er en
70er drengen skrev:påståelig klaphat
blot fordi man holder på at ens
basale rettigheder skal respekteres af politiet...
Jeg beklager, men så er mit indlæg blevet misforstået. Jeg synes ikke at man er en klaphat hvis man forventer at politiet overholder ens rettigheder.
Men HVIS man opfører sig som en klaphat tænker jeg at de er mindre tilbøjelige til at give en mundtlig påtale ved forseelser af mindre alvorlig karakter. Man behøver ikke at fedte for politiet, men almindelig god opførsel har altid været fremmende for en sund dialog, og politifolk er efter mine erfaringer også bare mennesker der hellere vil forlade en opgave hos en borger med en fornuftig løsning.
Politiet skal, så længe jeg ikke opfører mig truende, krænkende eller fornærmende, være
fuldstændig ligeglade med hvordan jeg opfører mig i
mit eget hjem når de er
gæster i det.
Er de ikke i stand til det, så har de - i min optik - valgt det
helt forkerte erhverv.
Det du
mere end bare antyder, er at du forventer at politiet er mere tilbøjelige til at rejse tiltale mod en person de finder utiltalende
eller usamarbejdsvillig. Det håber jeg
sandelig at du ikke har ret i.
Det er præcis det jeg mener.
Politifolk er bemyndiget til ved mindre forseelser at give en mundtlig påtale hvis det er deres opfattelse at dette vil være tilstrækkeligt i forhold til at bringe forholdet i orden. Hvis de derimod har opfattelsen af at en mundtlig påtale ikke er tilstrækkeligt vil de være nødsaget til at rejse sigtelse for forholdet.
Målet er at lovgivningen skal følges, og hvis politifolkene har opfattelsen af en borgeren er fornuftig nok til at forstå budskabet så er jeg ikke i tvivl om at det kan ordnes med en mundtlig påtale.
Og ovenstående har ikke noget med fedteri eller lokumsaftaler at gøre. Det er fuldt ud integreret i den danske lovgivning, så der er ikke noget fordækt over det.
Fremhævet med rødt og stort.
DER vil jeg give Flugteren ret.

Jeg er ikke forpligtet til at
samarbejde med politiet - og jeg kan ikke med noget retsligt grundlag straffes for at nægte det.
Jeg kan straffes for at hindre politiets arbejde, men det er noget helt andet.
Jeg kan straffes for at nægte at følge lovlige henstillinger fra politiet side, men det et også noget helt andet.