Halvautomatisk riffel - juridisk bistand?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kjelgaard
Newbie
Newbie
Interesser: IPSC, Riffel Distance skydning
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 21 times

Halvautomatisk riffel - juridisk bistand?

Indlæg af Kjelgaard » 11. feb 2017, 01:53

Halløj der

Hvor mange af jer har problemer med at få halvautomatiske rifler registreret på jagt i udlandet ?

Jeg har fat i en advokat som gør meet i våben lovgivningen så tænker at hvis vi får samlet alle os der har problemer med ACØ og ACV så åbner vi en fælles sag, hvad siger i til det ?
Senest rettet af Lycon 11. feb 2017, 14:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægges indhold

Badaka
Platin Member
Platin Member
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 28 times
Been thanked: 15 times

Re: halv automatisk riffel

Indlæg af Badaka » 11. feb 2017, 07:22

God ide!

Jeg har nu ikke nogen problemer at dele men god ide:-)

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. feb 2017, 09:41

Har du, inden du nu brænder dine egne penge af, forhørt dig om hvorvidt DJ ville kunne yde dig den samme bistand?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 11. feb 2017, 12:33

Jeg har fat i DJ omkring det og de siger at de er klar over problemet.

Ham advokaten som jeg har fat i han er meget inde i våben loven og da jeg forklare de ham min sag, der afbrød han mig flere gange.

1gang : der står ikke nogen steder at man kun må have en halvautomatisk af hver kaliber.
2 gang : der står ikke nogen steder at man kun må have 1 eller 2 halvautomatiske rifler, man må have alle dem man vil det er en regel som han selv har lavet.

jeg siger bare at ud over DJ så kan man godt spille på mere en en hest.

600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 15 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af 600 » 11. feb 2017, 14:43

Det vil være fedt at slå tilbage på den gamle tendens inde sygdommen spreder sig.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Re: Halvautomatisk riffel - juridisk bistand?

Indlæg af Ped » 11. feb 2017, 19:34

Støtter gerne med 500 kr.

Ped
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Ped » 11. feb 2017, 19:41

Hvem er advodkaten ? Norsker ?

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 12. feb 2017, 04:22

nej det er en der hedder john petersen. der ved rigtig meget om våben loven, men hvem er Norsker for jeg har hørt det navn / tag flere gange

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 12. feb 2017, 04:26

men det hjælper ikke rigtigt at der bliver støttet men penge, ikke at det gør noget :D men jo flere vi er der har samme oplevelser om hvordan man bliver behandler at ACØ jo bedre er det, så det er bare melde ind.

eller er vi ude i salami effekten hvor det kun betyder noget for mig når det er mig det rammer, for det håber jeg virkelig ikke at det er sådan det skal være i danmark, når vi snakker skytter imellem om det er på jagttegn eller om det er på SKV.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 12. feb 2017, 07:46

Kjelgaard skrev:Jeg har fat i DJ omkring det og de siger at de er klar over problemet.

Ham advokaten som jeg har fat i han er meget inde i våben loven og da jeg forklare de ham min sag, der afbrød han mig flere gange.

1gang : der står ikke nogen steder at man kun må have en halvautomatisk af hver kaliber.
2 gang : der står ikke nogen steder at man kun må have 1 eller 2 halvautomatiske rifler, man må have alle dem man vil det er en regel som han selv har lavet.

jeg siger bare at ud over DJ så kan man godt spille på mere en en hest.
men hvad siger han om det faktum at der står i våbenloven " at der kun gives tilladelse til halv auto våben under særlige omstændigheder " ??? jeg er bange for det er en gummiparagraf, politiet kan bruge til at forbyde de halv auto rifler de har lyst til. medmindre loven bliver ændret hvilket nok ikke er så nemt

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 12. feb 2017, 12:59

jamen han siger at særlige forhold er når riflen kræver en tilladelse for at have den her hjemme men at man på samme tid ikke må bruge det til sit anvendelses formål hvilke et jagt

læs det som særlige formål det er jagt i udlandet

hvilke der også er slået fast fra justits ministerens side at det er det der er tænkt med loven, ikke at der skal sidde en mand og egentolke loven

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 12. feb 2017, 21:00

Kjelgaard skrev:jamen han siger at særlige forhold er når riflen kræver en tilladelse for at have den her hjemme men at man på samme tid ikke må bruge det til sit anvendelses formål hvilke et jagt

læs det som særlige formål det er jagt i udlandet

hvilke der også er slået fast fra justits ministerens side at det er det der er tænkt med loven, ikke at der skal sidde en mand og egentolke loven
hvor har justisministeren slået fast at politiet fortolker loven på den måde ?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 12. feb 2017, 21:04

Det lyder til at der kunne være en ansat der får en kæberasler hvis det er tilfældet..

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 12. feb 2017, 22:01

CQB skrev:
Kjelgaard skrev: hvor har justisministeren slået fast at politiet fortolker loven på den måde ?
det var hvad han sagde, ud over det har jeg selv læst det, da jeg sad og prøvede at finde hvor der skulle stå at man kun kunne have 2 og ikke af den samme kaliber, hvilke der overhovedet ikke står noget om nogen steder.
men vi kan vel godt blive enige om at særlig tilfælde ikke er det samme som at det må man ikke.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 13. feb 2017, 17:07

Kjelgaard skrev:nej det er en der hedder john petersen. der ved rigtig meget om våben loven, men hvem er Norsker for jeg har hørt det navn / tag flere gange
Hvornår har du snakket med ham John Petersen og hvor holder han til henne? Blev nysgerrig og slog ham op i Advokatnøglen og der er ingen advokater med det navn p.t. i DK jf deres register. Så spurgte en af de gl. advokat jeg kender, og han sagde at den eneste han kendte ved det navn var gået på pension her til nytår og har deponeret sin bestaltning og kan derfor ikke aktivt arbejde som advokat.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 13. feb 2017, 20:11

det er ham man han sagde til mig at det først skulle gå igennem, men selv om den gik igennem inden at der kunne startes noget op, så ville han godt kunne yde juridisk bistand og skrive det der skal skrives, men bare ikke med et brevhovede hvor på der står at han er praktiserene advokat

Ped
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Ped » 13. feb 2017, 23:32

Norsker, kører bla. sagen for HH
Har selv benyttet ham, i en lyddæmper sag.
Han ved hvad han snakker om.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af Parfait » 13. feb 2017, 23:37

Kjelgaard skrev:Halløj der

Hvor mange af jer har problemer med at få halvautomatiske rifler registreret på jagt i udlandet ?

Jeg har fat i en advokat som gør meet i våben lovgivningen så tænker at hvis vi får samlet alle os der har problemer med ACØ og ACV så åbner vi en fælles sag, hvad siger i til det ?
Hvad består dit problem i, helt nøjagtigt?

Mvh Jakob

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 14. feb 2017, 13:40

Jeg har lige pt. en "dialog" igang med ACØ om netop registreringen af en halvautomatisk riffel (Steyr AUG Z), som jeg er ret spændt på hvad ender med.

Lige pt. ser det ud som om den skal i partshøring, og jeg har varslet dem om at jeg af princip kører sagen helt til tops for at få et definitivt svar på hvad der er muligt, og hvad der ikke er.
... Hvis det på nogen måde kan gavne at vi "slår pjalterne sammen", så er jeg frisk på det.

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 14. feb 2017, 19:27

Mit problem er at jeg har en AR platform i 223, og så har jeg købt en reproducktion af en M14 fra LuxDefTech i 308 og den er han ikke sikker på der ude at han vil give mig tilladelse til da han ikke mener at der er nogen grund til at man har mere end en halvauto, men der står ikke nogen steder i loven at jeg kun må have en.

Jeg har indsendt den den 10 jan 17 og jeg har stadig ikke hørt noget fra ham der ude, andet end at jeg har snakket med han pr telefon, hvor han sagde at særlig tilladelse var så godt som et afslag, men at hvis jeg havde købt en halvauto i 17HMR så havde han ikke noget problem med at give lig tilladelsen, men nu er det bare sådan at man ikke må skyde dådyr vildsvin kronhjort elg osv med en 17HMR eller en 223, men eftersom han ikke går på jagt så var det jo ikke noget han kunne udtale sig om.

Det kan bare ikke passe at det skal køre på om ham der sidder på ACØ som den eneste der må / kan godkende halvauto at han kan sidde og lave de der selv bestandigelser.

Som jeg ser det så har jeg gyldig jagttegn og gyldig SKV, jeg har flere rifler ud over den AR både på jagt og på SKV, så man må jo formode at jeg allerede er vandels godkendt, og at det så bare skulle være en form sag.

Men det er det åbentbart ikke

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 14. feb 2017, 19:28

Gunrunner skrev:Jeg har lige pt. en "dialog" igang med ACØ om netop registreringen af en halvautomatisk riffel (Steyr AUG Z), som jeg er ret spændt på hvad ender med.

Lige pt. ser det ud som om den skal i partshøring, og jeg har varslet dem om at jeg af princip kører sagen helt til tops for at få et definitivt svar på hvad der er muligt, og hvad der ikke er.
... Hvis det på nogen måde kan gavne at vi "slår pjalterne sammen", så er jeg frisk på det.
Vi er allerede flere om det jeg har yderligere 3 måske 4 kammerater der sidder i samme klemme, og jeg ved at de også er med på den

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 15. feb 2017, 08:27

Kjelgaard skrev:Mit problem er at jeg har en AR platform i 223, og så har jeg købt en reproducktion af en M14 fra LuxDefTech i 308 og den er han ikke sikker på der ude at han vil give mig tilladelse til da han ikke mener at der er nogen grund til at man har mere end en halvauto, men der står ikke nogen steder i loven at jeg kun må have en.

Jeg har indsendt den den 10 jan 17 og jeg har stadig ikke hørt noget fra ham der ude, andet end at jeg har snakket med han pr telefon, hvor han sagde at særlig tilladelse var så godt som et afslag, men at hvis jeg havde købt en halvauto i 17HMR så havde han ikke noget problem med at give lig tilladelsen, men nu er det bare sådan at man ikke må skyde dådyr vildsvin kronhjort elg osv med en 17HMR eller en 223, men eftersom han ikke går på jagt så var det jo ikke noget han kunne udtale sig om.
Det lader til at være helt almindelig "sagsbehandling", at de ringer til vedkommende der har søgt, og siger at de afviser. Mit bud er, at de forsøger at "vejre stemningen" for at få ansøger til at opgive uden at de skal give et skriftligt svar.

Igen - mit bud er at de fleste almindelige mennesker hurtigt vil opgive når der sidder en betjent og siger at de ikke kan få tilladelsen. Så siger de "øv", og så afviser politiet den, og så er dén sag lukket.
Det kan bare ikke passe at det skal køre på om ham der sidder på ACØ som den eneste der må / kan godkende halvauto at han kan sidde og lave de der selv bestandigelser.

Som jeg ser det så har jeg gyldig jagttegn og gyldig SKV, jeg har flere rifler ud over den AR både på jagt og på SKV, så man må jo formode at jeg allerede er vandels godkendt, og at det så bare skulle være en form sag.

Men det er det åbentbart ikke
Hvem har du snakket med derinde?
Du kan eventuelt sende mig navnet på vedkommende i privat besked, der er ingen grund til at udlevere folk på et semi-offentligt forum. :)

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 15. feb 2017, 20:14

PM sendt

Ped
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Ped » 15. feb 2017, 22:03

I øst er det vel personerne TN og PM som leger konger?

Kjelgaard
Newbie
Newbie

Indlæg af Kjelgaard » 1. mar 2017, 11:12

Sidste ny...

Snakkede med T ved ACØ forleden, nu har han lovet at der kommer noget som jeg skal udfylde i min Eboks, og som han sagde det så bliver det åbenbart standard for frem tiden, at hvis man søger om en 1/2 auto så kommer der et yderligere dokument hvor på at man yderligere skal retfærdig gøre hvorfor at man mener at de skal udstede en våben tilladelse på et 1/2auto våben.

men han var at en eller anden grund til at snakke med den her gang at jeg fik fat i ham.

Så nu får vi at se

Besvar