Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Fast Fumble » 17. feb 2017, 12:30

Mr_Sig skrev:
Fast Fumble skrev:Hvis man ikke kan ramme med en kaliber .22 på en 15/25m bane, hvor man har tid nok, og kun skal koncentrere sig om sigte og aftræk, så kan man SLET ikke ramme noget på en IPSC bane, hvor der er rekyl, sære stillinger og høj puls. Og IPSC er da ikke spor sjovt, hvis man ikke kan ramme!
Det bliver jo ikke ved med at være sjovt, at ligge nederst på resultatlisten, og se alle de andre nye skytter udvikle sig forbi én.
Nej, jeg siger heller ikke at man ikke skal kunne skyde og ramme, jeg siger bare at om man rammer en 8'er eller en 10'er ikke er så vigtigt i IPSC som det er ved skiveskydning. Du behøver jo ikke tage min indlæg som ekstremt...altså hvor du formoder at en person ikke engang kan ramme skiven.
Jeg prøver også at læse hvad jeg tror du skriver :-)

Men alligevel synes jeg det er en forkert konklusion du drager.
Okay, hvis jeg i snit kun kan lave 8'ere på 15m bane (det giver 240 på en skydning), så kan jeg nok begynde på IPSC. Kan jeg nu kun lave 7 i snit (210 point), så vil jeg mener det er spild af god tid at starte på IPSC, for så er jeg slet ikke færdig ked at lære sigte/aftræk endnu, og det vil kunne ses på IPSC banerne i form af meget få A-træf - og endnu værre: Der vil være plates og poppere som jeg vil blive nødt til at opgive. Er der noget der kan tage modet fra en ny(ere) IPSC skytte, så er det når han/hun har tømt sit tredje magasin, og platen stadig står op, mens hele squad'en har stået og kigget på det. Det har jeg set ske mere end 10 gange efterhånden, og det giver ALDRIG skytten en god oplevelse. Flertallet af nyere skytter kan leve med at de ligger lidt sløjt i træf, men der er ingen der bryder sig om at føle sig udstillet.

I mit univers er det nu ret vigtigt at lære at kravle, før man kaster sig ud i et marathon.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Mr_Sig
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 7. dec 2016, 17:19
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Mr_Sig » 17. feb 2017, 16:16

Fast Fumble skrev:
Mr_Sig skrev:
Fast Fumble skrev:Hvis man ikke kan ramme med en kaliber .22 på en 15/25m bane, hvor man har tid nok, og kun skal koncentrere sig om sigte og aftræk, så kan man SLET ikke ramme noget på en IPSC bane, hvor der er rekyl, sære stillinger og høj puls. Og IPSC er da ikke spor sjovt, hvis man ikke kan ramme!
Det bliver jo ikke ved med at være sjovt, at ligge nederst på resultatlisten, og se alle de andre nye skytter udvikle sig forbi én.
Nej, jeg siger heller ikke at man ikke skal kunne skyde og ramme, jeg siger bare at om man rammer en 8'er eller en 10'er ikke er så vigtigt i IPSC som det er ved skiveskydning. Du behøver jo ikke tage min indlæg som ekstremt...altså hvor du formoder at en person ikke engang kan ramme skiven.
Jeg prøver også at læse hvad jeg tror du skriver :-)

Men alligevel synes jeg det er en forkert konklusion du drager.
Okay, hvis jeg i snit kun kan lave 8'ere på 15m bane (det giver 240 på en skydning), så kan jeg nok begynde på IPSC. Kan jeg nu kun lave 7 i snit (210 point), så vil jeg mener det er spild af god tid at starte på IPSC, for så er jeg slet ikke færdig ked at lære sigte/aftræk endnu, og det vil kunne ses på IPSC banerne i form af meget få A-træf - og endnu værre: Der vil være plates og poppere som jeg vil blive nødt til at opgive. Er der noget der kan tage modet fra en ny(ere) IPSC skytte, så er det når han/hun har tømt sit tredje magasin, og platen stadig står op, mens hele squad'en har stået og kigget på det. Det har jeg set ske mere end 10 gange efterhånden, og det giver ALDRIG skytten en god oplevelse. Flertallet af nyere skytter kan leve med at de ligger lidt sløjt i træf, men der er ingen der bryder sig om at føle sig udstillet.

I mit univers er det nu ret vigtigt at lære at kravle, før man kaster sig ud i et marathon.
Jo det er rigtigt, men som du selv skriver så er der væsenligt forskel på at stå og plinke stille og roligt og bruge den tid det tager, på en papskive, og så skyde på tid i alle mulige stillinger i IPSC, så den erfaring/træning man får via IPSC er i min bog den "rigtige" og træningen bør fokuserer på IPSC skydning. Ved ikke om du forstår, men det er bare meget forskelligt og kan ikke umiddelbart overføres fra det ene til det andet, som jeg ser det

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Mapzter » 17. feb 2017, 16:55

Mr_Sig skrev:Jo det er rigtigt, men som du selv skriver så er der væsenligt forskel på at stå og plinke stille og roligt og bruge den tid det tager, på en papskive, og så skyde på tid i alle mulige stillinger i IPSC, så den erfaring/træning man får via IPSC er i min bog den "rigtige" og træningen bør fokuserer på IPSC skydning. Ved ikke om du forstår, men det er bare meget forskelligt og kan ikke umiddelbart overføres fra det ene til det andet, som jeg ser det
Der er ingen forskel på det fundamentale i skydning på ringskive, og IPSC skydning. Du skal opnå det rette sigtebillede, og derefter påvirke aftrækket indtil skuddet går uden at forstyrre sigtebilledet mere end skiven tillader. Det er 100% overførbart mellem skydning på ringskive og IPSC.

IPSC har så en række distraherende andre elementer, så som bevægelse mellem skydepositioner, akavede skydepositioner, skift mellem forskellige mål, og naturligvis hele aspektet omkring at optimere point per sekund.

Specielt det sidste er en af de ting som gør en forskel. For at kunne skyde og ramme hurtigt, er man nødt til at presse sig selv, og rent faktisk skyde hurtigt så man finder ud af hvor det går galt.

Men man er stadig nødt til at kunne det fundamentale. Og det skal holdes ved lige, ellers mister man det. Hvis man ikke træner præcisionsdelen kommer man ikke langt i IPSC. Træning af præcisionsskydning behøver ikke foregå på en ringskive med .22lr, men det er en nem og billig måde. Derfor er det en god måde, i min bog, specielt for de som måske ikke har commited sig 100% til IPSC.

Jeg skyder langt mere 9mm og .40 S&W i løbet af et år end jeg skyder .22lr. En forudsætning for det, for mig, er at jeg faktisk har lagt et budget til det. Men specielt i vintersæsonen skyder jeg et par serier med .22lr stort set hver uge. Når jeg f.eks. skyder turneringsskydning med .22lr, så er jeg helt klar omkring at det bare er træning for at gøre mig bedre til at skyde IPSC. Det er glimrende træning, og en fin lejlighed til også at pleje det sociale i skytteforeningen. Jeg skyder stort set ikke 9mm på vores 15m baner, fordi jeg oplever at .22lr giver mig bedre træning indendørs, pga. mindre distraktion. Dette er, naturligvis, ikke noget som gælder for alle, det er de personlige erfaringer jeg har gjort mig, omkring hvad der virker bedst for mig.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Fast Fumble » 17. feb 2017, 18:28

Mapzter skrev:Dette er, naturligvis, ikke noget som gælder for alle, det er de personlige erfaringer jeg har gjort mig, omkring hvad der virker bedst for mig.
Men det er sjovt nok fuldstændig sammenfaldende med mine erfaringer.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Slettet bruger

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Slettet bruger » 17. feb 2017, 22:11

Fast Fumble skrev:
Mapzter skrev:Dette er, naturligvis, ikke noget som gælder for alle, det er de personlige erfaringer jeg har gjort mig, omkring hvad der virker bedst for mig.
Men det er sjovt nok fuldstændig sammenfaldende med mine erfaringer.
Jeg er simpelthen bare så enig med jer.

Jeg skyder ikke selv IPSC men ved godt hvad det er og hvordan det forgår. Og kunne ikke forstille mig andet end præcis det i skriver. Jeg har skudt terræn skydninger hvor samme ide er giver mening at hvis ikke teknikken er der så er det ligemeget om man skyder 22, 9mm 45acp eller 357 mag kan man ikke ramme med en 22 så kan man hellere ikke med de andre. Og en 22 ER nemmere OG billigere at lære teknikken med.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Raptor357 » 17. feb 2017, 23:20

Så er vi 4 helt enige.
Jeg glemmer ikke en af mine føtste stævner, en popper på 65m drillede alle, men jeg fik den i 3 skud da jeg lige tog mig sammen og sigtede ordentligt.
Jeg er af den overbevisning at det gælder om at ramme i IPSC, så kan man altid sætte hastigheden op efterfølgende.
Kan man ikke sætte 5 ud af 5 i det sorte, på en præcisions skive på 25m, på 10 sekunder, har man ikke noget bare nogenlunde udgangspunkt til IPSC. 10 sekunder er lang tid i IPSC.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Bofhenator » 18. feb 2017, 22:11

Raptor357 skrev:Så er vi 4 helt enige.
Jeg glemmer ikke en af mine føtste stævner, en popper på 65m drillede alle, men jeg fik den i 3 skud da jeg lige tog mig sammen og sigtede ordentligt.
Jeg er af den overbevisning at det gælder om at ramme i IPSC, så kan man altid sætte hastigheden op efterfølgende.
Kan man ikke sætte 5 ud af 5 i det sorte, på en præcisions skive på 25m, på 10 sekunder, har man ikke noget bare nogenlunde udgangspunkt til IPSC. 10 sekunder er lang tid i IPSC.
You can't miss fast enough to win?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar