Taktisk skæfte af birkefinér

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Exobio » 17. feb 2017, 13:15

Hej NVF,

Jeg har gået lidt med tanken om at lave mit eget skæfte til min 22'er, var træt af det korte og alt for lille skæfte den er født med, jeg skyder kun til måls med den på ud til 150 meter ind til videre.
Jeg har luret længe på en CZ 455 tacticool og precision trainer, jeg skyder selv med en TOZ 78-15 med tykt løb, jeg er egentlig glad for den den har en rigtig god aftrækker og præcisionen fejler intet, det kan godt være låsegangen ikke er så lækker som på dyrere mærker, men jeg kan sagtens leve med den lidt grove russer.

Jeg tog i tømmererhandlen og købte Finsk birkefiner 21mm i 15 lag, skar grovformen ud og limede i to omgange med epoxy således jeg endte op med en klods på 63 mm i tykkelse, i mellem tiden lavede jeg et prøve med overfræseren på 3 stk. støbeplade i samme dimension for at sikre mig jeg kunne styre at lave rillen til løbet samt graven til aftrækkerhuset, det gik rigtigt godt. Da limen var tør var det i gang med den rigtige klods... billeder følger de siger mere end ord.

Den er langt fra færdig endnu men det begynder at ligne noget, jeg regner med den skal males sort med epoxymalimg når den er slebet færdig, kolbeenden skal beklædes med noget gummi fra et gammelt dæk skåret i form, jeg regner med når første lag med epoxy malingen er tør, at påføre forskæfte samt pistolgreb kemisk metal, hvis man dupper det med en svamp når det er semi tørt skulle man få den her nubrede/skridsikre overflade som kan slibes let før man maler igen...


Fortsættelse følger

:thumbup:
Vedhæftede filer
IMG_0673.JPG
IMG_0673.JPG (654.16 KiB) Vist 9326 gange
IMG_0675.JPG
IMG_0675.JPG (502.3 KiB) Vist 9326 gange
IMG_0677.JPG
IMG_0677.JPG (554.95 KiB) Vist 9326 gange
IMG_0685.JPG
IMG_0685.JPG (621.79 KiB) Vist 9326 gange
IMG_0686.JPG
IMG_0686.JPG (634.52 KiB) Vist 9326 gange
IMG_0692.JPG
IMG_0692.JPG (726.41 KiB) Vist 9326 gange
IMG_0701.JPG
IMG_0701.JPG (428.87 KiB) Vist 9326 gange
IMG_0702.JPG
IMG_0702.JPG (454.57 KiB) Vist 9326 gange

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Øboen » 17. feb 2017, 14:03

Det ser rigtigt interessant ud :thumbup: Jeg glæder mig til at se det færdige resultat.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Boryx » 17. feb 2017, 15:46

Jeg lavede dette her for et år siden - måske du kan bruge lidt inspiration.


http://www.riffeljagt.com/forum/code/to ... C_ID=36598

//Boryx

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af RKN » 18. feb 2017, 14:30

:respekt: Det ser godt ud :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Exobio » 20. feb 2017, 17:33

Flot arbejde på dit link Boryx, jeg har ikke adgang til cad tegneprogram jeg prøver lidt frihånd og øjemål. Det går faktisk meget godt man kan nemt se på åretegningen hvor langt man er. Der er lige lidt små børn i vejen, men så snart jeg får tid skal jeg ud og snitte igen.

@boryx hvad hedder de "ankre" med gevind, du skruer ind i bagenden af kolben for at fastgøre din bagkappe med umbarco bolte ??. Det er dem der er billede af på dit link, Jeg kunne godt bruge sådan nogle.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Boryx » 20. feb 2017, 17:53

Exobio skrev:Flot arbejde på dit link Boryx, jeg har ikke adgang til cad tegneprogram jeg prøver lidt frihånd og øjemål. Det går faktisk meget godt man kan nemt se på åretegningen hvor langt man er. Der er lige lidt små børn i vejen, men så snart jeg får tid skal jeg ud og snitte igen.

@boryx hvad hedder de "ankre" med gevind, du skruer ind i bagenden af kolben for at fastgøre din bagkappe med umbarco bolte ??. Det er dem der er billede af på dit link, Jeg kunne godt bruge sådan nogle.

Hej Exobio

Jeg tror de hedder gevindbøsninger til træ. Mener jeg købte mine i Bauhaus i løsvægt og gav 3-4 kr. for dem.

//Boryx.

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Exobio » 2. mar 2017, 13:17

Hej Igen,

@Boryx mange tak for tippet med gevindbøsningerne : :rock:


Så kom jeg lidt videre mellem små børn og sure pligter som arbejde..

Jeg er ved at være klar til at prøve skyde, der skal spartles og slibes lidt mere inden der skal males, er en del "fejl" i lagene i pladerne som skal have en tur en tur med spartelmasse. Det er faktisk gået ok nemt med at få løbet til at passe ned i udfræsningen, jeg har en gammel solid søjleboremaskine fra Østjysk elektro som borer 100% lige ned så det var bare at få spændt emnet op i vage så gik der ud af med at få hullerne til tilspændningen til at passe. Løbet ligger frit og svæver i kanalen i forskæftet, tilspændingen ligger bedded i epoxy med mikroballoner i så den hviler på hele fladen, der er siklert ikke nødvændigt på en 22er, men nu er det lavet..
Som sagt jeg mangler at spartle og slibe for den sidste finish, jeg regner med at sætte min Biltema bi-pod fast med to umbarcho bolte og gevindbøsninger synes ikke løsningen med swivel stud er særlig stabil pg jeg stoler ikke på gevindene på den dreje skrue man spænder til. Jeg har lavet en gummi bagkappe af slidbane fra et gammelt scooter dæk, den mangler også at blive monteret, jeg har skåret 4 cm. af kolben for få den korrekte øjeafstand til optikken, jeg havde med vilje lavet den rigelig lang..

Jeg har brugt:

Overfræser
Stiksav
Vinkelsliber med en flapdisk korn 60 til at grovforme skæftet
Stemmejern
fil
Smergellærred
Sandpapir
Dremmel mini sliber
Knofedt :fun:

Tror det samlede projekt står mig i 400kr.

Her er et par billeder af prøve samling.
Vedhæftede filer
IMG_0748.JPG
IMG_0748.JPG (521.11 KiB) Vist 8692 gange
IMG_0749.JPG
IMG_0749.JPG (514.02 KiB) Vist 8692 gange
IMG_0751.JPG
IMG_0751.JPG (481.66 KiB) Vist 8692 gange
IMG_0752.JPG
IMG_0752.JPG (494.33 KiB) Vist 8692 gange

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Reloadere » 3. mar 2017, 18:14

ser sku godt ud :razz: :razz:
spændende at se når det er helt færdigt :numberone:

Slettet bruger

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Slettet bruger » 3. mar 2017, 23:04

Ser da rigtig godt - godt gået.
Fortsæt med billeder :thumbup:
Eneste lille " øf": støtteben bør så langt frem og så langt op som muligt.

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Taktisk skæfte af birkefinér

Indlæg af Exobio » 16. mar 2017, 12:15

Hej Igen,

Så blev den faktisk færdig, jeg mangler bare at finde noget ordentligt gummi at lave en bagkappe af jeg havde egentlig lavet en af et gammel scooter dæk, men der er ikke gods nok i synes jeg, tror jeg skal have fat i noget slidbane fra et gamelt lastbildæk eller en klods af maskin gummi således de bolte jeg spænder det ind med kan undersænkes ordentligt.
Jeg lavede som nænvt tidligere grebene af kemisk metal, jeg klippede en skabelon af papir og tegnede efter den på skæftet, for så at dække af med tape, da det kemiske metal var påført var det med at arbejde hurtigt der skulle duppes med gummihandsker for at få den ru overflade og tapen skal pilles af, man har ikke meget tid det hærder hurtigt det ildelugtende stads. jeg havde lavet en prøve først på et andet stykke træ for lige at forberede mig på processen. Da blandingen var hærdet sleb sleb jeg med sandpapir for at få en ru men "venlig" overflade at holde på.
Jeg har bare malet skæftet med spraymailig først en hel dåse grå grunder, derefter ørkenfarven som var noget jeg havde til overs fra et motorcykel projekt. det er egentlig blevet ok, den bliver kun bedere når den bliver slidt lidt tror jeg.
Inden den blev malet prøveskød jeg den, jeg blev ikke skuffet virkelig en kæmpe forbedring. Der var 8 m/s direkte i siden den dag så jeg indskød den på 50m med det sidevinds hold min ballistik app. dikterede. Jeg har svejset forskellige fjederbelastede faldmål mål der rejser sig igen ved træf, det spillede bare ud til 150m den dag, tror sagtens jeg kan strække den længere på en mere vindstille dag.
Jeg vil have mig en Atlas støttefod monteret på en picatinny rail på et tidspunkt, jeg har bare monteret den nuværende som på det gamle skæfte. Der er også en ny kikkert på vej i første billedplan og kliktårne.. :eek:

@Claus, tak støtteben kommer helt frem :thumbup:
Vedhæftede filer
IMG_0765.JPG
IMG_0765.JPG (521.77 KiB) Vist 8277 gange
IMG_0766.JPG
IMG_0766.JPG (516.18 KiB) Vist 8277 gange
IMG_0769.JPG
IMG_0769.JPG (570.53 KiB) Vist 8277 gange
IMG_0773.JPG
IMG_0773.JPG (536.49 KiB) Vist 8277 gange
IMG_0786.JPG
IMG_0786.JPG (494.57 KiB) Vist 8277 gange

Besvar