Rustfri pibe: Hot or not?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 360
Tilmeldt: 12. mar 2013, 12:47
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 91 times
Been thanked: 22 times

Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af K_Nielsen » 13. mar 2017, 00:16

Hej,
Jeg er ved at overveje at få en ny pibe på min riffel i 5.56 Nato.
Nú kan jeg se at Lothar Walther også kan levere i "Rustfri"

Ud over det åbentlyse i at den nok ikke så nemt oxiderer, hvad er fordelene (og evt. ulemperne) ellers i at vælge rustfrì?
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af CQB » 13. mar 2017, 09:10

K_Nielsen skrev:Hej,
Jeg er ved at overveje at få en ny pibe på min riffel i 5.56 Nato.
Nú kan jeg se at Lothar Walther også kan levere i "Rustfri"

Ud over det åbentlyse i at den nok ikke så nemt oxiderer, hvad er fordelene (og evt. ulemperne) ellers i at vælge rustfrì?
Rustfri piber i en ar 15 skulle efter sigende være lidt mere præcise men hurtigere opslidt

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 360
Tilmeldt: 12. mar 2013, 12:47
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 91 times
Been thanked: 22 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af K_Nielsen » 13. mar 2017, 09:24

CQB skrev:
K_Nielsen skrev:Hej,
Jeg er ved at overveje at få en ny pibe på min riffel i 5.56 Nato.
Nú kan jeg se at Lothar Walther også kan levere i "Rustfri"

Ud over det åbentlyse i at den nok ikke så nemt oxiderer, hvad er fordelene (og evt. ulemperne) ellers i at vælge rustfrì?
Rustfri piber i en ar 15 skulle efter sigende være lidt mere præcise men hurtigere opslidt
Ved du hvorfor det skulle være sådan, at en rustfri ikke skulle være lige så slidstærk?
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af ESAF » 13. mar 2017, 11:07

Lidt info om stål...
Der er forskel på de rustfaste ståltyper man bruger til piber.
Aisi 416 (X12CrS13) benyttes til rustfaste piper af de fleste fabrikanter og har ikke nær så gode mekaniske egenskaber som almindeligt CrMo stål (udover dets rustfaste og bearbejdningsmæssige egenskab).
Lothar Walther benytter derimod Aisi 420 (X20Cr13) som har NÆSTEN samme hårdhed og elasticitet (dog noget lavere tryk-/trækstyrke, men det burde ikke være et problem med almindelige ladninger og ved ikke-arktiske vintertemperaturer) som 42CrMo4 (udbredt løbsstål), det er dog sværere (og dermed dyrere) at bearbejde (bl.a. på grund af det manglende svovlindhold i legeringen) end 416 og fravælges derfor af mange fabrikanter.
Ud fra et metallurgisk synspunkt skulle der ikke være den STORE forskel i hverken slid eller mekaniske egenskaber på en almindelig stålpibe og på Lothar Walthers 420 pibe, ved andre rustfaste piber er det nok en anden snak.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af CQB » 13. mar 2017, 11:34

K_Nielsen skrev:
CQB skrev:
K_Nielsen skrev:Hej,
Jeg er ved at overveje at få en ny pibe på min riffel i 5.56 Nato.
Nú kan jeg se at Lothar Walther også kan levere i "Rustfri"

Ud over det åbentlyse i at den nok ikke så nemt oxiderer, hvad er fordelene (og evt. ulemperne) ellers i at vælge rustfrì?
Rustfri piber i en ar 15 skulle efter sigende være lidt mere præcise men hurtigere opslidt
Ved du hvorfor det skulle være sådan, at en rustfri ikke skulle være lige så slidstærk?
Rustfri er jo generelt mere hård men også mere skørt

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af Agamemnon » 13. mar 2017, 12:10

ESAF skrev:Lidt info om stål...
Der er forskel på de rustfaste ståltyper man bruger til piber.
Aisi 416 (X12CrS13) benyttes til rustfaste piper af de fleste fabrikanter og har ikke nær så gode mekaniske egenskaber som almindeligt CrMo stål (udover dets rustfaste og bearbejdningsmæssige egenskab).
Lothar Walther benytter derimod Aisi 420 (X20Cr13) som har NÆSTEN samme hårdhed og elasticitet (dog noget lavere tryk-/trækstyrke, men det burde ikke være et problem med almindelige ladninger og ved ikke-arktiske vintertemperaturer) som 42CrMo4 (udbredt løbsstål), det er dog sværere (og dermed dyrere) at bearbejde (bl.a. på grund af det manglende svovlindhold i legeringen) end 416 og fravælges derfor af mange fabrikanter.
Ud fra et metallurgisk synspunkt skulle der ikke være den STORE forskel i hverken slid eller mekaniske egenskaber på en almindelig stålpibe og på Lothar Walthers 420 pibe, ved andre rustfaste piber er det nok en anden snak.
Har slet ikke forudsætningerne for at sige om dét du skriver holder vand. Men det lyder frækt og nørdet. :bowdown:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af ESAF » 13. mar 2017, 12:13

CQB skrev:
K_Nielsen skrev:
CQB skrev:
K_Nielsen skrev:Hej,
Jeg er ved at overveje at få en ny pibe på min riffel i 5.56 Nato.
Nú kan jeg se at Lothar Walther også kan levere i "Rustfri"

Ud over det åbentlyse i at den nok ikke så nemt oxiderer, hvad er fordelene (og evt. ulemperne) ellers i at vælge rustfrì?
Rustfri piber i en ar 15 skulle efter sigende være lidt mere præcise men hurtigere opslidt
Ved du hvorfor det skulle være sådan, at en rustfri ikke skulle være lige så slidstærk?
Rustfri er jo generelt mere hård men også mere skørt
Nej, rustfast er generelt blødere end CrMo stål og mindre stærkt, de har til gengæld omtrent samme elasticitetsmodul.
Senest rettet af ESAF 13. mar 2017, 13:15, rettet i alt 1 gang.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Høker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 10. jan 2010, 22:10
Interesser: Pistol / IPSC
Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
Has thanked: 41 times
Been thanked: 19 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af Høker » 13. mar 2017, 12:23

CQB skrev:
K_Nielsen skrev:
CQB skrev:
K_Nielsen skrev:Hej,
Jeg er ved at overveje at få en ny pibe på min riffel i 5.56 Nato.
Nú kan jeg se at Lothar Walther også kan levere i "Rustfri"

Ud over det åbentlyse i at den nok ikke så nemt oxiderer, hvad er fordelene (og evt. ulemperne) ellers i at vælge rustfrì?
Rustfri piber i en ar 15 skulle efter sigende være lidt mere præcise men hurtigere opslidt
Ved du hvorfor det skulle være sådan, at en rustfri ikke skulle være lige så slidstærk?
Rustfri er jo generelt mere hård men også mere skørt
tja den rustfaste pibe jeg har haft fat i var sq bløde som snot.
men total nem riffel at holde en lille smule fedt i raceway til bundstykket og ellers ingen olie overhovedet.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af HappyNanoq » 13. mar 2017, 20:51

Omvendt kan man se, at hvis nogle af dem der laver de mest præcise rifler, ofte laver løbene i rustfri/rustfast.... eller i hvert fald har rustfaste/-fri som tilvalg, så skulle der ikke være noget i vejen for det.

Accuracy International har da i hvert fald deres standardpiber i .308win, .300winmag & .338lapuamag i netop stainless. Øvrige piber der leveres i andre kalibre fås også gerne fra AI's pibeleverandør.... også i stainless.

Remington's customrifler såsom 40X... tit i stainless.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af Boerge » 13. mar 2017, 21:16

Igen bekræftet - en imponerende viden her på NVF - altid imponeret over dedikation og nørderi :thumbup:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af LKJ » 14. mar 2017, 00:53

Mange rustfri ståls trætheds/deformations hærdnings kurve stopper aldrig som den gør for sort stål, derfor laver man feks, sjældent fjedre i stål. :blink:
Det samme gælder for øvrigt også for aluminium og kobber, hver eneste lille belastning øger hærdningen indtil det bliver sprødt som glas hvor sort stål der ikke overbelastes kun hærder noget ved den første belastning og ikke mere ved de efterfølgende så længe grænsen ikke overskrides.
Ved så ikke hvordan Aisi 416 (X12CrS13) og Aisi 420 (X20Cr13) opfører sig der.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af Raptor357 » 14. mar 2017, 07:50

En mand fortalte mig engang at en rustfri påbe i .300 wm holder længere end en ditto i alm stål. Det var noget med udbrænding af throaten. Om det passer har jeg ikke skudt nok til at vide endnu.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Rustfri pibe: Hot or not?

Indlæg af ESAF » 14. mar 2017, 11:26

LKJ skrev:...derfor laver man feks, sjældent fjedre i stål...
Undskylder for eventuelle flue- og myreknepperier i følgende smørre...

Jeg skal lige være med på hvad du mener her... Man laver skam masser af fjedre i både kulstofholdigt stål og forskellige typer rustfast.

Pas på med at drage deformationshærdning ind i billedet, deformationshærdning opstår først ved plastisk deformation, de svingninger der finder sted i en riffelpibe ligger inden for dets flydegrænse, den er omtrent den samme for de typer stål man bruger til piber.
For at bruge dit fjedereksempel kan du sige at en fjeder deformationshærder når man vikler den, og derefter først igen, hvis dens flydegrænse overstiges, hvis man trækker den for langt ud, f.eks. Der imellem vil den ikke deformationshærde (men slides naturligvis pga. udmattelse (hvilket er bittesmå revner og sprækker der opstår hver gang metallet deformeres (det være sig både elastisk og plastisk), hvor modstandsdygtigt et materiale er overfor udmattelse kan læses ud fra dets mekaniske spændingsværdi (som udtrykkes i kraft/arealenhed), jo højere mekanisk spænding jo mere modstandsdygtigt overfor metaltræthed - populært sagt. De svingninger der opstår i en riffelpibe vil ikke have betydning i den henseende, i hvert fald ikke ved subarktiske vintertemperaturer og varmere.
Det er sandt at mange "almindelige" typer rustfast stål (de såkaldt austenitiske), dem vi kender som bl.a. 304 og 316 har relativt let ved at deformationshærde. Dette er imidlertid ikke helt det samme for de martensitiske typer (det er inden for denne gruppe at vi finder 416 og 420 (rustfast pibestål)), her er egenskaberne omtrent de samme for den krom molybdæn legering der traditionelt bruges. Det kan derfor konstateres at hverken deformationshærdning eller metaltræthed har noget at sige i forbindelse med riffelpiber, men hvad har så? ... udbrænding. Her er stålets hårdhed og styrke af større betydning, rustfast stål har både lavere styrke og er blødere end krom molybdæn stål, så ud fra dette burde udbrændingen ske hurtigere ved rustfri piber. Her til kommer så fremstillingsmetoden, og bestandigheden mod korrosion. Koldhamrede og trukne piber vil være hårdere i overfladen (her har vi deformationshærdningen inde i billedet igen), og vil dermed (I TEORIEN) have bedre bestandighed mod udbrænding til gengæld vil der være masser af spændinger i piben som kan påvirke præcisionen. Knapriflede piber vil være blødere, men være næsten spændingsfri....
Dertil kommer diskussionen om korrosionsbestandighed, korrosion kan være et stort problem for nogle og absolut intet problem for andre.
Kort og godt; der er et utal af faktorer der har indflydelse på pibens holdbarhed og præcision, dertil kommer smag og behag, religion (i forhold til mange af ovenstående ting) og under hvilke klimatiske forhold piben/riflen anvendes. Og til allersidst den gamle sandhed; nogle er til moderen andre er til datteren (og så er der nogen der er til faren) osv osv osv.
Ud fra mit snævertsynede metallurginørdede synspunkt vil jeg mene at du er bedst tjent med en 420 hvis korrosionsbestandighed er et issue for dig (at den ikke ruster så nemt). Hvis du ikke har noget i mod at vedligeholde dit våben, opbevarer det korrekt OG holder af en sortbruneret skønhed synes jeg klart du skal vælge en traditionel stålpibe....
OG så lige til aller aller sidst (jeg lover)... alt det ovenstående er jo teori, og skal derfor tages med et gran salt, kaliber, krudtmængde osv. har meget at sige, og jeg kan levende forestille mig at een kaliber skyder bedst med een type pibe og en anden kaliber skyder bedre med en anden type pibe......
Hold kæft det blev lang(håret)... har sovet dårligt i nat, so bring on the corrections, der er sikkert et par smuttere i mellem :giggle: :thumbup:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar