Lovlig transport af 400l. fyringsolie uden ADR-bevis??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Re: Lovlig transport af 400l. fyringsolie uden ADR-bevis??

Indlæg af Raptor357 » 12. mar 2017, 23:13

Prøv at tænk hvad der sker hvis man kører galt med sådanne en. Ind under bilen kommer en bølge diesel olie. Mon ikke katalysatoren er over diesels selvantændelses punkt?
BBQ :evil:
EDIT:
Efter at have læst linket kan jeg ikke se problemet med en trailer der kan indeholde 449l olie i henhold til beredskabs styrelsens hjemmeside og jeg kan ikke finde en max grænse på det ammo jeg må transportere i min bil til eget brug.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 12. mar 2017, 23:28

Raptor357 skrev:Prøv at tænk hvad der sker hvis man kører galt med sådanne en. Ind under bilen kommer en bølge diesel olie. Mon ikke katalysatoren er over diesels selvantændelses punkt?
EDIT:
Efter at have læst linket kan jeg ikke se problemet med en trailer der kan indeholde 449l olie i henhold til beredskabs styrelsens hjemmeside og jeg kan ikke finde en max grænse på det ammo jeg må transportere i min bil til eget brug.
Hovedproblemet er at der tilsyneladende er en gråzone mellem transport af erhvervsmæssig karakter, og privat transport i antal liter.. Men som sagt og skrevet andetsteds, så havde jeg en snak med Beredskabsstyrelsen, og der er det altså de 4x60 liter der gælder...

M.h.t. krudt, har vi haft debatten herinde et sted før, og der blev vist kommet frem til max 5kg.NEM... Og så er det jo bare at regne antal patroner ud fra det...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 13. mar 2017, 05:26

Du køber maks 440 ltr fyringsolie og du kører fire ture mellem tankstation og hjem og bruger måske en halv dag på det. Kan ikke se det bliver billigere end at ringe til ok og lade dem give et tilbud på 1000 ltr fyringsolie leveret på adressen

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 13. mar 2017, 07:11

http://netbyggemarked.dk/shop/nb-basis- ... 3250p.html

7,9 kr/ litter det her jeg bestiller

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 13. mar 2017, 08:36

Dace skrev:At OK eller andre for den sags skyld lejer trailer/tanke ud, som kan indeholde mere end den lovlige mængde tilladt for privat personer, kan da aldrig blive deres problem. Det er den som fylder mere end det tilladte i, som det er der bryder loven, og som må stå til regnskab for dette. Selvfølgelig skal OK ikke sige det er lovligt, men der imod infomere om hvad der er lovligt og så må det være på ejet ansvar.

Min pointe er jo at der ikke er noget ulovligt i at udleje de omtalte trailer, men det først bliver ulovligt når der bliver fyldt mere end det tilladte i og det er jo noget man som kunde selv gør.

Præcist som hvis man købte 30 stk. 10 liters dunke og fyldte dem allesammen og smed dem på traileren som selvfølgelig må laste det.
Så må tanken godt sælge de dunkene, men at du fylder dem alle op er jo noget du selv vælger.

Så problemet i min optik er at almindelige mennesker ikke kender reglerne for hvor meget de må transporter, samt at OK ikke informere om dette.
Der er da et kæmpe problem hvis tanken kun er halv fuld, den virker jo som en væltepeter med højt tyngdepunkt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 13. mar 2017, 11:07

Du skal køre råddent for at vælte den har
Vedhæftede filer
IMG_0388.PNG
IMG_0388.PNG (369.64 KiB) Vist 1907 gange

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 13. mar 2017, 17:26

Raptor357 skrev:Prøv at tænk hvad der sker hvis man kører galt med sådanne en. Ind under bilen kommer en bølge diesel olie. Mon ikke katalysatoren er over diesels selvantændelses punkt?
EDIT:
Timber skrev: Hovedproblemet er at der tilsyneladende er en gråzone mellem transport af erhvervsmæssig karakter, og privat transport i antal liter.. Men som sagt og skrevet andetsteds, så havde jeg en snak med Beredskabsstyrelsen, og der er det altså de 4x60 liter der gælder...

M.h.t. krudt, har vi haft debatten herinde et sted før, og der blev vist kommet frem til max 5kg.NEM... Og så er det jo bare at regne antal patroner ud fra det...
Der er ingen gråzone...
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 9a6db19f3f

§ 8. Med undtagelse af § 2 og § 3, stk. 1, og § 37, finder bestemmelserne i denne bekendtgørelse ikke anvendelse på national vejtransport af farligt gods foretaget af private personer med et køretøj registreret i Danmark, når godset er emballeret til detailsalg og er beregnet til deres personlige eller hjemlige brug eller fritids- eller sportsaktivitet, forudsat at der er truffet foranstaltninger til forebyggelse af udslip af indholdet under normale transportforhold. Farligt gods, der transporteres i IBC’s, storemballager eller tanke, anses ikke for at være emballeret til detailsalg.

Stk. 2. Ved transport af brandfarlige væsker emballeret i genopfyldelige beholdere påfyldt af eller for private personer, må den samlede mængde ikke overskride 60 liter pr. beholder og 240 liter pr. transporterende enhed.
Medmindre man kan finde nogen der sælger olie eller benzin i engangsbeholdere der ikke kan fyldes igen (punkterbar fesen plasticbeholder eller lignende) så er det 240L pr vogntog i dunke ikke større end 60 liter. Og det er nok tvivlsomt om den tolkning holder i retten.

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Tolne
Has thanked: 204 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Jensen1973 » 13. mar 2017, 20:46

Njaae, beholderne må vel godt være større, du må bare ikke fylde mere end 60 liter i hver?
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 13. mar 2017, 21:22

Martensit skrev:
EDIT:
Timber skrev: Hovedproblemet er at der tilsyneladende er en gråzone mellem transport af erhvervsmæssig karakter, og privat transport i antal liter.. Men som sagt og skrevet andetsteds, så havde jeg en snak med Beredskabsstyrelsen, og der er det altså de 4x60 liter der gælder...

Der er ingen gråzone...
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 9a6db19f3f

§ 8. Med undtagelse af § 2 og § 3, stk. 1, og § 37, finder bestemmelserne i denne bekendtgørelse ikke anvendelse på national vejtransport af farligt gods foretaget af private personer med et køretøj registreret i Danmark, når godset er emballeret til detailsalg og er beregnet til deres personlige eller hjemlige brug eller fritids- eller sportsaktivitet, forudsat at der er truffet foranstaltninger til forebyggelse af udslip af indholdet under normale transportforhold. Farligt gods, der transporteres i IBC’s, storemballager eller tanke, anses ikke for at være emballeret til detailsalg.

Stk. 2. Ved transport af brandfarlige væsker emballeret i genopfyldelige beholdere påfyldt af eller for private personer, må den samlede mængde ikke overskride 60 liter pr. beholder og 240 liter pr. transporterende enhed.
Medmindre man kan finde nogen der sælger olie eller benzin i engangsbeholdere der ikke kan fyldes igen (punkterbar fesen plasticbeholder eller lignende) så er det 240L pr vogntog i dunke ikke større end 60 liter. Og det er nok tvivlsomt om den tolkning holder i retten.
Næh, det kan jeg se... Nu er det jo et stykke tid siden jeg snakkede med dem, så jeg kan huske galt... Men uanset hvad, så har vi jo fået dokumenteret det nu.. :thumbup:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar