Hvad er en Flobert?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Dennysgerrige
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12. dec 2016, 03:47
Interesser: Våben
Geografisk sted: Fynn

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Dennysgerrige » 16. dec 2016, 14:54

Jeg bor ude på landet, og har en gammel ødelagt bil også nogle målskiver jeg har sat op rundt omkring, som jeg pt skyder til måls på med et luftgevær. Jeg har dog overvejet at købe en flobert pistol 4 mm med tilsvarende ammunition. Vil de overhovedet kunne sætte sig fast i bilen? ejer fra butikken jeg talte med sagde at det vil en 4 mm flobert pistol godt, men ved ikke om det bare er et salgstræk :)

Selve skyderen har 7,5 J i power.

QT1410
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. apr 2016, 21:53
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af QT1410 » 16. dec 2016, 15:54

JRexA skrev:Hvis du tør, kan du f.eks. bestille forladervåben(Replikaer) i Frankrig.

Butikkene dernede er ligeglade, med vores regler, for hos dem, er de tilladelsesfri/papirfri. Dette gælder både enkeltskud og revolvere, samt krudt, kugler og fænghætter.
Selve sortkrudtet skal man have bopæl i Frankrig for at købe, og helst have fransk pas tilligemed.

Jeg har i øvrigt hørt at der er lidt mere godaw i et 9mm haglgevær hvis man klæber haglene sammen.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af HappyNanoq » 16. dec 2016, 16:19

Holten101 skrev:
Ja....alt det sjove grisser lidt i kammeret;-).

Hvordan er det iøvrigt med Flobert ammunition....kan det købes på jagttegn?

Cheers
Helt firkantet og formelt set, så skal man jo have tilladelse til den specifikke kaliber.

Men hidtil har det været sådan, at hvis man har tilladelse til en salonriffel - eks .22LR.
Så kan man også købe 6mm Flobert (CB og BB og hvad de ellers hedder, om det er med rundkugle, keglespids, eller..), men også .22Shotshell m.v. som kan affyret ud af en .22LR riffel.


Så på jagttegn.? Nej - ikke jagttegnet alene.

Men på Jagttegn/riffeltilladelse... ja.



Og ja, som det nævnes, så grisser det en smule i kammeret, hvor det nærmere betegnet afsætter en "ring" af krudtrester og slam i kammeret.
Det samme sker når man affyrer .22Short i et .22LR kammer.

Hvis man gør det rigtig meget, og ikke får renset kammeret ordentligt for denne urenhed - så kan dette kile projektilet en smule fast, så start-trykket stiger drastisk.
Det sker der nu ikke så meget ved i en salonriffel, men hylsteret kan briste langs randtændingen og blæse gasserne ud i ansigtet af skytten - hvilket i sig selv er ganske ubehageligt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Gråskæg » 16. dec 2016, 17:44

HappyNanoq skrev:
Holten101 skrev:
Ja....alt det sjove grisser lidt i kammeret;-).

Hvordan er det iøvrigt med Flobert ammunition....kan det købes på jagttegn?

Cheers
Helt firkantet og formelt set, så skal man jo have tilladelse til den specifikke kaliber.

Men hidtil har det været sådan, at hvis man har tilladelse til en salonriffel - eks .22LR.
Så kan man også købe 6mm Flobert (CB og BB og hvad de ellers hedder, om det er med rundkugle, keglespids, eller..), men også .22Shotshell m.v. som kan affyret ud af en .22LR riffel.


Så på jagttegn.? Nej - ikke jagttegnet alene.

Men på Jagttegn/riffeltilladelse... ja.
Og ja, som det nævnes, så grisser det en smule i kammeret, hvor det nærmere betegnet afsætter en "ring" af krudtrester og slam i kammeret.
Det samme sker når man affyrer .22Short i et .22LR kammer. Hvis man gør det rigtig meget, og ikke får renset kammeret ordentligt for denne urenhed - så kan dette kile projektilet en smule fast, så start-trykket stiger drastisk. Det sker der nu ikke så meget ved i en salonriffel, men hylsteret kan briste langs randtændingen og blæse gasserne ud i ansigtet af skytten - hvilket i sig selv er ganske ubehageligt.
Er det noget som du har prøvet, eller gætter du bare? He-he.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Lycon » 16. dec 2016, 21:09

Langenge skrev:
Centurion skrev: Det kan også være små hagl.
Så er det ikke en Flobert :blink:
Selv om en sådan haglpatron kan være designet til at passe i en (moderne) Flobert-skyder.
Bob bob..
Vedhæftede filer
RWS Flobertpatronen 6mm Doppelter Schrotladung (1)_WEB.jpg
RWS Flobertpatronen 6mm Doppelter Schrotladung (1)_WEB.jpg (236.18 KiB) Vist 5658 gange
9mm_Flobert_Shot_WEB.jpg
9mm_Flobert_Shot_WEB.jpg (195.82 KiB) Vist 5658 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Langenge » 16. dec 2016, 23:25

Lad mig spørge en gang:
Er en .357 Magnum en haglpatron? Nej, men kan man få en haglpatron, det passer i? Ja.
Er .22lr en haglpatron? Nej, men CCI laver haglpatroner, der passer i.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Lycon » 16. dec 2016, 23:34

Langenge skrev:Lad mig spørge en gang:
Er en .357 Magnum en haglpatron? Nej, men kan man få en haglpatron, det passer i? Ja.
Er .22LR en haglpatron? Nej, men CCI laver haglpatroner, der passer i.
Der står Flobert på begge haglæsker, så jeg forstår ikke rigtig din pointe?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af T-REX » 17. dec 2016, 02:17

QT1410 skrev:
JRexA skrev:Hvis du tør, kan du f.eks. bestille forladervåben(Replikaer) i Frankrig.

Butikkene dernede er ligeglade, med vores regler, for hos dem, er de tilladelsesfri/papirfri. Dette gælder både enkeltskud og revolvere, samt krudt, kugler og fænghætter.
Selve sortkrudtet skal man have bopæl i Frankrig for at købe, og helst have fransk pas tilligemed.

Jeg har i øvrigt hørt at der er lidt mere godaw i et 9mm haglgevær hvis man klæber haglene sammen.
Jeg fik tilbudt et sæt, med det hele, af en fransk Webshop.
De leverede gerne til Grønland (det er så ca. 1½ år siden)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

QT1410
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. apr 2016, 21:53
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af QT1410 » 17. dec 2016, 08:18

Det forstår jeg ikke. Da jeg så på det, godt nok for 10 år siden, skulle man have "Carte Grise" Gråt Kort, som beviser at man har fast ophold i Frankrig, for at købe krudt.

Jeg prøvede lige igen, og det ser søreme ud til at man kan bestille sig en plads bag tremmer ved at købe et kg sortkrudt til levering i Danmark.

£99 i levering og €35 for 2 x 500 g sortkrudt

Dennysgerrige
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12. dec 2016, 03:47
Interesser: Våben
Geografisk sted: Fynn

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Dennysgerrige » 20. mar 2017, 19:14

JRexA skrev:Hvis du tør, kan du f.eks. bestille forladervåben(Replikaer) i Frankrig.

Butikkene dernede er ligeglade, med vores regler, for hos dem, er de tilladelsesfri/papirfri. Dette gælder både enkeltskud og revolvere, samt krudt, kugler og fænghætter.
Hvad er forskellen på dem og et rigtig våben, når vi taler skyde mæssigt? :)

PS overvejer at ansøge om tilladelse til at få en flobert 6mm, til at skyde til måls efter den gamle bil på gården.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Timber » 20. mar 2017, 19:24

Dennysgerrige skrev:
JRexA skrev:Hvis du tør, kan du f.eks. bestille forladervåben(Replikaer) i Frankrig.

Butikkene dernede er ligeglade, med vores regler, for hos dem, er de tilladelsesfri/papirfri. Dette gælder både enkeltskud og revolvere, samt krudt, kugler og fænghætter.
Hvad er forskellen på dem og et rigtig våben, når vi taler skyde mæssigt? :)

PS overvejer at ansøge om tilladelse til at få en flobert 6mm, til at skyde til måls efter den gamle bil på gården.
Tænker du anslagsenergimæssigt? Så vil jeg sige som et meget kraftigt luftgevær. I hvert fald dem jeg har prøvet...

Noget helt andet er at i min optik, så bliver det da en dyr fornøjelse at skyde "for sjov" skydning med dem.. De er såvidt jeg husker da ikke helt billige at anskaffe..

Men ok, det skal jo ikke være nogen forhindring... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Langenge » 20. mar 2017, 19:47

Dennysgerrige skrev: Hvad er forskellen på dem og et rigtig våben, når vi taler skyde mæssigt? :)

PS overvejer at ansøge om tilladelse til at få en flobert 6mm, til at skyde til måls efter den gamle bil på gården.
Der er ingen forskel. Det ER et rigtigt våben.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af T-REX » 21. mar 2017, 12:29

Timber skrev:
Dennysgerrige skrev:
JRexA skrev:Hvis du tør, kan du f.eks. bestille forladervåben(Replikaer) i Frankrig.

Butikkene dernede er ligeglade, med vores regler, for hos dem, er de tilladelsesfri/papirfri. Dette gælder både enkeltskud og revolvere, samt krudt, kugler og fænghætter.
Hvad er forskellen på dem og et rigtig våben, når vi taler skyde mæssigt? :)

PS overvejer at ansøge om tilladelse til at få en flobert 6mm, til at skyde til måls efter den gamle bil på gården.
Tænker du anslagsenergimæssigt? Så vil jeg sige som et meget kraftigt luftgevær. I hvert fald dem jeg har prøvet...

Noget helt andet er at i min optik, så bliver det da en dyr fornøjelse at skyde "for sjov" skydning med dem.. De er såvidt jeg husker da ikke helt billige at anskaffe..

Men ok, det skal jo ikke være nogen forhindring... :fun:
De forladevåben der sælges, uden tilladelse, i Frankrig, er de samme replikaer, der sælges på SKV, til sortkrudtskytter i Danmark.
Det er moderne reproduktioner, og er fuldt ud lige så effektive, som de våben, de er en reproduktion af.
I de fleste tilfælde er de faktisk stærkere, end originalerne, da de produceres af bedre ståltyper.

De starter ved ca. € 100 for en enkeltskuds, og ca € 200 for en Revolver.
Men man kan også finde våben, i €2000 klassen....

Det er rigtige våben, og De er tilladelseskrævende i Danmark, og JEG ville ikke risikere mine tilladelser, ved at købe/importere et våben, uden tilladelse.

Men det kunne nu være fedt, hvis der blev EU harmoniseret, efter laveste/mindst restriktive regler. :biggrin:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Dennysgerrige
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12. dec 2016, 03:47
Interesser: Våben
Geografisk sted: Fynn

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Dennysgerrige » 22. mar 2017, 23:00

Havde skam ikke tænkt mig at importerer noget uden tilladelse først, vil prøve at melde mig ind i en skytteklub i første omgang tror jeg :)

Har i et link til disse franske sider, for er lidt forvirret over hvad der præcis er for nogle våben i taler om. De eneste flobert våben jeg har kunne finde, er 6mm og skyder med pellet skud.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af T-REX » 23. mar 2017, 02:32

Dennysgerrige skrev:Havde skam ikke tænkt mig at importerer noget uden tilladelse først, vil prøve at melde mig ind i en skytteklub i første omgang tror jeg :)

Har i et link til disse franske sider, for er lidt forvirret over hvad der præcis er for nogle våben i taler om. De eneste flobert våben jeg har kunne finde, er 6mm og skyder med pellet skud.
Det med sortkrudts forlade våben er MEGET Off Topic (beklager) og har intet med Flobert våben at gøre.
http://www.westernguns.fr er en af leverandørerne. (De har intet Flobert)

Den mest almindelige "Flobert" i Danmark er uden konkurrence 9mm glat.

Jeg vil tro at du kan finde enkelte riflede "Flobert" våben, i Danmark, men de er relativt sjældne, og Flobert Ammo, med kugle, er ikke det nemmeste at finde, med mindre vi taler 6mm og 4mm. (Læs: Næsten umuligt)

Og (næsten) Uanset hvilken Flobert kuglekaliber du finder, så skal du på en godkendt skydebane, hvis du vil skyde, mere end 5 gange om året. Det er uanset at den er svag, ikke et lovligt baghavevåben.


Til skydning i baghaven, der er det eneste der er lovligt, et 4,5mm luftgevær/luftpistol. (De er også MEGET billigere i drift, og oftest kraftigere, end en småkalibret Flobert)

Du vil ikke finde en riffel i en Flobert Kaliber, der kan gå på en SKV2, de skal på jagttilladelse.

Som samlervåben kan jeg forestille mig at en Flobert riffel kan være spændende, men til skydning, der er det nemmere(og billigere), med en salonriffel eller et luftgevær.
Senest rettet af T-REX 23. mar 2017, 03:08, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af T-REX » 23. mar 2017, 02:57

4mm Flobert Court(Short) vil være lovlig, sammen med indstikspatroner, til denne.
Ligesom 4mm M20 er lovlig, sammen med indstikspatroner, til denne.

Disse overholder begge reglerne om maks kugledia 4,5mm, kugleformet projektil og maks patronlængde 12mm.


Men du skal stadig have et lovligt våben, du kan benytte indstikspatronerne i.

Der står desværre intet i loven, om våben, produceret, direkte til disse mini patroner.

Jeg vil antage, at de vil blive dømt ulovlige.

en 4mm Flobert Short har i øvrigt omkring 20 Joule, med patroner fra Sellier & Bellot.
http://www.sellier-bellot.cz/en/product ... detail/98/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad er en Flobert?

Indlæg af Refraktorius » 31. mar 2017, 18:46

JRexA skrev:4mm Flobert Court(Short) vil være lovlig, sammen med indstikspatroner, til denne.
Ligesom 4mm M20 er lovlig, sammen med indstikspatroner, til denne.

Disse overholder begge reglerne om maks kugledia 4,5mm, kugleformet projektil og maks patronlængde 12mm.


Men du skal stadig have et lovligt våben, du kan benytte indstikspatronerne i.

Der står desværre intet i loven, om våben, produceret, direkte til disse mini patroner.

Jeg vil antage, at de vil blive dømt ulovlige.


en 4mm Flobert Short har i øvrigt omkring 20 Joule, med patroner fra Sellier & Bellot.
http://www.sellier-bellot.cz/en/product ... detail/98/
Det med rødt!

Jeg mener vi har set eksempler på nogen der kom i klemme på den konto.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar