Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Sviptue » 23. mar 2017, 19:56

Vakler imellem en bøjlespænder eller halvauto i 22lr. Har altid ønsket mig en bøjlespænder, men er i tvivl om den måske larmer for meget, ved repetering, til rågeregulering? Har en 22Wmr der er en kende for kraftig. Erfaringer søges.
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Raptor357 » 23. mar 2017, 20:01

Du gider ikke en bøjlespænder efter et par timer. problemet er rør magasin og en uhandy bevægelse med hånden.
En repeter med alm magasin er noget mere behagelig og med en halvautomat, skal du have ekstra magasiner.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Elbæk » 23. mar 2017, 20:21

Der er reelt ikke noget våben som larmer for meget ved repetering til rågeregulering. Nogle kolonier reagerer meget på skud, mens andre ikke gør. Generelt er de rågekolonier man regulerer lokaliseret tæt på hvor mennesker færdes - hvilket gør at rågerne reelt er begrænset bange for os og de lyde vi laver. De skriger op når de ser og hører os, men de skriger hverken mere eller mindre når de hører lyden af en repeterende riffellås. Står man nogenlunde stille, i skyggen (så ens ansigt ikke lyser op når man kigger op), med lyddæmper på salonriflen, så er det ikke engang sikkert at de andre rågeunger letter fra træet, selvom man skyder en af dem.

Jeg har flere salonrifler, herunder mauserlås, bøjlespænder og halvautomat. Jeg foretrækker bøjlespænderen og halvautomaten pga. deres mulighed for at holde sigtebilledet mellem skuddene - omend man skal træne noget med bøjlespænderen for at opnå dette konsistent.
Pointen med at rørmagasinet på en bøjlespænder er uhandy kan jeg tilslutte mig, dog er dét ikke en dealbreaker for mig. Personligt anvender jeg et par Marble's Catch .22 når jeg har bøjlespænderen med ud - det er et glimrende produkt, som jeg varmt kan anbefale; http://www.marblearms.com/catch-.22.html

Jeg har reguleret råger i to sæsoner - og glæder mig til at få afprøvet halvautomaten i praksis når den tredje går i gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af T-REX » 23. mar 2017, 22:29

Med mindre du vælger en Browning BL-22, så har du en ret voldsom håndbevægelse, med en .22LR Lever. (ca. 90 graders åbning, på ladegrebet)

Min foretrukne salonriffel er klart min BL-22, der skal man kun "åbne" ladegreber 33 grader. Jeg kan genlade, bare ved at åbne fingrene, og lade tommelfingeren blive, på kolbehalsen.

Min BL-22 skyder "næsten" lige så hurtigt, som sigtede skud, med en halvauto. (ok ok.. halvt så hurtigt)
Aftrækkeren følger også med ned, så aftrækkerfingeren risikerer ikke at komme i klemme.

Men ja, rørmagasinet er bøvlet. Man kan dog lave sig nogle speedloaders, der gør arbejdet lidt lettere.
Visse typer super tykke sugerør er velegnede.

Men det er helt klart lettere, at smide et nyt 10 skuds magasin i min Ancshutz 1427'er. (Pre Fortner Biathlon)

Men har du kun 1 magasin, til din magasinladede, så er det ca. samme hastighed, som at lade et rørmagasin.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Elbæk » 23. mar 2017, 22:37

Jeg har også en BL-22. Det er en forbandet dejlig skydemaskine :biggrin:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af T-REX » 23. mar 2017, 22:38

Her er lige en lille youtube "reklame", for Browning BL22


youtu.be/POBfuBefcSA
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af T-REX » 23. mar 2017, 22:53

Elbæk skrev:Jeg har også en BL-22. Det er en forbandet dejlig skydemaskine :biggrin:
Helt ENIG. :biggrin: Min er købt brugt her i Grønland, og er fra 1981. Den er skrammet og ikke vildt køn, men kører perfekt, og alt mekanikken er godt slidt til, så den har et rigtig fint aftræk.
(Tak til HappyNanoq for den handel :numberone: )

Jeg har smidt en BSA 2,5x20 kikkert på, med begge kikkertringe, på bagerste del af kikkerten, for at få den langt nok frem. (er 2 meter høj)

Jeg har haft den med, på Rypejagt, en del gange, men de er f........ svære at se i sneen, og er jo en doven mand..... :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Swift » 24. mar 2017, 10:28

Elbæk skrev:
Jeg har reguleret råger i to sæsoner - og glæder mig til at få afprøvet halvautomaten i praksis når den tredje går i gang.
Øh, er det mig der er helt gal på den, men er der ikke kommet et forbud imod halv automatiske rifler - med mere end 2 skud - til regulering af råger? :neutral:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Langenge » 24. mar 2017, 10:45

Swift skrev:
Elbæk skrev:
Jeg har reguleret råger i to sæsoner - og glæder mig til at få afprøvet halvautomaten i praksis når den tredje går i gang.
Øh, er det mig der er helt gal på den, men er der ikke kommet et forbud imod halv automatiske rifler - med mere end 2 skud - til regulering af råger? :neutral:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... b5e002c699

§ 13. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge, der optræder i større flokke på ikke høstede og nysåede marker, må reguleres i perioden 1. juli - 30. september.
Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge i rågekolonier må reguleres inden redebygning og æglægning, samt til at rågeunger i rågekolonier må reguleres uden for reden i perioden 1. maj - 15. juni.
Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af rågeunger på ikke høstede marker i perioden 1. maj - 30. juni.
Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at der ved reguleringen efter stk. 2, kan anvendes salonrifler, der kan indeholde mere end 2 patroner, herunder halvautomatiske salonrifler.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Swift » 24. mar 2017, 11:06

Ok, vil det sige at man - Udover reguleringstilladelsen - også skal have tilladelse til at anvende halvautomatiske våben, eller følger den automatisk med?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af 458hunter » 24. mar 2017, 11:28

Der er ikke en seperat tilladelse til halvautomatiske våben. En 22lr halvauto bør der ikke være ben i at få.

Det har der heller ikke været tidligere med centerfire, men lader til de har skærpet linjen for nyligt. Der er dog ikke ændret i de underliggende regler.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Langenge » 24. mar 2017, 11:58

Chrstn_Olsen skrev:Der er ikke en seperat tilladelse til halvautomatiske våben. En 22LR halvauto bør der ikke være ben i at få.

Det har der heller ikke været tidligere med centerfire, men lader til de har skærpet linjen for nyligt. Der er dog ikke ændret i de underliggende regler.
Jeg tror Swift skriver om tilladelse fra naturstyrelsen til regulering, og ikke om selve tilladelsen til at erhverve skyderen :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Kenned » 24. mar 2017, 12:52

Swift skrev:Ok, vil det sige at man - Udover reguleringstilladelsen - også skal have tilladelse til at anvende halvautomatiske våben, eller følger den automatisk med?
Ejeren af grunden(IKKE jagtlejeren) skal udfylde reguleringsansøgningen og sætte kryds i feltet "der må anvendes halvautomatisk salonriffel til reguleringen".

Det er alt.

Derudover er jeg MEGET glad for at bruge en Ruger 10/22 med 25 skuds magasin til rågereguleringen :biggrin:

Man skal bare huske at riflen kun er halvt færdig når man køber den.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:02
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Tolne
Has thanked: 231 times
Been thanked: 10 times

Re: Bøjlespænder eller 1/2-automat til plink og råger

Indlæg af Jensen1973 » 24. mar 2017, 19:59

Elbæk skrev: Personligt anvender jeg et par Marble's Catch .22 når jeg har bøjlespænderen med ud - det er et glimrende produkt, som jeg varmt kan anbefale
Hmm de var sgu fine, nogen der har set dem til salg i DK?
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson

Besvar