Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Formandlao
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Formandlao » 11. apr 2017, 11:38

Kalthoff skrev:
ReneKJ skrev:Det jeg frygter er at den gode ide breder sig til andre dele af skydesporten.
  • Hvilke stævner planlægger du at anvende våbnet til?
  • Hvor mange stævner deltog du i sidste år?
  • Kan det samme ikke opnås med en luftpistol?
  • Vedlæg kopi af alle dine skydeskiver for de sidste fem år

Det er ganske sandsynligt at det vil gå den vej i løbet af de kommende år.

For det virker jo som om der sidder nogle anonyme embedsmænd et sted i politiet eller Justitsministeriet og arbejder målrettet på at reducere privat lovlig våbenbesiddelse. De har så valgt salamimetoden og irritationsmetoden som virkemidler.

Desto før alle lovlige private våbenejere står sammen og får det uvæsen stoppet, desto mindre skade når der at ske.

Hvis det skal stoppes effektivt for en længere årrække, skal de pågældende embedsmænd identificeres og fjernes igennem en kombination af målrettede klagesager og politisk pres ovenfra.

Politisk pres kommer først hvis man dyrker lobbyisme effektivt og målrettet. Det kræver professionelle folk med tiden til at gøre det nødvendige diskrete arbejde.
Jeg har svært ved at se, hvem der skal løfte denne opgave, hvis hverken vores egne interesseorganisationer eller politikere ønsker/evner det. :???:
Diligentia, Vis, Celeritas

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. apr 2017, 11:40

Så må vi jo tvinge vores egne organisationer først og det sker ikke ved udmeldelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 11. apr 2017, 11:51

C-X skrev:Så må vi jo tvinge vores egne organisationer først og det sker ikke ved udmeldelse.
Det er et generelt dilemma. Hvis man melder sig ud af en forening så kan man ikke stemme, men hvis man forsat er medlem så virker det som om foreningen taler på vegne af alle medlemmer, selv om en stor del er utilfredse.

Skytteforeningerne har til dels sikret sig monopol da de sidder tungt på SKV systemet.
Men der er vel ikke noget i vejen for at danne en alternativ jæger-forening? Ud over selvfølgeligt at det bliver et stort arbejde.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. apr 2017, 11:56

Hvis man som medlem sender kritiske medlemsbreve til sin organisations medier, så har man krav på at blive hørt eller i det mindste få formidlet ud.

Gør man det som ikke-medlem, er det som at klage over Post Nord, pr brev...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 11. apr 2017, 12:03

Vi kunne jo stifte "våben-lobbyistisk forening"

Med et årskontingent på 1000 kr og 500 medlemmer er der lige penge nok til en halvtidsansat professionel lobbyist og det administrative overhead ved at administrere pengene.

Opnår den resultater, kan det være at DJ og sportsskytteorganisationerne skynder sig at overtage dens politik og metoder for ikke at sakke agterud.

Men det er egentligt underordnet, bare den opnår resultater.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 11. apr 2017, 12:09

Kalthoff skrev:Vi kunne jo stifte "våben-lobbyistisk forening"

Med et årskontingent på 1000 kr og 500 medlemmer er der lige penge nok til en halvtidsansat professionel lobbyist og det administrative overhead ved at administrere pengene.

Opnår den resultater, kan det være at DJ og sportsskytteorganisationerne skynder sig at overtage dens politik og metoder for ikke at sakke agterud.

Men det er egentligt underordnet, bare den opnår resultater.
Enig i at en interesseorganisation for danske våbenejere, der arbejdede for en rationel våbenlovgivning og våbenadministration ville være fedt:-).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 11. apr 2017, 12:10

C-X skrev:Hvis man som medlem sender kritiske medlemsbreve til sin organisations medier, så har man krav på at blive hørt eller i det mindste få formidlet ud.

Og føler du at det krav bliver opfyldt? For ellers er man vel til grin for egne penge, som man siger.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 11. apr 2017, 12:12

C-X skrev:Så må vi jo tvinge vores egne organisationer først og det sker ikke ved udmeldelse.
Man skal vælge sine virkemidler efter sandsynligheden for at opnå det ønskede resultat.

Jeg melder mig altså ikke ind i Enhedslisten i håb om at præge dem i liberal retning eller ind i DF i håb om at præge dem i multikulturel retning.

De anonyme våbenmodstanderembedsmænd har valgt salamimetoden som deres virkemiddel.

Hvis jægerne som deres virkemiddel vælger "at præge DJ indefra igennem breve til regionsbestyrelsesmedlemmerne", så tror jeg godt jeg ved hvem der kommer først i mål.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. apr 2017, 12:15

Når jeg betragter hvilke andre medlemsskrivelser der bringes i JÆGER, så er jeg fuld af tro på, at intet er for ubetydeligt. :giggle:
Følger man nyhederne på Netnatur, så bemærker man straks splittelserne i DJ! :rolf:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. apr 2017, 12:17

Hvad er de realistiske alternativer, Kalthoff?

(Kold Hof? Joeh tak, det er jo tirsdag!)

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 11. apr 2017, 15:34

Det næste er en liste over godkendte kalibre til jagt i Danmark 308 win og 6, 5x55 må være nok til danske jægere med mindre man kan dokumentere et behov...

Jeg er med på en organisation med lønnet lobbyist der arbejder for en mere fri våbenlov det alligevel ikke dem med tilladelser der laver forbrydelser. Det 100 gange nemmere at købe en uregistereret end det er at få jagttegn. Det vist også billigere.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 11. apr 2017, 15:45

Er der nogen herinde der kan og vil trække? Jeg syntes det er en glimrende ide med en forening som evt er under Danmarks jægerforbund. Jeg giver gerne en stemme til Sort. Du siger meget fornuftigt og har tænkt mange tanker omkring dette og hint.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 11. apr 2017, 16:47

Jeg er også med på at støtte en lobbyforening økonomisk. Jeg fedter kun rundt med min .22 pistoler og 4,5 mm luftvåben, som nok står rimeligt langt nede på hadelisten, men det er nok kun et spørgsmål om tid før de er de farlige våben der står øverst.

Endvidere støder det mig udtalt når der laves love uden effekt på de kriminelle, som er til gene for lovlydige og er uden rationalitet.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 11. apr 2017, 17:08

Hvis man er DSF medlem så har de allerede gang i en kamp mod EU-stramninger og selvstrammeri i vores egne foreninger
Nyhedsbrevene har været meget informative i forbindelse med EU-direktivet.

http://skyttesport.dk/index.php/skytter/skydepolitik

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 12. apr 2017, 05:41

Er der nogen der kan afklare en enkelt ting for mig.
Syntes ikke at kunne læse nogle steder at halvauto salonrifler er medtaget eller undtaget for de nye stramninger?
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 12. apr 2017, 07:18

Tangloppen skrev:Er der nogen der kan afklare en enkelt ting for mig.
Syntes ikke at kunne læse nogle steder at halvauto salonrifler er medtaget eller undtaget for de nye stramninger?
(24) Without prejudice to the renewal of authorisations in accordance with Directive
91/477/EEC, semi-automatic firearms which use rimfire percussion, including
those with a calibre of .22 or smaller, should not be classified in category A unless
they have been converted from automatic firearms.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 12. apr 2017, 23:17

ReneKJ skrev:
Tangloppen skrev:Er der nogen der kan afklare en enkelt ting for mig.
(24) Without prejudice to the renewal of authorisations in accordance with Directive
91/477/EEC, semi-automatic firearms which use rimfire percussion, including
those with a calibre of .22 or smaller, should not be classified in category A unless
they have been converted from automatic firearms.

Bare rolig, det skal nok komme, før end vi regner med.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 12. apr 2017, 23:28

ReneKJ skrev:
C-X skrev:Hvis man som medlem sender kritiske medlemsbreve til sin organisations medier, så har man krav på at blive hørt eller i det mindste få formidlet ud.

Og føler du at det krav bliver opfyldt? For ellers er man vel til grin for egne penge, som man siger.
P.t. føler jeg mig rimelig til grin for mine medlemspenge.
Jeg føler ikke at DJ tager sagen alvorlig, og at de bare trækker på skuldrene og accepterer de indskrænkninger som bliver serveret fra myndighederne.

Den del af DJ, og Skytteforeningerne der er imod disse stramninger, og ønsker ændringer burde sætte sig sammen, og få banket støvet af de gamle koryfæer i deres organistation.
Så få da de rifler de ikke vil have på jagttegn ind under IPSC, lav en kategori for historiske våben i IPSC, og en til moderne våben.
Jeg kan ikke se det skal være så svært.

Men på den anden side har jeg været til Jægerradsmøde i Sønderborg for et stykke tid siden....holdt kæft en gang kællingesnak. :wall: :Catfight:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 30. apr 2017, 13:06

Så blev direktivet også vedtaget af ministerrådet (Parlamentet vedtog det tilbage i marts). Det betyder det nu endegyldigt træder i kraft, og medlemslandende har 15 måneder til at implementere bestemmelserne.

Den tjekkiske socialdemokratiske regering udmeldte for nylig, at såfremt direktivet blev endeligt vedtaget ville de sagsøge EU.
On 25 April 2017, the Council adopted a directive on control of the acquisition and possession of weapons, which revises and
complements existing directive 91/477/ECC.

http://www.consilium.europa.eu/press-re ... 020_en.pdf
Czech government to sue EU over firearms directive

Prague, April 10 (CTK) - The Czech government has prepared a complaint about the European directive for firearms possession, Interior Minister Milan Chovanec (Social Democrats, CSSD) told journalists today.

The Czech Republic may file the complaint at the moment the directive takes effect, which may be in about six weeks, Chovanec said.

"If the government decides to file the complaint after the directive takes effect, we will be ready to file it within a few weeks' time," Chovanec said.

"This means that it may be within a month or a month and a half after today," he added.

http://www.praguemonitor.com/2017/04/11 ... -directive

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. apr 2017, 14:42

Foruden en sund indstilling til skydevåben, så har de flotte kvinder og godt øl :thumbup:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 30. apr 2017, 16:56

Herbert skrev:Så blev direktivet også vedtaget af ministerrådet (Parlamentet vedtog det tilbage i marts). Det betyder det nu endegyldigt træder i kraft, og medlemslandende har 15 måneder til at implementere bestemmelserne.

Den tjekkiske socialdemokratiske regering udmeldte for nylig, at såfremt direktivet blev endeligt vedtaget ville de sagsøge EU.
On 25 April 2017, the Council adopted a directive on control of the acquisition and possession of weapons, which revises and
complements existing directive 91/477/ECC.

http://www.consilium.europa.eu/press-re ... 020_en.pdf
Czech government to sue EU over firearms directive

Prague, April 10 (CTK) - The Czech government has prepared a complaint about the European directive for firearms possession, Interior Minister Milan Chovanec (Social Democrats, CSSD) told journalists today.

The Czech Republic may file the complaint at the moment the directive takes effect, which may be in about six weeks, Chovanec said.

"If the government decides to file the complaint after the directive takes effect, we will be ready to file it within a few weeks' time," Chovanec said.

"This means that it may be within a month or a month and a half after today," he added.

http://www.praguemonitor.com/2017/04/11 ... -directive
Hvor er det dog livsbekræftende at se, at der stadigvæk findes folkevalgte, med nosser af granit. Også selvom disse ikke er at finde, indenfor dette lands grænser.
Tænk hvis man, i Danmark, kunne opleve samme grad af støtte og tillid, som dén de tjekkiske politikere viser deres vælgere.

Men det sker nok samme dag som :pig: bliver en del af den danske fauna.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Gustnav
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og historiske våben
Geografisk sted: Nord Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af Gustnav » 30. apr 2017, 18:54

Øv.. så har man lige taget jagttegn med planer om en halvauto en dag... :wall: EU er sgu irriterende en gang imellem

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 30. apr 2017, 19:32

Gustnav skrev:Øv.. så har man lige taget jagttegn med planer om en halvauto en dag... :wall: EU er sgu irriterende en gang imellem
Der er da så vidt jeg ved ikke kommet noget EU forbud mod halvautomatisk, kun indskrænkninger på magasinkapaciteten.
De problemer som mange oplever med tilladelserne nu stammer 100% fra vores eget Danske politi.

Gustnav
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og historiske våben
Geografisk sted: Nord Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af Gustnav » 30. apr 2017, 22:57

ReneKJ skrev:
Gustnav skrev:Øv.. så har man lige taget jagttegn med planer om en halvauto en dag... :wall: EU er sgu irriterende en gang imellem
Der er da så vidt jeg ved ikke kommet noget EU forbud mod halvautomatisk, kun indskrænkninger på magasinkapaciteten.
De problemer som mange oplever med tilladelserne nu stammer 100% fra vores eget Danske politi.
Jeg siger dig, det er ren salamimetode. Om 10 år er vi ligesom nogle EU-lande eller værre...
Dumt tidspunkt at investere i noget potentielt usælgeligt hvis du spørger mig.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 83 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 1. maj 2017, 08:41

Gustnav skrev: Dumt tidspunkt at investere i noget potentielt usælgeligt hvis du spørger mig.
Så hat man givet op, og man har faktisk hjulpet dem der skære i salamien ved selv at gøre skiven lige lidt tykkere.

Besvar