Fornyelse af tilladelse til US karabin

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Re: Fornyelse af tilladelse til US karabin

Indlæg af Gunrunner » 21. mar 2017, 23:08

Lassescout skrev:
K_Nielsen skrev:
Gunrunner skrev:
... Jeg har blandt andet spurgt dem om lovligheden i at de vil have yderligere oplysninger, samt udbedt mig aktindsigt i de retningslinier der (nødvendigvis) må være når de skal lave et "skøn".
:thumbup:
Problemet er bare at "Interne arbejdsdokumenter" ikke er omfattet i forvaltningslovens bestemmelser omkring retten til aktindsigt, så mon ikke den bliver parkeret der...

Glæder mig til at høre hvordan der bliver svaret på din anmodning :giggle:
Det kan ikke være interne arbejdsdokumenter hvis de er sendt fra en myndighed til en anden. Hvis Rigspolitiet eller Justitsministeriet har sendt retningslinier til politikredsene er der offentlighed i dem.
... Og derudover så har jeg søgt partsaktindsigt, da jeg jo i sagens natur er part i sagen og har en væsentlig interesse i sagens udfald og de dokumenter der lægges vægt på, så det bliver forhåbentligt svært at holde noget skjult.

Uanset hvad, så vil det være svært at holde de interne retningslinier hemmelige, for det er vel i og for sig sådanne retningslinier der skal danne grundlag for en eventuel afvisning.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. mar 2017, 07:00

Jeg er bange for, at du løber panden mod en mur her. Der er sikkert ikke andre retningslinier end dem vi kender i forvejen. Det der er sket på det seneste er, at T er begyndt at tolke dem på sin måde, hvilket er en uhjemlet stramning. Så kernen i sagen er ikke retningslinierne, men derimod forskellen på, hvordan de er forvaltet tidligere, og hvordan de forvaltes nu.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Bygork » 22. mar 2017, 19:09

Snakkede med acv i anden henseende i sidste uge og spurgte ind til den nye forvaltning af halvautomatiske rifler.

Beskeden var at de mente der hele tiden havde været lov der understøttede den nye behandlingsmetode. Da man mente at der stod i loven at tilladelser til halvautomatiske rifler kun kunne gives i specielle tilfælde.

I øvrigt anbefalede han at man ved køb af en sådan riffel fik gjort en betingelse for køb, at tilladelse kunne opnås.

Så det tyder på at det både er acv og acø der har den nye vurderings metode i brug.

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 22. mar 2017, 20:55

Men, de har jo ændret praksis.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. mar 2017, 21:32

bygork skrev:Snakkede med acv i anden henseende i sidste uge og spurgte ind til den nye forvaltning af halvautomatiske rifler.

Beskeden var at de mente der hele tiden havde været lov der understøttede den nye behandlingsmetode. Da man mente at der stod i loven at tilladelser til halvautomatiske rifler kun kunne gives i specielle tilfælde.

I øvrigt anbefalede han at man ved køb af en sådan riffel fik gjort en betingelse for køb, at tilladelse kunne opnås.

Så det tyder på at det både er acv og acø der har den nye vurderings metode i brug.
A284win skrev:Men, de har jo ændret praksis.
Jeg har det med den slags praksisændringer som jeg har det med Kristendommen:
Hvis de bliver ved med at ændre tolkningen af teksten til noget der direkte modsiger den gamle tolkning, hvorfor skulle jeg så have den mindste tillid til at de har fat i den rette tolkning denne gang? Eller for den sags skyld at de ikke ændre mening igen og gør mig til kætter/lovovertræder?

A284win
Silver Member
Silver Member

Indlæg af A284win » 22. mar 2017, 23:29

Netop.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 23. mar 2017, 08:21

"I øvrigt anbefalede han at man ved køb af en sådan riffel fik gjort en betingelse for køb, at tilladelse kunne opnås.

Så det tyder på at det både er acv og acø der har den nye vurderings metode i brug."

Vi det sige at der så ikke er problemer med fornyelse da dette ikke er køb ;-)) ???

Hvis acv og acå har ændret vurderings metode, så er de vel også nød til at tilbagekalde eksisterende tilladelser, ellers er afgørelsen vel ikke lige for alle.
Hvis de ikke tilbagekalder tilladelserne så holder deres afgørelse nok ikke i byretten....
Desværre kan man kun klage til rigspolitiet og deres afgørelse kan man ikke påklage yderligere. Dog kan man altid lægge civil sag an..

A284win
Silver Member
Silver Member

Indlæg af A284win » 23. mar 2017, 08:28

Men et forsøg koster 420/840kr. Det er vildt provokerende opførsel. Man bør først betale når man står med tilladelsen i hånden. Vi kan jeg ikke gennemskue sandsynligheden for at få tilladelsen når den udelukkende beror på et "skøn"

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 7. apr 2017, 12:26

Er der nogen herinde, der er blevet nægtet tilladelse, efter de nye "regler" ?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. apr 2017, 12:36

NSander skrev:Er der nogen herinde, der er blevet nægtet tilladelse, efter de nye "regler" ?
I så fald er det en god idé at læse her:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ske-vaben/
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 15 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af 600 » 7. apr 2017, 18:45

Så kom der et svar fra DJ. Jeg ved ikke hvordan I ser det, men jeg ser det desværre som et snigende angreb.
"Hej XXXXXXX

Jeg beklager det sene svar.

Vi har i den senere oplevet en del medlemmer, der ikke kunne få svar på deres ansøgninger om tilladelse til halvautomatiske våben – bla. fra XXXX XXXXXX.
Efter en længere periode, hvor Danmarks Jægerforbund gentagende gange har været i kommunikation med Politiet, er de administrative centre nu begyndt at udsende partshøringsbreve ud til alle de jægere, der har søgt om tilladelser til netop halvautomatiske rifler.

De udsendte partshøringer er som udgangspunkt ikke en ændring af politiets praksis, hvor mange våbenejere også før i tiden blev forespurgt omkring anvendelsen af det pågældende våben, inden der kunne udstedes en tilladelse.

Læs evt. seneste nyhed på DJ´s hjemmeside (http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ske-vaben/)

Selvom mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, er det som oftest nemmere at dokumentere dem man har på skrift. Med dette udgangspunkt ser Danmarks Jægerforbund ingen problemer i de udsendte partshøringerne. Der hvor vi har nogle af vores bekymringer, er de potentielle situationer hvor jægere, der er bedre til at formulere sig på skrift, er bedre stillet end de, der ikke har det skrevne ord i deres magt. Hvis det viser sig, at jægerne ikke får en ordentlig behandling, vil det være en problemstilling som vi som organisation vil bringe op i justitsministeriet nyoprettede dialogforum.

Ud over at vurdere hvorvidt man kan få tilladelse til den ansøgte halvautomatiske riffel går politiet nu også ind og beslutter hvor mange halvautomatiske rifler, den enkelte jæger har behov for. Dette skal forstås således, at hvis man allerede har én halvautomatisk riffel i f.eks. kaliber .22, kan du ikke få en tilladelse til endnu en i tilsvarende kaliber.

Da Danmarks Jægerforbund fortsat ønsker, at arbejde for en tryg og enkelt våbenlovgivning, der ikke sætter unødige begrænsninger for de danske jægere, er hele denne situation noget vi bringer op i det før omtalte dialogforum/våbenråd.

Læs evt. mere om Justitsministeriet dialogforum/våbenråd (http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/pol ... /vabenrad/)

Jeg håber du kan bruge svaret og igen undskyld det sene svar.

Med venlig hilsen

XXXXXX XXXXX XXXXXX
Våbenkonsulent"

Sådan som jeg ser det...

Før man opfandt ACØ/ACV blev jægere behandlet forskelligt og resultatet var nogle fik tilladelser mens andre fik afslag pga. smagsdommeri. Så kom ACØ/ACV innovationen for at give en mere uniform behandling, og alle blev glade.

Nu kommer der en "lille" ændring der faktisk bringer resultatet af den gamle ordning til live igen. For det er jo ikke alle jægere der er lige gode på den retorisk front og derfor vil nogle få afslag mens andre får tilladelsen.

Dermed er slut resultatet hvor nogle godkendes og andre afvises introduceret igen på basis af smagsdommeri, dog på litteratur fronten denne gang! Men målet er det samme, at ekskludere halv auto så godt man nu kreativt kan. Små detaljer, store konsekvenser!
Senest rettet af Lycon 9. apr 2017, 16:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 9. apr 2017, 14:45

Er der nogen som ved om alt det her "Vi skal nok bestemme hvad dit behov er"-halløj også har nået at brede sig til halvauto .22?
Jeg påtænker mig nemlig at anskaffe mig sådan én. :biggrin:
Hvis jeg kan nøjes med én, men det mener min kone sikkert nok at jeg kan... :oops:
Gad vide om hun egentlig har et skjult dobbeltliv på våbenkontorets afslags-afdeling? :giggle:
Så foretrækker jeg egentlig hellere at hun var hemmelig superhelt eller økse-/seriemorder... :rolf:
Bare ikke våbenkontoret! Det er svært nok at smugle ting forbi hende i forvejen. :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times

Indlæg af Rahan » 9. apr 2017, 14:53

The Mad Viking skrev:Er der nogen som ved om alt det her "Vi skal nok bestemme hvad dit behov er"-halløj også har nået at brede sig til halvauto .22?

Hvis nu du havde læst det der stod skrevet i den sidste post, så ville du ikke have spurgt :fun:

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 9. apr 2017, 15:39

PerNielsen skrev:
The Mad Viking skrev:Er der nogen som ved om alt det her "Vi skal nok bestemme hvad dit behov er"-halløj også har nået at brede sig til halvauto .22?

Hvis nu du havde læst det der stod skrevet i den sidste post, så ville du ikke have spurgt :fun:
Hov! :oops:
Der var jeg vist lige lidt for hurtig til at løbe teksten over... :biggrin:
Kun een?... :cry:
Jeg troede at selv de uofficielle strammer-regler tillod 2 randtændte?
Hvordan vil de forvente at man som alment mekanik-interesseret kan nøjes med det? :wall:
Jeg tror mindst at jeg har 4-5 topnøglesæt f.eks., og det er endda fordi jeg lige har ladet min nevø arve et af dem.
Og jeg kan da absolut ikke undvære et eneste af dem. :what: De er jo ikke til samme ting/anvendelse. :smile:

Bygork
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bygork » 17. apr 2017, 17:21

Hej. Er der nogen det er lykkedes at få tilladelse til halvautomatisk riffel efter de nye regler/krav om dokumentation fra politiet ?

Hvordan gik det i øvrigt med fornyelsen af tilladelse til US karabin som trådstarter omtalte?

God påske til alle :)

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 17. apr 2017, 17:55

Partshøring til erhvelse af halvautomatisk riffel, kan jeg ikke se at det skulle give bøvl - hvis jeg agter at rejse på vildsvinejagt eller lign. i lande hvor brugen af halvautomatisk riffel til jagt er tilladt - hvis jeg søger tilladelse til våben i 2017 men først skal på vildsvinejagt i 2019, så kan jeg ikke nægtes tilladelse.

Hvor vil jeg hen med dette udsagn?

Jo der står tydeligt at man skal argumentere for valg af våbensystem etc og kun dokumentere såfremt man har en skavank som kan give dispensation - måske kunne et par kloge hoveder fra NVF lave nogle standard tekster som kan copy pastes mhp indsættelse i partshøringssvar?

Hvis jeg agter at skyde vildsvin fra helikopter i Texas, med akut brug for flere opfølgende skud - hvor repeter rifler er ubrugelige og hvor det er vigtig med et halvautomatisk våben , hvor jeg lokalt kan skaffe reservedele samt ekstra ammunition.

Bjergjagt i Kazakstahn med en halvautomatisk ak klon i lokalt tilgængelig kaliber og reservedele.

Jeg har ikke kendskab til jagt iNordeuropa hver jeg legitimere min begrundelse for valg af våben og kaliber .

Brug loven og ikke lade jer begrænse af skrankepaver eller andre som forvalter lover ud fra pegen mening eller politiske ståsted.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 18. apr 2017, 09:17

A284win skrev:Men et forsøg koster 420/840kr. Det er vildt provokerende opførsel. Man bør først betale når man står med tilladelsen i hånden. Vi kan jeg ikke gennemskue sandsynligheden for at få tilladelsen når den udelukkende beror på et "skøn"
Faktisk, uden at lave sjov, tror jeg du kan køre en sag imod dem for at drive spilvirksomhed uden tilladelse, da man jo gambler, ligesom Lotto og andre spil, uden at vide om man får valuta for pengene.

Man gjorde det i sin tid mod parkeringslicenser på Amager, men tabte, udelukkende fordi at man godt kunne finde en parkeringsplads inbden for gå afstand og at det derfor ikke var lotteri.

Men sagen blev skam taget op og kørt igennem. det samme burde man gøre imod dette.
... assistance from a distance!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 18. apr 2017, 16:07

Kristian_J skrev:
A284win skrev:Men et forsøg koster 420/840kr. Det er vildt provokerende opførsel. Man bør først betale når man står med tilladelsen i hånden. Vi kan jeg ikke gennemskue sandsynligheden for at få tilladelsen når den udelukkende beror på et "skøn"
Faktisk, uden at lave sjov, tror jeg du kan køre en sag imod dem for at drive spilvirksomhed uden tilladelse, da man jo gambler, ligesom Lotto og andre spil, uden at vide om man får valuta for pengene.

Man gjorde det i sin tid mod parkeringslicenser på Amager, men tabte, udelukkende fordi at man godt kunne finde en parkeringsplads inbden for gå afstand og at det derfor ikke var lotteri.

Men sagen blev skam taget op og kørt igennem. det samme burde man gøre imod dette.
Interessant tanke, men desværre tror jeg den falder med at det er selve behandlingen af ansøgningen man betaler for :evil:

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 18. apr 2017, 17:29

Så tilladelsen er gratis?
... assistance from a distance!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 18. apr 2017, 19:38

:rolf:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Bygork
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bygork » 18. apr 2017, 20:04

Jeg spurgte på et tidspunkt, hvor jeg søgte våbentilladelse til en riffel hos Østjyllands politi, om det kostede 420,- hvis ikke jeg opnåede tilladelse? Svaret var af fik jeg ikke tilladelsen, så var det gratis. Fik dog tilladelsen ;)

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 83 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 18. apr 2017, 21:21

De 5 gange hvor jeg søgte tilladelse til min halv auto hos Nordjyllands politi inden den blev givet, fik jeg pengene retur sammen med deres nej.

SIG210
Newbie
Newbie
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af SIG210 » 7. maj 2017, 13:41

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 7. maj 2017, 14:51

Ja det er der meget der tyder på. Igen har man solgt ud af skiverne fra salamien.
Vi anerkender, at det er vanskeligt at regulere via lov, hvornår der er tale om et ganske særlige omstændigheder. Men da Justitsministeriet tidligere har anerkendt jagt i udlandet som ”særlige omstændigheder” foreslår vi, at politiets administrative centre gives mulighed for at kræve dokumentation for dette mod en fjernelse af praksis, hvor der kun tillades to våben.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 7. maj 2017, 17:51

Jeg har lige fået besked på at skulle forklare hvad jeg skal bruge den 1/2-auto salonriffel jeg lige har købt hos vaabensmeden.dk til.
Jeg har en nevø i Skotland, hvor jeg godt vil på duejagt med 1/2-auto salonriffel, det er meget udbredt derovre.
Det burde vel være gyldig grund nok, eller?
Der bliver desuden nævnt i brevet at jeg jo allerede har en 1/2-auto riffel.
Korrekt. En Ruger Mini-14 CENTRALTÆNDT... :what:
Denne er randtændt i .22lr... :???:

Besvar