Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 427 times
Been thanked: 136 times

Re: Brevveksling ifb. afslag på 1/2 auto salonriffel

Indlæg af The Mad Viking » 17. maj 2017, 01:16

Lycon skrev:
The Mad Viking skrev: Jeg tror at Lycon gerne vil hjælpe med at uploade tingene, jeg kan godt se at det ikke helt er læseligt nok...
Jeg brugte bare det eneste værktøj jeg kunne finde ud af at bruge (Fordi jeg lige lærte det igår aftes til IT-café...) :fun:
Sindssyg god service, forresten. :biggrin: :respekt:
Jeg har lige straksoverført en support-donation til kontoen som tak. :NVFrules:
Jeg har indsat de editerede dokumenter i dit oprindelige indlæg her: viewtopic.php?p=767650#p767650

Mange tak for donationen, det havde du bestemt ikke behøvet, vi hjælper altid gerne såfremt vi har mulighed herfor. :razz:
Det var nu det mindste, jeg har også fået meget andet godt ud af dette forum. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Indlæg af Martensit » 17. maj 2017, 07:29

Jeg tænker, at det er vigtigt at der ikke kun fokuseres på de afviste sager.
Ved at indsamle alle de sager man kan komme til kan man se, om folk behandles ens. F.eks. i dette tilfælde hvor The Mad Viking søger tilladelse til en riffel og kan dokumentere hvor den skal bruges og til hvad. Det kunne være interessant at vide, om han havde fået et afslag, hvis det ikke havde været en "ond" sort AR-platform lignende riffel, men f.eks. en lille .22LR Browning i takedown konfiguration?
Hvis man kan dokumentere, at der er smagsdommeri i politiets sagsbehandling hvor folk i samme situation ikke behandles ens, så er der tale om dårlig forvaltningsskik, og i det øjeblik det kan dokumenteres, så må en jurist med forkærlighed for forvaltningsret kunne hjælpe med at lukke den varme luft ud af dem.
Desuden er det dårlig forvaltningsskik at ændre forvaltningspraksis, især når der ligger en årelang periode med forvaltningen og fortolkningen af lovteksten, at jagt i udlandet var en særlig omstændighed.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 17. maj 2017, 10:31

Gad vide hvad der fremadrettet kan defineres som:
"Ganske særlige omstændigheder"?
Der er nogen her der har lugtet lunten for længe siden...
Vedhæftede filer
skyttebiks-jan2017.jpg
Skyttebutikken Januar 2017
skyttebiks-jan2017.jpg (101.45 KiB) Vist 8094 gange
skyttebiks-maj2017.jpg
Skyttebutikken Maj 2017
skyttebiks-maj2017.jpg (81.4 KiB) Vist 8094 gange
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 17. maj 2017, 17:40

Robse skrev:Gad vide hvad der fremadrettet kan defineres som:
"Ganske særlige omstændigheder"?
Der er nogen her der har lugtet lunten for længe siden...

Mht skyttebutikken i Vingsted, så har jeg ad omveje hørt at de havde bøvl med polipanserne med visse halvautomatiske rifler - Schmeisser undtaget. Dog vælger de i Vingsted at afvikle deres lager af alle de "frække" sager - muligvis returnering til fabrikkerne.

The Mad Vikings sag: Afslag fordi man KUN kan få tilladelse til 1 stk halvautomatisk riffel (uanset kaliber). Jeg er ikke et juridisk orakel MEN hvor fanden står det i Våbenloven at der er begrænsninger på Max antal halvautomatiske våben?

Jeg undrer mig virkelig.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 17. maj 2017, 18:25

Elbæk skrev:
Nicolai skrev:Det lyder godt Elbæk. Giver du ikke en update når/hvis de svare tilbage?
Roger that.
Jeg modtog blot en tak for henvisningen.

Kender jeg Danmarks Jægerforbunds måde at arbejde på ret, så er de pt. i gang med at samle så mange konkrete cases som muligt. Derfor er det også ekstremt vigtigt at kontakte dem, hvis man oplever at få afslag på en tilladelse til en halvautomatisk riffel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 17. maj 2017, 19:41

... og i forlængelse af Elbæks fremragende opfordring, så er denne sag virkelig et godt eksempel, på hvor skidt det står til!

Jer der er bare lidt i tvivl om hvorvidt I burde tegne et medlemskab - se at få det gjort, hvis I har jagten og våbnene kære!

Nok er DJ til tider også nogle fjolser, fra oven af, men det er dem vi har.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 17. maj 2017, 21:00

Er der nogen der har fået en igennem for nyligt? Hvad som helst halvauto.

Kunne være sjovt at vide om det kun er de onde sorte der bliver afvist eller om det er alt semi.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 17. maj 2017, 23:58

Elbæk skrev: Kender jeg Danmarks Jægerforbunds måde at arbejde på ret, så er de pt. i gang med at samle så mange konkrete cases som muligt. Derfor er det også ekstremt vigtigt at kontakte dem, hvis man oplever at få afslag på en tilladelse til en halvautomatisk riffel..
Enig. De har også selv opfordret til at gøre dem opmærksomme på afslag. Og mon ikke de også er interesseret i at høre fra ikke medlemmer... Politiet giver jo ikke afslag eller tilladelse på baggrund af ens medlemsskab af jægerforbundet. Så lige meget hvad må du have interesse i at høre fra folk der har fået afslag.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 18. maj 2017, 00:05

tak-tik-tak skrev:Mht skyttebutikken i Vingsted, så har jeg ad omveje hørt at de havde bøvl med polipanserne med visse halvautomatiske rifler - Schmeisser undtaget. Dog vælger de i Vingsted at afvikle deres lager af alle de "frække" sager - muligvis returnering til fabrikkerne.

Så Scmeissere havde de ikke problemer med? Er lidt interesseret i netop dette da jeg er indehaver af en Scmeisser købt i skyttebutikken.

Gustloff
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Gustloff » 18. maj 2017, 07:20

Chrstn_Olsen skrev:Er der nogen der har fået en igennem for nyligt? Hvad som helst halvauto.

Kunne være sjovt at vide om det kun er de onde sorte der bliver afvist eller om det er alt semi.
Jeg har netop set tilladelse givet til en Patriot Ordnance Factory .308. Til gengæld kunne jeg ikke få tilladelse til import af en M14 Socom LuxDefTec.
"Si Vis Pacem, Para Bellum".

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 18. maj 2017, 10:02

Gustloff skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Er der nogen der har fået en igennem for nyligt? Hvad som helst halvauto.

Jeg har netop set tilladelse givet til en Patriot Ordnance Factory .308. Til gengæld kunne jeg ikke få tilladelse til import af en M14 Socom LuxDefTec.
Det virker på mig lidt som om at vi er på vej tilbage til de gamle tilstande hvor der bliver givet tilladelse til det ene, afslag til det andet, efter forgodtbefindende hos den enkelte politibetjent der håndterer sagen.

Er sgu spændt på min SVT-40, og min M1 Carbine kan blive fornyet når den tid kommer..

På den anden side er min SVT-40 sgu så bøvlet at få til at genlade af sig selv, at den nærmest er en repeterriffel alligevel :biggrin:
7,62x54R Glory to the Mosin.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 18. maj 2017, 10:44

Gustloff skrev:

Har du en halvauto i forvejen? Hvis vi skal vurdere sagerne, skal vi have lidt detaljer på svarene :)

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 18. maj 2017, 10:57

Martensit skrev:Jeg tænker, at det er vigtigt at der ikke kun fokuseres på de afviste sager.
Ved at indsamle alle de sager man kan komme til kan man se, om folk behandles ens. F.eks. i dette tilfælde hvor The Mad Viking søger tilladelse til en riffel og kan dokumentere hvor den skal bruges og til hvad. Det kunne være interessant at vide, om han havde fået et afslag, hvis det ikke havde været en "ond" sort AR-platform lignende riffel, men f.eks. en lille .22LR Browning i takedown konfiguration?
Hvis man kan dokumentere, at der er smagsdommeri i politiets sagsbehandling hvor folk i samme situation ikke behandles ens, så er der tale om dårlig forvaltningsskik, og i det øjeblik det kan dokumenteres, så må en jurist med forkærlighed for forvaltningsret kunne hjælpe med at lukke den varme luft ud af dem.
Desuden er det dårlig forvaltningsskik at ændre forvaltningspraksis, især når der ligger en årelang periode med forvaltningen og fortolkningen af lovteksten, at jagt i udlandet var en særlig omstændighed.
Det var nu ikke så meget på grund af udseendet jeg købte den. (Bevares, den er da ganske fiks at se på) :blink:
Jeg har sammenlignet med adskillige andre rifler, og den har fået utroligt gode anmeldelser.
Jeg havde også gevaldigt kik på en Ruger 10/22, som måske nok endda lige er en tand bedre riffel, den er ihvertfald gennemprøvet i alle ender og kanter. (Jeg havde indtil for ganske kort tid siden en idé om at man måske en gang kunne have begge 2, da Rugeren ikke ser så "skræmmende" ud hvis jeg en dag skulle kaste mig over rågeregulering, som jo ofte er tæt ved boliger. Jeg har dog aldrig smagt rågeunger, så derfor nupper jeg duerne som jeg ved er lækre :biggrin: )
Men til samme (eller måske lidt billigere alt efter købssted) pris som Rugeren får jeg her fabriksskåret gevind på piben, rail på toppen, samt adgang til et hav af tilbehør i alle prisklasser, pga. platformen.
Jeg kan ændre kolbe, sigter og lignende til næsten ingen penge, selv om det medfølgende sandsynligvis er i rigeligt god kvalitet.
Den kan bruge næsten alle typer indstillelige AR-aftræk, det er bare at skrue ud og sætte i. (Og nej, våbenkontor, hvis I læser med her, jeg kan ikke lave fuldauto ved at skrue nye dele i, bare så det er på plads :TOS: )
Der er retfærdigvis også et enormt udvalg til 10/22, der er bare lidt større og billigere udvalg her.
Og jeg er stadig lun på en 10/22, hvis våbenkontoret en dag begynder at følge loven igen... :blink:

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 18. maj 2017, 18:10

The Mad Viking skrev:
Martensit skrev:Jeg tænker, at det er vigtigt at der ikke kun fokuseres på de afviste sager.
Det var nu ikke så meget på grund af udseendet jeg købte den. (Bevares, den er da ganske fiks at se på) :blink:
Jeg har sammenlignet med adskillige andre rifler, og den har fået utroligt gode anmeldelser.
Jeg havde også gevaldigt kik på en Ruger 10/22, som måske nok endda lige er en tand bedre riffel, den er ihvertfald gennemprøvet i alle ender og kanter. (Jeg havde indtil for ganske kort tid siden en idé om at man måske en gang kunne have begge 2, da Rugeren ikke ser så "skræmmende" ud hvis jeg en dag skulle kaste mig over rågeregulering, som jo ofte er tæt ved boliger. Jeg har dog aldrig smagt rågeunger, så derfor nupper jeg duerne som jeg ved er lækre :biggrin: )
Men til samme (eller måske lidt billigere alt efter købssted) pris som Rugeren får jeg her fabriksskåret gevind på piben, rail på toppen, samt adgang til et hav af tilbehør i alle prisklasser, pga. platformen.
Jeg kan ændre kolbe, sigter og lignende til næsten ingen penge, selv om det medfølgende sandsynligvis er i rigeligt god kvalitet.
Den kan bruge næsten alle typer indstillelige AR-aftræk, det er bare at skrue ud og sætte i. (Og nej, våbenkontor, hvis I læser med her, jeg kan ikke lave fuldauto ved at skrue nye dele i, bare så det er på plads :TOS: )
Der er retfærdigvis også et enormt udvalg til 10/22, der er bare lidt større og billigere udvalg her.
Og jeg er stadig lun på en 10/22, hvis våbenkontoret en dag begynder at følge loven igen... :blink:
Jeg kan sagtens se rimeligheden i, at man har en platform der kan ændres på, så man kan bruge våbnet til flere forskellige opgaver - det burde også give mening for politi og politikere, da det vel må betyde at folk har behov for færre våben.
Jeg synes det er dybt urimeligt, at der muligvis er et element af smagsdommeri i afgørelserne, så man ikke har problemer med at få en "klassisk" riffel fra Sauer eller lign. med halvautomatisk system, men, en riffel i samme prisklasse der er mere fleksibel i sin konstruktion bliver sorteret fra.
Det er derfor jeg mener, at man bør indsamle alle afgørelserne, vi kan sikkert lave et lille stykke statistik hvor vi opstiller nogle parametre for udseende og så på den baggrund vise en betydelig større afvisning af tilladelser for rifler der "ser" "sorte" ud.

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 19. maj 2017, 16:49

Nicolai skrev:
tak-tik-tak skrev:Mht skyttebutikken i Vingsted, så har jeg ad omveje hørt at de havde bøvl med polipanserne med visse halvautomatiske rifler - Schmeisser undtaget. Dog vælger de i Vingsted at afvikle deres lager af alle de "frække" sager - muligvis returnering til fabrikkerne.

Så Scmeissere havde de ikke problemer med? Er lidt interesseret i netop dette da jeg er indehaver af en Scmeisser købt i skyttebutikken.

Ja, der skulle ikke være problemer med Schmeisser - hvilke andre fabrikater som har været i bad standing, ved jeg desværre ikke. Mon det kunne være Sig Sauer AR15 ?

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 19. maj 2017, 20:38

Det bunder nok i at de ikke har lugtet at Schmeisser er en AR-15 endnu.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 20. maj 2017, 13:03

tak-tik-tak skrev:
Nicolai skrev:

Ja, der skulle ikke være problemer med Schmeisser - hvilke andre fabrikater som har været i bad standing, ved jeg desværre ikke. Mon det kunne være Sig Sauer AR15 ?

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 20. maj 2017, 13:07

Chrstn_Olsen skrev:Det bunder nok i at de ikke har lugtet at Schmeisser er en AR-15 endnu.
Tænker ikke det er grunden, på min tilladelse står der "Schmeisser/AR-15". Jeg ved også at ACV har haft sendt en Schmeisser til "undersøgelse" eller hvad de kalder det inden der kunne gives tilladelse, det sagde de ihvertfald i skyttebutikken da jeg hentede min egen.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 20. maj 2017, 13:31

Nicolai skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Det bunder nok i at de ikke har lugtet at Schmeisser er en AR-15 endnu.
Tænker ikke det er grunden, på min tilladelse står der "Schmeisser/AR-15". Jeg ved også at ACV har haft sendt en Schmeisser til "undersøgelse" eller hvad de kalder det inden der kunne gives tilladelse, det sagde de ihvertfald i skyttebutikken da jeg hentede min egen.
Spændende - virker bare mærkeligt at man skulle differentiere mellem producenter af så ens våben. Det er der i hvert fald i mine øjne ikke nogen rational grund til.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 20. maj 2017, 13:37

Ja, hvis det er SIGen de har haft problemer med. Jeg ved Skyttebutikken også har haft lidt andre halvauto end ARs. Det virker dog stadig mærkeligt.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 22. maj 2017, 00:50

Er der egentlig nogen som har nogle forslag til hvad min kommende klage skal indeholde?
Der er første gang jeg har fået afslag på noget, så jeg er lidt på bar bund.
Skal man søge aktindsigt først? (Og er der overhovedet noget som sagsbehandleren har skrevet ned, når der bliver givet afslag samme dag som de modtager mit svar?)
Jeg regner med at tage imod rådet ang. at melde mig ind i DJ, jeg prøver at ringe til dem mandag.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 22. maj 2017, 08:33

Få fat i en advokat som kender våbenloven.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. maj 2017, 08:49

Mon ikke DJ kan stille en sådan til rådighed?

Uanset, så ser jeg frem til, at høre DJs respons på sagen, nu den Gale Viking vil gå den vej.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Mulan » 22. maj 2017, 09:10

Jeg søgte tilladelse til en 10/22 den 3/4 og fik tilladelsen den 9/5. Jeg skrev at den skulle benyttes til jagt. Fik ikke nogen forespørgsler eller lign. fra ACØ.

Dette er også min første halv auto, så det kan godt være grunden til at tilladelsen gik igennem uden problemer.

Kjelgaard
Newbie
Newbie
Interesser: IPSC, Riffel Distance skydning
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Kjelgaard » 22. maj 2017, 18:10

Mulan skrev:

Jeg søgte tilladelse til en 10/22 den 3/4 og fik tilladelsen den 9/5. Jeg skrev at den skulle benyttes til jagt. Fik ikke nogen forespørgsler eller lign. fra ACØ.

Dette er også min første halv auto, så det kan godt være grunden til at tilladelsen gik igennem uden problemer.
det giver bare ikke nogen mening jeg sendte min ansøgning ind den 10/01- 17 og har stadig ikke fået noget

Besvar