Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Frit Lejde aktion i Juni for indlevering af våben

Indlæg af ABjerre » 1. jun 2017, 11:37

Agamemnon skrev: Sjovt at du nævner det.
Der var nogle meget hittepåsomme bandemedlemmer, der forsøgte sig med netop denne taktik...

Initiativ betragteligt over middel. :hmm:
Nuuuuu er det ikke fordi jeg har forudindfattede meninger om den slags personer, men jeg tvivler på om særligt mange af dem har haft jagttegn. Hvis man har dét, og i øvrigt ikke kommer i den type personkredse, så burde der vel ikke være noget i vejen for at redde en sjov, gammel skyder fra destruktion.

Det bunder egentlig i at jeg har hørt en del historier om hvad folk ellers finder på at skille sig af med, netop bare til destruktion - har hørt om både beretta, benelli og gamle mausere, der blev afleveret hos politiet fra efterladte familiemedlemmer til en afdød jæger. Jeg ville synes at det var synd, hvis der var en, der afleverede den slags, for ikke at tale om måske ligefrem H&H fordi de ikke ved hvad de har mellem hænderne...
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 1. jun 2017, 11:41

ABjerre skrev:
Agamemnon skrev: Sjovt at du nævner det.
Der var nogle meget hittepåsomme bandemedlemmer, der forsøgte sig med netop denne taktik...

Initiativ betragteligt over middel. :hmm:
Nuuuuu er det ikke fordi jeg har forudindfattede meninger om den slags personer, men jeg tvivler på om særligt mange af dem har haft jagttegn. Hvis man har dét, og i øvrigt ikke kommer i den type personkredse, så burde der vel ikke være noget i vejen for at redde en sjov, gammel skyder fra destruktion.

Det bunder egentlig i at jeg har hørt en del historier om hvad folk ellers finder på at skille sig af med, netop bare til destruktion - har hørt om både beretta, benelli og gamle mausere, der blev afleveret hos politiet fra efterladte familiemedlemmer til en afdød jæger. Jeg ville synes at det var synd, hvis der var en, der afleverede den slags, for ikke at tale om måske ligefrem H&H fordi de ikke ved hvad de har mellem hænderne...
Men hvad nu hvis man ender med at komme i besiddelse af tyvekoster?
Eller måske lige frem våben der har været brugt til en forbrydelse. Jeg ved ikke om man kan spore hagl tilbage til våbnet, det er måske lidt vanskeligt.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 1. jun 2017, 12:08

ABjerre skrev:......så burde der vel ikke være noget i vejen for at redde en sjov, gammel skyder fra destruktion.
Dybest set er det tragisk at man, på dén måde indsamler og destruerer en uerstattelig del af vores historie og kulturarv.

Det ville svare til at man indsamlede og brændte gamle malerier, fordi der (måske) var bly i malingen.

Destruktion af effekter der ikke kan genskabes er, i mine øjne, utilgivelig. Vi træffer en irreversibel beslutning, som kommende generationer må leve med konsekvenserne af. Alt sammen i den offentlige sikkerheds hellige navn.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 1. jun 2017, 12:42

Agamemnon skrev:
ABjerre skrev:......så burde der vel ikke være noget i vejen for at redde en sjov, gammel skyder fra destruktion.
Dybest set er det tragisk at man, på dén måde indsamler og destruerer en uerstattelig del af vores historie og kulturarv.

Det ville svare til at man indsamlede og brændte gamle malerier, fordi der (måske) var bly i malingen.

Destruktion af effekter der ikke kan genskabes er, i mine øjne, utilgivelig. Vi træffer en irreversibel beslutning, som kommende generationer må leve med konsekvenserne af. Alt sammen i den offentlige sikkerheds hellige navn.
Præcist. Det er ren Taliban!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. jun 2017, 12:49

For en våbenmodstander er der ingen kultur i våben og historien er blot en "fejl", der rettes ved destruktion. Denne syge ligger i særdeleshed i Radikale Venstre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 1. jun 2017, 12:57

Agamemnon skrev:

Hvis jeg skal være ærlig så tror jeg at kommende generationer vil være stort set ligeglad med at der ikke er bevaret en kopi af alle modeller af skydevåben.
De vil måske gerne se de ikoniske som Garand, 1911, AK47 osv, men mere generiske 9mm pistoler vil ikke have interesse uden for våbennød kredse.

Jo, det gør da også lidt ondt i mig når jeg ser en masse våben blive smeltet, men det samme gælder når de skrotter et gammelt krigsskib.
Vi bevarer nogle få til eftertiden, men ellers så fortsætter livet.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 1. jun 2017, 13:08

ReneKJ skrev:
Agamemnon skrev:

Hvis jeg skal være ærlig så tror jeg at kommende generationer vil være stort set ligeglad med at der ikke er bevaret en kopi af alle modeller af skydevåben.
De vil måske gerne se de ikoniske som Garand, 1911, AK47 osv, men mere generiske 9mm pistoler vil ikke have interesse uden for våbennød kredse.

Jo, det gør da også lidt ondt i mig når jeg ser en masse våben blive smeltet, men det samme gælder når de skrotter et gammelt krigsskib.
Vi bevarer nogle få til eftertiden, men ellers så fortsætter livet.
Mht. vores umiddelbare efterkommere har du ganske givet ret. Men ligesom der ikke er mange sværd tilbage fra vikingetiden, så vil antallet af velbevarede historiske og nutidige våben reduceres, over tid. Bortkomst, ombygning almindeligt forfald. Alle sammen faktorer der er med til at reducere antallet af bevaringsværdige våben. Vi svømmer måske i k-98'ere nu... Men sådan bliver det ikke ved med at være og destruktion er ikke noget der bidrager positivt til eftertidens muligheder for at udforske og studere menneskets våbenhistorie. En historie, der måske er fyldt med blod, drab og menneskelig tragedie... Men dét gør den hverken mindre virkelig, relevant eller bevaringsværdig.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 1. jun 2017, 13:12

Lassescout skrev:
Agamemnon skrev:

Præcist. Det er ren Taliban!
Præcis
Vedhæftede filer
Buddha før og efter taliban.jpg
Buddha før og efter taliban.jpg (69.05 KiB) Vist 5185 gange
Talitubbies med sprængstof.PNG

Edmund Burke, 1729-1797.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af ABjerre » 1. jun 2017, 13:45

Agamemnon skrev: "<- Dygtig Dreng"
Fucking lol.

... ikke at det faktisk er sjovt, men bonuspoint for lige at understrege det groteske i det.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 1. jun 2017, 18:19

Lotus skrev:Smelter politiet reelt P08, C96 eller MP40'ere hvis de får nogle leveret ind?
Nej der kan jeg berolige dig, det gør de ikke. :getout:
Vedhæftede filer
P08_1.jpg
P08_1.jpg (140.11 KiB) Vist 5095 gange
P08_2.jpg
P08_2.jpg (135.72 KiB) Vist 5095 gange
P08_3.jpg
P08_3.jpg (140.85 KiB) Vist 5095 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 1. jun 2017, 23:40

Det der er fandme sygt. :wall:
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 1. jun 2017, 23:49

Damn... At se sådan nogle billeder lige inden man skal i køjen, gør sgu nok ikke det nemmere at falde i søvn...

Ahmen, sgu og pokker da... :mad: :evil: ............... :wall:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 2. jun 2017, 09:11

En 1911'er, i tilsyneladende ganske fin stand :crazy: .... Hvorfor ikke også futte Egtvedpigen af og omsmelte kronregalierne, mens I er i gang?

For :censored: hvor gør det ondt i sjælen at se på. Og :censored: hvor skulle I skamme jer :wall:

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. jun 2017, 09:19

Politisk motiveret destruktion af kulturarv og viden er fascisme begrebets allerreneste form.

Om det er bøger som brændes på byens torv, sprængningen Buddha statuer i Afghanistan, trykluftbor mod statuer i Palmyra i Syrien eller systematisk ødelæggelse af historiske våben, kan i princippet komme ud på ét; tanken er det samme; "Det som ikke matcher vores værdisæt skal ophøre med at eksistere".
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 2. jun 2017, 09:21

Elbæk skrev:Politisk motiveret destruktion af kulturarv og viden er fascisme begrebets allerreneste form.

Om det er bøger som brændes på byens torv, sprængningen Buddha statuer i Afghanistan, trykluftbor mod statuer i Palmyra i Syrien eller systematisk ødelæggelse af historiske våben, kan i princippet komme ud på ét; tanken er det samme; "Det som ikke matcher vores værdisæt skal ophøre med at eksistere".
Jeg vil gerne have have indført et "thumbs up" ikon nummer to, så jeg kan trykke flere gange.... Tak!

Edmund Burke, 1729-1797.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 09:24

Er håndvåben fra verdenskrigene virkelig en mangelvare?
Det kan godt være at man heller selv ville have ejet det våben der bliver destruere, men det rent kulturhistoriske har vi museerne til at håndtere.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 2. jun 2017, 09:27

ReneKJ skrev:Er håndvåben fra verdenskrigene virkelig en mangelvare?
Det kan godt være at man heller selv ville have ejet det våben der bliver destruere, men det rent kulturhistoriske har vi museerne til at håndtere.
Hvert eneste våben, der destrueres, er blot endnu et søm i den kiste, hvori al frihed og tillid bliver lagt i kolde svøb og begravet seks fod under.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 09:32

Flugteren skrev:
Hvert eneste våben, der destrueres, er blot endnu et søm i den kiste, hvori al frihed og tillid bliver lagt i kolde svøb og begravet seks fod under.
Det vil jeg gerne have uddybet. Ud over at det måske mindsker chancen for at få et eksemplar af lige præcist det våben, så kan jeg ikke se hvordan frihed og tillid bliver berørt?
Man kan stadigt gå ud og købe et sprit nyt våben hvis man har de nødvendige tilladelser.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. jun 2017, 09:36

Ikke lige nu. Det var danske stagevåven, kyrasser og hjelme fra 1600- og 1700 tallet heller ikke - indtil Tøjhuset valgte at sælge 90% af deres beholdning som vejfyld i 1930erne. I samme ombæring røg også en del rustningsdele fra middelalder og renæssance. Ingen kunne dengang se hvad man skulle gemme på det for - det var jo ikke en mangelvare...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 2. jun 2017, 09:37

Nææ... Men der var også en gang, hvor fast grund under fundamentet ikke var en mangelvare for sommerhusejere, langs den jyske vestkyst.

Hvad der opfattes som mangelvarer, har det med at ændre sig over tid. Og jeg synes at vi har en forpligtelse til at bevare, hvad bevares kan og ikke destruere, for destruktionens skyld.
Senest rettet af Agamemnon 2. jun 2017, 09:44, rettet i alt 1 gang.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. jun 2017, 09:43

Flugteren skrev:Hvert eneste våben, der destrueres, er blot endnu et søm i den kiste, hvori al frihed og tillid bliver lagt i kolde svøb og begravet seks fod under.
Sikke da noget sludder!
Det er det samme som at sige at hver bil der bliver skrottet, er et skridt på vejen til nedlæggelse af privat bilisme.
At noget gammelt lort, der MÅSKE ikke var lovligt registreret, bliver skrottet, mens der sælges masser af mere tidssvarende våben i butikkerne, er da på ingen måde indskrænkende for noget frihed.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 2. jun 2017, 09:45

Lycon skrev:
Lotus skrev:Smelter politiet reelt P08, C96 eller MP40'ere hvis de får nogle leveret ind?
Nej der kan jeg berolige dig, det gør de ikke. :getout:
Lycon, her har du første advarsel fra mig, hvad er det for nogle billeder at lægge op :wall: :wall:

Det er trist at se våben blive destrueret fordi en flok mindre intelligente idioter ikke kan opfører sig ordentligt, trist er ordet :cry: :cry:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 2. jun 2017, 09:49

Fast Fumble skrev:
Flugteren skrev:Hvert eneste våben, der destrueres, er blot endnu et søm i den kiste, hvori al frihed og tillid bliver lagt i kolde svøb og begravet seks fod under.
Sikke da noget sludder!
Det er det samme som at sige at hver bil der bliver skrottet, er et skridt på vejen til nedlæggelse af privat bilisme.
At noget gammelt lort, der MÅSKE ikke var lovligt registreret, bliver skrottet, mens der sælges masser af mere tidssvarende våben i butikkerne, er da på ingen måde indskrænkende for noget frihed.
Det er også sådan jeg ser på det. Plus at vi ikke ser civile våben som en garanti for frihed på samme måde som amerikanerne gør.

Og man kan nu engang ikke fryse de komplette arsenaler ned hver gang militæret udskifter til noget mere moderne, fordi at man frygter at de en gang ikke vil være tilgængelig for eftertiden.
Det er som at forbyde jagt for at forhindre at dyr kan blive udryddelsestruede.

Hvis et våben begynder at blive sjældent så er det på tide at evaluere dem man har, og selvfølgeligt helst på et tidspunkt hvor de stadigt findes i rimeligt antal.

Men hverken P08 eller M1911 er vist i fare for at forsvinde lige med det samme?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 2. jun 2017, 10:11

Fast Fumble skrev:
Sikke da noget sludder!
Det er din holdning. I mine øjne bør de vestlige befolkninger have lidt mere Molon Labe i sig. Jeg synes det er synd at destruere smukke våben fra krige og konflikter. I mine øjne burde enhver rask og fornuftig mand have mindst et haglgevær hjemme hos sig. Det kan så ikke lade sig gøre grundet den danske våbenlov, men jeg finder det trist, at man ikke kan lade folk beholde nogle af de gamle våben, mod i alt fald registrering og tilladelse, der indebærer baggrundstjek.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. jun 2017, 10:38

Flugteren skrev:I mine øjne burde enhver rask og fornuftig mand have mindst et haglgevær hjemme hos sig. Det kan så ikke lade sig gøre grundet den danske våbenlov
Hvad skulle forhindre det?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar