Ny beskatning af hobbylandbrug i sigte, øv
-
- Bronze Member
- Interesser: Markvildt og fodermarker
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Ny beskatning af hobbylandbrug i sigte, øv
Det er vigtigt at holde tungen lige i munden, når man påtænker at købe et mindre landbrug.
Et hus på landet med jord kan beskattes på flere måder.
Under 5,5 ha ingen regsnskabspligt ingen momsregnskab og ingen skat af fortjeneste på fast ejendom; men højere ejendomsskat
Over 5,5 ha regnskabspligt, moms regnskab og fuld skat på fortjeneste af fast ejendom
Jeg er landmand og hvis jeg skulle købe ejendom på landet under 25 ha ville jeg fravælge landbrugs pligt, for at slippe for beskatning af fortjeneste på salg af ejendom.
Under 5,5 ha ingen regsnskabspligt ingen momsregnskab og ingen skat af fortjeneste på fast ejendom; men højere ejendomsskat
Over 5,5 ha regnskabspligt, moms regnskab og fuld skat på fortjeneste af fast ejendom
Jeg er landmand og hvis jeg skulle købe ejendom på landet under 25 ha ville jeg fravælge landbrugs pligt, for at slippe for beskatning af fortjeneste på salg af ejendom.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jeg tror ikke du har fulgt helt med i tråden?Økobonden skrev:Det er vigtigt at holde tungen lige i munden, når man påtænker at købe et mindre landbrug.

Der er netop lavet nye regler her i juni, så grænsen på 5,5 hektar ikke længere findes, men afgørelsen af om det er landbrug eller blot liebhaveri, beror på en vurdering af hvorvidt den primære indtægt på ejendommen kommer fra landbrug eller erhvervsarbejde ved siden af, som jeg læser det.
Så et hobbylandbrug med natur og jagt på 25 hektar beskattes med grundskyldspromillen som var det et parcelhus (25-28 promille) og ikke landbrugsjord på 6-7 promille fremadrettet.
Det kan blive en rigtigt træls bombe under de landbrug der handles de kommende år, hvis de nye ejere står til en 5-7 dobling af deres ejendomsskatter og afgifter.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
VAR Venstre ikke tidligere kendt som "landmandens parti"?Senserazer skrev:Men hvordan pokker har man fået Venstre, LA og Konservative med på den? Hvis det er et bredt forlig?Wildlife skrev:Et ønske om en misundelsesafgift på liebhaveri og andre der ønsker at bo ude i naturen med plads omkring sig så vidt jeg kan se.Senserazer skrev:Jeg undrer mig også over hvad der faktisk ligger bag
Det træder dog først i kraft for ejendomme handlet efter en given dato i 2019 så vidt jeg kan se, så hvis man vil leve under de gamle regler skal man vist skynde sig at finde en ejendom over 5,5 hektar

Peter
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Jo - Der kommer vel også en del billigt landbrugsjord til salg til dem, når de hobbylandbrug der er nu skal handles næste gang, efter september 2019?PSindrup skrev: VAR Venstre ikke tidligere kendt som "landmandens parti"?![]()

-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Ja, lad os starte en lille hurtig konspirationsteori.Wildlife skrev:Jo - Der kommer vel også en del billigt landbrugsjord til salg til dem, når de hobbylandbrug der er nu skal handles næste gang, efter september 2019?PSindrup skrev: VAR Venstre ikke tidligere kendt som "landmandens parti"?![]()

Peter
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Jeg kan ikke helt lure hvor slemt det bliver.PSindrup skrev:Ja, lad os starte en lille hurtig konspirationsteori.Wildlife skrev:Jo - Der kommer vel også en del billigt landbrugsjord til salg til dem, når de hobbylandbrug der er nu skal handles næste gang, efter september 2019?PSindrup skrev: VAR Venstre ikke tidligere kendt som "landmandens parti"?![]()
![]()
Peter
Hvis jeg f.eks. kigger på en ejendom ved Skanderborg med 4,5 hektar jord til, der er grundværdien vurderet til 300.000 - På landbrugsjord er den ca 7 promille eller kr. 2100 om året.
Benytter man den fulde grundskyld for skanderborg som parcelhusgrund, vil det koste kr. 7400 om året.
Det er stadigvæk til at betale synes jeg. Medmindre de pludseligt værdiansætter jorden voldsomt højt.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Men den slags skyhøje vurderinger kunne staten ikke finde på pludselig at lave. Det er ikke set før.Wildlife skrev:
Det er stadigvæk til at betale synes jeg. Medmindre de pludseligt værdiansætter jorden voldsomt højt.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
4,5 hektar landbrugsjord vurderet til 300.000, må også siges at være en vurdering, der ligger under den normale handelspris for landbrugsjord. Så skulle de lave en højere vurdering, så bør det vel ikke komme bag på nogenSenserazer skrev:Men den slags skyhøje vurderinger kunne staten ikke finde på pludselig at lave. Det er ikke set før.Wildlife skrev:

Handles det ikke til omkring 150.000 pr. hektar?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times
[quote="Wildlife".
Det er stadigvæk til at betale synes jeg. Medmindre de pludseligt værdiansætter jorden voldsomt højt.[/quote]
Prøv du at gentage regnestykket med 30 ha a 150.000....
Ejendomme af den størrelse handles næsten udelukkende som hobbylandbrug, og vil være usælgelige efter de nye regler, med mindre de bliver handlet til kraftigt reducerede priser. Jorden bliver værdiløs og mange ejendomme vil derfor blive halveret i værdi.
Det er stadigvæk til at betale synes jeg. Medmindre de pludseligt værdiansætter jorden voldsomt højt.[/quote]
Prøv du at gentage regnestykket med 30 ha a 150.000....
Ejendomme af den størrelse handles næsten udelukkende som hobbylandbrug, og vil være usælgelige efter de nye regler, med mindre de bliver handlet til kraftigt reducerede priser. Jorden bliver værdiløs og mange ejendomme vil derfor blive halveret i værdi.
-
- Bronze Member
- Interesser: Markvildt og fodermarker
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
I overser det vigtigste i mit første post
Landbrug = 50% skat af al værdistigning ved salg af ejendom
Parcelhus med jord = ingen skat af værdistigning på ejendom ved salg
Har en gård på +200 ha og betaler 200 kr/ha i ejendomsskat og ved parcelhus regel skulle jeg betale 730 kr. så forskellen er ikke stor i mine øjne.
Beskatning af fortjeneste på salg af landbrug er meget værre, hvis jeg ser hvad jeg købte til og hvad den kan sælges til i dag, står jeg til at skulle aflevere + 10 mill til skattefar
I skal også lige være obs på at vurderingen på jord uden for byzone er lav, mit jord er vurderet til 28.000 kr./ ha
Så mit råd vil stadig være at undgå landbrugspligt
Har en gård på +200 ha og betaler 200 kr/ha i ejendomsskat og ved parcelhus regel skulle jeg betale 730 kr. så forskellen er ikke stor i mine øjne.
Beskatning af fortjeneste på salg af landbrug er meget værre, hvis jeg ser hvad jeg købte til og hvad den kan sælges til i dag, står jeg til at skulle aflevere + 10 mill til skattefar
I skal også lige være obs på at vurderingen på jord uden for byzone er lav, mit jord er vurderet til 28.000 kr./ ha
- LundJensen
- Silver Member
- Interesser: WWII - skydning - jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Økobonden skrev:I overser det vigtigste i mit første post
- MEN rettes vurdering så ind efter reel handelsværdi som staten jo gør med øvrig fast ejendom (eller forsøger at værdisætte korrekt er nok en bedre formulering) så får du og ret mange andre vist en overraskelse ?? For hvis du vil sælge til 28.000/ha så kan jeg godt være interesseret

- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Prisen er vel som den er fordi jorden kun må bruges til landbrug?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Landbrugsjord handles normalt til priser et sted mellem 100 og 200.000 alt efter bonitet og beliggenhed og anvendelighed for køberen :)Senserazer skrev:Prisen er vel som den er fordi jorden kun må bruges til landbrug?
Hvis du kan købe en strimmel jord mellem to af de andre jorder en bondemand ejer, der gør at du kan køre meget længere lige stræk igennem hele stykket, er det mere værd end en bette klat for sig selv, i et bøvlet hjørne mellem andres jord :)