Jagttider på Kronvildt i Midtjylland, hind og kalv skydes 1 time før solop.???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Re: Jagttider på Kronvildt i Midtjylland, hind og kalv skydes 1 time før solop.???

Indlæg af Thors24 » 3. jul 2017, 22:36

Det at jagtlejen opvejer de skader krondyrene forårsger, er en sandhed med modifikationer. Det er sikkert rigtig i en del tilfælde, men der er altså også mange eksempler på at de, jagtleje til trods, forårsager store økonomiske tab.
Når det er nødvendigt at dyrke en halv gang mere grovfoder pga. markskader og skader på ensilagestakke, så kan jagtlejen altså ikke følge med.
Hvis behovet er 30ha majs, men det er nødvendigt at dyrke 45ha for at have nok foder, så er det manglende dækningsbidraget fra de ekstra 15ha jo direkte tab. Med et dækningsbidrag på 5000kr./ha er tabet 75000,-kr. Det er der vist ikke mange der giver for 45 ha jagt.
Just saying.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Re: Jagttider på Kronvildt i Midtjylland, hind og kalv skydes 1 time før solop.???

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2017, 23:34

PSindrup skrev:Hvorfor vil I ikke være med til at hjælpe de lokale landmænd? Det forstår jeg simpelthen ikke ... :???:

Peter
Jagt er en fritidsfornøjelse. Men det udelukker jo ikke at hjælpe til med problemer. Men lige med krondyr er der nok mange der synes at landbruget har brokket sig så rigeligt over.
Det er jo ligesom, især gamle, jægere der giver ræven skylden for al dårligdom og derfor føler sig forpligtiget til at skyde alle dem de kan. Det er jo en naturlig reaktion på dårlige tider, at man skal finde en syndebuk :blink:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2017, 08:37

Thors24 skrev:Det at jagtlejen opvejer de skader krondyrene forårsger, er en sandhed med modifikationer. Det er sikkert rigtig i en del tilfælde, men der er altså også mange eksempler på at de, jagtleje til trods, forårsager store økonomiske tab.
Når det er nødvendigt at dyrke en halv gang mere grovfoder pga. markskader og skader på ensilagestakke, så kan jagtlejen altså ikke følge med.
Hvis behovet er 30ha majs, men det er nødvendigt at dyrke 45ha for at have nok foder, så er det manglende dækningsbidraget fra de ekstra 15ha jo direkte tab. Med et dækningsbidrag på 5000kr./ha er tabet 75000,-kr. Det er der vist ikke mange der giver for 45 ha jagt.
Just saying.
Hvis du kigger på Norddjursland koster det rask væk imellem 800 - 1200 kroner / hektar. Landmanden er jeg ret sikker på kan trække sit tab fra i skat og derved ikke har så stor en difference. Den landmand jeg for et par år siden havde jagt ved sagde at han skulle afskrive ca. 10 hektar ud af 80 hektar vinterbyg og han fik immervæk ca. 80.000 kroner in på det. Der er selvfølgelig nogle landmænd der er hårdere ramt end andre men alt i alt tror jeg ikke landmænd generelt lider nød på den front.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 4. sep 2017, 20:05

Jeg sætter mig ud og kigger efter kronvildt lørdag morgen og forholder mig til jagtloven.

Men det kan være jeg er mere blødsøden hvis der står en bette kalv foran mig :oops:

Men hvor store er de nu, 3-4 måneder?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 7. sep 2017, 21:22

308 W skrev:Jeg sætter mig ud og kigger efter kronvildt lørdag morgen og forholder mig til jagtloven.

Men det kan være jeg er mere blødsøden hvis der står en bette kalv foran mig :oops:

Men hvor store er de nu, 3-4 måneder?
De sætter kalve i juni, mener jeg, så ja, 3-4 måneder. Har hørt vægte på mellem 15 og 30 kg brækket på kalve i år. Det afhænger jo meget af området. De er måske nemmere at skyde nu, men kødmæssigt er de ikke ligefrem veludviklede.

Besvar