Jæger foreslår skydepræmie for regulering af mårhund

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Jæger foreslår skydepræmie for regulering af mårhund

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2017, 08:55

http://www.bt.dk/danmark/jaeger-slaar-a ... ende-bombe

Hvad syntes I?

Hvis det virkelig skulle batte noget, så kunne man jo foreslå at man måtte regulerer mårhunden "på anden mands mark/jagt", men det er jo noget kontroversielt. Har det nogensinde været praktiseret?

Peter

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Jæger foreslår skydepræmie for regulering af mårhund

Indlæg af ABjerre » 16. jul 2017, 09:06

Jeg har ingen praktisk erfaring med den slags her, men det minder mig om (en måske-vandrehistorie fra) det gamle Indien, da de var koloniseret af englænderne.

Der var masser af kobraslanger, og dem var kolonimagten ikke vilde med. I håb om at komme de store giftslanger til livs udlovede koloniherrene en præmie til enhver, der afleverede en død kobraslange. Dét var der mange der gjorde - rigtig, rigtig mange. På et tidspunkt begyndte det at undre englænderne, at der var en tilsyneladende uendelig mængde af kobraslanger og de undersøgte sagen nærmere.

De opdagede, at i stedet for at jage de vilde kobraslanger var de lokale undbyggere begyndt at avle dem i store farme, hvilket var ganske indbringende. Reaktionen blev, at man droppede præmien igen. Nu var de mange-mange avlede kobraslanger pludselig værdiløse, så de lokale endte med at slippe dem fri i stedet for at gøre noget som helst andet med dem.

Resultatet af det hele blev, at der endte med at være mange flere slanger end der var i første omgang.

Anyway, det var lidt af et sidespor... Hvis man udlover en kontant præmie på hver skudt mårhund så kunne jeg godt forestille mig, at man kunne få tyndet gevaldigt ud i bestanden.

Lyst til en ny skyder? Du napper da lige 10-20 mårhunde på en sæson.

Ud og spise med konen? Man snupper lige 2-3 mårhunde weekenden før. Ikke for at servere dem, men fordi man kan få en rigtig fed tur ude for de penge.

Jeg hilser det velkomment, så længe man kan finde ud af at administrere det med at "jage på anden mands mark". Der er nok en del bondemænd, der ikke er vilde med at have jægere rendende rundt med super-kløe i skydefingeren.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2017, 09:52

ABjerre skrev: Jeg hilser det velkomment, så længe man kan finde ud af at administrere det med at "jage på anden mands mark". Der er nok en del bondemænd, der ikke er vilde med at have jægere rendende rundt med super-kløe i skydefingeren.
På et tidspunkt observerende vi en 4-5 mink i skellet på vores grund, og da vi snakkede med naboerne om det, sagde de begge: "Hvis du ser dem på min mark, så skyder du dem bare!"
Den 3 "nabo" (hundelufter) sagde: Hvis du ser dem på min mark, så er du kommet for langt hjemmefra" :giggle:
Han var ikke en af vores naboer, men naboens nabo. :oops:

En anden af de lokale fortalte en historie om at han var blevet "udkommanderet" (bedt pænt om) - af den lokale landbetjent - at deltage i bortskydning af udslupne mink. Det foregik på marker hvor de hverken havde jagt og hvor ejerne ikke var blevet orienteret på forhånd.
Det er godt nok mange år siden, så den ville nok ikke gå i dag ...

Peter

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 16. jul 2017, 09:58

image.png
Jeg fik den her i fredags - hvor meget har jeg tilgode? :biggrin:
Senest rettet af Boryx 16. jul 2017, 09:59, rettet i alt 1 gang.

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 16. jul 2017, 09:59

Mårhunden skulle vist primært være nataktiv? Så hvis man vil den til livs, skal der måske laves en forsøgsordning, hvor man giver lov til natjagt og dertilhørende udstyr?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 16. jul 2017, 10:01

Gensidige naboaftaler om regulering af skadedyr, og evt efterstræbelse af nødstedt vildt, med efterfølgende rapportering, er en rigtig god idé.

Regulering på fremmed mands jord, uden samtykke, eller direkte imod ejerens interesse, er opskriften på en nabokrig af dimensioner.

Vi kunne også lukke op for regulering på statens arealer først...

Mårhunden stammer fra østeuropa, så mon ikke de vil blive importeret på frost i så fald? Giv jægere og jordbesiddere ekstra beføjelser i deres efterstræben på arten i stedet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 16. jul 2017, 10:02

Boryx, du har til gode at fortælle historien :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 16. jul 2017, 10:02

PSindrup skrev:
ABjerre skrev: Jeg hilser det velkomment, så længe man kan finde ud af at administrere det med at "jage på anden mands mark". Der er nok en del bondemænd, der ikke er vilde med at have jægere rendende rundt med super-kløe i skydefingeren.
På et tidspunkt observerende vi en 4-5 mink i skellet på vores grund, og da vi snakkede med naboerne om det, sagde de begge: "Hvis du ser dem på min mark, så skyder du dem bare!"
Den 3 "nabo" (hundelufter) sagde: Hvis du ser dem på min mark, så er du kommet for langt hjemmefra" :giggle:

En anden af de lokale fortalte en historie om at han var blevet "udkommanderet" (bedt pænt om) - af den lokale landbetjent - at deltage i bortskydning af udslupne mink. Det foregik på marker hvor de hverken havde jagt og hvor ejerne ikke var blevet orienteret på forhånd.

Peter
Nu kender jeg ikke lige reglerne, og politiets beføjelser på det område, men jeg ville da tro at når man bliver bedt (udkommanderet) af ordensmagten til den slags ting, så er det vel ok, det er vel i sidste ende betjentens ansvar hvis det ikke er tilladt :smile: Om ikke andet kan man altid spørge betjenten om det er tilladt, og hvis betjenten bekræfter dette, er der vel ingen ko på isen :smile:

Betjente har vel de samme beføjelser som en Schweisshundefører at han må gå ind på en anden matrikel for at eftersøge anskudt vildt.

I og med at det var mink, så gør man også småvildtet, og fuglene en tjeneste ved at bortskyde minkene, da de kan gøre stor skade på småvildt, og fuglebestanden jo længere de er ude i det fri.
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 16. jul 2017, 10:08

Nyligt undslupne mink har ikke nogen rar skæbne. De fatter ikke verden omkring dem, forstår ikke farerne, lyser op som byttedyr og ved ikke hvor de skal søge føde og hvordan.

Så ikke nok ved, at de hippier der lukker dem ud af burene begår hærværk og faunaforurening, de gør sig også skyldige i dyremishandling.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 16. jul 2017, 10:13

Man kunne jo starte med at give den jagtid hele året, i stedet for det fjollebegreb regulering, der jo udelukker ungjægere og altid kræver accept fra ejer/jordbruger.
Selvfølgelig kan man ikke rende rundt på fremmed mands jord i jagt på mårhunde. Dog, hvis jeg fra min jord ser en mårhund på nabostykke, så vil jeg skyde den, hvis jeg kan komme til det, og så straks ringe til ejer.
Synes at en skydepræmie er en fremragende ide.

Og så skulle vi jægere måske oppe os lidt og gøre en målrettet indsats. Måske kunne jægerforbundet arrangere en Mårhundejagtdag, hvor alle jægere blev kaldt af huse, og hvor man kunne indberette om resultater. Kunne være spændende at se, hvad det ville give. Kunne ske også igennem de lokale jagtforeninger.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JyskJæger » 16. jul 2017, 10:19

Jeg tænker jo at det ville være bedre med en præmie for levende mårhunde, som så kan bruges som judas-dyr.
Eller måske begge dele: 500 for dødt dyr og 1000 for et levende. Så kan man jo få skudt to for 1's pris.
Måske Danmarks jægerforbund skulle dele fælder ud til de forskellige jagtforeninger, som så kunne låne dem ud til medlemmerne.
Det var måske også en ide med nogle kurser. "Sådan fanger du mårhunde" eller "mårhund Wanted - dead or alive" :biggrin:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Boerge » 16. jul 2017, 10:25

Og så vil jeg give C-X ret: skyder man en mårhund, så forpligter det til en malende beskrivelse af omstændighederne: hvor -hvilken type terræn - tidspunkt på døgnet o.s.v. Det kunne jo være, vi kunne lære noget!!
Andre interesser:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 16. jul 2017, 12:53

100Radsbar skrev:
PSindrup skrev:

Peter
Nu kender jeg ikke lige reglerne, og politiets beføjelser på det område, men jeg ville da tro at når man bliver bedt (udkommanderet) af ordensmagten til den slags ting, så er det vel ok, ...
Det er nogle år siden, og det var den lokale sherif der bestemte sig for at eftersætte de undslupne dyr.
En landmand der ikke syntes at var nogen god ide at fremmede jægere entrerede hans marker uden hans tilladelse, blev bedt om at ringe til sheriffen og så var alt igen fryd og gammen.

Om det var helt efter loven bogstav, vil jeg ikke tage stilling til. :giggle:

Men som C-X skriver, så er stående aftaler med naboerne altid en god ide.

Hvis man kunne udvide konceptet til også at gælde statsskove ville man måske kunne få has på flere af de invasive arter.

Peter

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 19. jul 2017, 11:11

Jeg skal nok komme med en histore om "jagten" - men her er et billede af nr. 2 som jeg skød med salonriffel idag til morgen.
Vedhæftede filer
image.png

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Boerge » 19. jul 2017, 13:11

Det var da vildt Boryx - har du haft et helt kuld hvalpe gående???
Andre interesser:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 19. jul 2017, 15:44

Boryx skrev:Jeg skal nok komme med en histore om "jagten" - men her er et billede af nr. 2 som jeg skød med salonriffel idag til morgen.
Har du en "nedlagt" rævegrav eller lignende i nærheden?

Hvilken ammunition skyder du dem med?

Spændende artikel om mårhunden her:

https://jaegernesmagasin.dk/artikler/marhund-danmark#

Peter

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JyskJæger » 20. jul 2017, 15:31

Boryx skrev:Jeg skal nok komme med en histore om "jagten" - men her er et billede af nr. 2 som jeg skød med salonriffel idag til morgen.
Sådan skal det gøres!
Jeg vil meget gerne høre om erfaringer med de små Skiderikker, hvordan finder/fanger du dem? Hvordan får du dem lokket ind på skudhold?
Hvor og hvornår er det bedst?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 20. jul 2017, 20:20

Hvorfor laver man jagttid på invasive arter, det burde jo være IKKE jagttid der er oplyst med forebehold. Har en invasiv art unger må man afskyde hvis det er muligt at aflive ungerne også. Det er jo med til at forvirre jægere at der er jagttid på invasive arter. Hvis jeg ser en muntjak som eksempel og det er i ynglesæsonen og har mulighed for at afskyde hunnen og lammet bør jeg jo afskyde den uden forudgående tilladelse fra Vand og miljø. Eller er jeg helt galt på den?

Nogen der ved hvordan kødet fra en muntjak smager??

Jeg syntes personligt at det er åndsvagt at der skal laves jagttid på de invasive arter..

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 20. jul 2017, 20:52

Jagttid/regulering døgnet rundt og med alle hjælpemidler.

Er der nogen der ville efterstræbe dem mere med en skydepræmie? Vi regulerer da også ræve af hensyn til den øvrige fauna uden der er en dusør..

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Philips » 20. jul 2017, 21:23

Jeg mener ikke en dusør er vejen frem.. og hvor skulle pengene komme fra..??

Så er jeg mere til jagttid/regulering hele året på alle tider af døgnet.

Jagt/regulering på statens arealer er og et skridt i den rigtige retning, men jagt/regulering på naboen eller andens mands jord synes jeg er et no go..
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 20. jul 2017, 23:03

Der skal da ikke være nogen som sådan "bonus" for at skyde en og aflevere en mårhund, forestil jer lige hvis man enten fik x antal kr eller man kunne trække x antal kroner fra i SKAT.

Tror i ikke det ville give anledning til en masse "spekulationer"

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af P.K.Hansen » 21. jul 2017, 07:40

Så i går en australier nævne at de får $10 for hver ræveskalp de afleverer - og ja, dem på billedet var skalperet i bedste westernstil.
Så skal der sgu nogle stykker til at dække udgiften til en ny riffel :smile:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 21. jul 2017, 08:15

Chrstn_Olsen skrev:Jagttid/regulering døgnet rundt og med alle hjælpemidler.

Er der nogen der ville efterstræbe dem mere med en skydepræmie? Vi regulerer da også ræve af hensyn til den øvrige fauna uden der er en dusør..
Ræve er en del af den naturlige fauna, og der er da forhåbentlig ikke en enste jæger der gerne så dem decideret udryddet her i landet. Det modsatte er tilfældet med mårhund - håber jeg.

Jeg ved ikke om en skydepræmie ville gøre en forskel - nok ikke den store. Regulering jagt døgnet rundt som du foreslår er nok vejen frem

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 21. jul 2017, 10:00

For mig at se går det i en retning hvor man skal have noget mere grej. Vi kan jo starte med at give lov til at have flere end en halvauto riffel og frit natsigte og termiske sigter samt alle andre hjælpemidler for at komme invasive arter til livs. Det er jo kun en hjælp til den danske fauna at vi får frie hænder til at indkøbe grej også det sjove grej :rolf: :rolf:

PS. købte aldrig digitalt natsigte da jeg blev informeret om termisk sigte, og arbejder nu mere på at få en sådan fremfor den anden.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 21. jul 2017, 10:54

Hvis belønningen er jeg må have en halvauto, uden magasin begrænsning. evt kombineret med lidt natsigte osv
Så er jeg all game, let the hunt begin!

Besvar