Tilladelse til½auto US M1 carbine ? Bør den bare konverteres til repetér med det samme!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Tilladelse til½auto US M1 carbine ? Bør den bare konverteres til repetér med det samme!

Indlæg af Bygork » 25. jul 2017, 17:39

Hej.

Jeg har i lang tid ledt efter en fin US M1 carbine. Nu er den endelig fundet. Men har jeg nogen chance for at få den registreret som halv-automatisk riffel til jagt i udlandet eller lignende?

Er der nogen der er bekendt med at der er givet tilladelse til en sådan efter politiet nye forvaltnings metode, og under hvilke vilkår er der evt. givet tilladelse via den nye forvaltnings metode?

Bør den konverteres til repetér med det samme uden at forsøge at få tilladelsen halvautomatisk ?, og hvordan sikrer jeg evt. at det sker, så den senere kan laves om til original halv automatisk funktion, hvis forvaltningen skulle ændres (det sker jo nok ikke :cry: )?

Hvis den konverteres til repetér , kan jeg så uden problemer have et 30 skuds magasin til den og beholde de udskiftelige magasiner efter EU nye våbendirektiv indføres i dansk lov?

På forhånd tak

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... n-hvorfor/

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ske-vaben/

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Tilladelse til½auto US M1 carbine ? Bør den bare konverteres til repetér med det samme!

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 17:54

bygork skrev:Hej.

Jeg har i lang tid ledt efter en fin US M1 carbine. Nu er den endelig fundet. Men har jeg nogen chance for at få den registreret som halv-automatisk riffel til jagt i udlandet eller lignende?

Er der nogen der er bekendt med at der er givet tilladelse til en sådan efter politiet nye forvaltnings metode, og under hvilke vilkår er der evt. givet tilladelse via den nye forvaltnings metode?

Bør den konverteres til repetér med det samme uden at forsøge at få tilladelsen halvautomatisk ?, og hvordan sikrer jeg evt. at det sker, så den senere kan laves om til original halv automatisk funktion, hvis forvaltningen skulle ændres (det sker jo nok ikke :cry: )?

Hvis den konverteres til repetér , kan jeg så uden problemer have et 30 skuds magasin til den og beholde de udskiftelige magasiner efter EU nye våbendirektiv indføres i dansk lov?

På forhånd tak

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... n-hvorfor/

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ske-vaben/
Jeg ville være usikker ved at ansøge om sådan én. Som situationen er lige pt. vil en ansøgning til sådan én blive anset for at være udelukkende som "range-toy" uden nævneværdig jagtmæssig værdi. Den er lovlig til rådyr og alt nedefter, så den kan anvendes i Danmark, men det tager sagsbehandlerne ikke hensyn til.

Du burde uden problemer kunne anvende 30-skuds magasiner i den, også efter det nye våbendirektiv, hvis den er repeter. Men jeg kan tage fejl.

Står riflen hos en forhandler? Du har reelt tre muligheder i din situation:

1. Køb riflen, søg tilladelse som halvauto (ingen garanti for udstedelse af tilladelse).
2. Køb riflen, få den konverteret og ansøg om den som repeter (stor sandsynlighed for tilladelse/garanti for det)

Tredje mulighed er lidt uordinær:

Køb riflen hos forhandleren, betal den fulde pris, og få den sat til side (som halvauto). Lad være med at ansøge om den. Istedet kan du vente på, at hele den juridiske situation bliver redet ud, og forholdene for halvautomater i Danmark forhåbentligt bliver bedre eller skudt helt i sænk.

Til den tid kan du så finde ud af, om du vil smide ansøgningen afsted med en halvauto på, eller få riflen konverteret og få tilladelsen som repeter.

Forhandleren skal dog være villig til det. Jeg ville måske tilbyde 500 kr for opbevaringen, hvis du venter mere end et år med at smide ansøgningen afsted.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Re: Tilladelse til½auto US M1 carbine ? Bør den bare konverteres til repetér med det samme!

Indlæg af Philips » 25. jul 2017, 18:45

Flugteren skrev:Den er lovlig til rådyr og alt nedefter, så den kan anvendes i Danmark, men det tager sagsbehandlerne ikke hensyn til.
Jeg vil mene en kaliber .30 kan bruges til større vildt end rådyr.?? :???:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 19:46

Dace skrev:
Flugteren skrev:Den er lovlig til rådyr og alt nedefter, så den kan anvendes i Danmark, men det tager sagsbehandlerne ikke hensyn til.
Medmindre du kan presse den over 2000 joule ved E100, når den som standard leverer omkring 1300 joule ved E0, så er den forbudt til alt andet end råvildt og nedefter.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 25. jul 2017, 19:56

.30 us carbine kan ikke presses op til klasse 1. Hylstervolumen er ikke meget større end en 9mm parabellum. Som jagtvåben er våbnet IMHO decideret uegnet (som krigsvåben ligeså). Jeg har endnu ikke mødt en der skyder præcist nok til at have en særlig jagtlig værdi. Men det er et våben med historie og sjæl :))

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 20:02

FrederikF skrev:.30 us carbine kan ikke presses op til klasse 1. Hylstervolumen er ikke meget større end en 9mm parabellum. Som jagtvåben er våbnet IMHO decideret uegnet (som krigsvåben ligeså). Jeg har endnu ikke mødt en der skyder præcist nok til at have en særlig jagtlig værdi. Men det er et våben med historie og sjæl :))
Det er i sandhed et historisk våben, men det kan desværre også have stor indflydelse på, hvorvidt man kan få tilladelse. Halvauto er nærmest no-go lige nu, og et våben som en M1 Carbine vil officielt blive erklæret unødvendig, uofficielt et legetøj.

Som du også siger, og som jeg selv svarede Dace på, så kan en .30 Carbine ikke levere i nærheden af 2000 joule på E100.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 425 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 25. jul 2017, 20:03

FrederikF skrev:.30 us carbine kan ikke presses op til klasse 1. Hylstervolumen er ikke meget større end en 9mm parabellum. Som jagtvåben er våbnet IMHO decideret uegnet (som krigsvåben ligeså). Jeg har endnu ikke mødt en der skyder præcist nok til at have en særlig jagtlig værdi. Men det er et våben med historie og sjæl :))
Måske er det ikke den kraftigste jagtriffel, men den virkede da ganske udemærket mod div. japanere og koreanere?... :neutral:
Men her i landet er rådyr åbenbart en del mere skudstærke end asiater. (Ikke fordi jeg vil skyde asiater, det var bare en sammenligning) :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 20:13

The Mad Viking skrev:
Måske er det ikke den kraftigste jagtriffel, men den virkede da ganske udemærket mod div. japanere og koreanere?... :neutral:
Men her i landet er rådyr åbenbart en del mere skudstærke end asiater. (Ikke fordi jeg vil skyde asiater, det var bare en sammenligning) :blink:
.30 Carbine må lovligt nedlægge rådyr i Danmark, så jeg forstår ikke helt sammenligningen?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 25. jul 2017, 20:24

Jeg har iøvrigt til gode at læse om god effekt på diverse asiater (der trods beskeden størrelse formodentlig er lige så skudstærke som øvrige homo sapiens).

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Philips » 25. jul 2017, 20:39

Flugteren skrev:
Dace skrev:
Medmindre du kan presse den over 2000 joule ved E100, når den som standard leverer omkring 1300 joule ved E0, så er den forbudt til alt andet end råvildt og nedefter.
Det er korrekt, men nu skriver bygork "ansøgning til jagt i udlandet eller lign." så kan jeg ikke se hvad de danske regler har med det at gøre.?
Mvh Philip

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 20:56

Dace skrev:
Flugteren skrev:
Dace skrev:
Det er korrekt, men nu skriver bygork "ansøgning til jagt i udlandet eller lign." så kan jeg ikke se hvad de danske regler har med det at gøre.?
Hvor i udlandet vil han bruge den?

Tyskland kræver 1000 joule ved E100 til råvildt.

Polen kræver 1000 joule ved E100 til råvildt (200 joule mere end i Danmark).

Den får svært ved at overholde kravene i Polen og Tyskland.

Sverige er den ok.

Men helt ærligt, en M1 Carbine er ikke særlig præcis, den er ikke ret anvendelig jagtmæssigt.

Jeg HADER at være en selvstrammer, men desværre er sådanne ansøgninger med til at sørge for, at resten af de danske jægere har svært ved at få tilladelse til halvauto-våben. Det lugter for meget af indkøb på grund af den historiske værdi og "fun-faktoren", og at den reelt ikke skal bruges til jagt. Jeg har personligt ikke noget imod det, tværtimod. Jeg ønsker at se en udstedt tilladelse til sådan én.

Jeg siger bare, at tilladelsen i disse tider er usandsynlig at få, af ovenstående årsager.
Senest rettet af Flugteren 25. jul 2017, 20:58, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Philips » 25. jul 2017, 20:57

Jeg skal lige tilføje at jeg ikke selv synes det er forsvarligt at skyde større vildt end rådyr med den nævnte kaliber, men at det muligvis kunne være et argument ved et afslag på en evt. halv auto ansøgning.
Da ikke alle lande i udlandet har samme krav som vi har her hjemme kan jeg ikke se begrundelsen for et afslag til jagt i udlandet.

:smile: :smile:
Senest rettet af Philips 25. jul 2017, 21:00, rettet i alt 1 gang.
Mvh Philip

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 20:59

Dace skrev:Jeg skal lige tilføje at jeg ikke selv synes det er forsvarligt at skyde større vildt end rådyr med den nævnte kaliber, men at det muligvis kunne være et argument ved et afslag på en evt. halv auto ansøgning.
Da ikke alle lande i udlandet har samme krav som vi har her hjemme kan jeg ikke begrundelsen for et afslag til jagt i udlandet.

Læs mit ovenstående svar.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Philips » 25. jul 2017, 21:11

Flugteren skrev:
Dace skrev:Jeg skal lige tilføje at jeg ikke selv synes det er forsvarligt at skyde større vildt end rådyr med den nævnte kaliber, men at det muligvis kunne være et argument ved et afslag på en evt. halv auto ansøgning.
Da ikke alle lande i udlandet har samme krav som vi har her hjemme kan jeg ikke begrundelsen for et afslag til jagt i udlandet.

Det er skam læst.. :smile: men jeg mener bare ikke at fordi nogen forsøger at få en tilladelse til en halv-auto til jagt i udlandet, men som MULIGVIS ikke bliver brugt til det, er det, der er årsagen til at andre jægere i danmark har sværere ved at få udstedt tilladelser.
Mvh Philip

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 21:39

Dace skrev:
Flugteren skrev:

Det er skam læst.. :smile: men jeg mener bare ikke at fordi nogen forsøger at få en tilladelse til en halv-auto til jagt i udlandet, men som MULIGVIS ikke bliver brugt til det, er det, der er årsagen til at andre jægere i danmark har sværere ved at få udstedt tilladelser.
Så har du vist ikke fulgt helt med i det virvar, der har været omkring halvauto for tiden.

Mistanken omkring de "manglende" tilladelser til halvauto bunder i, at myndighederne måske mener, at de indkøbte halvautomatiske våben reelt ikke skal bruges til jagt i udlandet, og at antallet af tilladelser skal bringes ned.

Som loven er, så kan halvauto kun udstedes med grund i en særlig omstændighed. Hidtil har praksis været, at jagt i udlandet har været en sådan særlig omstændighed. Det har medført, at sætningen "ganske særlige omstændigheder" de facto har været udeladt, da stort set alle skrev jagt i udlandet på baggrund for tilladelsen.

Det har Politiet har nu skåret kraftigt ned for tilladelserne, og nægtet at forny gamle tilladelser, med baggrund i, at våbnet er "unødvendigt", og man mistænker derfor Politiet for at have ændret retspraksis, uden at meddele dette.

Problemet er, at det skaber præcedens for, at man fremover skal redegøre for alle våben, fordi det måske er usandsynligt, at man tager sin nummerens Mauser 98-riffel med ørn, "1940" påstemplet og eventuelle "ridser" i skæftet, med på jagt.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Philips » 25. jul 2017, 21:50

Jo jeg har skam fuldt med til en hvis grænse, men det er nok fordi jeg ikke køber deres BS..

Men nu fik vi vist afsporet bygork's tråd en del, og vi bliver alligevel ikke enige (og behøver hellere ikke at være det :biggrin: ) så lad os komme tilbage på sporet. :smile:
Mvh Philip

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. jul 2017, 22:49

Dace skrev:Jo jeg har skam fuldt med til en hvis grænse, men det er nok fordi jeg ikke køber deres BS..

Men nu fik vi vist afsporet bygork's tråd en del, og vi bliver alligevel ikke enige (og behøver hellere ikke at være det :biggrin: ) så lad os komme tilbage på sporet. :smile:
Nemlig! :razz:

Som opsummering til bygork:

Du løber en risiko ved at ansøge om halvauto, for den vil være svær at få på "plader". Hvis du konverterer den, så er det jo heller ikke helt "den samme" igen.

Derfor vil jeg foreslå, at du får sælger/forhandler til at sælge den til dig, opbevare den for dig, uden at du ansøger, og så kan du evaluere situationen bedre. Til den tid har vi forhåbentligt fået fastlagt, hvornår/hvornår ikke man får tilladelse til en halvauto, og så kan du enten vælge at få den konverteret eller ansøgt som original.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 25. jul 2017, 23:31

Alternativt, så hvis Bygork har sygdom i sin aftrækkerhånd, f.eks. leddegigt, eller slidgigt i skulderen, så kan han jo være en af de første der søger den med begrundelsen "Varigt nedsat fysisk formåen". Nu skal man jo ikke opfordre til løgn og bedrag, men jeg kender ikke Bygork, så han kunne jo falde i den kategori.
Hvis det er skulderen den er gal med er der jo også tale om et rekylsvagt våben...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 26. jul 2017, 10:02

Nu er politiet ikke selv ubekendt med, at "ganske særlige omstændigheder" uden videre kan udvides til at omfatte "Hele Danmark, altid". Se bare på hvordan de rutinemæssigt gemmer oplysninger fra nummerpladescanning i 30 dage, istedet for de normalt lovlige 24 timer.

Jeg ser intet galt i, at man forelsker sig i en bestemt riffel og får sig en tilladelse til den på lovlig måde, med ren ejerglæde som eneste reelle begrundelse. Jeg har selv adskillige haglgeværer som jeg har af helt uvedkommende grunde. Én har jeg arvet efter min far, en anden har jeg købt fordi sådan en sidelåsbøsse med engelsk skæfte bare er flot. De to kommer stort set aldrig med på jagt, men jeg har dem lovligt på mit jagttegn og selvfølgelig registreret som man skal.

Så med politiets egen fortolkning af, hvad "Ganske særlige omstændigheder" er, skulle der intet være i vejen for at have en tre- fire US-carabiner og et par Garand-geværer samt en AR-15 på jagttilladelse. Det manglede sku da bare når man opfylder betingelserne for at få tilladelse!

Men vi skal lige have Danmarks Jægerforbund til, igen igen, at overbevise Justitsministeren om, at det er sådan det skal være. DGI-Skydning er desværre gået mentalt i stå, og modarbejder aktivt skyttesagen, så dem kan man desværre ikke bruge i denne sammenhæng. De burde ellers være de første til at tage affære.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 26. jul 2017, 10:28

Lassescout skrev:Nu er politiet ikke selv ubekendt med, at "ganske særlige omstændigheder" uden videre kan udvides til at omfatte "Hele Danmark, altid". Se bare på hvordan de rutinemæssigt gemmer oplysninger fra nummerpladescanning i 30 dage, istedet for de normalt lovlige 24 timer.

Jeg ser intet galt i, at man forelsker sig i en bestemt riffel og får sig en tilladelse til den på lovlig måde, med ren ejerglæde som eneste reelle begrundelse. Jeg har selv adskillige haglgeværer som jeg har af helt uvedkommende grunde. Én har jeg arvet efter min far, en anden har jeg købt fordi sådan en sidelåsbøsse med engelsk skæfte bare er flot. De to kommer stort set aldrig med på jagt, men jeg har dem lovligt på mit jagttegn og selvfølgelig registreret som man skal.

Så med politiets egen fortolkning af, hvad "Ganske særlige omstændigheder" er, skulle der intet være i vejen for at have en tre- fire US-carabiner og et par Garand-geværer samt en AR-15 på jagttilladelse. Det manglede sku da bare når man opfylder betingelserne for at få tilladelse!

Men vi skal lige have Danmarks Jægerforbund til, igen igen, at overbevise Justitsministeren om, at det er sådan det skal være. DGI-Skydning er desværre gået mentalt i stå, og modarbejder aktivt skyttesagen, så dem kan man desværre ikke bruge i denne sammenhæng. De burde ellers være de første til at tage affære.
Jeg er helt enig med dig. Når man opfylder lovens krav til våbenejerskab, så bør man kunne uden problemer få tilladelse til de våben, der er lovlige. Desværre har de med "ganske særlige omstændigheder" indført et nederdrægtigt værktøj til at kunne administrere våbentilladelser til halvautovåben, som de ønsker. Danmarks Jægerforbund må banke Søren Pape på plads og få ham til at irettesætte de to våbenkontorer.

Men som det er nu, så bør bygork lige vente og se. Det kan give god mening at få købt riflen (så man har "ejerskab" over den, og den ikke bliver solgt), men vente med at ansøge om tilladelse, indtil det hele har lagt sig lidt. Forhåbentligt ved vi snarest muligt, om halvautovåben de facto fremover er ulovlige, eller om Søren Pape banker våbenkontorerne på ACØ(V) på plads.

Derefter kan bygork vælge at se, om han vil søge om den i original stand, eller konverteret.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 26. jul 2017, 11:57

Flugteren skrev:
Lassescout skrev:Nu er politiet ikke selv ubekendt med, at "ganske særlige omstændigheder" uden videre kan udvides til at omfatte "Hele Danmark, altid". Se bare på hvordan de rutinemæssigt gemmer oplysninger fra nummerpladescanning i 30 dage, istedet for de normalt lovlige 24 timer.

Jeg er helt enig med dig. Når man opfylder lovens krav til våbenejerskab, så bør man kunne uden problemer få tilladelse til de våben, der er lovlige. Desværre har de med "ganske særlige omstændigheder" indført et nederdrægtigt værktøj til at kunne administrere våbentilladelser til halvautovåben, som de ønsker. Danmarks Jægerforbund må banke Søren Pape på plads og få ham til at irettesætte de to våbenkontorer.

Men som det er nu, så bør bygork lige vente og se. Det kan give god mening at få købt riflen (så man har "ejerskab" over den, og den ikke bliver solgt), men vente med at ansøge om tilladelse, indtil det hele har lagt sig lidt. Forhåbentligt ved vi snarest muligt, om halvautovåben de facto fremover er ulovlige, eller om Søren Pape banker våbenkontorerne på ACØ(V) på plads.

Derefter kan bygork vælge at se, om han vil søge om den i original stand, eller konverteret.

jeg tror nu ikke Søren Pape vil banke politiet på plads, han er efter min overbevisning stort set en talsmand for Politiet, han har virket mere som en minister der hellere end gerne ukritisk lytter til alle de dejlige stramninger, og fine pakker samt værktøjer som politiet gerne vil have,-jeg har på intet tidspunkt hørt at han har luftet noget omkring problemer med den personlige frihed og forholdet til retsstatsprincipper og frihedsrettigheder. Som konservativ er man vel også som udgangspunkt altid glad for kontrol og styring af befolkningen,-man er jo ikke liberal,-men jo netop konservativ.

Jeg tror at politiet elsker manden, og udmærket har fod på at han gladeligt æder alt råt om alt det utrygge og farlige derud, idet han ikke virker som en person der har indsigt i retsstatsprincipper og frihedsrettigheder på et højere plan. Søren Pind virkede efter min overbevisning mere rationel og så ud til godt at kunne gennemskue at det ikke var objektiv information han fik (jeg stemmer ikke selv på hans parti :-) ).

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 27. jul 2017, 19:26

Flugteren skrev:Mistanken omkring de "manglende" tilladelser til halvauto bunder i, at myndighederne måske mener, at de indkøbte halvautomatiske våben reelt ikke skal bruges til jagt i udlandet, og at antallet af tilladelser skal bringes ned.
Har du en kilde til dit antagelse - altså myndighedernes bevæggrund for at nægte tilladelse?
Som loven er, så kan halvauto kun udstedes med grund i en særlig omstændighed. Hidtil har praksis været, at jagt i udlandet har været en sådan særlig omstændighed. Det har medført, at sætningen "ganske særlige omstændigheder" de facto har været udeladt, da stort set alle skrev jagt i udlandet på baggrund for tilladelsen.
Det er ikke loven, der foreskriver det, det er et cirkulære.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802

Som Oscar skriver i en anden tråd, så har Rigspolitiet vejledt i hvad en "ganske særlig omstændighed" kan være. Det er normalt praksis i forhold til Forvaltningsloven.

Jeg ved ikke hvad du mener med "...de facto udeladt...", der er indtil for nyligt blevet sagsbehandlet i henhold til vejledningen. Det har så ændret sig.
Det har Politiet har nu skåret kraftigt ned for tilladelserne, og nægtet at forny gamle tilladelser, med baggrund i, at våbnet er "unødvendigt", og man mistænker derfor Politiet for at have ændret retspraksis, uden at meddele dette.
De har ændret forvaltningspraksis ikke retspraksis. Har du en kilde til at våbnet er "unødvendigt"?
Problemet er, at det skaber præcedens for, at man fremover skal redegøre for alle våben,
Hvordan skaber det præcedens for noget, der ikke er underlagt "ganske særlige omstændigheder"?
Senest rettet af Falco Subniger 27. jul 2017, 20:43, rettet i alt 1 gang.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 27. jul 2017, 20:26

Flugteren
Du har enormt mange spekulationer og formodninger i dit/dine indlæg. du gætter på hvordan tingene forholder sig og præsenterer det som fakta.
Du er med til at sprede en stemning som jeg vil mene ikke er gavnlig for våbenejerskab i Danmark. Vik du venligst holde op med at præsentere dine tolkninger og formodninger som fakta.
Jeg tror det ville gavne jægere og sportsskytter i Danmark hvis du gjorde det.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 27. jul 2017, 21:48

Slettet bruger skrev:Flugteren
Du har enormt mange spekulationer og formodninger i dit/dine indlæg. du gætter på hvordan tingene forholder sig og præsenterer det som fakta.
Du er med til at sprede en stemning som jeg vil mene ikke er gavnlig for våbenejerskab i Danmark. Vik du venligst holde op med at præsentere dine tolkninger og formodninger som fakta.
Jeg tror det ville gavne jægere og sportsskytter i Danmark hvis du gjorde det.
Hvordan mener du, at jeg med er til at skabe stemninger, der er unyttige for våbenejerskab i Danmark? Hvis du har læst nogle af mine indlæg på forum, så ville du vide, at jeg er stor fortaler for, at danske våbenejere skal have så vide rammer som muligt for våbenejerskab.

Jeg har ingen stedet angivet, at mine fortolkninger/analyser er fakta, langtfra.

Jeg fortolker situationen sådan - og det er mine øjne ikke ret usandsynligt - at Politiet for alvor gransker, hvad "ganske særlige omstændigheder" indebærer. Det er imod al form for god forvaltningspraksis, men indtil en højerestående myndighed vælger at gribe ind og rede trådene ud, så ved ingen reelt, hvad årsagen til et "stop" for våbentilladelser til halvautomatiske rifler er.

Derfor kommer jeg med mulige forklaringer, og i forhold til bygork; en mulig løsning. Kan du selv se knuden i at sende ansøgninger ind til en halvautomatisk M1 Carbine i disse tider? Det tager vitterligt ikke mange sekunder at Google, hvad det er for et våben, og når nu Politiet ikke vil forny tilladelser til eksisterende halvauto-våben, så er det da nærliggende at tænke sig frem til, hvad en sagsbehandler vil tænke, når den ansøgning kommer frem til behandling.

Hør mig ud: Stod det til mig, så skulle bygork da bare sende ansøgningen afsted, og få den godkendt tilbage en uges tid senere. Nu er situationen således, at de danske våbenejere skal have afklaret med Politiet, hvad de anser for at være "ganske særlige omstændigheder".

Jeg kan ikke se, hvor jeg gør mere skade end gavn for våbenejere i Danmark. Jeg er selv passioneret våbenejer, og forhåbenligt fremtidig ejer af en halvautomatisk riffel. Hvilken interesse skulle jeg have i nedbringe mulighederne for sådanne våben og våben generelt?

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 27. jul 2017, 22:08

Flugteren skrev: og i forhold til bygork; en mulig løsning.
Når du vejleder bygork, træffer han så valg på et oplyst grundlag - har han mulighed for at vurdere kilden? :smile:

Besvar