Må man indskyde sin riffel på egen grund/jagt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Må man indskyde sin riffel på egen grund/jagt?

Indlæg af PSindrup » 27. jul 2017, 11:10

Jeg var på skydebanen i går og overhørte en skytte der fortalte en drabelig historie om at han nær var blevet arresteret i forbindelse med at han havde skudt 10 skud for at indskyde sin riffel på et område hvor han selv havde jagtretten.

Han fortalte - meget indigneret - at "politiet ikke anede hvad de snakkede om" og at han naturligvis var i sin gode ret til indskydningen - specielt fordi der var tilladt at regulerer ræve(hvalpe) på denne årstid.

En riffelinstruktør fortalte mig engang at forsikringen der er knyttet til jagttegnet kun gælder når der skydes til et dyr, og altså ikke når der er tale om skiveskydning/indskydning på et jagtareal.

Nu er jeg forvirret ...
Havde den pågældende jæger lov til at foretage den omtalte indskydning og hvorfor/hvorfor ikke?

På forhånd tak

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Må man indskyde sin riffel på egen grund/jagt?

Indlæg af C-X » 27. jul 2017, 11:22

Det må han op til 5 gange årligt, men det er op til ham selv at sikre, at hans forsikringsmæssige forhold er i orden.

Den har været vendt talrige gange herinde tidligere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. jul 2017, 11:37

Og du må ikke blande din jagtforsikring ind i diskussionen, den gælder naturligvis kun når du går på jagt. Hvis du indskyder så dækker din almindelige ansvarsforsikring. Men alt det har ikke noget med loven at gøre. Og jo, det har være tæsket til døde, det må man godt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 12 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Stoffelof » 27. jul 2017, 11:38

Nedenstående er taget fra retsinformation.dk - "Vejledning om skydebaner".

Afsnit 1.2 Definition af skydebaner

Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.

Hvis ovenstående overholdes er svaret - JA

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 27. jul 2017, 18:36

Stoffelof skrev:Hvis ovenstående overholdes er svaret - JA
Ovenstående omhandler alene, om der skal foreligge en miljøgodkendelse af "skydebanen", det har intet at sige i forhold til de sikkerhedsmæssige forhold.

Jeg vil for god ordens skyld henvise til:
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2113
PSindrup skrev:Havde den pågældende jæger lov til at foretage den omtalte indskydning og hvorfor/hvorfor ikke?
Det må du spørge politiet om, du har fortællingen fra den ene part, og hvis de pågældende betjente har vurderet at ovenstående § i Ordensbekendtgørelsen har været relevant, så er det deres version af begivenheden.

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Stoffelof » 27. jul 2017, 18:59

Falco Subniger skrev:
Stoffelof skrev:Hvis ovenstående overholdes er svaret - JA
Ovenstående omhandler alene, om der skal foreligge en miljøgodkendelse af "skydebanen", det har intet at sige i forhold til de sikkerhedsmæssige forhold.

Jeg vil for god ordens skyld henvise til:
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2113
PSindrup skrev:Havde den pågældende jæger lov til at foretage den omtalte indskydning og hvorfor/hvorfor ikke?
Det må du spørge politiet om, du har fortællingen fra den ene part, og hvis de pågældende betjente har vurderet at ovenstående § i Ordensbekendtgørelsen har været relevant, så er det deres version af begivenheden.
Jeg antager sikkerheden er i orden. Manden driver jo jagt på grunden... Spørgsmålet gik i øvrigt på om man må indskyde riffel på egen grund/jagt og dertil er svaret et rungende ja.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 27. jul 2017, 19:03

Stoffelof skrev:Jeg antager sikkerheden er i orden.
Og jeg antager at politiet har reageret af en eller anden grund, men som sagt, vi har kun tredieparts genfortælling af den ene part i historien.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 27. jul 2017, 19:17

Falco Subniger skrev:
Stoffelof skrev:Jeg antager sikkerheden er i orden.
Og jeg antager at politiet har reageret af en eller anden grund, men som sagt, vi har kun tredieparts genfortælling af den ene part i historien.
De reagerede - som jeg forstod det - på at naboerne havde anmeldt skyderiet. Enten på grund af støjen eller på grund af "ulovlig skydning".

Peter

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 27. jul 2017, 21:02

Hvis naboerne har reageret ved at ringe til politiet, så må man formode at det har været til ulempe for dem.
Om han så har skudt et andet sted end han plejer, eller der er kommet nye naboer... Det ved vi ikke noget om.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 27. jul 2017, 21:15

Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Våben
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Philips » 27. jul 2017, 22:00

C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
Det er et rigtig godt bud.. :biggrin:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 27. jul 2017, 22:02

Dace skrev:
C-X skrev:Naboerne kan også blot have en holdning til jagt, som de ønsker at lufte, nu med trumf på.
De kan jo også reelt have følt sig utrygge.
Et riffelskud (og i dette tilfælde 10) lyder da ret voldsomt hvis afstanden ikke er stor til naboerne.

Peter

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Våben
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Philips » 27. jul 2017, 22:55

PSindrup skrev:
Dace skrev:
Et riffelskud (og i dette tilfælde 10) lyder da ret voldsomt hvis afstanden ikke er stor til naboerne.

Peter
Det er også et bud, men uden flere fakta kan vi gætte herfra og til nytårs aften :biggrin: :biggrin: Men med alle de dyre velfærds hippier og jagt/våben forskrækkede der popper frem som paddehatte på en våd græs eng, så synes jeg at C-X havde fat i noget.
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 425 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 28. jul 2017, 11:23

PSindrup skrev:
Dace skrev:

Peter
Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.
Og folk som bor i byen drejer ikke engang hovedet, for at kigge.

Til gengæld kaster folk i byen sig i flyverskjul og kimer politiet ned, hvis de hører det mindste lille "plaf", som kunne være et skud (Og de fleste gange bare stammer fra en knallertudstødning) :blink:
Mine naboer gad ikke engang tænde lyset i deres køkkener, da jeg pløkkede rotter i hesteskuret kl. 23 om aftenen. :rolf:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 28. jul 2017, 11:33

The Mad Viking skrev:
PSindrup skrev:
Dace skrev:

Peter
Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.

Til gengæld kaster folk i byen sig i flyverskjul og kimer politiet ned, hvis de hører det mindste lille "plaf", som kunne være et skud (Og de fleste gange bare stammer fra en knallertudstødning) :blink:
Mine naboer gad ikke engang tænde lyset i deres køkkener, da jeg pløkkede rotter i hesteskuret kl. 23 om aftenen. :rolf:
De kender dig vel også godt nok til at de tænker "nå, nu er tossen igang igen, fred være med ham" :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 28. jul 2017, 11:40

LapuaMagnum skrev:
The Mad Viking skrev: Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.

De kender dig vel også godt nok til at de tænker "nå, nu er tossen igang igen, fred være med ham" :rolf: :rolf:

mvh
Det er deres egen skyld. :biggrin:
Jeg har boet her i snart 14 år, så de har haft masser af tid til at sælge deres huse, også mens ejendomsmarkedet var på toppen. :twisted:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 28. jul 2017, 11:43

The Mad Viking skrev:
PSindrup skrev:
Dace skrev:

Peter

Hos os går øvelsen ud på at gætte hvem af naboerne det var der skød, og efter hvad. :giggle:

Peter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 28. jul 2017, 11:43

The Mad Viking skrev:
LapuaMagnum skrev:
The Mad Viking skrev: Er det egentligt ikke pudsigt at her ude på bøh-landet, der rejser man sig og går over til vinduet/ud af døren og kigger, hvis man hører en sirene fra en udrykning.

mvh
Jeg har boet her i snart 14 år, så de har haft masser af tid til at sælge deres huse, også mens ejendomsmarkedet var på toppen. :twisted:
Hahahaha, ja sådan kan godt naboskab jo også være :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 28. jul 2017, 11:54

LapuaMagnum skrev:
The Mad Viking skrev:
LapuaMagnum skrev:

mvh
Hahahaha, ja sådan kan godt naboskab jo også være :biggrin:

mvh
De hilser da venligt på mig endnu. :fun:
Jeg prøver at være ganske hjælpsom, for at opveje alle mine særheder. :blink:
I forvejen er jeg så stille som muligt, når jeg triller ned at vejen på vej hjem fra arbejde ved 4-tiden.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 4. aug 2017, 15:32

For lige at give tråden et twist.

Hvordan forholder det sig for skytter med SKV våben?

Min umiddelbare tanke er at man ikke må benytte SKV ell. lign. våben uden for godkendte skydebaner. Dog bygger jeg det ikke på andet end ''almen fornuft''.

Er bare mere nysgerrig efter den egentlige paragraf.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 4. aug 2017, 16:01

Ras.Killing skrev:For lige at give tråden et twist.

Hvordan forholder det sig for skytter med SKV våben?

Min umiddelbare tanke er at man ikke må benytte SKV ell. lign. våben uden for godkendte skydebaner. Dog bygger jeg det ikke på andet end ''almen fornuft''.

Er bare mere nysgerrig efter den egentlige paragraf.
Kig på dit kort. Uden at være sikker burde der stå noget i retning af:

"Må kun anvendes til lovlige skydeaktiviteter på godkendte baner" eller noget i den stil.

Jeg er dog helt sikker på, at SKV-våben ikke må anvendes udenfor godkendte baner. Dvs, ikke stille skydeskiver op hjemme på gården og åbne op for ilden med en sød 1911 :fun:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 4. aug 2017, 16:13

Og det er jeg som udgangspunkt enig i :biggrin: men ud fra nedestående så skal en midlertidig skydeplads/bane jo ikke godkendes.
Stoffelof skrev:Nedenstående er taget fra retsinformation.dk - "Vejledning om skydebaner".

osv. osv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Stoffelof » 4. aug 2017, 16:19

Ras.Killing skrev:Og det er jeg som udgangspunkt enig i :biggrin: men ud fra nedestående så skal en midlertidig skydeplads/bane jo ikke godkendes.
Stoffelof skrev:Nedenstående er taget fra retsinformation.dk - "Vejledning om skydebaner".

osv. osv.

Du kan være 110 procent sikker på at du ikke må skyde med SKV våben på egen grund. Det er udelukkende våben på jagttilladelse som du må indskyde. Slut, prut, finale.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 4. aug 2017, 16:47

Men hvor står det? :smile: har lige kigget mit SKV kort, der står (i korte træk), at våben kun må benyttes til egen brug og til discipliner under dgi, dsu osv.

Det er rent hypotetisk. Har ingen interesse i at skyde her hjemme... bor mindre end 5min. fra vores skytteforening. :offtopic:

Make Fyn fin again!

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 4. aug 2017, 17:01

Ras.Killing skrev:Og det er jeg som udgangspunkt enig i :biggrin: men ud fra nedestående så skal en midlertidig skydeplads/bane jo ikke godkendes.
Igen, den § der henvises til omhandler alene miljøgodkendelse.

Besvar