Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Kleth » 31. jul 2017, 11:23

Jeg har nogle mindre metaldele i jern og stål, som jeg gerne vil fosfatere og jeg har læst nogle glimrende tråde om emnet her på NVF.
Det er ikke praktisk for mig at skulle købe og blande phosphorsyre med Manganoxid m.v. så jeg er ude efter et kommercielt produkt, helst et som ikke kræver opvarmning.
Jeg har fundet det her: http://www.ebay.de/itm/Rostumwandler-Ph ... 1648160074
Og der er også nogle produkter på Amazon.de som ser ud som om de kan anvendes, men jeg er ellers (også) helt blank på emnet og effektiviteten af den slags produkter.

Prioriteterne er
1: Køkken/hobby anvendelse med et alm. hjems værktøj og sikkerhedsudstyr.
2: Kosmetisk udsende - Mat koksgrå eller sort.
3: Rustbeskyttelse

Jeg har noget koldbrunering, men jeg kan lide overfladen som fosfortering giver.
Er der nogle gode bud, som ikke inkluderer en tank-trailer eller indkøb af 5L dunke?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Slettet bruger » 31. jul 2017, 11:53

Et bud, men lidt udenfor dit egentlige spørgsmål,: gå til en maskinfabrik. Rigtig mange maskinfabriker har idag fosfaterings anlæg og behandler " dele" til jægere og andre for ganske små penge.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Mapzter » 31. jul 2017, 11:55

Jeg tror ikke du får en rigtig fosfatering uden opvarmning, men noget der ligner kan fås på spray:
https://hirschls.com/epages/52017020-bd ... ucts/DP001

Alternativt:
https://hirschls.com/epages/52017020-bd ... ts/DCZP001
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Kleth » 31. jul 2017, 12:26

Slettet bruger skrev:Et bud, men lidt udenfor dit egentlige spørgsmål,: gå til en maskinfabrik. Rigtig mange maskinfabriker har idag fosfaterings anlæg og behandler " dele" til jægere og andre for ganske små penge.
Tak, det er et godt bud :thumbup: jeg kender desværre ikke nogen eller har nogen i mit umiddelbare netværk, de roder mest med tastaturer, kabler o.lig. :oops: De værksteder jeg har fundet, der laver den slags industrielt ved også hvad de skal have for det.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Slettet bruger » 31. jul 2017, 13:00

Så tør jeg slet ikke nævne hvor lidt til kaffekassen et værksted i nærheden af mig, tager for at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Langenge » 31. jul 2017, 14:06

Jeg kender godt Kleths problem her.
Det er altid nemt at henvise til en eller anden maskinfabrik, hvor man lige kender nogen og lige får lavet dit og dat til ingen penge.
Men det kræver altså, at man, eller ens nærmeste, omgangskreds har noget med sådan noget at gøre.
Jeg er, ligesom Kleth, i IT-branchen, og der er sgu ikke meget "fosfortering" over det....
Til gengæld kan jeg jo så sidde og grine min røv i laser over folk, der ligefrem betaler penge for ting som mus og tastatur... :rolf:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Raptor357 » 31. jul 2017, 18:49

Langenge skrev:Jeg kender godt Kleths problem her.
Det er altid nemt at henvise til en eller anden maskinfabrik, hvor man lige kender nogen og lige får lavet dit og dat til ingen penge.
Men det kræver altså, at man, eller ens nærmeste, omgangskreds har noget med sådan noget at gøre.
Jeg er, ligesom Kleth, i IT-branchen, og der er sgu ikke meget "fosfortering" over det....
Til gengæld kan jeg jo så sidde og grine min røv i laser over folk, der ligefrem betaler penge for ting som mus og tastatur... :rolf:
Jeg ved ikke med tastatur, men når man bor på landet gør man en indsats for at komme af med mus.

mvh en der har betalt penge for både mus og keyboard
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Kleth » 31. jul 2017, 21:05

Jeg tror at med mindre der er nogen der hinter mig et firma jeg færdes i nærheden af, som tager den slags i kaffekassen, så går jeg med Mapzter' andet forslag.
Billede
Det produkt har jeg set på før og det lyder godt, så må jeg håbe at det ikke æder sig igennem en IKEA-gryde i rustfri :giggle: når jeg når der til :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af T-REX » 31. jul 2017, 21:36

Et komplet Parkerizing kit fra Brownell's koster mindst US$ 305.99.... (Knap kr. 2000)

http://www.brownells.com/gunsmith-tools ... 22737.aspx
Det er så ORM-D(Hazmat i mindre kvantiteter), og kan derfor kun sendes med overfladepost....

Bare så du har et sammenlignings grundlag, når du kigger på, hvad det koster, at få det lavet.


(Er i IT Branchen, men har da købt mus og tastatur.. til hjemmemaskinen... Når man nu vil have tastatur mekaniske switche og mus til STORE hænder)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Kleth » 31. jul 2017, 22:20

Jo da, nu har jeg fundet et produkt som møder de fleste krav, så har jeg noget at søge på og finde alternativer til og hvis det alligevel bliver en for stor investering, så koger jeg nok skidtet i cola-sirup i stedet :rolf: - eller går DIY og koger selv en "trylledrik" :giggle:
Min erfaring er at det også er dyrt at gå DIY, hvis man er nød til at købe 5L phosphorsyre og 500g mangandioxid og nogle gange er mindre portioner endnu dyrere da det så er minded på hobbyfolket.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af C-X » 31. jul 2017, 22:31

Slettet bruger skrev:Så tør jeg slet ikke nævne hvor lidt til kaffekassen et værksted i nærheden af mig, tager for at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
Det læser jeg næsten som:
Slettet bruger skrev:Så send det til mig, jeg har et værksted i nærheden af mig, hvor lidt til kaffekassen kan få dem til at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Langenge » 31. jul 2017, 22:34

C-X skrev:
Slettet bruger skrev:Så tør jeg slet ikke nævne hvor lidt til kaffekassen et værksted i nærheden af mig, tager for at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
Det læser jeg næsten som:
Slettet bruger skrev:Så send det til mig, jeg har et værksted i nærheden af mig, hvor lidt til kaffekassen kan få dem til at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
:thumbup:
Og jeg forærer gerne et tastatur og en mus væk.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af C-X » 31. jul 2017, 22:36

Og jeg har en tryllestav til Bamsesamleren :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Timber » 31. jul 2017, 22:37

Langenge skrev:
C-X skrev:
Slettet bruger skrev:Så tør jeg slet ikke nævne hvor lidt til kaffekassen et værksted i nærheden af mig, tager for at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
Det læser jeg næsten som:
Slettet bruger skrev:Så send det til mig, jeg har et værksted i nærheden af mig, hvor lidt til kaffekassen kan få dem til at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
:thumbup:
Og jeg forærer gerne et tastatur og en mus væk.
Så konklusionen er altså at OP både får fosfateret sit luftgevær, og kan skrive om det på sin nye mus og tastatur?....

Det er sgu da en ok slutning på historien.... :thumbup: ..... :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af C-X » 31. jul 2017, 22:41

Eller CP får et sæt, så han kan skrive det vi andre synes han skal skrive :twisted:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Bofhenator » 1. aug 2017, 00:00

Kleth skrev:Jo da, nu har jeg fundet et produkt som møder de fleste krav, så har jeg noget at søge på og finde alternativer til og hvis det alligevel bliver en for stor investering, så koger jeg nok skidtet i cola-sirup i stedet :rolf: - eller går DIY og koger selv en "trylledrik" :giggle:
Min erfaring er at det også er dyrt at gå DIY, hvis man er nød til at købe 5L phosphorsyre og 500g mangandioxid og nogle gange er mindre portioner endnu dyrere da det så er minded på hobbyfolket.
Hvis endelig du når dertil så sig til, jeg har som minimum phosphorsyre på lager, muligvis også mangandioxid. Vil gerne donere mod en velbeskrevet tråd i GDS mappen.

EDIT: Jo har begge dele
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Kleth » 1. aug 2017, 06:49

Bofhenator skrev:Hvis endelig du når dertil så sig til, jeg har som minimum phosphorsyre på lager, muligvis også mangandioxid. Vil gerne donere mod en velbeskrevet tråd i GDS mappen.

EDIT: Jo har begge dele
Du er sgu (som altid) en guttermand Bofh!! :razz:
Jeg har noget ned- og afrensning jeg skal have lavet og så skal jeg have læst mig helt skarp på processen og formularen til trylledrikken :smile:

:beback:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Slettet bruger » 1. aug 2017, 07:49

C-X skrev:
Slettet bruger skrev:Så tør jeg slet ikke nævne hvor lidt til kaffekassen et værksted i nærheden af mig, tager for at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
Det læser jeg næsten som:
Slettet bruger skrev:Så send det til mig, jeg har et værksted i nærheden af mig, hvor lidt til kaffekassen kan få dem til at fosfatere f.eks et luftgevær. :neutral:
Fuldstændig rigtigt. Dejligt der er en der kan læse mellem linjerne.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Krung » 1. aug 2017, 07:53

Nu vi er ude i gør det selv, er der så nogen, der ved hvor langt man kommer med de der "rust eaters", som også lægger en fosfathinde? Er den "vandtæt" nok til at man bare kan male med noget passende oven på?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Refraktorius » 1. aug 2017, 11:07

Jeg har ikke fået dem prøvet, men en del afkalkere til kaffemaskiner indeholder 5-10% fosforsyre og 1-3% citronsyre.
(Eksempelvist datablad: http://minuskalk.dk/files/images/Minus% ... 052_DK.pdf )
De de bruges sammen med fødevarer, så er der formodentligt ikke andet snask i dem.
Billede
Billede fra http://minuskalk.dk/minuskalk_afkalker.htm

Manganoxid er let at høste fra alkalinebatterier.

Husk handsker og briller. Alkalinebatterier hedder sådan, fordi elektrolytten i dem er kaliumhydroxid.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Bofhenator » 1. aug 2017, 14:45

Refraktorius skrev:Jeg har ikke fået dem prøvet, men en del afkalkere til kaffemaskiner indeholder 5-10% fosforsyre og 1-3% citronsyre.
(Eksempelvist datablad: http://minuskalk.dk/files/images/Minus% ... 052_DK.pdf )
De de bruges sammen med fødevarer, så er der formodentligt ikke andet snask i dem.
Billede
Billede fra http://minuskalk.dk/minuskalk_afkalker.htm

Manganoxid er let at høste fra alkalinebatterier.

Husk handsker og briller. Alkalinebatterier hedder sådan, fordi elektrolytten i dem er kaliumhydroxid.
Og Manganoxid hedder også brunsten (apropos batterier).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Refraktorius » 1. aug 2017, 15:01

Bofhenator skrev: Og Manganoxid hedder også brunsten (apropos batterier).
Jeps.

Både gammeldags "brunstensbatterier" og moderene alkalinebatterier virker ved, at zink oxideres og mangandioxid reduceres.
Brunstensbatterier (altså ikke-alkaline-typen) dur dog ikke, da mangandioxiden i dem er blandet op med hvedemel og andet snask.

Jeg skrev det her i foråret i en anden sammenhæng:
Klip et par hak i bunden af batteriet, og brug skævbideren som ”dåseåbner” til at rulle det yderste metalhylster af. Læg mærke til væsken. Det er den basiske elektrolyt, en opløsning af kaliumhydroxid, der har givet alkalinebatteriet dets navn.
Skil batteriet ad i det yderste metalhylster, det inderste papirhylster med minus-polen og det sorte lag mellem metalhylsteret og papirhylsteret.
Det sorte lag er manganoxid. Lad det ligge og tørre en dags tid, så kaliumhydroxiden omdannes til kaliumkarbonat. Resten af batteriets dele samles i en bøtte eller plastpose.
Knus det sorte pulver så fint som muligt. Det kan nu bruges som katalysator til at spalte brintoverilte.

Hvis du vil have en renere manganoxid, slæmmes pulveret op i varmt vand i bægerglasset. Lad det bundfælde, dekanter væsken fra, slæm det op i en ny portion varmt vand, bundfæld, dekanter, og tør bundfaldet. Knus bundfaldet til pulver, og du har et rimeligt rent manganoxid.

Hvad sker der?
Alkalinebatterier virker ved, at MnO2 reduceres til Mn2O3, mens zinkpulver oxideres til ZnO. Oxidation og reduktion handler om elektroner, der flytter sig, og batteriet er konstrueret, så elektronerne flyder fra zink-kernen ud gennem den negative pol, rundt i kredsløbet og ender i mangandioxiden i den positive pol. Hvorvidt det pulver man isolerer, er MnO2 eller Mn2O3 vil afhænge af, om batteriet er ”nyt” eller ”brugt”.
Opskrifterne jeg har set rundt omkring stritter forøvrigt i alle retninger.
Ofte "modnes" badet ved at opløse en tot ståluld i det. Det siger nogen er et must, andre siger at det er fordi de kører med for høj syrekoncentration.

Den mildeste version jeg har set var:

25 gram fosforsyre (ren fosforsyre, så der skal kompenseres ved tyndere syre), 1½ gram manganoxid og vand til totalt volumen på en liter.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Kleth » 23. maj 2019, 14:24

Så fik jeg renset lakken af - Biltemas lakfjerner - der tog en rum tid og øksehovedet var efterfølgende ret anløbent, men det tog kun en gang kogende vand med WC-rens at få det væk og lidt skuring med scotchbrite
1767C438-B0B1-4491-8468-3C22B1CE17E2.jpeg
0A60EFA6-0D23-4B3E-B4A4-BDBAC4236B9A.jpeg
Der er lidt genstridig lak tilbage, men det napper jeg med en roterende stålbørste.
Bør jeg polere stålet op? Vil det gavne finish?

Så skal der snart skilles batterier og findes en gryde jeg kan koge suppen i :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Langenge » 23. maj 2019, 15:23

Kleth skrev:
23. maj 2019, 14:24
......der tog en rum tid …...
Lige knap to år :giggle:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål: Kommercielt produkt til fosfortering/parkerizing

Indlæg af Kleth » 23. maj 2019, 15:29

Langenge skrev:
23. maj 2019, 15:23
Kleth skrev:
23. maj 2019, 14:24
......der tog en rum tid …...
Lige knap to år :giggle:
Nej! Den del tog "kun" 6 uger, men projektet har kørt i knapt 2år :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar