hypotetisk spørgsmål omkring luftvåben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: hypotetisk spørgsmål omkring luftvåben

Indlæg af Flugteren » 22. aug 2017, 14:55

Fast Fumble skrev:
Flugteren skrev:
Fast Fumble skrev:
Luluselsker skrev:NÅ, så blev der kontaktet AC og meldingen var/er meget klar i spyttet
de skal indleveres til destruktion og man bliver stillet direkte om til sin lokalstation og får lov at lave en aftale om at komme med dem :/ så nu ser vi hvor meget ballade der bliver ud af det
Den tror jeg du skal udfordre lidt.
Det er vel ikke anderledes end hvis du køber en haglbøsse - den skal anmeldes. luftriflen er da ikke i sig selv ulovlig, og har du jagttegn, er du jo heller ikke i ulovlig våbenbesiddelse.
Er du sikker?

Man kan heller ikke som jæger overtage et haglgevær af en person, der ikke har haft lov at have det (ulovlig besiddelse) og så bare anmelde det. Måske under frit lejde, men ikke under normale omstændigheder.

Hvis sælger af et 5.5 mm luftvåben ikke må eje det (uregistreret/ikke har haft jagttegn), så kan køber ikke bare overtage det og "sikre" sælger for en sigtelse.

Men hæng mig ikke op på det. :???:
Nej, jeg er absolut ikke sikker!
Og jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg du nok har ret. Jeg troede bare, at hvis sælger IKKE var i ulovlig besiddelse (er der ikke stadig haglbøsser rundt omkring, som er lovligt ejet af jægere, men ikke er registreret?), men blot ikke havde registreret det, så ville køber blot kunne registrere købet, og så var skyderen både lovlig og registreret?
Du har helt ret, hvad angår jægere og haglgeværer. Hvis man som jæger har erhvervet et glatløbet haglgevær før år 2000, så er det ikke registreringspligtig. En eventuel køber til geværet skal dog registrere købet inden otte dage. Det gjorde jeg selv med mit første gevær.

For luftvåben gælder samme fidus desværre ikke. Alle luftvåben >4.5 mm i privat ejerskab (uanset jæger eller ej) skulle være registreret pr. 1/6-13.

Alle nye køb af 5.5 mm luftvåben eller større skal gøres med jagttegn og registreres indenfor otte dage.

Så sælgeren på markedet kan altså ikke være i lovlig besiddelse, hvis han ikke har haft dem alle registreret (og det tvivler jeg på).

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 22. aug 2017, 16:25

Luluselsker skrev:NÅ, så blev der kontaktet AC og meldingen var/er meget klar i spyttet
de skal indleveres til destruktion og man bliver stillet direkte om til sin lokalstation og får lov at lave en aftale om at komme med dem :/ så nu ser vi hvor meget ballade der bliver ud af det

Jamen tillykke med det. Hvad forhindrede dig i bare at registrere købet sådan som mange rådede dig til? Du er ikke nem at hjælpe!
Så sælgeren på markedet kan altså ikke være i lovlig besiddelse, hvis han ikke har haft dem alle registreret (og det tvivler jeg på).
Det er da ikke købers problem om sælger har registreringen i orden, det må sælgeren da selv rode sig ud af. Jeg har aldrig spurgt hos Korsholm eller Østjysk om de var registreret som forhandlere, det går jeg da bare ud fra de er når de har skydevåben til salg. Derimod sørger jeg for selv at holde min ende, og søge tilladelser eller registrere som jeg skal, så får jeg ingen problemer. Det er faktisk ikke så svært.
Senest rettet af Lassescout 22. aug 2017, 16:39, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 22. aug 2017, 16:34

Lassescout skrev:

Jamen tillykke med det. Hvad forhindrede dig i bare at registrere købet sådan som mange rådede dig til? Du er ikke nem at hjælpe!

sådan fungerer det så bare IKKE da der på luftvåben var frist hvor de skulle registreres- hvis det var SÅ nemt ville ALLE jo kunne smide luftvåben i nakken på folk med jagttegn og grine over loven
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 22. aug 2017, 16:55

Lassescout skrev:Det er da ikke købers problem om sælger har registreringen i orden, det må sælgeren da selv rode sig ud af. Jeg har aldrig spurgt hos Korsholm eller Østjysk om de var registreret som forhandlere, det går jeg da bare ud fra de er når de har skydevåben til salg. Derimod sørger jeg for selv at holde min ende, og søge tilladelser eller registrere som jeg skal, så får jeg ingen problemer. Det er faktisk ikke så svært.
Ovenstående er faktisk også min umiddelbare vinkel på sagen.
Problemet er dog - set fra "den anden side", hvem våbnet tilhørte før det blev (nu bliver) registreret.
Registreringspligtigte våben der ikke er registreret er ulovligt, illegalt til stede, ikke som sådan, men i ulovlig besiddelse
(af / hos sælger ) Hvem kan eje et illegalt våben - og sælge det? Er en køber af et illegalt våben
i sin gode ret til at beholde dette våben? - klart, her taler vi om latterlige nærmest ufarlige kinabøsser,
men sådan se ordensmagten ikke på tingene.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. aug 2017, 17:48

Jamen hvem siger at sælger var i ulovlig våbenbesiddelse? Det kan da, så vidt køberen ved, nemmest tænkes at sælgeren havde alt i orden, det går vi da normalt ud fra når vi står over for en forhandler der sælger skydevåben. Og uanset om forhandleren havde orden i tingene eller ej, så er det da ikke noget vi som købere skal efterforske eller stå til ansvar for, det er forhandlerens ansvar.

Det eneste problem Lulluselsker havde var noget med en dato, og da man ikke skal vedlægge kvittering når man registrerer et køb, havde det nok været til at klare.

Men det er for sent nu, hvor løsningen blev en anden, og så må LUlluselsker bare følge den vej politiet anviser.
Hilsen Lasse.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 22. aug 2017, 18:06

Lassescout skrev:Jamen hvem siger at sælger var i ulovlig våbenbesiddelse? Det kan da, så vidt køberen ved, nemmest tænkes at sælgeren havde alt i orden, det går vi da normalt ud fra når vi står over for en forhandler der sælger skydevåben. Og uanset om forhandleren havde orden i tingene eller ej, så er det da ikke noget vi som købere skal efterforske eller stå til ansvar for, det er forhandlerens ansvar.

Det eneste problem Lulluselsker havde var noget med en dato, og da man ikke skal vedlægge kvittering når man registrerer et køb, havde det nok været til at klare.

Men det er for sent nu, hvor løsningen blev en anden, og så må LUlluselsker bare følge den vej politiet anviser.
Du regner med, at man i Danmark er uskyldig, indtil det modsatte er bevist. I våbensager kan dette være forkert.

Men i dette tilfælde kan jeg godt forstå AC. Et luftvåben på 5.5 mm er i den nuværende lov anset for at være lige så farligt som et glatløbet haglgevær. Køber (Luluselsker) har ikke noget på sig, fordi han køber på jagttegn, og kan dermed være i lovlig besiddelse af våbnet.

Men våbnet er ikke lovligt! OP kan besidde det, hvis våbnet var "rent", men våbnet er ikke rent i dette tilfælde. Det er ikke registreret til nogen, og jeg tvivler stærkt på, at en sælger af kinaskydere på et loppemarked har forhandlertilladelse til skydevåben.

Luftgeværer over 4.5 mm SKAL være registreret inden 1/6-13 (privat eje), SKAL registreres til en lovlig køber inden otte dage, eller også skal våbnet købes af en forhandler.

OP kommer ikke i ballade, men kan ikke få lov at beholde sine indkøb, da disse ikke er lovlige.

Det svarer til, at jeg som jæger køber et haglgevær på en bodega, fordi en person skal af med det. Var våbnet lovligt ejet af ham, så kunne jeg besidde det, men hvis ikke, så kan jeg ikke besidde det, og det skal destrueres.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 22. aug 2017, 18:20

Som jeg ser det, bør manden der har solgt dig geværene have besøg af politiet da han er en af dem som gør det surt for os andre, og har han rent mel i posen bliver han heller ikke sigtet for noget.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. aug 2017, 18:47

Nu er det jo et hypotetisk spørgsmål vi diskuterer, så her en en helt hypotetisk samtale man også kunne have ført:

" Hallo, det er AC-Ø."
" Ja, hallo det er NN, får jeg snart kvitteringerne for de luftvåben jeg registrerede den 8 juni? Det er over 2 måneder siden:"
" Øhhhhh, jeg kan ikke liiige se dem, de er vist forsvundet i IT- systemet."
" Nå for søren, skal jeg registrere dem igen så?"
"Ja, det er nok det bedste, så holder jeg lige øje med de går igennem, og så får du kvitteringerne hurtigst muligt."
"OK; det gør jeg, tak for hjælpen."
"Selv tak."

:rolf: :rolf: :rolf:
Senest rettet af Lassescout 22. aug 2017, 18:50, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 22. aug 2017, 18:50

Lassescout skrev:Nu er det jo et hypotetisk spørgsmål vi diskuterer, så her en en helt hypotetisk samtale man også kunne have ført:

" Hallo, det er AC-Ø"
" Ja, hallo det er NN, får jeg snart kvitteringerne for de luftvåben jeg registrerede den 8 juni? Det er over 2 måneder siden:"
" Øhhhhh, jeg kan ikke liiige se dem, de er vist forsvundet i IT- systemet:"
" Nå for søren, skal jeg registrere dem igen så?"
"Ja, det er nok det bedste, så holder jeg lige øje med de går igennem, og så får du kvitteringerne hurtigst muligt."
"OK; det gør jeg, tak for hjælpen."
"Selv tak."
hjælper stadig ikke når jeg skal smide en sælger på der ikke har haft noget på dem...... er fint du er lidt oppe at køre og synes du er kløgtig men det har vist sig at der ikke er meget at gøre om jeg vil eller ej så er der lukket land med luftvåben da det er et riflet våben
havde det blot været en glatløbet kunne man nok have tryllet men er det ikke
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. aug 2017, 18:53

Det eneste sted en forhandler skal have sine våben registreret er i sin våbenbog. Hvordan ved du eller politiet at han ikke havde det? Har politiet allerede været ude at kontrollere ham?

Men jeg er såmænd ikke oppe at køre. Du kunne have reddet den, men har valgt ikke at gøre det, så ingen kan hjælpe dig nu.
Hilsen Lasse.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 22. aug 2017, 19:31

Lassescout skrev:Det eneste sted en forhandler skal have sine våben registreret er i sin våbenbog. Hvordan ved du eller politiet at han ikke havde det? Har politiet allerede været ude at kontrollere ham?

Men jeg er såmænd ikke oppe at køre. Du kunne have reddet den, men har valgt ikke at gøre det, så ingen kan hjælpe dig nu.
En forhandler (med våbenhandlertilladelse) står ikke på et kræmmermarked og sælger kinaskydere til alle og enhver (især, når OP nok ikke blev bedt om at fremvise jagttegn).

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. aug 2017, 19:40

Er forhandlerens identitet bekendt, så kontakt vedkommende og bed ham hente sit skrammel og tage penge med.

Jo, jeg havde nok også blot registreret det og anført sælger og ladet ham tage skraldet - hvis det bliver et skrald. Problemet er måske nærmere antallet og det kan det blive lidt sværere at være i "god tro", da det kunne fremstå som om man har haft hensigter om, at videreformidle dem.

Er sælgers identitet ukendt, så havde jeg givet dem saven. 1100,- skulle ikke bringe min røv i klapshøjde.

Stiller man spørgsmål, der kan bringe en i problemer, så er det ret nærliggende, at man kommer i problemer.

Held og lykke med projektet. Skriv hvis vi skal sende en fil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. aug 2017, 19:45

En forhandler (med våbenhandlertilladelse) står ikke på et kræmmermarked og sælger kinaskydere til alle og enhver (især, når OP nok ikke blev bedt om at fremvise jagttegn).
Det er ikke noget du ved, det er noget du tror.

Jeg tror, at han har en våbenbog, og at de våben han har solgt var indskrevet i bogen. De er nu skrevet ud af bogen med oplysninger om, hvem han har solgt dem til. Så hvis jeg havde købt en kina-luftbøsse af ham, ville jeg bare have registreret den, ligesom hvis jeg havde købt en kinaluftbøsse hos Korsholm. Det kunne så senere have givet forhandleren problemer hvis han ikke havde haft tingene i orden, men det kan da aldrig blive mit problem.
Hilsen Lasse.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 22. aug 2017, 21:03

Lassescout skrev:
Det er ikke noget du ved, det er noget du tror.

Jeg tror, at han har en våbenbog, og at de våben han har solgt var indskrevet i bogen. De er nu skrevet ud af bogen med oplysninger om, hvem han har solgt dem til. Så hvis jeg havde købt en kina-luftbøsse af ham, ville jeg bare have registreret den, ligesom hvis jeg havde købt en kinaluftbøsse hos Korsholm. Det kunne så senere have givet forhandleren problemer hvis han ikke havde haft tingene i orden, men det kan da aldrig blive mit problem.
Ok, noget jeg tror.

Men hvilken forhandler sælger 5.5 mm våben til folk uden krav om fremvisning af jagttegn, og at folk tror, at det er 4.5 mm våben?

Jeg tror ikke, at sælger har forhandlertilladelse. Det er måske bare mig, der tænker for højt om folk.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 22. aug 2017, 22:23

Faldt betalingen i klingende mønt, eller har du benytter dig af noget mere fancy som Dankort eller MobilePay?
Ellers ville jeg forsøge at huske hvor han stod på det marked, og så kontakte arrangøren og finde ud af hvem det var. Alternativt bare fortælle kling og klang stadepladsen, og så må de tage slæbet med at identificere manden.
Han havde vel også hagl til geværerne, skærpende omstændighed, det lugter af, at der skal ruskes tremmer.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 22. aug 2017, 23:58

Martensit skrev:Faldt betalingen i klingende mønt, eller har du benytter dig af noget mere fancy som Dankort eller MobilePay?
Ellers ville jeg forsøge at huske hvor han stod på det marked, og så kontakte arrangøren og finde ud af hvem det var. Alternativt bare fortælle kling og klang stadepladsen, og så må de tage slæbet med at identificere manden.
Han havde vel også hagl til geværerne, skærpende omstændighed, det lugter af, at der skal ruskes tremmer.
kræmmermarkedet her er til fri benyttelse og man kan slå sin stand op uden noget videre aftale forud

nej så ingen hagl på standen massere af skiver og andet skrammel men umiddelbart ikke nogen hagl

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 23. aug 2017, 00:01

Luluselsker skrev:
Martensit skrev:Faldt betalingen i klingende mønt, eller har du benytter dig af noget mere fancy som Dankort eller MobilePay?
kræmmermarkedet her er til fri benyttelse og man kan slå sin stand op uden noget videre aftale forud

nej så ingen hagl på standen massere af skiver og andet skrammel men umiddelbart ikke nogen hagl
Hagl, uanset diameter, kræver kun man er over 18 år, at besidde og bruge.. Det er kun selve geværerne der er omfattet af loven..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 23. aug 2017, 00:13

Timber skrev:
Luluselsker skrev:

Hagl, uanset diameter, kræver kun man er over 18 år, at besidde og bruge.. Det er kun selve geværerne der er omfattet af loven..
stadig - bemærkede ingen hagl skal ikke kunne sige om der har været nogen men bemærkede ikke nogen

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 23. aug 2017, 03:39

jeg troede faktisk, at hvis man var i besiddelse af jagttegn, og et >5,5mm luftgevær, før de nye regler, så var man ikke forpligtet til at gøre noget som helst. Er der nogen der kan finde lovgivningen på området ? Ikke at det er aktuelt for mig, men jeg husker det bare anderledes, og er i tvivl om det er et tilfælde af selvstrammeri vi er ude i ?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 23. aug 2017, 07:32

NSander skrev:jeg troede faktisk, at hvis man var i besiddelse af jagttegn, og et >5,5mm luftgevær, før de nye regler, så var man ikke forpligtet til at gøre noget som helst. Er der nogen der kan finde lovgivningen på området ? Ikke at det er aktuelt for mig, men jeg husker det bare anderledes, og er i tvivl om det er et tilfælde af selvstrammeri vi er ude i ?
Det er du næppe den eneste der troede og stadig tror, men faktum er desværre:
http://justitsministeriet.dk/arbejdsomr ... n/fakta-om
Uddrag herfra:
Hvad med kritikken om, at flere hundrede tusinde danskere nu kriminaliseres, fordi de har købt et luftgevær på lovlig vis?

Hensynet til nuværende indehavere af de luft- og fjedervåben, der fremover bliver omfattet af våbenlovens kontrolordning, er varetaget ved den overgangsordning, der er beskrevet i § 3 i bekendtgørelsen. ( <<- bullshit! )

Efter denne bestemmelse har personer, der ved bekendtgørelsens ikrafttræden den 1. juni 2012 er i besiddelse af et luft- eller et fjedervåben med en kaliber over 4,5 mm, således ret til fortsat besidde disse genstande, men de må ikke bære eller anvende dem. Besiddelsen skal blot anmeldes til politiet inden et år fra bekendtgørelsens ikrafttræden. Anmeldelsen sker ved at udfylde en blanket og sende blanketten til politiet.

Ønsker anmelderen at bære og anvende våbnet, vil en tilladelse hertil skulle søges særskilt hos politiet og under de sædvanlige vandelsbetingelser mv. Dette gælder dog ikke, hvis anmelderen har et jagttegn eller er medlem af en skytteforening og har en våbenpåtegning på sit medlemsbevis. Her indebærer anmeldelsen, at våbenindehaveren uden videre er berettiget til at bære og anvende våbnet (for skytter dog kun i foreningsregi).

Våbnet skal endvidere senest 1 år efter bekendtgørelsens ikrafttræden opbevares i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelsens § 22 (våbenskab).
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Besvar