Bør peberspay lovliggøres?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Bør peberspay lovliggøres?

Indlæg af PSindrup » 2. aug 2017, 08:23

Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
Nej, det mener jeg faktisk ikke at man skal. Ikke hvis der er tale om et øjebliks affekt.

Peter

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 2. aug 2017, 08:34

PSindrup skrev:
Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
Nej, det mener jeg faktisk ikke at man skal. Ikke hvis der er tale om et øjebliks affekt.

Peter
nej okay det så rigtigt, det bør være velovervejet.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 2. aug 2017, 08:55

ReneKJ skrev:
Overtroldmand skrev:
Mænd har 2.4 gange større chance for at bliver overfaldet i byen, alligevel er næsten halvdelen af kvinder bange/utrygge når de er i byen, hvor mænd er nede på ca 1/4 der er bange/utrygge. Våben er ikke en løsning for et psykisk problem, der findes ikke en større risiko for kvinder det er noget der foregår inde i hovedet på dem, dette kombineret med alkohol kan jeg ikke se løser noget problem.
Du har ikke overvejet at det psykiske problem måske ligger hos mændene?
Mænd, især unge, er som regel overbevist om deres egen overlegenhed. De frygter ikke vold fordi de regner med at være vinderen.
Kvinder har ikke den slags illusioner.
Som udgangspunkt er det ikke godt for en selv at gå og være bange, og da slet ikke bange for ting der statistisk sker sjældent. Jeg kan sagtens genkende problematikken med at unge mænd føler sig usårlige, men i tilfældet med overfald så er der jo en mere 'sund' tilgang til frygten idet chancen for overfald er 2.4 gange større som mand, mens kun ca 25% af mændende er utrygge. Vi skulle jo helst gerne se samme tal for kvinder og gerne lidt lavere. Hvis det er voldtægt der frygte så er fakta jo at i seks ud af ti tilfælde kender ofrene den person, som voldtager dem eller forsøger på det.

Mht peberspray så syntes jeg det som udgangspunkt burde være lovligt, men jeg har svært ved at se at argumentet for peberspray er situationer i nattelivet hvor der tit er alkohol involveret,og risiko for affekt episoder. Peberspray høre ikke til nattelivet, kun hjemme hos folk hvor en evt. tyv kan afvises.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. aug 2017, 09:05

Nej, så enkelt er det absolut ikke.

Ofte findes der pårørende, som har en mening om hvorvidt selvmord er den rigtige løsning, eller om det måske snarere er tid, psykologhjælp, medicinering eller andet, der er vejen frem.

Eksempel: A har en depression. Under depressionen ønsker A bare at afslutte sin eksistens, men det synes A's forældre og søskende er en dårlig idé. A har ikke overskud til selv at søge hjælp, men det kan familien hjælpe med. Efter 6 mdrs psykologhjælp har A det langt bedre, og har ikke længere lyst til at dø. 2 år senere lever A et godt liv, og kan næsten ikke forstå at det kunne komme derud, hvor ønsket op livets afslutning opstod.
Jeg kender A.

Skulle A have haft lov at dø?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 2. aug 2017, 10:52

Fast Fumble skrev:
Nej, så enkelt er det absolut ikke.

Ofte findes der pårørende, som har en mening om hvorvidt selvmord er den rigtige løsning, eller om det måske snarere er tid, psykologhjælp, medicinering eller andet, der er vejen frem.

Eksempel: A har en depression. Under depressionen ønsker A bare at afslutte sin eksistens, men det synes A's forældre og søskende er en dårlig idé. A har ikke overskud til selv at søge hjælp, men det kan familien hjælpe med. Efter 6 mdrs psykologhjælp har A det langt bedre, og har ikke længere lyst til at dø. 2 år senere lever A et godt liv, og kan næsten ikke forstå at det kunne komme derud, hvor ønsket op livets afslutning opstod.
Jeg kender A.

Skulle A have haft lov at dø?
Ja og nej men hvis a virkelig gerne ville dø så var han død. At udtale sig at man gerne vil dø og så får noget hjælp er ikke det samme som at havde man haft en pistol så havde man skudt sig selv. Jeg er da glad for at A ikke er død på dine vegne.

Og nej en person som er deprimeret og derfor ønsker at dø skal have hjælp ikke en kugle i panden de skal have hjælp.
Men hvis jeg ønskede at dø fordi fx hele min familie var død. Jeg var ruineret og havde dårligt helbred ikke døende men havde det bare dårligt. Jeg brugte dag efter dag på at have det a helvede til psykisk og fysisk og generelt ikke noget at leve for så vil jeg gerne have lov til at sige nu slukker jeg altså for kontakten og jeg sagde det ikke til nogen inden jeg gjorde det jeg risikerer jo bare at blive frataget muligheden hvis jeg gør.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 2. aug 2017, 11:07

Selvmord kan begås hurtigt og smertefrit med let tilgængelige virkemidler på et utal af måder. Eksempelvis et reb, en grill, CO2 flaske, en høj bygning eller gennemkørende tog bare for at nævne nogle få.
Studier har tidligere vist våbentilgængelighed har lille indflydelse på selvmordsraterne i et samfund.

USA og Sverige har som eksempel identiske selvmordsrater, hvilket faktisk er tankevækkende med Sveriges mere veludviklede velfærdsmodel, færre fattige, universel adgang til sundhedsbehandling etc. (USA har 12,6 og Sverige 12,7 selvmord pr. 100.000 indbyggere i 2015 ).
Danmark har i øjeblikket lidt færre (for ikke mange år siden havde vi faktisk flere selvmord end amerikanerne, som det fremgår af vedlagte link fra WHO), og Japan der er rippet for skydevåben lidt flere end USA.

Ved første øjekast lyder de amerikanske tal måske voldsomme, men det er også et stort land med mange indbyggere skal man tænke på, og sikkerhedsnettet er ikke helt så fintmasket som mange andre steder i verden, hvorfor selvmord hurtigere kan dukke frem på nethinden som en nærliggende udvej.

I øvrigt enig i der skal ydes bistand til selvmordstruede.

http://apps.who.int/gho/data/node.main. ... DR?lang=en

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Fuglejagt
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JyskJæger » 2. aug 2017, 12:20

Jeg ved de sælger dem i nogle af grænsebutikerne i Tyskland. Samme butikker, hvis varer udelukkende er beregnet til køb af danskere. (det kan man jo så mene om hvad man vil)

Der må være en del peberspray i skufferne rundt omkring i Danmark, for jeg ved de sælger flere af dem.

Jeg synes det er fint at man har dem hjemme til selvforsvar, Især når man i nyhederne hvor brutale hjemmerøverier efterhånden er, ville det være en god ting, især for de ældre at have i natbordet.

Men jeg har endnu aldrig hørt i nyhederne at nogen røver har haft peberspray med under et overfald og de har lige så let adgang til dem, som alle vi andre

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 2. aug 2017, 12:21

Hvis man er i en sindstilstand hvor man ikke er i stand til at tage vare på sig selv, sine forpligtelser, eller overskue konsekvenserne af sine handlinger, og synes den bedste udvej er at stemple ud for tidligt, så er man ikke rask nok til at træffe beslutninger for "resten af livet".
En stor del af dem der forsøger at begå selvmord for alvor og overlever deres forehavende er ofte glade for, at de ikke er døde, når først de har fået professionel hjælp.

Hvad angår statistikken, så er det jo et spørgsmål om registrering af dødsårsager. Størstedelen af dem der begår selvmord i Danmark er over 70 år, i statistikken ligger gruppen 40-69 årige tæt på (http://statistik.selvmordsforskning.dk/), men det er et spørgsmål om registreringen af selvmord hos de gamle er korrekt, da forgiftninger f.eks. også kan tolkes som uheld grundet begyndende demens, svagt syn og andre ting der kunne føre til en forgiftning ved et uheld.
Når man sammenligner registerdata fra Danmark med andre lande, så skal man tænke over hvilke registre man sammenligner med. Amerikanske registre er ikke bundet op på CPR-numre og samme grad af kontrol med data som der er i de nordiske lande, derfor skal man, hvis man vil sammenligne data, se nærmere på hvor de amerikanske tal stammer fra. Hvis det er en lokal undersøgelse ved spørgeskema eller en undersøgelse af sygehusregistre udelukker man alle dem der ikke har overskud til at svare på spørgeskemaer, og er det hospitalsregistre udelukker man alle dem der ikke har råd til at komme på sygehuset.

Derudover er WHO´s tal delt op efter aldersstandardiserede og "crude". De aldersstandardiserede tal er en sammenligningsmetode hvor man udregner hvordan det man ønsker at vise ville se ud i en af WHO defineret standardbefolkning med en bestemt alders og kønsfordeling. Ser man på de rå tal ser man hvor mange der egentlig tager livet af sig selv i den givne kultur, men uden hensyn til aldersfordelingen. Aldersstandardiseringen kan ses her:http://www.who.int/healthinfo/paper31.pdf

Back on track:
Hvis jeg var hjemmerøver og havde udset mig en fin villa jeg tænkte kunne være interessant, så ville jeg kombinere maskering og beskyttelse og dukke op med gasmaske på, samt min egen peberspray, sammen med den obligatoriske rulle med gaffatape... Hjemmerøverier er, som jeg har forstået det, ikke spontane eller tilfældige ofre som når gamle damer får stjålet deres taske, eller tegnebog og iPhone bliver nappet af en tryllekunstner på banegården.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 2. aug 2017, 12:24

JyskJæger skrev:Jeg ved de sælger dem i nogle af grænsebutikerne i Tyskland. Samme butikker, hvis varer udelukkende er beregnet til køb af danskere. (det kan man jo så mene om hvad man vil)

Der må være en del peberspray i skufferne rundt omkring i Danmark, for jeg ved de sælger flere af dem.

Jeg synes det er fint at man har dem hjemme til selvforsvar, Især når man i nyhederne hvor brutale hjemmerøverier efterhånden er, ville det være en god ting, især for de ældre at have i natbordet.

Men jeg har endnu aldrig hørt i nyhederne at nogen røver har haft peberspray med under et overfald og de har lige så let adgang til dem, som alle vi andre
http://lmgtfy.com/?q=peberspray+ved+hjemmer%C3%B8veri :smile:

Det bliver brugt, om ikke hyppigt, så er det heller ikke ualmindeligt - ovenstående link fører til en googlesøgning med adskillige hits for offensivt brug af peberspray.
Senest rettet af Martensit 3. aug 2017, 22:29, rettet i alt 2 gange.

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Fuglejagt
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JyskJæger » 2. aug 2017, 12:48

Martensit skrev:
JyskJæger skrev:Jeg ved de sælger dem i nogle af grænsebutikerne i Tyskland. Samme butikker, hvis varer udelukkende er beregnet til køb af danskere. (det kan man jo så mene om hvad man vil)

http://lmgtfy.com/?q=peberspray+ved+hjemmer%C3%B8veri :smile:
Smart effekt :biggrin:

Men jeg sagde jo også kun at jeg aldrig havde hørt om det :biggrin: :giggle:
Det har jeg så nu

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 2. aug 2017, 15:07

Herbert skrev:Selvmord kan begås hurtigt og smertefrit med let tilgængelige virkemidler på et utal af måder. Eksempelvis et reb, en grill, CO2 flaske, en høj bygning eller gennemkørende tog bare for at nævne nogle få.
Studier har tidligere vist våbentilgængelighed har lille indflydelse på selvmordsraterne i et samfund.

USA og Sverige har som eksempel identiske selvmordsrater, hvilket faktisk er tankevækkende med Sveriges mere veludviklede velfærdsmodel, færre fattige, universel adgang til sundhedsbehandling etc. (USA har 12,6 og Sverige 12,7 selvmord pr. 100.000 indbyggere i 2015 ).
Danmark har i øjeblikket lidt færre (for ikke mange år siden havde vi faktisk flere selvmord end amerikanerne, som det fremgår af vedlagte link fra WHO), og Japan der er rippet for skydevåben lidt flere end USA.

Ved første øjekast lyder de amerikanske tal måske voldsomme, men det er også et stort land med mange indbyggere skal man tænke på, og sikkerhedsnettet er ikke helt så fintmasket som mange andre steder i verden, hvorfor selvmord hurtigere kan dukke frem på nethinden som en nærliggende udvej.

I øvrigt enig i der skal ydes bistand til selvmordstruede.

http://apps.who.int/gho/data/node.main. ... DR?lang=en

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate
Er de danske selvmordsrater i statistikkerne renset for tal fra Grønland og Færøerne ?
Det er nogle interessante tal at arbejde med, men der er ikke lavet mange sammenligninger af omfanget af selvmord i Grønland, i forhold til andre lande. Grønland: mænd skydning, typisk ifm alkohol. Kvinder hængning eller udspring fra fjeldside. Mobning er primær årsag udover sorg.

Isoleret fra resten af kongeriget, så har Grønland verdens højeste selvmordsrate igennem mange år.
Hvis tallene fra Grønland mixes med tal fra Danmark , så sløres data og sammenligningsgrundlagt for tal USA vs Danmark. Mange udlændinge anser stadig Grønland som dansk Ø og derved kan der under dataindsamlingen ske sløring af reelle data.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 2. aug 2017, 20:51

@ Martensit

Statistik er altid svært sammenlignelig, som jeg tidligere har påpeget når talen falder på drabsstatistikker hvor USA inkluderer flere dødsfald end lande som eksempelvis England og Japan (særligt Japans drabsstatistik skulle være helt skæv jf. en dokumentarudsendelse, fornyligt sendt på dansk tv.
I England indgår drab der ikke fører til domfældelse (f.eks. som følge af at tiltalte frifindes eller gerningsmanden ikke kan identificeres og retsforfølges) ikke i drabsstatistikkerne. Dette er hverken tilfældet i Danmark eller USA.
Uagtet dette faktum forsøger jeg ikke at benægte amerikanerne plages af flere drab end andre vestlige samfund.
Homicide statistics too vary widely. In some developing countries, the statistics are known to be far from complete. Figures for crimes labelled as homicide in various countries are simply not comparable. Since 1967, homicide figures for England and Wales have been adjusted to exclude any cases which do not result in conviction, or where the person is not prosecuted on grounds of self defence or otherwise.

https://publications.parliament.uk/pa/c ... 95ap25.htm
Af samme årsag skrives der allerede i de første indledende linjer i mit tidligere vedlagte link, at statistik på tværs af lande er noget man skal være varsom med at holde op mod hinanden. Det er dog (som der nævnes) særligt i kulturer som Nepal og lignende hvor selvmord/forsøg er strafbare eller stærkt tabubelagte man skal passe på med at sammenligne med os, dette gælder i mindre omfang når der sammenlignes vestlige lande imellem selvom der også her er grund til påpasselighed.

Mange vestlige lande har ikke et nationalt CPR-register. England og Tyskland, er udover USA mest kendte eksempler herpå.
Jeg vil tro man i alle 3 ovennævnte lande benytter lægernes dødsattester. Disse formularer benyttes også uden for hospitalsvæsenet, eksempelvis hvis man falder om på gaden eller dør i eget hjem.
Der plejer ikke at blive sat store spørgsmålstegn ved de højere amerikanske drabsstatistikker her på forummet, hvorfor skal dette pludselig ændre sig når talen falder på mindre bekvemme selvmordsstatistikker hmm.... :what:

Mht. at største selvmordsgruppe i Danmark er de over 70-årrige, vil jeg indskyde at dette ikke er noget særsyn set i vestlig sammenhæng. I USA er det hvide mænd over 8o år der topper listen (de midaldrende er ligesom i Danmark også godt repræsenteret) mens de yngre ligger i bunden. Det er formentlig fordi folk i denne aldersgruppe oftere rammes af svær sygdom og/eller ensomhed. Som nævnt, dette er ikke et særskilt dansk fænomen.

Når WHO benytter aldersjustering er det faktisk for at øge sammenligneligheden. Aldersfordelingen klodens nationer imellem er markant. I vesten er vi gamle, i udviklingslandene meget unge.
Selv foretrækker jeg de justerede data fra WHO, da befolkningens alderssammensætning formentlig har relativ stor betydning for selvmordshyppigheden. Men eftersom det er våbentilgængeligheds indvirkning på selvmordsraten vi diskuterer, vil en justeret statistik være mest brugbar, da denne vil være renset for større forskelle i alderssammensætningen der ville kunne sløre påvirkningen.
Hvis du imidlertid insisterer på rå data kan jeg oplyse som det fremgår af indsatte billede nederst fra Danmarks statistik, at WHO har nedjusteret den danske selvmordsrate fra 2015 med 9,0 %, mens den amerikanske er nedjusteret 8,7 %.

Når WHO vælger at justere den danske selvmordsrate en anelse længere ned end den amerikanske skyldes det formentlig vi har en lidt ældre befolkningssammensætning. De fleste vestlige lande har en relativ gammel befolkning når der sammenlignes med tredje verdens lande, så disse nedjusteringer vil gå igen i de fleste af disse landes selvmordsrater fra WHO. Nedjusteringerne vil dog næppe variere meget så længe vi holder os til vesten, og i virkeligheden er WHO’s tilpasning jo i Danmarks favør når der sammenlignes med USA. Forvent derfor ikke rå data vil vende op og ned på meget så længe vi holder os til vesten.
Faktisk har de fleste europæiske lande en lidt ældre befolkning end amerikanernes, hvorfor deres selvmordsdata formentlig vil være justeret en anelse længere ned end USAs af WHO.

Derudover kan vi for sammenligningens skyld også holde de rå selvmordsdata fra Danmark og USA fra 2005 op mod de justerede fra WHO samme år.

Jf. WHO’s tal fra 2005 havde Danmark en selvmordsrate på 11.0, mens USA’s var 10.4.
Jf. Danmarks statistik var selvmordsraten imidlertid 12.1 i Danmark det år, mens USAs var 11.0 ifølge deres officielle data. Igen var nedjusteringen således i Danmarks favør, denne gang med 9,1 %, mens den amerikanske var 5,5 %. Og ligesom WHO anførte var den danske selvmordsrate højere, også når man holder de nationale ujusterede opgørelser op mod hinanden.

I Danmark var der jf. Danmarks statistik 654 selvmord i 2005, og et folketal på 5.411.405. Det giver en selvmordsrate på 12.1
Nedenfor et link til de officielle amerikanske data der angiver en selvmordsrate på 11.0

http://www.ct.gov/dmhas/lib/dmhas/preve ... 05data.pdf
In epidemiology and demography, age adjustment, also called age standardization, is a technique used to allow populations to be compared when the age profiles of the populations are quite different.

https://en.wikipedia.org/wiki/Age_adjustment
tak-tik-tak skrev:
Er de danske selvmordsrater i statistikkerne renset for tal fra Grønland og Færøerne ?
Det er nogle interessante tal at arbejde med, men der er ikke lavet mange sammenligninger af omfanget af selvmord i Grønland, i forhold til andre lande. Grønland: mænd skydning, typisk ifm alkohol. Kvinder hængning eller udspring fra fjeldside. Mobning er primær årsag udover sorg.

Isoleret fra resten af kongeriget, så har Grønland verdens højeste selvmordsrate igennem mange år.
Hvis tallene fra Grønland mixes med tal fra Danmark , så sløres data og sammenligningsgrundlagt for tal USA vs Danmark. Mange udlændinge anser stadig Grønland som dansk Ø og derved kan der under dataindsamlingen ske sløring af reelle data.
Ja Grønland er desværre kendt for sine alt for mange selvmord. Men de indgår ikke i Danmarks statistik over danske selvmord. Grønland er en del af rigsfællesskabet, ikke Danmark. Danmarks statistik udarbejder dog også data for Grønland.
Vedhæftede filer
Screen Shot 08-02-17 at 09.05 PM.PNG
Screen Shot 08-02-17 at 09.05 PM.PNG (81.59 KiB) Vist 6144 gange

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. aug 2017, 21:44

Venstre har tidligere skudt Dansk Folkepartis forslag ned om at lovliggøre peberspray.
Nu lyder der nye toner fra partiet. Ifølge TV2 Østjylland er man klar til en modereret lovliggørelse af peberspray, så udsatte grupper kan bruge sprayen til selvforsvar.
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE98 ... lvforsvar/

Det lyder simpelt nok, men jeg er sikker på at det nok skal lykkedes dem at lave en gang lovsjusk alligevel.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 21. aug 2017, 22:59

ReneKJ skrev:
Venstre har tidligere skudt Dansk Folkepartis forslag ned om at lovliggøre peberspray.
Nu lyder der nye toner fra partiet. Ifølge TV2 Østjylland er man klar til en modereret lovliggørelse af peberspray, så udsatte grupper kan bruge sprayen til selvforsvar.
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE98 ... lvforsvar/

Det lyder simpelt nok, men jeg er sikker på at det nok skal lykkedes dem at lave en gang lovsjusk alligevel.
Det er da et skridt i den rigtige retning! :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 22. aug 2017, 20:11

Men hvorfor taler man aldrig om CS gas i disse sammenhænge? Der risikerer man ikke følgeskader

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. aug 2017, 08:03

Senserazer skrev:Men hvorfor taler man aldrig om CS gas i disse sammenhænge? Der risikerer man ikke følgeskader
CS gas kan du jo ikke "retningsbestemme" og spraye i hovedet på den du ønsker at neutraliserer.

Peter

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 23. aug 2017, 09:22

PSindrup skrev:
Senserazer skrev:Men hvorfor taler man aldrig om CS gas i disse sammenhænge? Der risikerer man ikke følgeskader
CS gas kan du jo ikke "retningsbestemme" og spraye i hovedet på den du ønsker at neutraliserer.

Peter
Der findes masser af produkter udformet på nøjagtig samme måde som en peberspray, men med CS gas i stedet. Peberspray spreder sig også hurtigt i rummet, begge dele spredes aerosolt.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 23. aug 2017, 11:17

Dansk Folkeparti har i årevis talt om legalisering af peberspray. Og de fleste andre partier har talt i mod en legalisering. Nu har regeringen så lige pludselig ændret kurs......
Jeg tror at regeringen vil give en lille peber-gave til Dansk Folkeparti, og så forventer regeringen også at DF stemmer for den nye finanslov, og indgår i en skatteaftale. Den legalisering af peberspray er bare et led i en politisk studehandel.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. aug 2017, 11:50

Langenge skrev:Mit kendskab og erfaring med teenagepiger siger mig helt klart NEJ!
Hvad er der for erfaringer med teenagepiger der får dig til at sige klart nej?

Det er jo netop dem der skulle/kunne være målgruppen for at måtte bære peberspray.

Og selvfølgelig skal misbrug straffes mindst lige så hårdt, som ved andre voldelige overfald.

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. aug 2017, 11:58

PSindrup skrev:
Langenge skrev:Mit kendskab og erfaring med teenagepiger siger mig helt klart NEJ!

Det er jo netop dem der skulle/kunne være målgruppen for at måtte bære peberspray.

Og selvfølgelig skal misbrug straffes mindst lige så hårdt, som ved andre voldelige overfald.

Peter
Risikoen for, at en teenagepige lige "advarer" en ung mand i byen med et pift peberspray i øjnene er nok ikke helt galt afmarcheret.

Det er selvfølgelig i orden, hvis der er optakt til overgreb, men hvis der blot er tale om en fuld, ung mand der laver lidt tillnærmelser, så kan det ordnes ved at kontakte en dørmand/få lidt hjælp eller bare ved at gå væk.

Jeg synes ikke, at man fortjener at få en gang peberspray, fordi man i fuldskab siger til en jævnaldrende pige "skal du med hjem".

Det skal så lige siges, at jeg er fuldt for en legalisering af peberspray, det er blot vigtigt at pointere, at misbrug skal straffes hårdt.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. aug 2017, 12:15

PSindrup skrev:

Peter
Umodne hjerner, en virkelighedsopfattelse baseret på tvshows og ikke nok livserfaring til at kunne gennemskue konsekvenserne af visse handlinger.
En grov generalisering, men der er en stor nok delmængde af teenagepiger der matcher den til at det er et problem.

Nu dækker "Teenager" også intervallet fra 13 til 19. Fra 18 er man formelt se voksen og må stå til ansvar for sine handlinger. Indtil da skal man ikke rende rundt med våben eller færdes alene på steder hvor man mener at de er nødvendige.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. aug 2017, 12:20

ReneKJ skrev:
PSindrup skrev:

Peter
Umodne hjerner, en virkelighedsopfattelse baseret på tvshows og ikke nok livserfaring til at kunne gennemskue konsekvenserne af visse handlinger.
En grov generalisering, men der er en stor nok delmængde af teenagepiger der matcher den til at det er et problem.

Nu dækker "Teenager" også intervallet fra 13 til 19. Fra 18 er man formelt se voksen og må stå til ansvar for sine handlinger. Indtil da skal man ikke rende rundt med våben eller færdes alene på steder hvor man mener at de er nødvendige.
Enig. Det ville være relevant at sætte en minimumsgrænse på 18 for køb og besiddelse af peberspray. Det vil i alt fald sikre en (vis) modenhed, som kan forhindre de værste tilfælde af misbrug.

Besvar