Jeg har modtaget en lignende skrivelse fra ACV, hvor sagsbehandleren skrev tilsvarende, "Jeg har vurderet" og "jeg har besluttet".Oscar123 skrev:Afslaget af 12. juli er som et officielt afslagsdokument i øvrigt skrevet med et besynderligt sprogbrug. Det er ikke sagsbehandleren, der giver tilladelse eller afslag (”Jeg har besluttet…”) men derimod myndigheden - og det burde være politimesteren himself eller en dertil bemyndiget (og det skal så fremgå af brevet at han er), der underskriver brevet.
Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?
Please...?

- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Jeg er ret overbevist om at Nikolai fra DJ er interesseret i at få så meget dokumentation for afslag på halvauto. Jeg ved dog ikke om de bruger materiale fra folk der ikke er medlem af DJ, men det skulle være mærkeligt hvis de ikke gjorde da det rammer alle jægere med eller uden medlemsskab.
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 136 times
Jeg tror det kommer til at knibe?Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?
Jeg har ikke hørt om nogen, som har fået en, ikke engang til halvautomatisk salonriffel.
Jeg fik ihvertfald ikke.

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
-
- Gold Member
- Interesser: blankvåben/luftvåben
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 28 times
Jeg synes ikke jeg har set halvautomater "gå om" på lauritz.com, så nogen må da få en tilladelse?Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Mon de bliver solgt til forhandlere, eller opbevarer Lauritz dem bare til et senere salg?Martensit skrev:Jeg synes ikke jeg har set halvautomater "gå om" på lauritz.com, så nogen må da få en tilladelse?Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?
- Skydesmølf
- Bronze Member
- Interesser: Garand /M1 US Karabin
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
jeg har ved ikke om man skal grine eller græde , I slut april fik jeg brev om at forny min garand tilladelse ,jeg sender ansøgning samme dag og indbetaler de 420 kr .. efter 3uger havde jeg intet hørt og kontakter vb kontoret pr tlf , svar fra dem øhhhh kan du ikke lige sende kviteringen for vi kan ikke finde dig I systemet ,2 dage efter modtog jeg så det berømte brev med foreløbigt afslag men med en svar frist 22 juni på min parts høring ,igen svar inden for 48 timer fra min side vente vente og ringed så igen til dem den 22 juni bare lige for at følge op , og får svaret øhh vi kan ikke se du har svaret på din parts høring (alt på skrift er kørt via eboks ) hvilket jeg så gjorde dem høfligt opmærksomt på , men matte da sende det 1 gang til ... status pt venter stadig og da jeg sidst talte med dem prøvede jeg lige som at gøre opmærksom på at min person var savnet på jagten I sverige , til vilket svaret lød jammen du kan da sagtens tage på jagt med din riffle den er jo I dit våben pas ...
ja tak og hvis fætter haps I sverige vi se en tilladelse betaler du så bøden ? det ville hun ikke svare på ..
så pt håber jeg det bedste men ved det bliver svært da jeg også har en 223 I halv auto den har jeg så haft I 7 år og min garand I 10

så pt håber jeg det bedste men ved det bliver svært da jeg også har en 223 I halv auto den har jeg så haft I 7 år og min garand I 10
Senest rettet af Skydesmølf 27. jul 2017, 13:01, rettet i alt 1 gang.
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og pistol og langdistance
- Geografisk sted: Thy!
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 24 times
Der er en Beretta i 222 der er på for tredje gang.Martensit skrev:Jeg synes ikke jeg har set halvautomater "gå om" på lauritz.com, så nogen må da få en tilladelse?Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?
-
- Gold Member
- Interesser: blankvåben/luftvåben
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 28 times
Så er det bare mig der er galt på den, øvGåsPåGaffelen skrev:Der er en Beretta i 222 der er på for tredje gang.Martensit skrev:Jeg synes ikke jeg har set halvautomater "gå om" på lauritz.com, så nogen må da få en tilladelse?Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Giver det mening at de spørger til formål på selv fornyelser? Så længe forudsætningerne er uændrede kan de vel ikke nægte fornyelse..Skydesmølf skrev:jeg har ved ikke om man skal grine eller græde , I slut april fik jeg brev om at forny min garand tilladelse ,jeg sender ansøgning samme dag og indbetaler de 420 kr .. efter 3uger havde jeg intet hørt og kontakter vb kontoret pr tlf , svar fra dem øhhhh kan du ikke lige sende kviteringen for vi kan ikke finde dig I systemet ,2 dage efter modtog jeg så det berømte brev med foreløbigt afslag men med en svar frist 22 juni på min parts høring ,igen svar inden for 48 timer fra min side vente vente og ringed så igen til dem den 22 juni bare lige for at følge op , og får svaret øhh vi kan ikke se du har svaret på din parts høring (alt på skrift er kørt via eboks ) hvilket jeg så gjorde dem høfligt opmærksomt på , men matte da sende det 1 gang til ... status pt venter stadig og da jeg sidst talte med dem prøvede jeg lige som at gøre opmærksom på at min person var savnet på jagten I sverige , til vilket svaret lød jammen du kan da sagtens tage på jagt med din riffle den er jo I dit våben pas ...![]()
ja tak og hvis fætter haps I sverige vi se en tilladelse betaler du så bøden ? det ville hun ikke svare på ..
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 104 times
GåsPåGaffelen skrev:Der er en Beretta i 222 der er på for tredje gang.Martensit skrev:Jeg synes ikke jeg har set halvautomater "gå om" på lauritz.com, så nogen må da få en tilladelse?Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?
kunne så også være fordi køber vælger at bruge fortrydelsesretten da det er noget skrammel når man står med den i hånden erkendt jeg har haft vundet den og takkede pænt nej tak da jeg stod med den i hånden klar til at ansøge licensen på den
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Det er også oplagt som høringssvar, "Med henvisning til oprindelig tilladelse udstedt (dato) af (ACØ/ACV/Politi) på baggrund af på tidspunktet ganske særlige omstændigheder, skal det meddeles at selvsamme forhold er til stede ved fornyelsen."Chrstn_Olsen skrev:Giver det mening at de spørger til formål på selv fornyelser? Så længe forudsætningerne er uændrede kan de vel ikke nægte fornyelse..
IANAL
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg sendte min ansøgning om fornyelse af tilladelse til ½ auto US Karabin ind til ACØ den 18. august, behandlet og afsendt den 22. august, og fik den i dag den 24. august. Det er TOP service.Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?![]()

Dog gælder den kun i 5 år! Jeg syntes at huske at riffeltilladelser gælder 10 år.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Du må da hellere høre om du ikke skal have halvdelen af gebyret tilbage....
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben, historie
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 22 times
Hej Lycon
Jeg har en ½ auto US Karabin til at stå hos en forhandler, som jeg næsten havde opgivet at søge tilladelse til. Vil du dele hvilket grundlag du har angivet i tilladelsen for at den kom igennem ? var der end ikke nogen parts høring ? Er der nogle ting der specielt kunne gøre at du fik tilladelsen ? Er det din første riffel, eller hvor mange har du i forvejen ?
Jeg har en ½ auto US Karabin til at stå hos en forhandler, som jeg næsten havde opgivet at søge tilladelse til. Vil du dele hvilket grundlag du har angivet i tilladelsen for at den kom igennem ? var der end ikke nogen parts høring ? Er der nogle ting der specielt kunne gøre at du fik tilladelsen ? Er det din første riffel, eller hvor mange har du i forvejen ?
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er min nr. 2 ½ auto. I sin tid oplyste jeg jagt i udlandet, og ved fornyelsen er jeg ikke blevet spurgt om noget, ej heller partshøring, den blev fornyet uden sværdslag, som den rettelig skulle.bygork skrev:Hej Lycon
Jeg har en ½ auto US Karabin til at stå hos en forhandler, som jeg næsten havde opgivet at søge tilladelse til. Vil du dele hvilket grundlag du har angivet i tilladelsen for at den kom igennem ? var der end ikke nogen parts høring ? Er der nogle ting der i dine øjne der specielt kunne gøre at du fik tilladelsen ? Er det din første riffel, eller hvor mange har du i forvejen ?
Men det er besynderligt med de 5 år. jeg tjekkede lige og alle mine andre 7 riffeltilladelser inklusive den anden ½ autojeg har gælder i 10 år!
Er der andre der har riffeltilladelser der kun gælder for 5 år af gangen?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- ACE1
- Banned
- Interesser: våben
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 37 times
Det må være en fejl med de 5 år!
I våbenloven eller cirkulæret står der 10 år og 420/840 kr.
I våbenloven eller cirkulæret står der 10 år og 420/840 kr.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
De har vel bare tager forskud på implementeringen af EU reglerne.Lycon skrev:Det er min nr. 2 ½ auto. I sin tid oplyste jeg jagt i udlandet, og ved fornyelsen er jeg ikke blevet spurgt om noget, ej heller partshøring, den blev fornyet uden sværdslag, som den rettelig skulle.bygork skrev:Hej Lycon
Jeg har en ½ auto US Karabin til at stå hos en forhandler, som jeg næsten havde opgivet at søge tilladelse til. Vil du dele hvilket grundlag du har angivet i tilladelsen for at den kom igennem ? var der end ikke nogen parts høring ? Er der nogle ting der i dine øjne der specielt kunne gøre at du fik tilladelsen ? Er det din første riffel, eller hvor mange har du i forvejen ?
Men det er besynderligt med de 5 år. jeg tjekkede lige og alle mine andre 7 riffeltilladelser inklusive den anden ½ autojeg har gælder i 10 år!
Er der andre der har riffeltilladelser der kun gælder for 5 år af gangen?
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Du retter henvendelse til dem og påpeger at det burde være 10 år.Lycon skrev:Jeg sendte min ansøgning om fornyelse af tilladelse til ½ auto US Karabin ind til ACØ den 18. august, behandlet og afsendt den 22. august, og fik den i dag den 24. august. Det er TOP service.Flugteren skrev:Er der overhovedet nogen - bare én - som kan fremvise en nylig udstedt tilladelse til en halvautomatisk riffel? Bare én?
Please...?![]()
![]()
Dog gælder den kun i 5 år! Jeg syntes at huske at riffeltilladelser gælder 10 år.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=185167
§ 49. Tilladelse i henhold til våbenlovens § 2, stk. 1, og denne bekendtgørelses § 18, stk. 1, udstedes med en gyldighedstid på 5 år. Vedrører tilladelsen pistoler, er gyldighedstiden dog kun 2 år.
Stk. 2. Tilladelser til våbensamlere og til riflede jagtvåben til jægere udstedes med en gyldighedstid på 10 år. Tilsvarende gælder tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben.
- Skydesmølf
- Bronze Member
- Interesser: Garand /M1 US Karabin
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Skydesmølf skrev:jeg har ved ikke om man skal grine eller græde , I slut april fik jeg brev om at forny min garand tilladelse ,jeg sender ansøgning samme dag og indbetaler de 420 kr .. efter 3uger havde jeg intet hørt og kontakter vb kontoret pr tlf , svar fra dem øhhhh kan du ikke lige sende kviteringen for vi kan ikke finde dig I systemet ,2 dage efter modtog jeg så det berømte brev med foreløbigt afslag men med en svar frist 22 juni på min parts høring ,igen svar inden for 48 timer fra min side vente vente og ringed så igen til dem den 22 juni bare lige for at følge op , og får svaret øhh vi kan ikke se du har svaret på din parts høring (alt på skrift er kørt via eboks ) hvilket jeg så gjorde dem høfligt opmærksomt på , men matte da sende det 1 gang til ... status pt venter stadig og da jeg sidst talte med dem prøvede jeg lige som at gøre opmærksom på at min person var savnet på jagten I sverige , til vilket svaret lød jammen du kan da sagtens tage på jagt med din riffle den er jo I dit våben pas ...![]()
bare sådan for at ryste mere på hovedet af dem så fik jeg I mandags et brev fra politiet om at jeg da jeg ikke havde ansøgt om fornyet tillladelse på garanden skulle jeg straks afhænde den

men jeg kunne ringe igen den 28 så var alle tilbage fra ferie

skal man grine eller græde ????
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT
- Randy M
- Platin Member
- Interesser: Jagt og våben
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 116 times
Det er simpelthen for dårligt. Jeg har også 2 gange oplevet at mine henvendelser, også via eboks, "må være havnet i spamfilteret" som de siger. Jeg har også oplevet at der pludselig ikke bliver svaret på opfølgende spørgsmål i en igangværende samtale. Hvis jeg ligger alle mine oplevelser som kunde hos ACØ sammen, så har det resulteret i at jeg har opgivet at forvente hvad man med rette ville kunne som "kunde" hos dem. Tilladelser der bliver "væk i posten" og tilladelser med fejl overrasker mig heller ikke mere. I dit tilfælde med det brev som blev sendt fra en anden afdeling, hvor svært kan det være at sende en besked til systemet om at din fornyelse er under behandling, så den pågældende afdeling kan se at det brev ikke skal sendes? Er det for meget forlangt at sådanne afdelinger snakker sammen? Ja, åbenbart.Skydesmølf skrev:Skydesmølf skrev:bare sådan for at ryste mere på hovedet af dem så fik jeg I mandags et brev fra politiet om at jeg da jeg ikke havde ansøgt om fornyet tillladelse på garanden skulle jeg straks afhænde den![]()
![]()
der gik ca 15 sek til de havde mig røret om hvad hulen de har gang I ,og fik svaret at min sag stadig var under behandling og jeg da bare kunne se væk fra brevet
![]()
da det jo var en anden afdeling der sente de breve ud
![]()
![]()
men jeg kunne ringe igen den 28 så var alle tilbage fra ferie![]()
skal man grine eller græde ????
-
- Platin Member
Og I husker vel at informere DJ om det passerede, så de kan tage det op med justitsministeriet, right?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Randy M
- Platin Member
Må indrømme at jeg ikke har informeret DJ om alle de "små hændelser" der konstant er. Jeg har dog alt kommunikation med ACØ gemt i form af screenshots - gemte mails osv osv. Noget af det er virkelig helt ude i det absurde, så hvis der en dag er brug for dokumentation af inkompetencen, så er jeg leveringsdygtig.C-X skrev:Og I husker vel at informere DJ om det passerede, så de kan tage det op med justitsministeriet, right?
-
- Platin Member
Det lyder da som om behovet er til stede NU.
Jo flere grove og absurde tilfælde der kan indsamles, des bedre sidder DJ overfor myndighederne, når de skal dokumentere postulatet om, at systemet er defekt.
Jo flere grove og absurde tilfælde der kan indsamles, des bedre sidder DJ overfor myndighederne, når de skal dokumentere postulatet om, at systemet er defekt.
- Randy M
- Platin Member
Er det ikke "kun" sagerne omkring halvauto tilladelserne DJ køre for tiden? Jeg har da ikke hørt noget om at de skal til at vise myndighederne at systemet generelt er defekt? Har slet ikke hørt at de er kommet med den holdning? Men glædeligt hvis det bare er mig der har overset det - for så kan du være 110% sikker på at jeg sender dem alt hvad jeg har.