Hvad er bøden for ulovlig besiddelse af foldekniv?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Re: Hvad er bøden for ulovlig besiddelse af foldekniv?

Indlæg af Oscar123 » 13. sep 2017, 07:27

Jesper Hansen skrev:En bekendt var i sommer ude for et færdselsuheld, og i den anledning fandt politiet en foldekniv de ikke mente var anerkendelsesværdig. Han blev præcenteret for en bøde på 4000,00 kr
Din bekendte fik vel ikke bødeforlægget fordi foldekniven ikke var anerkendelsesværdig..? Med den nye knivlov er kniven i sig selv ret uinteressant (bortset fra de tidligere anførte få konkrete typer). I dag er det snarere omstændighederne, hvor den blev antruffet, der er i fokus.

Hvis din bekendte havde den liggende i bilen til ”pludseligt opståede behov" (f.eks. overskæring af seler ved færdselsuheld eller aflivning af påkørte dyr) burde han have haft en rimelig sag, som burde være prøvet overfor en dommer.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 13. sep 2017, 14:55

Hvis vi lige tager det i nogenlunde kronologisk uorden:

1. Træffes du med en ulovlig kniv på et ikke-skærpende sted slipper du (formenteligt) med en bøde i størrelsesordenen kr. 3.000 - 7.000.

2. Træffes du med en ulovlig kniv i nattelivet, står du som udgangspunkt til 7 dages ubetinget fængsel.

3. Træffes du igen med en ulovlig kniv i nattelivet, står du som udgangspunkt til 40 dages ubetinget fængsel.

Alle tre scenarier giver en plet for overtrædelse af våbenloven på din straffeattest.
- Det betyder at du de næste 5 år ikke vil kunne få job i det private erhvervsliv de steder de tjekker straffeattest, f.eks. her hos mig.

- Det betyder også at du de næste 10 år ikke vil kunne få betroede jobs i det offentlige, og formenteligt aldrig vil kunne sikkerhedsgodkendes, hvis du måtte få behov for det.

- Det betyder også at du formenteligt mister dit eventuelle jagttegn og våbentilladelser, og alt efter humøret hos ACV/ACØ får du lov til at køle af i 5-10 år før du igen kan få lov til at tage jagttegn og efterfølgende søge om våbentilladelse.

Kort sagt: Hvis du har forelsket dig i en kniv der ikke er lovlig i Danmark, så kan du gøre to ting:

1) Søg tilladelse til at besidde, bære og anvende kniven, inden import/anskaffelse

2) Find en anden kniv der opfylder dine behov.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 13. sep 2017, 14:58

Oscar123 skrev:
Jesper Hansen skrev:En bekendt var i sommer ude for et færdselsuheld, og i den anledning fandt politiet en foldekniv de ikke mente var anerkendelsesværdig. Han blev præcenteret for en bøde på 4000,00 kr
Din bekendte fik vel ikke bødeforlægget fordi foldekniven ikke var anerkendelsesværdig..? Med den nye knivlov er kniven i sig selv ret uinteressant (bortset fra de tidligere anførte få konkrete typer). I dag er det snarere omstændighederne, hvor den blev antruffet, der er i fokus.

Hvis din bekendte havde den liggende i bilen til ”pludseligt opståede behov" (f.eks. overskæring af seler ved færdselsuheld eller aflivning af påkørte dyr) burde han have haft en rimelig sag, som burde være prøvet overfor en dommer.
Det lyder som en meget underlig sag, set i forhold til den udmelding jeg fik fra Politiet her: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 84#p725584

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 13. sep 2017, 16:16

Wildlife skrev:Det lyder som en meget underlig sag, set i forhold til den udmelding jeg fik fra Politiet her: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 84#p725584
Ikke hvis du læser Multebear's tolkning af det svar, du har modtaget (han går til det).

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 25#p742772

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 14. sep 2017, 07:06

Falco Subniger skrev:
Wildlife skrev:Det lyder som en meget underlig sag, set i forhold til den udmelding jeg fik fra Politiet her: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 84#p725584
Ikke hvis du læser Multebear's tolkning af det svar, du har modtaget (han går til det).

Ja, der er forskellige tolkninger - Jeg er ikke enig I Multebears tolkning og min advokat var heller ikke enig i hans tolkning. Så jeg tager gerne chancen hvis jeg en dag måtte blive stoppet så grundigt at de må ransage min bil og finder værktøjskassen og kniven i bagagerummet.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 14. sep 2017, 20:44

Wildlife skrev:
Falco Subniger skrev:

Ja, der er forskellige tolkninger - Jeg er ikke enig I Multebears tolkning og min advokat var heller ikke enig i hans tolkning. Så jeg tager gerne chancen hvis jeg en dag måtte blive stoppet så grundigt at de må ransage min bil og finder værktøjskassen og kniven i bagagerummet.
Nu leger jeg lige djævlens advokat med dit brev. Jeg har nemlig lige diskuteret det med en der arbejder med strafferet, vores konklusion er, at vi håber, at du ikke betalte din advokat for hans mening om skrivelsen.

Som jeg forstår det har du søgt om tilladelse til at bære og opbevare en Gerber Gator i din bil, uden at have et anerkendelsesværdigt formål, men til pludseligt opståede situationer. Det har du fået et AFSLAG på.

Derefter er sagsbehandleren så venlig, at han/hun fortæller dig, at du ikke behøver en tilladelse for at erhverve, besidde og bære den specifikke kniv du spørger til, da den ikke er af en størrelse eller udformning der vurderes at kræve tilladelse, men på intet tidspunkt står der, at du er undtaget de generelle bestemmelser om anerkendelsesværdigt formål.

Der står ingen steder, at det du efterspørger ikke er tilladelseskrævende.
Jeg vil gå så langt som til at sige, at hvis du bliver antruffet med kniv, og man slår dig op i registeret og kigger på ansøgninger og indeværende tilladelser, så vil man se, at du tidligere har spurgt til en tilladelse til det du har gang i, og fået den afvist, du er derfor ikke i god tro, og foran en evt. dommer risikerer du at få den træls ende af kæppen, fordi du rent faktisk vidste bedre, og det kan dokumenteres, at du burde vide bedre.

Besvar