Final Rules for Production Optics

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Final Rules for Production Optics

Indlæg af GT9 » 28. sep 2017, 14:21

Hej

Jeg så på DSF.DK at der var beslutte regler for Production Optics som er på test et år.

Jeg ved ikke, det virker lidt søgt for mig.

Da jeg tog licens for en del år siden var der en klasse Modified som senere udgik, da der ikke var mange skytter i den klasse.

Nogle der ved hvordan ideen er kommet til at afprøve Production Optics ?
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Mapzter » 28. sep 2017, 15:14

Flere og flere producenter (eks. Glock, S&W, SIG) leverer pistoler som er forberedt for montering af mini rødpunktssigter. Samtidig kigger flere "professionelle" brugere (forsvar/politi) på brugen af disse pistoler med rødpunktssigter.

IPSC har ikke en division hvor de naturligt hører hjemme, omend de naturligvis kan bruges i Open Division. USPSA indførte en "Carry Optics" division som forsøg, for at se om der var efterspørgsel på at kunne skyde med disse pistoler. Nu følger IPSC så efter, med en afprøvning. Hvis det viser sig at meget få skyder divisionen, så vil den formodentligt bliver skrottet igen. Til forskel fra Modified kommer denne division ikke til at kræve et rigtig godt forhold til en dygtig bøssemager, men bliver baseret på standard stumper som skrues sammen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Fast Fumble » 28. sep 2017, 15:30

GT9 skrev:Da jeg tog licens for en del år siden var der en klasse Modified som senere udgik, da der ikke var mange skytter i den klasse.
Nogle der ved hvordan ideen er kommet til at afprøve Production Optics ?
Modified døde fordi det jo dybest set var en "Open - men skal kunne være i kassen" klasse. De meget korte løb gjorde det svært og dyrt at få kompensatorer til at virke, og det gjorde at kun meget få skød den klasse.
Production Optics har et par store fordele i forhold til Modified:
- Der er ingen comp der skal bringes til at fungere
- Der er ingen Major, så det er ikke et stort og dyrt problem at få pistoler til at virke og holde
- Match ammo er let tilgængelig (standard 9mm)

Jeg kunne godt se PO udvikle sig til en billig Open klasse, hvor man ikke behøver være genlader for at deltage.

I øvrigt irriterer det mig voldsomt hver gang man laver om på klasserne!
Da man sløjfede Modified, skød jeg og et par andre Standard skytter (bl.a. Mapzter) nogle stævner i Modified som en ren sympati-tilkendegivelse for de skytter som havde kastet store summer i pistoler som med et slag blev tæt på værdiløse (for hvem kan bruge en 4" Open pistol til noget som helst?!?)

Da man ændrede Revolver til at kunne skyde Minor med 8 skud, gjorde man reelt Major revolverne (som var i klart flertal) ubrugelige til IPSC. Stort set alle har nu skiftet til Minor, da Major ikke er konkurrencedygtige.

Jeg synes det er unfair af helvede til, at behandle skytter på den måde.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Mapzter » 28. sep 2017, 16:15

Fast Fumble skrev:Da man ændrede Revolver til at kunne skyde Minor med 8 skud, gjorde man reelt Major revolverne (som var i klart flertal) ubrugelige til IPSC. Stort set alle har nu skiftet til Minor, da Major ikke er konkurrencedygtige.

Jeg synes det er unfair af helvede til, at behandle skytter på den måde.
Der var en del revolverskytter som syntes det var en fin ide. En del af tanken bag var, at Revolver var blevet mindre og mindre populært. Ved at åbne for 8 skuds revolvere mente man der var en chance for at f.eks. iCore revolverskytter kunne finde interesse i IPSC, og divisionen kunne vokse. Om det har virket? Det ved jeg ikke, men der var en etårs evalueringsperiode, ligesom man nu gør med Production Optics.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af ReneKJ » 28. sep 2017, 17:43

Er der plads nok i "kassen" til at de gængse produktion pistoler kan have optik?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af T-REX » 28. sep 2017, 18:08

Pistolen SKAL jo stå på listen, over specifikt godkendte våben, så "kassen" tæller vel ikke med her. :blink:
All approved guns for production may be used.
Derudover, så gør de vel, som DGI/DDS, at mål der skal overholdes, er uden optik monteret.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Mapzter » 28. sep 2017, 19:15

ReneKJ skrev:Er der plads nok i "kassen" til at de gængse produktion pistoler kan have optik?
Kassen bruges ikke i Production, ej heller i Production Optics. Den bruges faktisk kun i Standard og Classic.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Ras.Killing » 28. sep 2017, 22:36

Jeg tror det bliver en fed klasse, og er slet ikke i tvivl om at der nok skal være skytter til den.

Tror der er mange som gerne vil skyde med optik/rødpunkt, men som ikke vil ofre det der koster at bygge en open pistol. Man kommer alligevel langt for en 10-15.000 til en Production Optics pistol.

Ang. revolver, så syntes jeg faktisk at det er et større ''problem'' at man nu har en division hvor du reelt kun har 1-2 våben (S&W 929 eller ombygget 627 Pro) at vælge imellem hvis man vil være konkurrencedygtig... det harmonerer ikke rigtig med diversiteten syntes jeg :thumbdown:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Mapzter » 28. sep 2017, 23:55

Ras.Killing skrev:Ang. revolver, så syntes jeg faktisk at det er et større ''problem'' at man nu har en division hvor du reelt kun har 1-2 våben (S&W 929 eller ombygget 627 Pro) at vælge imellem hvis man vil være konkurrencedygtig... det harmonerer ikke rigtig med diversiteten syntes jeg :thumbdown:
Før havde du en S&W 625 at vælge mellem, hvis du skulle ha' det optimale :rolf:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Ras.Killing » 29. sep 2017, 00:15

Mapzter skrev:
Ras.Killing skrev:Ang. revolver, så syntes jeg faktisk at det er et større ''problem'' at man nu har en division hvor du reelt kun har 1-2 våben (S&W 929 eller ombygget 627 Pro) at vælge imellem hvis man vil være konkurrencedygtig... det harmonerer ikke rigtig med diversiteten syntes jeg :thumbdown:
Før havde du en S&W 625 at vælge mellem, hvis du skulle ha' det optimale :rolf:
Jep :smile: og det syntes jeg heller ikke det bliver bedre af.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af ReneKJ » 29. sep 2017, 08:13

Mapzter skrev:
ReneKJ skrev:Er der plads nok i "kassen" til at de gængse produktion pistoler kan have optik?
Kassen bruges ikke i Production, ej heller i Production Optics. Den bruges faktisk kun i Standard og Classic.
Betyder det at man ville kunne bruge noget som det her, hvis man kan finde et hylster der fungere med det?
De nævnte regler siger kun "Mount of the optic sight may not be done by drilling, milling or in any other way that changes the surface of the gun. (This is because of it's a test year)", men der er måske andre regler der blokere?

Det er ikke fordi det er aktuelt for mig lige nu, men man vil jo gerne fremtidssikre sine valg af våben mest muligt. :smile:
RedDotMount.JPG
RedDotMount.JPG (21.14 KiB) Vist 18217 gange

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Bofhenator » 29. sep 2017, 08:57

ReneKJ skrev:
Mapzter skrev:
ReneKJ skrev:Er der plads nok i "kassen" til at de gængse produktion pistoler kan have optik?
Kassen bruges ikke i Production, ej heller i Production Optics. Den bruges faktisk kun i Standard og Classic.
Betyder det at man ville kunne bruge noget som det her, hvis man kan finde et hylster der fungere med det?
De nævnte regler siger kun "Mount of the optic sight may not be done by drilling, milling or in any other way that changes the surface of the gun. (This is because of it's a test year)", men der er måske andre regler der blokere?

Det er ikke fordi det er aktuelt for mig lige nu, men man vil jo gerne fremtidssikre sine valg af våben mest muligt. :smile:

RedDotMount.JPG
Som jeg har forstået det, så ja.

Men på ovenstående sidder bagerste sigtemiddel i en dovetail, der er masser af muligheder for at montere der i stedet. Men eksemplet fejler ikke noget.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af ReneKJ » 29. sep 2017, 09:09

Bofhenator skrev: Men på ovenstående sidder bagerste sigtemiddel i en dovetail, der er masser af muligheder for at montere der i stedet. Men eksemplet fejler ikke noget.
Ja, men så ryger indskydning på de åbne sigter jo. Det var for at have muligheden for at skifte frem og tilbage efter lyst og behov.
Plus at jeg hører at det nogen gange kræver en hel del viljestyrke at få hamret sådan et sigte ud af dovetail :fun:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Fast Fumble » 29. sep 2017, 09:41

ReneKJ skrev:
Bofhenator skrev: Men på ovenstående sidder bagerste sigtemiddel i en dovetail, der er masser af muligheder for at montere der i stedet. Men eksemplet fejler ikke noget.
Ja, men så ryger indskydning på de åbne sigter jo. Det var for at have muligheden for at skifte frem og tilbage efter lyst og behov.
Plus at jeg hører at det nogen gange kræver en hel del viljestyrke at få hamret sådan et sigte ud af dovetail :fun:
Det bliver rigtig svært at få noget til at fungere, uden at bruge dovetail'en til montage.
Den viste løsning virker ikke i praksis. Det bliver formodentlig hjemmearbejde at lave et hylster der accepterer den "klods" under rammen, og parallaksefejlen er enorm. Én ting er at den er så stor at du nok kommer til at skulle kompensere sigte på forskellige afstande, men du render også ind i stagedesign, hvor det giver udfordringer. Jeg lavede fx en stage engang, med et smalt vandret "skydeskår". Med den der montage, vil du enten have sigtebillede og skyde i væggen, eller ikke kunne sigte, men kunne få dine skud gennem skydeskåret.
Det er ikke uvæsentligt at have dot'en så tæt på bore-axis som muligt. (Og så svært er det heller ikke at slå et fast sigtemiddel ud).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af GT9 » 29. sep 2017, 10:20

Fast Fumble skrev:Jeg lavede fx en stage engang, med et smalt vandret "skydeskår". Med den der montage, vil du enten have sigtebillede og skyde i væggen, eller ikke kunne sigte, men kunne få dine skud gennem skydeskåret.
Ville et stage design ikke skulle tage udgangspunkt i de på tidspunktet gældende regler, så man ikke udelukker et godkendt våben ?

Jeg har også designet en stage med vandret skydeskår; men der kunne skytter dreje våbenet så de kunne sigte og skyde.
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Mapzter » 29. sep 2017, 10:39

GT9 skrev:Ville et stage design ikke skulle tage udgangspunkt i de på tidspunktet gældende regler, så man ikke udelukker et godkendt våben?
Problematikken er den samme som ift. Open. Så jeg har svært ved at forestille mig en stage der kan skydes med en Open kanon og ikke kan skydes med Production Optics.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Mapzter » 29. sep 2017, 10:49

ReneKJ skrev:Det er ikke fordi det er aktuelt for mig lige nu, men man vil jo gerne fremtidssikre sine valg af våben mest muligt. :smile:
Hvis du vil fremtidssikre dine valg af våben, så glem alt om production optics til der evt. kommer et endeligt regelsæt for divisionen som gælder hele IPSC verdenen.
Fast Fumble skrev:Det bliver rigtig svært at få noget til at fungere, uden at bruge dovetail'en til montage.
Den viste løsning virker ikke i praksis. Det bliver formodentlig hjemmearbejde at lave et hylster der accepterer den "klods" under rammen, og parallaksefejlen er enorm.
Der har gennem tiden været masser af Open skydere med sigtet i en tilsvarende højde over slæden, se f.eks. denne skønhed:
2_pistols_ipsc_ready__eaa_witness_.38_super_106312.jpg
2_pistols_ipsc_ready__eaa_witness_.38_super_106312.jpg (144.86 KiB) Vist 18183 gange
De har kunnet få det til at virke, så det kan man naturligvis også i Production Optics. Når det er sagt, så vil det klart være bedst at undgå højden af et picatinny rail i montagen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Fast Fumble » 29. sep 2017, 14:31

GT9 skrev:
Fast Fumble skrev:Jeg lavede fx en stage engang, med et smalt vandret "skydeskår". Med den der montage, vil du enten have sigtebillede og skyde i væggen, eller ikke kunne sigte, men kunne få dine skud gennem skydeskåret.
Jeg har også designet en stage med vandret skydeskår; men der kunne skytter dreje våbenet så de kunne sigte og skyde.
Det kunne de også på min stage.
Jeg udelukker heller ikke nogen, men påpeger blot, at man skal overveje om man sætter sig selv op til problemer, man slet ikke behøver.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Grendel » 29. sep 2017, 19:04

ReneKJ skrev:
Ja, men så ryger indskydning på de åbne sigter jo. Det var for at have muligheden for at skifte frem og tilbage efter lyst og behov.
Plus at jeg hører at det nogen gange kræver en hel del viljestyrke at få hamret sådan et sigte ud af dovetail :fun:
En mulighed er en ekstra slæde med optik på :smile: og den lidt dyre, en ekstra topend :biggrin:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af OverSjanten » 20. aug 2018, 10:34

Lidt nyt liv til en ældre tråd.

Jeg har gennem længere tid overvejet at komme igang med IPSC.
Jeg har for nyligt fået mig en SIG Sauer P320 X-Five, og også investeret i et SIG Romeo 1 Red Dot.

1) Er SIG Sauer P320 X-Five godkendt til IPSC? (Jeg mener at have læst at magasinbrønden skal være afmonteret)
2) Er den omtalte Production Optics klasse fortsat i spil?
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 691
Tilmeldt: 11. maj 2005, 14:37
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af NTS » 20. aug 2018, 10:51

1. P320 X-Five er godkendt til Production. Magwell skal være afmonteret: http://www.IPSC.org/rules/proddiv.php
2. Ja

OverSjanten skrev:
20. aug 2018, 10:34
Lidt nyt liv til en ældre tråd.

Jeg har gennem længere tid overvejet at komme igang med IPSC.
Jeg har for nyligt fået mig en SIG Sauer P320 X-Five, og også investeret i et SIG Romeo 1 Red Dot.

1) Er SIG Sauer P320 X-Five godkendt til IPSC? (Jeg mener at have læst at magasinbrønden skal være afmonteret)
2) Er den omtalte Production Optics klasse fortsat i spil?
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af CQB » 20. aug 2018, 11:27

OverSjanten skrev:
20. aug 2018, 10:34
Lidt nyt liv til en ældre tråd.

Jeg har gennem længere tid overvejet at komme igang med IPSC.
Jeg har for nyligt fået mig en SIG Sauer P320 X-Five, og også investeret i et SIG Romeo 1 Red Dot.

1) Er SIG Sauer P320 X-Five godkendt til IPSC? (Jeg mener at have læst at magasinbrønden skal være afmonteret)
2) Er den omtalte Production Optics klasse fortsat i spil?
Po er stadig i spil, jeg er selv glad for den

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Final Rules for Production Optics

Indlæg af Fast Fumble » 20. aug 2018, 13:25

OverSjanten skrev:
20. aug 2018, 10:34
2) Er den omtalte Production Optics klasse fortsat i spil?
PO klassen er i fin vækst, både her og internationalt, på trods af at den kun er en "prøve-klasse" indtil videre. Alt peger på at den bliver permanent, og med et fælles regelsæt fra næste General Assembly. Hvordan regelsættet kommer til at se ud, kan ingen vide med sikkerhed endnu, men under de danske regler kan du jo starte med at skyde.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar