Man-Cave på hjul / bug-out
-
- Bronze Member
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
- Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 11 times
Man-Cave på hjul / bug-out
Har en Mercedes GD, som jeg vil bruge til mit transportable man-cave.
Altså bortset fra at have våben og amm i den, skal den stå pakket i garagen, inden man skal på jagt, skydebane, i skoven eller lignende. Vil gerne have sådan at jeg også kan sove i den. Og nej, den er ikke beregnet som bang-bus:-)
Har i nogle billeder af jeres biler, eller link til sider.
Altså bortset fra at have våben og amm i den, skal den stå pakket i garagen, inden man skal på jagt, skydebane, i skoven eller lignende. Vil gerne have sådan at jeg også kan sove i den. Og nej, den er ikke beregnet som bang-bus:-)
Har i nogle billeder af jeres biler, eller link til sider.
-
- Platin Member
- Indlæg: 11098
- Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 733 times
- Been thanked: 2636 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Så må man jo indrette den som bang-bus og påstå dét er ens hensigt!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
- Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 11 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Man må vel godt lave en bund med udtrykkelige skuffer og en aftagelig madras ovenpå, eller hvad?
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Er den indregistreret på guleplader? og evt hvilken årgang er det?
Det kan have noget at sige, men jeg er ikke sikker på om det har, medmindre de er meget meget gamle
Men jeg tror du skal passe på med at indrette den som camper, hvis den reelt er en VAN. De slår MEGET hårdt ned på det.
Men du må selvfølgelig altid gerne pakke ting i sportstasker og så bare have dem med
Det kan have noget at sige, men jeg er ikke sikker på om det har, medmindre de er meget meget gamle
Men jeg tror du skal passe på med at indrette den som camper, hvis den reelt er en VAN. De slår MEGET hårdt ned på det.
Men du må selvfølgelig altid gerne pakke ting i sportstasker og så bare have dem med
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Paragraf 5 stk 2 starter således
"2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport....."
Min ærlige bud er at du hvertfald ikke må lave det der ligner indretning som camper/hvidplade bil, i dit varerum.
Om du må sove i dit tøj i dit varerum, frygter jeg vil ende ud i en gummi paragraf. Og næsten kun ville få et rigtig svar ved at gå i retten med den
Kan se en bekendt fik følgende svar fra SKAT, for et par år siden:
Svar fra SKAT:
"2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport....."
Min ærlige bud er at du hvertfald ikke må lave det der ligner indretning som camper/hvidplade bil, i dit varerum.
Om du må sove i dit tøj i dit varerum, frygter jeg vil ende ud i en gummi paragraf. Og næsten kun ville få et rigtig svar ved at gå i retten med den
Kan se en bekendt fik følgende svar fra SKAT, for et par år siden:
Min bekendte skrev:Hej SKAT
Min bror har netop købt en VW Transporter på papegøjeplader.
Mit spørgsmål går på, hvorvidt det er tilladt at overnatte i bilens varerum? Der er ikke tale om fastmonteret seng eller lignende. Det er blot hensigten at puste en luftmadras op, når det bliver aktuelt.
På forhånd tak.
Mvh.
Jesper Bay
Svar fra SKAT:
SKAT skrev:Til Jesper Bay.
Tak for din henvendelse.
Kort svar: Nej, det er ikke tilladt.
Ifølge Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. §5, pkt. 2, skal varebilen være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.
Det betyder samtidig, at der ikke må forefindes personvognslignende udstyr i varerummet.
Derfor må man heller ikke overnatte i sin varebil, da varerummet således ikke længere er indrettet til godstransport - også selvom det bare er en luftmadras, man ligger på. Hvis man alligevel vover at gøre det, kan man ved kontrol få en bøde og samtidig blive pålagt at betale registreringsafgift efter satserne for personbiler, dvs. 105% af den afgiftspligtige værdi indtil 79000 kr. og 180% af resten af værdien.
Med venlig hilsen
Merete Dam Pedersen
SKAT
Kundecenter Erhverv
Senest rettet af Lycon 28. okt 2017, 23:30, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
-
- Bronze Member
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
- Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 11 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Det er en 1988 300GD lang model.
Det er sgu da en underlig regel, gad vide om børnetallet ville falde, hvis de håndhævede denne regel
Det er sgu da en underlig regel, gad vide om børnetallet ville falde, hvis de håndhævede denne regel
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2113105&vId=0
Her er en sjov en mere, men som stadig giver mening.
Du må ikke sætte bagsæder i, når du har krydset grænsen til tyskland. Manden her endte med 60 dages betinget, en 200.000kr bøde samt at skulle betale 400.000kr i afgift
Det var ellers ofte gjort førhen at den ene halvdel af familien tog toget til tyskland, mens de 2 andre ankom, monterede seler+sæder og så kørte man videre sammen.
Det er en dyr fornøjelse at pisse på SKAT
Og det er IMO nogle rigtig fucked regler.
De kunne ligeså forbyde varevogne for private. Og lade dem være udelukkende til erhvervsbrug.. Det er alligevel den vejer de prøver at presse folk, også med "straf" afgiften på 5920kr årligt
Sådan en GD er squ en lækker traktor! Selvom de stadig ikke er helt billige, og slet ikke hvis det er en spyder model, der kan lægge forruden ned
Her er en sjov en mere, men som stadig giver mening.
Du må ikke sætte bagsæder i, når du har krydset grænsen til tyskland. Manden her endte med 60 dages betinget, en 200.000kr bøde samt at skulle betale 400.000kr i afgift
Det var ellers ofte gjort førhen at den ene halvdel af familien tog toget til tyskland, mens de 2 andre ankom, monterede seler+sæder og så kørte man videre sammen.
Det er en dyr fornøjelse at pisse på SKAT
Og det er IMO nogle rigtig fucked regler.
De kunne ligeså forbyde varevogne for private. Og lade dem være udelukkende til erhvervsbrug.. Det er alligevel den vejer de prøver at presse folk, også med "straf" afgiften på 5920kr årligt
Sådan en GD er squ en lækker traktor! Selvom de stadig ikke er helt billige, og slet ikke hvis det er en spyder model, der kan lægge forruden ned
-
- Bronze Member
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
- Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 11 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Den er for vild den sag du refererer til og helt ude af proportioner.
Kan se at våbenloven også har været taget i brug - gad vide hvorfor.
600k ud af vinduet
Kan se at våbenloven også har været taget i brug - gad vide hvorfor.
600k ud af vinduet
-
- Platin Member
- Indlæg: 11098
- Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 733 times
- Been thanked: 2636 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Hvorfor ikke kigge på nogle fede telt løsninger?
Du slipper for at pakke så småt og tæt, som hvis du skulle afsted med rygsækken. Find noget godt army surplus og en folde-seng, så kan du hurtigt finde ro de fleste steder.
Du slipper for at pakke så småt og tæt, som hvis du skulle afsted med rygsækken. Find noget godt army surplus og en folde-seng, så kan du hurtigt finde ro de fleste steder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Og han slap billigt.M1D skrev:Den er for vild den sag du refererer til og helt ude af proportioner.
Kan se at våbenloven også har været taget i brug - gad vide hvorfor.
600k ud af vinduet
Kender til et tilfælde med en der blev taget med hele familien bagi, i en gulplade bil, da han kom indover grænsen fra tyskland..
han fik en bøde der hed 2 gange afgift, og derudover skulle han betale afgift på bilen.
så i alt 3x266.000kr av av av !
Som C-X siger, der må findes nogle fede teltløsninger, Blandt LR Defender folket, bliver der lavet nogle rigtig fede løsninger der bliver monteret på hele taget, et "kæmpe" telt hvor man sagtens kan bo i, samtidig med man er løftet fra jorden. De er pænt blær!
-
- Gold Member
- Indlæg: 850
- Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 98 times
- Been thanked: 119 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Tidligere har skat vist også lavet razzia ved f.eks. motorcross stævner, hvor det vist ikke var unormalt at folk overnattede i varerummet.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
hehe det var pudsigt, det første sag jeg fandt hos Skat omhandlede faktisk en til MX stævne..DB89 skrev:Tidligere har skat vist også lavet razzia ved f.eks. motorcross stævner, hvor det vist ikke var unormalt at folk overnattede i varerummet.
Problemet er også hvis man laver en FAST monteret rumopdeling som mange af MX drengene laver, så er det ikke altid at varerummet længere kan opretholde de krav der er.
Jeg ville selv have lave "støjdæmper" (en halv rumdeler, monteret der hvor ryggen til bagsæderne normalt er) men turde squ ikke, heller ikke selvom de kun var lavet med Velcro, _Skat snakkede nemlig om at når den var tiltænkt til at sidde der fast talte den som om den var skruet fast
-
- Platin Member
- Indlæg: 1522
- Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 3338 times
- Been thanked: 414 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Et tagtelt er også mit bedste bud, til danske skatteforhold:Morten273 skrev: Som C-X siger, der må findes nogle fede teltløsninger, Blandt LR Defender folket, bliver der lavet nogle rigtig fede løsninger der bliver monteret på hele taget, et "kæmpe" telt hvor man sagtens kan bo i, samtidig med man er løftet fra jorden. De er pænt blær!
https://www.google.com/search?q=tagtelt ... =isch&sa=X
- Johs
- Gold Member
- Indlæg: 588
- Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
G ve va snol & snat, vil sige til et stift tagtelt?
http://www.skarosser.se/uploaded_files/ ... 0302093744
http://www.skarosser.se/uploaded_files/ ... 0302093744
– hilsen Johs
- Evil-Honda
- Silver Member
- Indlæg: 296
- Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
- Interesser: Longrange Dodo hunting
- Geografisk sted: Heløen Sjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 17 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
En kollega har undersøgt det til en LR og sålænge den er aftagelig er den lige så lovlig som et tagtelt.
Mvh BS
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
-
- Platin Member
- Indlæg: 4997
- Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 497 times
- Been thanked: 1150 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
En GD med tagtelt vil da være herrefed hvis det er muligt indenfor reglerne. Så hold endelig varerummet intakt så du ikke risikerer slag fra Skat.
Jeg synes ikke der er nogen grund til at brokke sig over at det er muligt at have en privat varevogn, det var sådan jeg startede som bilejer, og det gav da en masse fede muligheder i den periode indtil der blev brug for flere end to sæder. Jeg fik i hvert fald 100.000 meget billige kilometer.
Jeg synes ikke der er nogen grund til at brokke sig over at det er muligt at have en privat varevogn, det var sådan jeg startede som bilejer, og det gav da en masse fede muligheder i den periode indtil der blev brug for flere end to sæder. Jeg fik i hvert fald 100.000 meget billige kilometer.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Jeg startede også med Van, men endten skulle de fjerne strafafgiften, og gøre så bagruder må åbne (må de ikke i dag) samt de andre små sære regler.
Ellers også kunne de ligeså godt forbeholde det CVR numre, Der er mange tegn på at man hverken ønskede campere eller Van hos den gennemsnitlige befolkning.
Ellers også kunne de ligeså godt forbeholde det CVR numre, Der er mange tegn på at man hverken ønskede campere eller Van hos den gennemsnitlige befolkning.
-
- Bronze Member
- Indlæg: 139
- Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
- Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 11 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
De kunne også bare sætte afgiften lidt ned:-)
Evt lave en fast afgift på 5000,- for at bygge en Van om til hvide plader når den er 15 eller 20 år gammel. Differencen får de nok ind i højere vægtafgift indtil den bliver veteran.
Evt lave en fast afgift på 5000,- for at bygge en Van om til hvide plader når den er 15 eller 20 år gammel. Differencen får de nok ind i højere vægtafgift indtil den bliver veteran.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Bare lave det ligesom i sverige Det er meget bedre, samt simpelt,
Og de sidste beregner jeg så FDM fremlægge, der tjente den svenske stat ca ligeså mange penge pr bilsalg som den danske stat gør.
Tilgengæld, så bruger de sikkert ikke nær så mange penge på skadestue/genoptræning hvis nogen crasher grundet det gennemsnitlig højere sikkerhedsniveau
Problemet med de gamle VAN er at de faktisk er billige at have i vægtafgift på gule plader, end de er på hvide, og derfor vælger mange ikke at bygge om :)
Og de sidste beregner jeg så FDM fremlægge, der tjente den svenske stat ca ligeså mange penge pr bilsalg som den danske stat gør.
Tilgengæld, så bruger de sikkert ikke nær så mange penge på skadestue/genoptræning hvis nogen crasher grundet det gennemsnitlig højere sikkerhedsniveau
Problemet med de gamle VAN er at de faktisk er billige at have i vægtafgift på gule plader, end de er på hvide, og derfor vælger mange ikke at bygge om :)
-
- Platin Member
- Indlæg: 1522
- Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 3338 times
- Been thanked: 414 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Staten kunne afskaffe registreringsafgiften helt.
Det ville gøre at folk kunne indrette den bil de selv betaler for, som det passer dem selv bedst.
Det ville fjerne en masse spildtid hos myndigheder, synshaller, importører og bilejere med at ombygge og kontrollere ombygninger til sære danske gul/papegøje/camper-regler.
Folk ville for de samme penge kunne købe bedre biler med højere sikkerhed, høje komfort, højere ejerglæde og lavere forurening/forbrug.
Hvis staten tabte mere på det i afgifter end de sparede ved at fyre de overflødige gul-plade-bureaukrater, så er det bare ærgerligt, så må de reducere nogle flere regler, for at spare udgifterne til nogle flere overflødige bureaukrater indtil pengene passer.
Det ville gøre at folk kunne indrette den bil de selv betaler for, som det passer dem selv bedst.
Det ville fjerne en masse spildtid hos myndigheder, synshaller, importører og bilejere med at ombygge og kontrollere ombygninger til sære danske gul/papegøje/camper-regler.
Folk ville for de samme penge kunne købe bedre biler med højere sikkerhed, høje komfort, højere ejerglæde og lavere forurening/forbrug.
Hvis staten tabte mere på det i afgifter end de sparede ved at fyre de overflødige gul-plade-bureaukrater, så er det bare ærgerligt, så må de reducere nogle flere regler, for at spare udgifterne til nogle flere overflødige bureaukrater indtil pengene passer.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1780
- Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
- Interesser: Eventyr
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 189 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Anders Samuelsen har forespurgt hvor mange mennesker der er i sverige er ansat til at håndtere registereringsafgift svaret var 0, og så spurgte han om hvor mange der var ansat hos skat til den post, kan desværre ikke huske tallet. Men det var fandme mange, Prøver at lede efter det
-
- Platin Member
- Indlæg: 4209
- Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 827 times
- Been thanked: 431 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Syntes at huske det var 130 eller 230. Hvis man gjorde reglerne enklere, kunne de så omskoles til at lave kontrol med moms eller refusion af udbytteskat, så vi ikke forærer et større milliardbeløb væk til svindlere :)
-
- This member is
- Indlæg: 3140
- Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 674 times
Re: Man-Cave på hjul / bug-out
Du må for min skyld gerne have en varevogn privat, men jeg kan ikke se hvorfor den skal være på gule plader som grundlæggende er beregnet til erhverv?Lassescout skrev: Jeg synes ikke der er nogen grund til at brokke sig over at det er muligt at have en privat varevogn, det var sådan jeg startede som bilejer, og det gav da en masse fede muligheder i den periode indtil der blev brug for flere end to sæder. Jeg fik i hvert fald 100.000 meget billige kilometer.
Hele cirkuset er der vel fordi vi som private bruger skal betale en eller anden form for luksusskat på vores biler, mens erhvervsdrivende slipper.
Hvis man kun har behov for to sæder så kam man købe en mindre og billigere bil. Men at en stor bil bliver væsentligt billigere fordi man handicapper den til kun at have to sæder, det er da galimatias?
Fejlen ligger selvfølgeligt ikke hos dem der køber gulpladebilerne, men hos et dybt tåbeligt afgiftsystem der for længe siden er gået fra at være adfærdsregulerende til at være en skat.
Registreringsafgiften indbragte 19 milliarder i 2016Kalthoff skrev:Staten kunne afskaffe registreringsafgiften helt.
Det ville gøre at folk kunne indrette den bil de selv betaler for, som det passer dem selv bedst.
Det ville fjerne en masse spildtid hos myndigheder, synshaller, importører og bilejere med at ombygge og kontrollere ombygninger til sære danske gul/papegøje/camper-regler.
Folk ville for de samme penge kunne købe bedre biler med højere sikkerhed, høje komfort, højere ejerglæde og lavere forurening/forbrug.
Hvis staten tabte mere på det i afgifter end de sparede ved at fyre de overflødige gul-plade-bureaukrater, så er det bare ærgerligt, så må de reducere nogle flere regler, for at spare udgifterne til nogle flere overflødige bureaukrater indtil pengene passer.
Der skal altså fyres ret mange bureaukrater før man har sparet det beløb