Hjælp til valg af patronbælte

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Andreas Hummel » 31. okt 2017, 18:08

Halløjsa med jer, jeg skal til at finde et godt patronbælte. Kan i anbefale noget ?

Slettet bruger

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Slettet bruger » 31. okt 2017, 18:17

Øh Andreas, det er altså ikke noget der bruges ret meget længere - man ligner en sydamerikansk general med sådan en på.
Det blev brugt en del da farfar (mig selv) var ung.
Hvis du vil falde lidt ind i moden, er det ved at være lidt in med patron tasker igen - især hvis du skyder ned side by side.
Hvis du møder op med patronbælte, er du også næsten nødt til at møde op med en pumpgun.
Og, ved godt det er sort/hvidt set - men jeg tror altså ikke nogen af ovennævnte ting er befordrende for jagt invitationer. ( jo, tasken måske)

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Andreas Hummel » 31. okt 2017, 18:33

Slettet bruger skrev:Øh Andreas, det er altså ikke noget der bruges ret meget længere - man ligner en sydamerikansk general med sådan en på.
Det blev brugt en del da farfar (mig selv) var ung.
Hvis du vil falde lidt ind i moden, er det ved at være lidt in med patron tasker igen - især hvis du skyder ned side by side.
Hvis du møder op med patronbælte, er du også næsten nødt til at møde op med en pumpgun.
Og, ved godt det er sort/hvidt set - men jeg tror altså ikke nogen af ovennævnte ting er befordrende for jagt invitationer. ( jo, tasken måske)
Virkelig ? på de jagter jeg har været på indtil videre har mange(også de unge) haft patronbælter.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Flugteren » 31. okt 2017, 18:41

Andreas Hummel skrev:Halløjsa med jer, jeg skal til at finde et godt patronbælte. Kan i anbefale noget ?
De er ikke ret populære længere, så hvis du skal have noget ordentligt, så få lavet et custom i læder. Ellers drop det.

Jeg tænkte også at anskaffe mig et patronbælte til brug på jagt, men der er flere faktorer, der fik mig til at ombestemme mig:

1) Man bruger det ikke. Det er nemmere at købe en skæfteholder til patroner, så patronerne sidder på skæftet.

2) Hvis man kommer i en jagtsituation, hvor 20-30 backup skud bliver relevante, så er det nemmere at have dem i en patrontaske, der hænger om skulderen. Hvis man øver sig lidt kan med et ejektorhaglgevær få en ret pæn skudkadence. Det er besværligt at få hånden ind mod brystkassen.

3) Som en anden bruger også siger: Det ser lidt underligt ud. Især på sin første jagt.

4) Man bruger det ikke. Virkelig, det gør man ikke.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Raptor357 » 31. okt 2017, 18:59

Der hvor jeg kommer på landjagt bruger 15-20% et patronbælte. Alle er af læder i lækker kvalitet.
Alle dem der bruger det er uden mave. Har man mave duer et patronbælte ikke.
Jeg har mave og stopper patronerne i min lomme. Kom jeg på store jagter ville jeg købe en patrontaske med plads til mindst 2 kasser, så man ikke får dem blandet.
På havet bruger jeg selv et neopren patronbælte. Det gør det muligt at have styr på patronerne og er samtidigt lydløst. Det er en kasse med patroner ikke. Fysisk har jeg bæltet på som en sydstatsgeneral.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Andreas Hummel » 31. okt 2017, 19:16

Raptor357 skrev:Der hvor jeg kommer på landjagt bruger 15-20% et patronbælte. Alle er af læder i lækker kvalitet.
Alle dem der bruger det er uden mave. Har man mave duer et patronbælte ikke.
Jeg har mave og stopper patronerne i min lomme. Kom jeg på store jagter ville jeg købe en patrontaske med plads til mindst 2 kasser, så man ikke får dem blandet.
På havet bruger jeg selv et neopren patronbælte. Det gør det muligt at have styr på patronerne og er samtidigt lydløst. Det er en kasse med patroner ikke. Fysisk har jeg bæltet på som en sydstatsgeneral.
Jeg skal på jagt i sverige, hvor der som regel bliver skudt i mellem 200-300 ænder. Kan du anbefale en patron taske ?

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Bobo » 31. okt 2017, 19:20

Andreas Hummel skrev:Halløjsa med jer, jeg skal til at finde et godt patronbælte. Kan i anbefale noget ?
du må få et af mig til en pris på 0 kr
Bobo ------ Igen uden billeder

Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Andreas Hummel » 31. okt 2017, 19:23

Bobo skrev:
Andreas Hummel skrev:Halløjsa med jer, jeg skal til at finde et godt patronbælte. Kan i anbefale noget ?
du må få et af mig til en pris på 0 kr
Hvordan ser det ud ? :biggrin:

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af 1900 » 31. okt 2017, 19:26

er på linie med flere af de andre: mit første indtryk af en jæger med patronbælte er nok at dømme ham som amatør :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Bobo » 31. okt 2017, 19:29

1900 skrev:er på linie med flere af de andre: mit første indtryk af en jæger med patronbælte er nok at dømme ham som amatør :smile:
når vi er på mandetur og går på jagt nøgne er det nu vældig praktisk - vi ser måske lidt primal agtige ud, men amatører, nej nej :rolf:
Bobo ------ Igen uden billeder

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af MortenV » 31. okt 2017, 19:41

Andreas Hummel skrev:
Raptor357 skrev:Der hvor jeg kommer på landjagt bruger 15-20% et patronbælte. Alle er af læder i lækker kvalitet.
Alle dem der bruger det er uden mave. Har man mave duer et patronbælte ikke.
Jeg har mave og stopper patronerne i min lomme. Kom jeg på store jagter ville jeg købe en patrontaske med plads til mindst 2 kasser, så man ikke får dem blandet.
På havet bruger jeg selv et neopren patronbælte. Det gør det muligt at have styr på patronerne og er samtidigt lydløst. Det er en kasse med patroner ikke. Fysisk har jeg bæltet på som en sydstatsgeneral.
Jeg skal på jagt i sverige, hvor der som regel bliver skudt i mellem 200-300 ænder. Kan du anbefale en patron taske ?
https://www.iversen-import.dk/le-carnar ... aeder.html
Denne har jeg og er meget tilfreds

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Browning425 » 31. okt 2017, 19:45

Jeg synes det er sjovt at læse denne tråd . Heroppe på færøerne kender jeg ingen jæger som ville finde på at gå på jagt uden patronbælte . Der er nogle som bruger to .
Havjagt er noget andet .
Jeg har købt et på nettet med skulderstrop og læderklaffer der dækker patronerne , så du undgår at ridse dit gevær på patronerne . Det holder 40 patroner , men de findes også med 25 .

Hvis du vil kan jeg lede efter et link , det er et par år siden , men de findes sikkert stadig .

Jeg oplyste mit liv mål , og de tilpassede længden til mig .
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Bobo » 31. okt 2017, 19:47

Andreas Hummel skrev:
Bobo skrev:
Andreas Hummel skrev:Halløjsa med jer, jeg skal til at finde et godt patronbælte. Kan i anbefale noget ?
du må få et af mig til en pris på 0 kr
Hvordan ser det ud ? :biggrin:
grimt - men jeg tager billeder til dig :beback:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af LapuaMagnum » 31. okt 2017, 19:58

Revolverbælte, revolver og bar røv Bobo, så kører den :rolf: Så kan man da lige klemme et par haglpatroner i nogle af hullerne :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Browning425 » 31. okt 2017, 20:18

Billeder siger mere end mine skriblerier

De mørke pletter er indtørret blod :oops:
Vedhæftede filer
20171031_191729.jpg
20171031_191809.jpg
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af FrederikF » 31. okt 2017, 20:24

Morsom tråd.
Jeg plejer at have et par håndfulde patroner i lommerne til fællesjagter (de 10år hvor jeg kom på rigtig mange konsortiejagter i Thy, har jeg aldrig skudt mere end 7 parroner af). På andejagt og gåsejagt bruger jeg altid patronbælte- udover at bæltet holder lårstøvlerne på plads, så er det nemt at nvihere rundt i hvor gåsepatronerne er og hvor andepatronerne er (refill i sidelommerne).
En patrontaske synes jeg er i vejen og aldeles ubrugelig - særligt i mørke og hvor man ind imellem skal bukke sig i meget vand.
Smagsdommeriet synes jeg du skal overhøre og så gøre hvad du finder mest praktisk. Jeg firstår slet ikke hvordan det ene føringsmiddel for patroner skulle være bedre til en pumpction ctr en sxs (jeg bruger begge dele - har aldrig haft et gevær med løbene vendt forkert :giggle:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af HR » 31. okt 2017, 21:04

Herre gud, moden er skiftet :bowdown: og nu vil pigerne ikke gå med patronbælte mere. Så køb du et brugt af en af dem. Gerne et i læder som holder resten af livet. Et kvalitetsbælte fra nyt er dyrt og et billigt er lidt ligegyldigt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af LJ » 31. okt 2017, 23:58

Du kan evt. Starte med sådan et: https://www.iversen-import.dk/patronbae ... roner.html

Fungerer fint og så kan du se om du trives med det eller foretrækker en anden løsning.
Tilbuddet om et gratis er også fint :thumbup:
Som Frederik skriver, spring bare smagsdommeriet over, der er mange der bruger det.
Mener man andet, har man ikke oplevet ret meget jagt og skulle det ske at der var en der dømte dig som amatør, bliver vedkommende med stor sandsynlighed selv dømt værre ting på mere væsentlige punkter af andre :giggle:
Jeg bruger mit på ande- og gåsejagt. Jeg har det rundt om livet som det er tiltænkt og hvor jeg hurtigt kan komme til patronerne men bær det som det passer dig. På fællesjagt har jeg i regelen patronerne i lommerne fordi jeg ikke har brug for så mange.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Boerge » 1. nov 2017, 10:06

Hm-hm-----Læser lidt forundret denne tråd. I de jægerkredse jeg har færdedes i i de sidste år, er det ikke gået op for folk, at patronbælter skulle være helt nogo - noget man slet ikke bruger mere, eller noget der gør bæreren til amatør. Jægerne kommer med vidt forskellige løsninger: patronbælter - patroner i lommerne - en jagttaske. Har aldrig oplevet en jæger, der har set skævt til en anden jæger p.g.a. hans måde at medbringe patroner.

Min egen indstilling er lidt ambivalent. Har et patronbælte, men nogle gange blot patronerne i de store sidelommer på jakken. En ulempe ved nogle bælter kan være, at de med tiden bliver "løse" i holderne - og så er der nogle fabrikanter, der ikke har opdaget, at der i dag er patroner, der er længere end 65 mm. Ikke noget mere irriterende end at opdage, at nogle patroner er "hoppet" af under jagten.
En anden ulempe synes jeg er, at bælter kan besværliggøre adgang til de nederste sidelommer i jakken.

Tror nok jeg vender tilbage til den gode gamle jagt/patrontaske - gerne med to adskilte rum til patronerne, og med fuglegalger!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Randy M » 3. nov 2017, 13:07

Jeg bruger altid patronbælte. Jeg syntes det er den klart bedste løsning. Jeg har et fra tactical tailor som jeg har brugt en del og er glad for. Alt det fis med at det ikke er på mode, hvad man ligner og ikke ligner, det skal du slf kun tage hensyn til hvis du bliver inviteret på jagt af typer der tænker sådan. Selv er jeg ligeglad - men jeg takker også nej til jagt med folk der er for følsomme til se en jæger med patronbælte. At man går ud fra at en anden jæger er amatør på grund af valget af patronbælte... Der syntes jeg kæden hopper helt af.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Langenge » 3. nov 2017, 13:20

I vore moderne tider, hvor vi alle skal være åååhhh, så selvbevidste og selvstændige, kan det måske overraske lidt.
Men er jeg inviteret med på en jagt, som jeg ikke kender, så vil jeg til enhver tid lige prøve at fornemme lugten i bageriet.
Fornemmer jeg at de øvrige har det fint med patronbælter/pumpguns/halvauto/militær sløring/tweed/gule sokker eller hvad pokker de nu har en fetish for, så prøver jeg til enhver tid at indordne mig under dette, hvis jeg er med som gæst, eller ny.
Og kan jeg fornemme, at selskabet ikke er til patronbælter, så tager jeg ikke sådan et med eller på. Og hvad mere er: Jeg føler slet ikke noget nederlag ved dette :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Aratan » 3. nov 2017, 13:26

Langenge skrev:I vore moderne tider, hvor vi alle skal være åååhhh, så selvbevidste og selvstændige, kan det måske overraske lidt.
Men er jeg inviteret med på en jagt, som jeg ikke kender, så vil jeg til enhver tid lige prøve at fornemme lugten i bageriet.
Fornemmer jeg at de øvrige har det fint med patronbælter/pumpguns/halvauto/militær sløring/tweed/gule sokker eller hvad pokker de nu har en fetish for, så prøver jeg til enhver tid at indordne mig under dette, hvis jeg er med som gæst, eller ny.
Og kan jeg fornemme, at selskabet ikke er til patronbælter, så tager jeg ikke sådan et med eller på. Og hvad mere er: Jeg føler slet ikke noget nederlag ved dette :smile:
:goodpost: :goodpost: :goodpost:
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 550
Tilmeldt: 30. dec 2004, 23:01
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af mafotha » 3. nov 2017, 14:48

Min holdning er: jeg tager det tøj og udstyr på JEG synes fungerer - dvs oftest arbejdsbukser, gummistøvler, skjorte/jakke alt efter vejret og gerne en strikkehue med noget orange på toppen. Dette garneret med et hjemmegjort patronbælte (jeg sjældent selv får lov at bære for sønnen - der også gerne slæber vildt :smile: )

Hvis jeg fornemmer det ikke passer til jagtselskabet, kommer jeg ikke igen!!! Jeg er selv totalt ligeglad med hvordan mine jagtfæller klæder sig - det er deres sag! Bare de skyder sikkert!!!

Mit første indlæg i flere år er hermed en realitet!!!
Mafotha

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af Kalthoff » 3. nov 2017, 14:54

Jeg ser en del patronbælter på fællesjagter med hagl.

De bæres dog fortrinsvist af mænd uden vom :eating: :giggle:

Selv bruger jeg en jakke med store sidelommer.

Men som denne tråd viser, så er jagt og jægere et område hvor en del mænd får afløb for deres indre teenage-tøs:

"ihhh altså, så I det patronbælte, det er såå meget last years fashion, det kan man altså ikke gå med, ihhh hvor kikset" :Catfight: :gay:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af patronbælte

Indlæg af LJ » 3. nov 2017, 15:54

Kalthoff skrev:Jeg ser en del patronbælter på fællesjagter med hagl.

De bæres dog fortrinsvist af mænd uden vom :eating: :giggle:

Selv bruger jeg en jakke med store sidelommer.

Men som denne tråd viser, så er jagt og jægere et område hvor en del mænd får afløb for deres indre teenage-tøs:

"ihhh altså, så I det patronbælte, det er såå meget last years fashion, det kan man altså ikke gå med, ihhh hvor kikset" :Catfight: :gay:
:rolf: :numberone:

Besvar