Vores rettigheder som danske statsborgere..??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Vores rettigheder som danske statsborgere..??

Indlæg af Theredmist » 14. mar 2013, 12:15

Som mange af jer sikkert ved, så havde jeg et møde med ordensmagten for et lille stykke tid siden. Tråden findes her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=46997

Det har fået mig til at tænke på en episode som ligger ca 13 år tilbage, og tænke videre derfra. På vej hjem en vinternat bliver jeg stoppet af politiet. De fortæller at det drejer sig om en spritkontrol.
Jeg står ud af bilen og følger med hen til patruljevognen og puster. Da jeg ikke har drukket begynder betjenten i stedet at udspørge mig. Han vil vide hvor jeg har været og hvor jeg er på vej hen.
Da jeg går hen til min bil igen, har den anden betjent gennemrodet den og alt ligger hulter til bulter..
På daværende tidspunkt var jeg bare 18 år og syntes det var møgirriterende, men nu er jeg begyndt at tænke på om det overhovedet var lovligt...?? Behøvede jeg at svare på deres spørgsmål..?? Og var det lovligt at rode gennem min bil uden at spørge først.??

Hvis jeg nu feks. havde haft en våbenkuffert liggende på bagsædet, måtte de så have gået i den uden at spørge først, såfremt jeg kunne fremvise jagttegn...????

Jeg har været en del på youtube og kigget videoer fra USA. De har en forfatning som meget specifikt beskytter dem på flere steder.. Hvad har vi i DK..?? :???: Jeg ved jeg er forpligtet til at vise ID på opfordring, men hvad ellers..?? Og hvor går politiets grænse..??

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få startet en god tråd om vores rettigheder her til lands.. Eks. hvad skal der til for at politiet må rode i din bil, visitere dig, tilbageholde dig, entre dit hjem osv.?? Har du pligt til at stå ud af dit køretøj hvis du bliver stoppet..?? Jeg har tusind ting der kører rundt i mit hovede lige nu, men vil starte tråden her fra en ende af.. Er i forvejen træt af at bo i en formynderisk lilleputstat hvor politikerne næsten dikterer farven på lort.. :wall: Kort sagt, hvor står vi som danskere mht. rettigheder i møde med ordensmagten/systemet..???
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Re: Vores rettigheder som danske statsborgere..??

Indlæg af Lasse68 » 14. mar 2013, 12:26

Lige for at rette en misforståelse...

Du er som borger ikke forpligtiget til at vise ID.
Du er som borger forpligtiget til at fortælle dit navn, adresse og fødselsdato (ikke CPR-nummer).
Du er som bilist forpligtiget til at vise dit kørekort.
Retsplejelovens § 750:

"Politiet kan foretage afhøringer, men kan ikke pålægge nogen at afgive forklaring, og ingen tvang må anvendes for at få nogen til at udtale sig. Enhver er dog pligtig på forlangende at opgive navn, adresse og fødselsdato til politiet. Undladelse heraf straffes med bøde".
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 14. mar 2013, 12:57

Lasse68 skrev:
Retsplejelovens § 750:

"Politiet kan foretage afhøringer, men kan ikke pålægge nogen at afgive forklaring, og ingen tvang må anvendes for at få nogen til at udtale sig. Enhver er dog pligtig på forlangende at opgive navn, adresse og fødselsdato til politiet. Undladelse heraf straffes med bøde".
I ovenfor nævnte tilfælde, hvem vil de så udstede bøden til? :mrgreen:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 14. mar 2013, 13:18

Lycon skrev:
Lasse68 skrev:
Retsplejelovens § 750:

I ovenfor nævnte tilfælde, hvem vil de så udstede bøden til? :mrgreen:
:rolf: :rolf: :rolf: :rolf: :rolf: :rolf: :rolf:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 14. mar 2013, 13:19

Lasse68 skrev:Lige for at rette en misforståelse...

Du er som borger ikke forpligtiget til at vise ID.
Du er som borger forpligtiget til at fortælle dit navn, adresse og fødselsdato (ikke CPR-nummer).
[/quote]
Det vidste jeg så ikke :razz:

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 14. mar 2013, 13:22

Men for lige at give et eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=btzlmMRU6pI Det er sådan her noget jeg tænker på...

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 14. mar 2013, 13:39

Politiet kan i hvert fald ikke(lovligt) forhindre dig i at optage video og/eller lyd, så på det punkt har vi da de samme forhold som i US.

Derudover så mener jeg faktisk det er en god idé atsamarbejde med polisen - så længe de bare holder sig på den rigtige side af loven.

/Kenneth

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af JPedersen » 14. mar 2013, 14:02

Kenneth Jensen skrev:Politiet kan i hvert fald ikke(lovligt) forhindre dig i at optage video og/eller lyd, så på det punkt har vi da de samme forhold som i US.

Derudover så mener jeg faktisk det er en god idé at samarbejde med polisen - så længe de bare holder sig på den rigtige side af loven.

/Kenneth
Det er jo netop det som Theredmist prøver at finde ud af..
men har det på samme måde, hvis de behandler mig pænt og jeg også meget medgørligt.
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 14. mar 2013, 14:30

Vi har da også en forfatning i Danmark. Her hedder den Grundloven.

En af de centrale paragraffer er § 72 om hjemmets ukrænkelighed:
§ 72
Paragraf fra Grundloven

LOV nr 169 af 5/6/1953

Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.
De "særegne undtagelser" fra § 72 er temmelig almindelige. Jeg hørte en gang en jurist udtale, at § 72 er én af de mest skampulede paragraffer i hele grundloven, og det tror jeg han har ret i. tag f.eks. Våbenloven. Her hedder det i § 3 stk. 3 at:
Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) Våbensamlinger,
2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,
3) krudtoplag hos personer og foreninger, der har tilladelse til at erhverve og besidde sortkrudt, fænghætter m.v.,
4) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,
5) lokaler, hvor de i lovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.
Og her er en lille finesse, for selvom justitsministeren gerne må se arbejdslokaler og udstyr hvis du har genladetilladelse, så har han ikke bemyndiget politiet til at se det samme. I våbenbekendtgørelsen står der nemlig stadig at:
§ 25. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) våbensamlinger,
2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter mv., og
3) lokaler, hvor de i våbenlovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.
Så hvis politiet vil se mere end krudtoplaget hos personer med genladetilladelse, må de enten hente en retskendelse eller en justitsminister :giggle: :giggle: :giggle:
Senest rettet af Lassescout 14. mar 2013, 15:01, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 14. mar 2013, 14:49

For mange år siden, blev jeg stoppet af politiet, sammen med nogle venner i en bil.
Vi blev stoppet, da de mente, at vi havde lavet et indbrud i en anden bil. For så vidt også rigtigt, blot med den lille finesse, at både den bil vi havde været inde i, og den bil vi kørte i, tilhørte samme person. Nemlig mig. Begge biler havde plader på, så de kunne jo bare have slået det op, inden de standsede os. Nå skide være med det. Det helt store i den sag var, at vi ikke bare blev hevet ud af bilen og bedt om at stå med spredte ben og hænderne på taget af bilen, men at der også var et fjols af en betjent, der højt sagde: "Hvis I løber, så skyder jeg Jer i ryggen."
Misforståelsen med indbruddet i den anden bil blev hurtigt opklaret og det var så det, men den bemærkning vi fik smidt i hovedet den dag gjorde, at jeg i mange år altid havde en diktafon liggende i handskerummet, som blev tændt hvis jeg blev stoppet af strisserne. (Hvilket man ofte gør, hvis man køre i en udrangeret ligvogn)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 15. mar 2013, 07:40

Langenge skrev:"Hvis I løber, så skyder jeg Jer i ryggen."
Det er jo for sygt....!!! :wall:

KimCar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt fiskeri outdoor natur våb
Geografisk sted: Sorø
Been thanked: 1 time

Indlæg af KimCar » 15. mar 2013, 10:59

Theredmist

Jeg er fuldkommen enig med dig, det er helt utåleligt som der sker et skred i individets retssikkerhed hele tiden og det er en god ide at oprette tråd om emnet til at indsamle og holde styr på groteske episoder.

Men en endnu bedre ide´ville være om vi simpelthen lavede en forening til at imødegå myndighedsovergreb og indskrænkninger i den personlige frihed.

Alt for ofte bliver den enkelte offer for hovsa lovgivning rettet mod små grupper, i flæng kan nævnes knivloven, hundeloven, våbenloven samt indskrænkninger i den enkeltes ret til at betale med f.eks. kontanter. eksemplerne er mange, men fælles for dem alle er at den enkelte mistænkeliggøres uden grund og desværre ses en tendens til at flere og flere opgiver deres retssikkerhed under devisen "at hvis du ikke har noget at skjule" så er det vel i orden at myndighederne f.eks. kikker din bil i gennem når de nu alligevel har stoppet dig for at f.eks. at køre for stærkt.

Er der nogen der har mod på etablering af sådan en forening det er jeg helt sikkert med

kimcar
Kan du ikke afværge skandalen ?, så stil dig i spidsen for den - det er alligevel der alt det sjove sker

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 17. mar 2013, 12:36

KimCar skrev:Theredmist

Jeg er fuldkommen enig med dig, det er helt utåleligt som der sker et skred i individets retssikkerhed hele tiden og det er en god ide at oprette tråd om emnet til at indsamle og holde styr på groteske episoder.

Men en endnu bedre ide´ville være om vi simpelthen lavede en forening til at imødegå myndighedsovergreb og indskrænkninger i den personlige frihed.

Alt for ofte bliver den enkelte offer for hovsa lovgivning rettet mod små grupper, i flæng kan nævnes knivloven, hundeloven, våbenloven samt indskrænkninger i den enkeltes ret til at betale med f.eks. kontanter. eksemplerne er mange, men fælles for dem alle er at den enkelte mistænkeliggøres uden grund og desværre ses en tendens til at flere og flere opgiver deres retssikkerhed under devisen "at hvis du ikke har noget at skjule" så er det vel i orden at myndighederne f.eks. kikker din bil i gennem når de nu alligevel har stoppet dig for at f.eks. at køre for stærkt.

Er der nogen der har mod på etablering af sådan en forening det er jeg helt sikkert med

kimcar
Her vil jeg også gerne melde mig under fanen...!!! :goodpost:

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 17. mar 2013, 12:42

Et tænkt eksempel: Politiet stopper dig i en spritkontrol. På bagsædet ligger din haglbøsse/riffel i et lukket foderal... Du kommer ud og blæse og bagefter forlanger de at se hvad du har i foderalet, samt hvad der ellers er i bilen... Hvad nu..? Kan man pænt afvise og blot forevise sit jagttegn..?? Jeg mener, hvis der er begrundet mistanke om et kriminelt forhold, så må de jo gerne kigge uden at spørge.. Men i og med man fremviser jagttegn, så er der jo intet mistænkeligt, vel...?? :???: Hvad siger lovens bogstav her.. :???:

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Kode1303 » 17. mar 2013, 13:51

Hvis man er rigtig oppe at køre over uretfærdig/ulovlig behandling fra f.eks. politiet, kunne man finde brændstof til sin vrede på denne hjemmeside. OBS!: Når du går ind på denne side, får du en adspørgsel om adgang til din udklipsholder. Klik Tillad Ikke, hvis du vil have dette indhold i fred.
Personligt synes jeg ikke rigtigt om siden, men man kan måske finde nyttig, praktisk viden. Siden er meget omfattende.
Make mine a carbine.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 18. mar 2013, 08:00

I næsten alle sager hvor borgere føler sig begrundet uretfærdigt behandlet og hvor intet kan dokumenteres men alene er påstand-mod-påstand falder ud til etaten side. Etaten ved dette og udnytter dette i det omfang hvor de kan.

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af CIS » 4. apr 2013, 14:23

Politiet kan altid finde lovhjemmel til at undersøge din bil, de kan feks. sigte dig for at opbevare kontraband i bilen, og finder de ikke noget, så frafalder de blot sigtelsen igen..

Der er nemlig en gummipagraf, der gør, at politiet altid kan visitere en person, eller hvad som helst, hvis de har en " begrundet " mistanke om at man er i besiddelse af kontraband af den ene eller anden slags, og så er det altså op til dig, at bevise at de ikke havde en begrundet mistanke, og det er jo noget nær umuligt...

Langt de fleste politimænd kunne aldrig finde på at gøre det uden en god grund, men det kan jo ikke undgåes, at der er personer der ikke er helt så fine i kanten, hvad det angår, på en arbejdsplads med så mange tusinde ansatte..

De gange jeg er blevet stoppet, har politiet altid optrædt høfligt og korrekt, så personligt har jeg kun gode erfaringer med færdselspolitiet, det samme kan desværre ikke siges om specielt en spesific politimand, som sidder i kundebetjeningen/skranken på Silkeborg politistation, han er hvad man kan kalde en skrankepave af format, og totalt fejlplaceret, han sætter i ære i, at tale hånende ned til folk/anmeldere, og undgår helst med at tage mod nogen former for anmeldser, hvis det eller er muligt for ham, han er alt det en politimand ikke skal være, og en skamplet for korpset .....
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 1. nov 2017, 13:30

CIS skrev:Politiet kan altid finde lovhjemmel til at undersøge din bil, de kan feks. sigte dig for at opbevare kontraband i bilen, og finder de ikke noget, så frafalder de blot sigtelsen igen..

Der er nemlig en gummipagraf, der gør, at politiet altid kan visitere en person, eller hvad som helst, hvis de har en " begrundet " mistanke om at man er i besiddelse af kontraband af den ene eller anden slags, og så er det altså op til dig, at bevise at de ikke havde en begrundet mistanke, og det er jo noget nær umuligt...

Langt de fleste politimænd kunne aldrig finde på at gøre det uden en god grund, men det kan jo ikke undgåes, at der er personer der ikke er helt så fine i kanten, hvad det angår, på en arbejdsplads med så mange tusinde ansatte..

De gange jeg er blevet stoppet, har politiet altid optrædt høfligt og korrekt, så personligt har jeg kun gode erfaringer med færdselspolitiet, det samme kan desværre ikke siges om specielt en spesific politimand, som sidder i kundebetjeningen/skranken på Silkeborg politistation, han er hvad man kan kalde en skrankepave af format, og totalt fejlplaceret, han sætter i ære i, at tale hånende ned til folk/anmeldere, og undgår helst med at tage mod nogen former for anmeldser, hvis det eller er muligt for ham, han er alt det en politimand ikke skal være, og en skamplet for korpset .....
Men her skal mistanken jo være begrundet for at de kan sigte dig..??

Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Langebo » 1. nov 2017, 17:13

Det svar skulle du godt nok tænke længe over :biggrin:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 1. nov 2017, 17:32

Langebo skrev:Det svar skulle du godt nok tænke længe over :biggrin:
:rolf: :goodpost:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 1. nov 2017, 18:09

Er lige blevet opereret og har al tid i verden :twisted:

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 1. nov 2017, 18:32

Theredmist skrev:
Damn. :eek: :fun: DET er hvad jeg kalder at tage sig god tid, til at tænke sig om. :biggrin:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 1. nov 2017, 19:21

OverSjanten skrev:
Theredmist skrev:
Damn. :eek: :fun: DET er hvad jeg kalder at tage sig god tid, til at tænke sig om. :biggrin:
Tææææææænk, tast, tal.

God bedring, Theredmist. :smile:

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 1. nov 2017, 19:30

Tak tak..! :razz:
Ja jeg gør intet overilet for tiden :wheelchair:

Besvar