Haglstørrelse til gåsejagt

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Andreas Hummel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27. apr 2017, 10:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 92 times
Been thanked: 4 times

Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Andreas Hummel » 5. nov 2017, 23:09

Hej med jer, jeg skal til Sverige snart på gåsejagt, da det er første gang jeg skal på gåsejagt skal jeg have nogle ordenlige patroner. Jeg har en hel masse 3er hagl. Er dette en okay størrelse til udelukkende gåsejagt ? Eller skal jeg helt op i størrelse 1-2 ?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Kleth » 6. nov 2017, 05:57

Jeg bruger #1 til ren gåsejagt og ænderne falder også med en #1. Hvis målet er at kalde fuglene ned så ville jeg ikke være bekymret over at bruge en hurtig #3 på korte hold, men skal de pilles ned fra ~25m ville jeg stadig holde mig til en hurtig #1.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Raptor357 » 6. nov 2017, 08:13

Str 1 og 2 hvis du kan få en god dækning med dem.
Tungeladninger med mange hagl giver god dækning og store hagl holder energien længere
Er du på jagt hvor du kan snuppe dem inden for 15-20m så er str 3 fin. Længere væk så skal du op i haglstørrelse.
Hagl er en hel videnskab, men det vigtigeste er næsten hvordan patronen virker i dit gevær. Ud og skyd noget papir på 35m.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Slettet bruger » 6. nov 2017, 08:29

Str. 2 er helt klart min favorit - jeg skyder en del gæs.
Hvis du læser bla. amerikanske undersøgelser, siger de også helt klart str. 2 fremfor str. 1 - dels pga af den meget bedre dækning (mange flere hagl) men der er også teorier om , at str. 1 simpelthen er for stor i diameter i forhold til materialets massefylde (stål 7,8) og derved giver for dårlig indtrængning hvis den rulles lidt ind i fjer/uld.
Jeg har i mange år brugt udelukkende str. 2 til alt jagt.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af TheDarkSide » 6. nov 2017, 20:36

Slettet bruger skrev: Hvis du læser bla. amerikanske undersøgelser, siger de også helt klart str. 2 fremfor str. 1 - dels pga af den meget bedre dækning (mange flere hagl) men der er også teorier om , at str. 1 simpelthen er for stor i diameter i forhold til materialets massefylde (stål 7,8) og derved giver for dårlig indtrængning hvis den rulles lidt ind i fjer/uld.
Det lyder som noget vrøvl :smile:

Hvis man beregner vægten på de forskellige haglstørrelse og deler med tværsnitsarealet (man kunne også kigge på overflade arealet for den sags skyld, men billedet er det samme), så ses det tydeligt, at jo større diameter, jo større masse pr. tværsnitsareal.

Så hvis fysikkens love stadig gælder, så må større hagl være lig med mere gennemtrængning. Ellers skulle man jo vælge så små hagl som muligt. Der er ingen "gylden" haglstørrelse, hvor der er et "ideelt" eller helt specielt godt forhold mellem vægt og diameter.

Der er i øvrigt hhv. cirka 148 og 122 hagl i en 32 grams patron med 1'er eller 2'er. Altså 26 flere hagl i 2'er patron.

Slettet bruger

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Slettet bruger » 6. nov 2017, 21:50

Den “ gyldne” haglstørrelse - Str. 2, er den som bla Tom Rooster, en af verdens mest anerkendte jagt- haglskytter er kommet frem til.

26 hagl = godt 20% flere end i str. 1 - det er nu da en del.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Raptor357 » 6. nov 2017, 22:41

TheDarkSide skrev:
Slettet bruger skrev: Hvis du læser bla. amerikanske undersøgelser, siger de også helt klart str. 2 fremfor str. 1 - dels pga af den meget bedre dækning (mange flere hagl) men der er også teorier om , at str. 1 simpelthen er for stor i diameter i forhold til materialets massefylde (stål 7,8) og derved giver for dårlig indtrængning hvis den rulles lidt ind i fjer/uld.
Det lyder som noget vrøvl :smile:

Hvis man beregner vægten på de forskellige haglstørrelse og deler med tværsnitsarealet (man kunne også kigge på overflade arealet for den sags skyld, men billedet er det samme), så ses det tydeligt, at jo større diameter, jo større masse pr. tværsnitsareal.

Så hvis fysikkens love stadig gælder, så må større hagl være lig med mere gennemtrængning. Ellers skulle man jo vælge så små hagl som muligt. Der er ingen "gylden" haglstørrelse, hvor der er et "ideelt" eller helt specielt godt forhold mellem vægt og diameter.

Der er i øvrigt hhv. cirka 148 og 122 hagl i en 32 grams patron med 1'er eller 2'er. Altså 26 flere hagl i 2'er patron.
Det passer meget godt med mine erfaringer, jeg ser dybere indtrængning og flere hagl i fuglen med mine elskede Black cloud str 2 i 12/89 end hvad jeg har set med kraftige str 1 patroner.
Jeg har tidligere tilskrevet effekten den fancy hagl skål i block cloud
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Boerge » 6. nov 2017, 23:06

Hvis man forudsætter samme udgangshastighed, og samme haglform, så kan man jo altså ikke komme udenom DarkSides videnskabelige udlægning.
Men taler vi om Federal Black Cloud så er der to parametre, der lige skal tages i betragtning: Hvis der er tale om Snow-Goose patronen, så har den en voldsom hastighed - er det ikke omkring 520 meter/sekund. Og så er der den reelle haglstørrelse, en amerikansk 2.er er jo omkring 0,10 mm større i diameter end en europæisk 2.er, og dermed jo næsten halvvejs på vej til at svare til en 1.er.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af Raptor357 » 7. nov 2017, 19:20

Boerge skrev:Hvis man forudsætter samme udgangshastighed, og samme haglform, så kan man jo altså ikke komme udenom DarkSides videnskabelige udlægning.
Men taler vi om Federal Black Cloud så er der to parametre, der lige skal tages i betragtning: Hvis der er tale om Snow-Goose patronen, så har den en voldsom hastighed - er det ikke omkring 520 meter/sekund. Og så er der den reelle haglstørrelse, en amerikansk 2.er er jo omkring 0,10 mm større i diameter end en europæisk 2.er, og dermed jo næsten halvvejs på vej til at svare til en 1.er.
Snow goose patronen er vist den lille af dem, den til 12/76. den jeg bruger sender 42,5g hagl afsted med 495m/s hvis hvad der står på importørens hjemmeside ellers passede. jeg har målt en hastighed på 450m/s, en anelse mere end hypersteel.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Haglstørrelse til gåsejagt

Indlæg af TheDarkSide » 7. nov 2017, 19:32

Slettet bruger skrev:Den “ gyldne” haglstørrelse - Str. 2, er den som bla Tom Rooster, en af verdens mest anerkendte jagt- haglskytter er kommet frem til.

26 hagl = godt 20% flere end i str. 1 - det er nu da en del.
Ja, 20% betyder bestemt en del for dækningen.

Jeg studsede bare over at lige 2'er skulle være særligt gode til at gennemtrænge, da det ikke giver mening ud fra en simpel betragtning af vægt kontra diameter/areal.

Jeg har ikke erfaringen til at udtale mig om hvad der er bedst til gåsejagt. Så jeg kan sagtens overbevises om, at den ekstra dækning en 2'er giver betyder mere end den lille smule mindre energi og gennemtrængningsevne i forhold til en 1'er :smile: Det er jo trods alt kun en vægtforskel på 0,04 gram pr. hagl :giggle:

Besvar