Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Afslag på Halvauto - konkrete cases ønskes

Indlæg af Mapzter » 16. nov 2017, 12:36

Chrstn_Olsen skrev:Og hvor mange danskere køber en AR-15 for at skyde præriehunde i Montana?
Det ved jeg ikke. Jeg hæfter mig bare ved at, at der er forkert at en AR-15 i .223 ikke kan anvendes til jagt. Som sidebemærkning har jeg igennem et par år løst jagttegn i Montana.
Chrstn_Olsen skrev:Jeg er helt enig i at det er smagsdommeri og at en AR er fuldt ud lige så god en fx bukkeriffel som alle andre 223, men kan vi ikke finde bedre argumenter end præriehunde i Montana, så er kampen tabt.
Hvor mange danskere køber en .416 Rigby for at kunne skyde storvildt i Afrika? Kan vi så ikke sagtens acceptere at sådan en panserbrydende storkalibret riffel ikke skal være tilladt, det går jo kun ud over meget få danske jægere?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2978 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 16. nov 2017, 15:00

Chrstn_Olsen skrev:
Mapzter skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Vi er ikke uenige, men når nu reglerne er at tilladelse til halvautomater kun gives til jagt, så er det svært at argumentere for en 5,56 da man ikke lovligt kan jage noget med dem i udlandet.
Det er faktuelt forkert. De er f.eks. fremragende til at jage præriehunde i USA (eksempelvis i Montana), hvor en flad projektilbane, lav rekyl og mulighed for et hurtigt opfølgningsskud er vigtige.
Og hvor mange danskere køber en AR-15 for at skyde præriehunde i Montana?

Jeg er helt enig i at det er smagsdommeri og at en AR er fuldt ud lige så god en fx bukkeriffel som alle andre 223, men kan vi ikke finde bedre argumenter end præriehunde i Montana, så er kampen tabt.
Hvor hyppigt skal man besøge Nürburgring for at måtte eje en hurtig gade-registreret personbil?

Hvor mange fester skal man holde pr. år for at måtte bo i et hus med gildesal?

Hvor mange seere skal ens youtube-kanal have for at man må eje et 4K videokamera i høj kvalitet?

Hvor mange børn skal man avle på en sund og sexet kone for at få lov at være gift med hende?

Hvor mange gravjagte på ræv skal man deltage i pr år for at måtte eje en AR-15?

Hvorfor er der nogen som bilder sig ind at have ret til at opstille den slags kriterier for voksne menneskers livsførelse?

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 16. nov 2017, 15:41

Nyt fra DJ

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ke-rifler/

Det lader til at det hedder 1 halvauto pr mand, og ingen .223, fordi politiet har ændret praksis, hvilket selvfølgelig ikke skal ses som en lovstramning! :evil:

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 16. nov 2017, 16:12

Det bliver spændende at se de danske våbenhandleres udbud af halvautomatiske rifler efter det nyeste udspil.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 16. nov 2017, 16:26

tak-tik-tak skrev:Det bliver spændende at se de danske våbenhandleres udbud af halvautomatiske rifler efter det nyeste udspil.
Det bliver formentligt sådan, at de fleste rifler vil være bestillingsvare fremover.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 16. nov 2017, 16:34

NSander skrev:Nyt fra DJ

Det lader til at det hedder 1 halvauto pr mand, og ingen .223, fordi politiet har ændret praksis, hvilket selvfølgelig ikke skal ses som en lovstramning! :evil:
Eller 7,62x39, eller .30 M1, eller 9 mm, eller, eller, eller.....der er godt nok mange gængse halvauto venlige kalibre der ikke lever op til de krav der:-(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 16. nov 2017, 17:07

Kalthoff skrev:
Chrstn_Olsen skrev:
Mapzter skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Vi er ikke uenige, men når nu reglerne er at tilladelse til halvautomater kun gives til jagt, så er det svært at argumentere for en 5,56 da man ikke lovligt kan jage noget med dem i udlandet.
Det er faktuelt forkert. De er f.eks. fremragende til at jage præriehunde i USA (eksempelvis i Montana), hvor en flad projektilbane, lav rekyl og mulighed for et hurtigt opfølgningsskud er vigtige.

Jeg er helt enig i at det er smagsdommeri og at en AR er fuldt ud lige så god en fx bukkeriffel som alle andre 223, men kan vi ikke finde bedre argumenter end præriehunde i Montana, så er kampen tabt.
Hvor hyppigt skal man besøge Nürburgring for at måtte eje en hurtig gade-registreret personbil?

Hvor mange seere skal ens youtube-kanal have for at man må eje et 4K videokamera i høj kvalitet?

Hvor mange børn skal man avle på en sund og sexet kone for at få lov at være gift med hende?

Hvorfor er der nogen som bilder sig ind at have ret til at opstille den slags kriterier for voksne menneskers livsførelse?
Det ved jeg ikke, men det gør politiet kan man jo tydeligt se.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 16. nov 2017, 17:12

Kalthoff skrev:
Chrstn_Olsen skrev:
Mapzter skrev:

I øvrigt er bilerne jo allerede også under løbende begrænsning, så det er den vej udviklingen går. Mere regulering og mindre sjov :(

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 16. nov 2017, 19:08

Undskyld mig....det er altså os der er borgerne og os der hyrer og fyrer politikerne og foreningsbestyrelser m.m.
Husk det når i stemmer....personligt kaster jeg min stemme efter erhvert parti der kæmper for mere personlig frihed og mindre statslig indblanding i det der burde være op til det enkelte individ.

Og please...alle jer der udtrykker forståelse for endnu en tåbelig stramning baseret på følelsespolitik....forstå nu at de kommer efter jeres ynglingsvåben næste gang og på det tidspunkt er det lykkes at splitte alle våbeninteresserede fuldkommen fra hinanden så ingen hjælper nogen.

Hvis du er våbenejer/interesseret så bør du kæmpe mod alle begrænsninger...desuagtet om du lige fatter interessen for den pågældende våbentype....for det er KUN hvis vi danner fælles front at vi har en chance!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 16. nov 2017, 19:46

Det ser ud til, at man allerede er nået til næste runde.
Først gik det ud over alle ejerne af +5,5 mm luftskydere.
Med et let pennestrøg blev en stor del af disse i ejerskab
hos ellers almindelige lovlydige mennesker gjort usælgelige,
uanvendelige og værdiløse, ganske uden kompensation af nogen art.
Nu sker præcis det samme for ejerne af halvauto i 5,56 mm.
Næste gang der skal fornyes tilladelse er det formentlig game over,
og bøssen kan afleveres til skrot - hvem skulle købe den når
ingen kan få tilladelse, og eksportere den- måske med held og
stort tab. Så det er igen "f*ck jer" til alle våbenejere og
"nogen" griner deres røv i laser over alle vores anstrengelser
for at forhindre det. Selv denne lille skrivelse er spild af
tid, udover at slippe af med noget overophedet luft.

Som andre kan jeg opfordre til at du ved kommende valg placerer
din stemme det "rigtige" sted. Hvor det er kan jeg naturligvis ikke
afgøre, men det er med sikkerhed ikke sofaen.

:razz:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 16. nov 2017, 19:54

Skal jeg vælge mellem Liberal Alliance og livet uden våben, ja så må jeg tilstå, at jeg vælger livet uden våben...
Og jeg ser desværre ikke andre partier i folketinget, der kunne tænkes at gå ind for en liberal våbenlov.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 16. nov 2017, 19:57

Langenge skrev:Skal jeg vælge mellem Liberal Alliance og livet uden våben, ja så må jeg tilstå, at jeg vælger livet uden våben...
Og jeg ser desværre ikke andre partier i folketinget, der kunne tænkes at gå ind for en liberal våbenlov.
Du har nok ret - det er ikke nemt - og slet ikke når det alt for ofte viser sig,
at de eneste valgløfter der holder er dem der ikke holdes.
:???:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 16. nov 2017, 20:00

Jeg tror, man kommer længst med lobbyisme, hvad våbenlov angår.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kjelgaard
Newbie
Newbie
Interesser: IPSC, Riffel Distance skydning
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Kjelgaard » 16. nov 2017, 20:46

jeg er og bliver mere og mere fortaler for at man laver noget ALA NRA i danmark, hvor alle forbund kommer ind under, det være sig DJF, DGI skyd, DSU, DSF, DVH og hvem der ellers er, det vil gøre at vi alle sammen står meget stærkere, for der er ikke nogen af dem på borgen der vil tage chancen at ligge sig ud med 170000 stemme berettiget borgere i Danmark, det er landets vælgerskare slet ikke stor nok til.

men når det så er sagt så er skytter og jægere vores egen værste fjende.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 16. nov 2017, 21:26

NSander skrev:Nyt fra DJ

Jeg håber da at DJ holder dem op på denne praksis, jeg har ikke de store forhåbninger når det gælder DJ.

Det ender nok med at politiet går til Søren Pape, og fortæller ham, at de har ændret praksis, og at han så ophøjer det til lov.
Han er hurtig på "aftrækkeren" når det gælder at give politiet det de peger på... :mad:

DJ's formulering er da virkelig at prøve at blæse med mel i munden.

De er ikke tilfredse med praksis, men er tilfredse med at politiet har en enkel og gennemsigtig løsning. Ja løsningen er at dømme en lang række våben ude, på et meget tyndt grundlag.

De har bare at komme ud af busken, få fingeren ud.

Sakset fra DJ:

Vilje til at nå en løsning

- I Danmarks Jægerforbund er vi ikke tilfreds med den nuværende praksis for udstedelse af tilladelser til halvautomatiske rifler til jagt, men vi er meget tilfredse med, at der fra myndighedernes side kan spores en reel vilje til at nå en enkel og gennemsigtig løsning for både jægerne og myndighederne, siger Jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen og tilføjer:

- Vi er således naturligvis klar til yderligere drøftelser med Rigspolitiet, Justitsministeriet og Danmarks Våbenhandlerforening om denne problematik, hvor vi med tilfredshed har noteret os, at myndighederne lægger op til en løsning med objektive kriterier, så f.eks. et våbens udseende ikke spiller en rolle i forhold til udstedelse af tilladelse.

Kunne sgu godt være at Nye Borgerlige, eller Liberal Alliance skulle få en stemme fremover. De gamle etablerede partier gider nok ikke flytte bagdelen for at lempe reglerne, og hjælpe os.
Hvis vi fik en interesse organisation som f.eks, GOA (Gun Owners of America) her i landet, så ville jeg melde mig ud af DJ, og melde mig under fanenerne der.
Jeg syntes ikke DJ gør nok ud af at kæmpe for sagen.

Jeg kan da se skriften på væggen, at jeg skal have "kastreret" min M1 Carbine når den tilladelse skal fornyes om ca. 9 år. Hvis den da ikke er blevet konfiskeret af myndighederne inden da...Det samme gælde for min SVT-40.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Gun-Slinger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Storkbh.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Gun-Slinger » 16. nov 2017, 21:50

Hvor lang tid går der cirka fra man indsender sit partshøringssvar? Og får man kun svar i E-boks hvis det er afslag. Eller skriver de også hvis den er godkendt, og tilladelsen er i posten? Har tirsdag aften indsendt mit vedr. Sig 716 til ACØ via E-boks. Så venter spændt :smile:
:smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 17. nov 2017, 02:22

EDDIT: Har flyttet min kommentar til https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 52#p794927 hvor jeg kan se at den passer bedre ind.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 17. nov 2017, 07:14

Glockster skrev:Undskyld mig....det er altså os der er borgerne og os der hyrer og fyrer politikerne og foreningsbestyrelser m.m.
Husk det når i stemmer....personligt kaster jeg min stemme efter erhvert parti der kæmper for mere personlig frihed og mindre statslig indblanding i det der burde være op til det enkelte individ.

Og please...alle jer der udtrykker forståelse for endnu en tåbelig stramning baseret på følelsespolitik....forstå nu at de kommer efter jeres ynglingsvåben næste gang og på det tidspunkt er det lykkes at splitte alle våbeninteresserede fuldkommen fra hinanden så ingen hjælper nogen.

Hvis du er våbenejer/interesseret så bør du kæmpe mod alle begrænsninger...desuagtet om du lige fatter interessen for den pågældende våbentype....for det er KUN hvis vi danner fælles front at vi har en chance!
Hvis det er mig du henviser til, så vil jeg da foretrække at beholde min AR-15, det har bare for mig været tydeligt fra starten at 5,56 halvauto skulle væk ligegyldigt hvad vi så kom med af argumenter.

Min eneste pointe er at vi ikke default har krav på at have voret våben i dagens Danmark og hvis vi ikke kan finde på holdbare argumenter for at beholde dem så forsvinder flere og flere. Et DK ala NRA virker som det eneste forsvar, men vi må ikke glemme at vi ikke har en grundlovsret som US at forsvare os med, så vi skal bruge noget end bare fordi..

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 17. nov 2017, 08:52

Kjelgaard skrev:jeg er og bliver mere og mere fortaler for at man laver noget ALA NRA i danmark, hvor alle forbund kommer ind under, det være sig DJF, DGI skyd, DSU, DSF, DVH og hvem der ellers er, det vil gøre at vi alle sammen står meget stærkere, for der er ikke nogen af dem på borgen der vil tage chancen at ligge sig ud med 170000 stemme berettiget borgere i Danmark, det er landets vælgerskare slet ikke stor nok til.
Glem den model.
Den vil tage årtier at gennemføre, og kan næppe lade sig gøre, da de danske organisatoriske forhold er væsentligt anderledes. NRA er bl.a. funderet på en grundlovssikret ret til våben, og en økonomisk stærk våbenindustri. Uden de to komponenter, bliver der ikke noget NRA, og ingen af de nuværende organisationer er det fjerneste interesserede i noget sådant.
Brug krudtet på løsninger der kan bringes til at eksistere. Fx ordentlig repræsentation i de skytte/jagt/samler organisationer der allerede findes.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 18. nov 2017, 08:37

Jeg har lige sakset dette fra DJ's hjemmeside:

Praksis lige nu
Ifølge Rigspolitiet er praksis lige nu, at der gives tilladelse til én halvautomatisk riffel med randtændt ammunition til brug for rågeregulering og én halvautomatisk riffel til jagt i en kaliber, der i Danmark er tilladt til jagt på vildsvin og tilsvarende vildtarter i henhold til § 3, stk.1, nr. 1 i Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. (Enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.).

Der gives ikke tilladelse, hvis ansøger i forvejen har tilladelse til en halvautomatisk riffel, der skal bruges til det samme formål.

De foreløbige drøftelser med Rigspolitiet og Justitsministeriet peger fortsat i retning af en fremtidig begrænsning af antal halvautomatiske rifler pr. jæger, uden at det kan konkretiseres nærmere lige nu.

Jeg ved godt at det er taget ud af kontekst men, hvis det er et forsøg fra JM, politiet og DJ på at komme de militærlignende rifler til livs hos ganske almindelige mennesker er de så ikke ved at være godt og grundigt i mål?

Og når det så er sagt, så alligevel ikke fordi det som jeg læser er at der også gives afslag på tilladelser og fornyelser af Garand, som jo i hvertfald opfylder det uofficielle krav til kuglevægt og anslagsenergi.
Senest rettet af Lycon 18. nov 2017, 17:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 18. nov 2017, 08:50

Der gives heller ikke afslag på AR-10 i 7.56x51/.308 Win - og det bliver vist ikke ret meget "militærlignende" end det.

Det lader umiddelbart til at være halvautomater i 5.56/.223 Rem som er en torn i øjet på embedsmændene.

Man undres oprigtigt...

Min personlige teori er at man, fra embedsværkets side, har forsøgt at indføre et de-facto forbud mod halvautomatiske rifler - men at et de-facto forbud mod halvautomatiske rifler i 5.56/.223 Rem blev det man, i praksis, på nuværende tidspunkt, kunne slippe afsted med. Et klassisk eksempel på salamikniven i aktion.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 18. nov 2017, 09:00

Mit gæt er at de vil af med alle ½-autoer, men loven forhindrer dette.

De mener ½-autoer kun har anerkendt behov ved grisejagt, og derfor kan afvise mindre kalibre.

Men hvis folk udskifter deres AR15 med AR10/.485SC vil de være lige vidt, og udstille stramningens tåbelighed.

De håber selvfølgelig at alt besværet får folk til at opgive.

Det vi bla skal gøre er at oprette en gruppe, her eller på facebook, hyre en skrap advokat der trækker dem i retten mht Grandfathering/erstatning.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 18. nov 2017, 09:07

Fast Fumble skrev:
Kjelgaard skrev:jeg er og bliver mere og mere fortaler for at man laver noget ALA NRA i danmark, hvor alle forbund kommer ind under, det være sig DJF, DGI skyd, DSU, DSF, DVH og hvem der ellers er, det vil gøre at vi alle sammen står meget stærkere, for der er ikke nogen af dem på borgen der vil tage chancen at ligge sig ud med 170000 stemme berettiget borgere i Danmark, det er landets vælgerskare slet ikke stor nok til.
Glem den model.
Den vil tage årtier at gennemføre, og kan næppe lade sig gøre, da de danske organisatoriske forhold er væsentligt anderledes. NRA er bl.a. funderet på en grundlovssikret ret til våben, og en økonomisk stærk våbenindustri. Uden de to komponenter, bliver der ikke noget NRA, og ingen af de nuværende organisationer er det fjerneste interesserede i noget sådant.
Brug krudtet på løsninger der kan bringes til at eksistere. Fx ordentlig repræsentation i de skytte/jagt/samler organisationer der allerede findes.
Jeg tænker at Fast Fumble har fuldstændig ret, det er ikke en vej som er værd at vælge ene og alene fordi vi ikke har det korrekte grundlag at bygge vores "Ret" på.

Amerikanerne har deres 2nd. ammendment ene og alene fordi den blev indført for mere end 200 år siden, hvis den blev "opfundet" i dag så tror jeg ikke at den ville blive vedtaget.

Vi, som borgere i Danmark, har ingen ret til våben og det er her det store problem ligger, hvis det passer folketinget at fratage os vores våben og ammunition i morgen tidlig uden at gi' os så meget som en flad femmer i kompensation, så kan de reelt gøre det. Hvorfor, spørger den vakse lytter så........ Det kan de fordi vi som jægere og skytter ikke vejer et trut i et jagthorn på vægten når det kommer til stemmer og indflydelse.

Vi udgør måske på en god dag 200.000 skytter og jægere kombineret og hvis vi er bredt fordelt over spektret af politisk observans så vil det betyde at vi udgør 1117 stemmer pr. mandat som partierne allerede har i folketinget.

Uden at det skal blive for matematisk så vil det betyde at hvis vi trækker de Nordatlantiske mandater, Enhedslisten, Alternativet og SF ud af ligningen, som jo absolut ikke ser nogen form for våben på private hænder, så vil jeg gerne hvis nogen kunne fortælle mig hvor "Vores" gruppe" på 200.000 skulle smide vores stemmer, det flytter ikke en skid.(desværre)

Vores organisationer har indset dette for længe siden og derfor vil de ikke røre emnet med en klaphammer, og vors argumenter bliver lige så stille tiet ihjel hos dem til fordel for det store fællesskab af skytter som ikke kan gå ind i skydekælderen uden at være iført tyk læderjak, mindst 2 par briller udenpå hinanden og snesko for at de ikke skal vælte når de skal optage rekylen fra deres kaliber .22

Jeg har ikke det mindste imod snesko og skydebriller og heller ikke kaliber 22, hvis det er det som gør at deres dag bliver perfekt så er det fuldstændig perfekt for mig, jeg er både jæger og skytte og vil bare gerne ha' lov til at gøre de ting som gør min dag perfekt, nemlig at (fordi jer er et ordentligt menneske) besidde de våben som jeg har lyst til at benytte, enten som jæger eller skytte, det uanset om det måtte være en halvautomatisk kaliber .223 eller en repeterer i kaliber xyz.

Vi er nødt til at starte nedefra og påvirke systemet fra den retning. Det betyder i min verden at vi skal møde op på årsmøderne hos vores organisationer og fremsætte beslutningsforslag på årsmøderne eller generalforsamlingerne omkring vores ønsker, hvis vi kan mønstre stemmer nok så kan det måske påvirke beslutmingerne i en retning som vi ønsker.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 18. nov 2017, 12:40

Der blev tidligere på ugen givet tilladelse på denne ved Våbensmeden. Det bliver i min optik ikke meget mere ''militært'' end det.
våben.jpg
våben.jpg (47.02 KiB) Vist 8350 gange
Jeg tror ikke at man går specifikt efter 5.56/223. fordi det er en ''militær kaliber''. Mit bud er noget i denne retning:

Der er fra myndighedernes side lagt pres på politet vedr. ulovlige våben (som følge af terror, bandekrig osv.). Den eksakte ''ordre'' kan jeg kun gætte på, men nok noget i retning af, at man vil hinde skumle personer adgang til specielt automat våben.

Det er umiddelbart ikke en nem opgave for politiet... De har ikke en jordisk chance for at kontrollere hvad der kommer over grænsen, og det er næsten mere held en forstand når de af og til finder et ulovligt våbenlager.

Men våben der er givet på tilladelse, de er nemme at gå til. Man ved præcis hvor mange der er, og hvem der ejer dem... og hvis man ellers arbejder ud fra tanken om at 2 er mere end 1, så vil det at man fjerne en del af disse våben teoretisk mindske chancen for at de havner i gale hænder - uagtet om det så reelt er et problem, for det virker på papiret... og politikere er glade for at se tal.

Vores våbenlov er heldigvis ret konkret, og politiet ell. myndigheder kan derfor ikke udenvidere bare begynde at indrage tilladelser uden lovændringer... og det er ikke så ligetil igen.

Men liiiiiige præcis de halvautomatiske rifler er noget der gives tilladelse til ''under særlige omstændigheder''. Dvs. efter politiets/justitsministeriets vurdering - og den er straks værre at slås med.

Når man så ''går efter'' f.eks 5.56/223. så er det fordig at den kan man ''tillade'' sig at nægte godkendelse på, fordi den ikke lever op til de særlige omstændigheder. Det kan de f.eks ikke med samme våben i 308. fordi der kan argumenteres for at den netop skal burges til drivjagt syd for grænsen.

Som jeg ser det, er den praktiske anvendelighed for en halvautomatisk 223'er bare ikke stor nok til at DJ vil kæmpe for den. Ikke dermed sagt at man nødvendigvis har set sig ond på den type våben eller kaliber.
Senest rettet af Ras.Killing 18. nov 2017, 13:34, rettet i alt 2 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 18. nov 2017, 13:25

:goodpost:
Udmærket analyse, som jeg er enig i meget vel kan være den egentlige årsag til den stramning, som vi ser pt.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar