US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Bygork » 20. nov 2017, 19:29

Hej

Det lader jo til at man nu kun kan få tilladelse til US Carbine halvautomatisk riffel med plads til max 2 skud. Jeg har købt en US Carbine som jeg vil søge jagttilladelse til i DK (Tanken var at opnå tilladelse til et skud i magasinet, samt et i kammeret).

Men nu er jeg af min bøssemager, der skal neddrosle riflen til de 2 patroner, blevet gjort opmærksom at han mener at men ikke kan lade US Carbine ovenfra så den i alt kan have 2 patroner. Han vedgår det er et godt stykke tid siden han har haft en sådan i hænderne, men kan det passe det ikke er muligt ? er der evt. en løsning?

Riflen står i øvrigt i en jagtbutik i en anden landsdel. Er der nogen der har forslag til hvordan jeg nemmest/billigst får riflen sendt til min lokale bøssemager ? Hvilket transportfirma kan evt. hjælpe ? (jeg kan jo nok ikke få våbentilladelsen til egen transport, før riflen er ombygget).

Brugeravatar
10SFGA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. jan 2008, 00:31
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af 10SFGA » 20. nov 2017, 20:29

Hej
Har en US M1 Carbine der er ombygget til repetere. Har lige prøvet at sætte et magasin på og komme 1 skud i, det kan man godt.
Som jeg husker det er det 1 skud i magasin og 1 skud i kammeret samt at magasinet skal være permanet monteret

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af C-X » 20. nov 2017, 20:46

Er det garanteret at en kastreret halvautomatisk bliver godtaget, trods forsøget på "kaliberbegrænsning" og begrænsninger i antal?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Langenge » 20. nov 2017, 20:48

C-X skrev:Er det garanteret at en kastreret halvautomatisk bliver godtaget, trods forsøget på "kaliberbegrænsning" og begrænsninger i antal?
Det er vist fri fantasi....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Flugteren » 20. nov 2017, 20:56

Der er ingen garanti for, at man får tilladelse, selvom man skriver “begrænset” på tilladelsen. En tilladelse til en halvauto udstedes som en tilladelse til halvauto - der tages ikke hensyn til eventuelle senere modifikationer for at overholde dansk lovgivning.

Så en begrænset halvauto er lige præcis så nem (svær) at få tilladelse til, som én i original konfiguration.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af C-X » 20. nov 2017, 21:02

Det er også min frygt. Det kan blive skønne spildte kræfter og et "ødelagt" våben.

Den er stadig halvautomatisk og den kan ikke lovligt nappe svin.

Bliver den alligevel godtaget, så snupper den en "plads" og der er ikke mulighed for en rigtig halvautomatisk ved siden af.

Hvis jeg tager fejl, så ret mig endelig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Bygork » 20. nov 2017, 22:09

Jeg giver det et forsøg med et magasin der er svejset fast. Så plads til 1 patron i kamret og et i magasinet.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Kruffe » 20. nov 2017, 23:06

bygork skrev:Jeg giver det et forsøg med et magasin der er svejset fast. Så plads til 1 patron i kamret og et i magasinet.
Kommer ikke til at fungere i praksis. Bolten vil trække patronen i magasinet frem, når du forsøger at lukke den - men kan den ikke, da du allerede har en i kammeret. Dårlig teknisk løsning.

Som andre skriver - den er stadig halvauto - så tilladelse er op af bakke pt. Du ødelægger blot riflen ved en dårlig teknisk løsning, hvor du risikerer afslag.

Så hellere tag den i repeter.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Flugteren » 20. nov 2017, 23:40

Kruffe skrev:
bygork skrev:Jeg giver det et forsøg med et magasin der er svejset fast. Så plads til 1 patron i kamret og et i magasinet.
Kommer ikke til at fungere i praksis. Bolten vil trække patronen i magasinet frem, når du forsøger at lukke den - men kan den ikke, da du allerede har en i kammeret. Dårlig teknisk løsning.

Som andre skriver - den er stadig halvauto - så tilladelse er op af bakke pt. Du ødelægger blot riflen ved en dårlig teknisk løsning, hvor du risikerer afslag.

Så hellere tag den i repeter.
:goodpost:

Det, Kruffe siger, er helt rigtigt. Det bliver ikke nemmere af at gøre den til en "danskersemi".

Reelt ser jeg to muligheder, der forskåner en pæn karabin fra at blive voldtaget, og som sikrer dig riflen uanset hvad:

1. Køb den, ansøg den som original.

2. Køb den, få din forhandler til at opbevare den i et stykke tid (måske op til et år), og se situationen an til den tid. Måske kan du om et år være sikker på at få den som halvauto, måske ikke. Kan den ikke komme på tilladelse som halvauto, så får ~75% af dit beløb igen, så tager forhandleren måske de 25% som "tabt fortjeneste/opbevaringsgebyr".

Fordelene er åbenlyse:

1. Karabinen bliver ikke voldtaget, og kan måske sælges til en anden/til udlandet, hvor de kan eje den slags.

2. Du betaler kun for at forlænge dine "chancer", og forhandleren "mister" ikke noget i opbevaringsperioden.

Jeg er dog uenig med Kruffe. En M1 Carbine er synd at ødelægge ved at konvertere den til repeter. Så hellere kigge på noget andet, og lad forhandleren sælge karabinen til nogen, der kan overtage den i original stand.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Fredericianer » 21. nov 2017, 08:06

En US Carbine some repeter kan både bruges til jagt og historisk skydning. DVS. Mange flere potentielle købere hvis du bestemmer dig for at sælge på et tidspunkt.
Never confuse verbosity with veracity.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Bygork » 21. nov 2017, 20:05

Hej igen

Min grund til at søge halvautomatisk med max 2 patroner er at jeg har fået besked fra Jægerforbundet og en velinformeret bøssemager at jeg burde kunne opnå tilladelse bare der var dokumentation for et svejset/plomberet magasin.

Jeg har stadig et håb om jeg på et tidspunkt vil kunne få den konverteret tilbage til halvautomatisk riffel med mere end 2 skud. Men har fået fortalt af min lokale våbensmed, at det er svært at ændre den tilbage fra repeter.

Kunne forklaringen skyldes havd der findes her i
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003

§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Flugteren » 21. nov 2017, 20:24

bygork skrev:Hej igen

Min grund til at søge halvautomatisk med max 2 patroner er at jeg har fået besked fra Jægerforbundet og en velinformeret bøssemager at jeg burde kunne opnå tilladelse bare der var dokumentation for et svejset/plomberet magasin.

Jeg har stadig et håb om jeg på et tidspunkt vil kunne få den konverteret tilbage til halvautomatisk riffel med mere end 2 skud. Men har fået fortalt af min lokale våbensmed, at det er svært at ændre den tilbage fra repeter.

Kunne forklaringen skyldes havd der findes her i
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003

§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Du kan desværre ikke være sikker på, hvad andre end Politiet siger i denne sag. I tilfælde af udstedt tilladelse står der blot "halvautomatisk" på tilladelsen. Der står ikke, at tilladelsen kun gælder for en "modificeret" riffel.

Politiet er ligeglade med, hvorvidt den kan indeholde så og så mange patroner, de fokuserer på ladesystemet.

sailor99
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. aug 2009, 14:03
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af sailor99 » 8. jun 2020, 22:35

Ohøj!
Det er ganske vist en gammel tråd, men jeg faldt over den, da jeg søgte efter en god måde til montering af en fast anordning i magasinet, så det kun kan rumme 2 patroner, når .30M1’ eren skal bruges til regulering eller gæs. Så hvis man har en god løsning, hører jeg den meget gerne.
Mht. tilladelse til riflen består problemet i at overbevise Center Øst eller Vest om, at man har et behov. Det kan især være et problem, hvis man har en halvautomat i forvejen og søger om tilladelse til en mere. Der skal man regne med et afslag, men man kan så indgive en partshøring, der normalt bliver imødekommet, hvis argumenterne er i orden.
Mht. “ødelæggelse og ombygning til repeter” så findes der mange myter. Riflen må fortsat gerne være halvautomatisk (det fremgår for øvrigt IKKE af tilladelsen, men skal anføres i ansøgningen)! Men magasinet skal være forsynet med en fast anordning, der bevirker, at det ikke kan rumme flere end 2 patroner! Det fremgår klart af våbentilladelsen. Dvs, at man kan have 1 patron i kammeret og 2 i magasinet, hvilket burde være rigeligt.
Det var for øvrigt også, hvad skribenten før mig havde fundet i Bekendtgørelsen.
Hvis man altså gerne vil eje denne charmerende lille skyder, behøver man ikke holde sig tilbage med at søge. Får man tilladelsen, er det kun 1 magasin, man skal “ofre”, og magasiner er ingen mangelvare.
Som sagt er jeg taknemmelig for tips om en god metode til modificering af et magasin.
Mvh,
Sejleren

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af F U B A R » 8. jun 2020, 22:47

Forkert !
En i kammer samt
En i magasin !
To IALT
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Lassescout » 8. jun 2020, 22:59

F U B A R skrev:
8. jun 2020, 22:47
Forkert !
En i kammer samt
En i magasin !
To IALT
Ja, som reglerne fortolkes lige nu: En i kammeret, en i magasinet og magasinet svejset eller nittet fast til riflen. Det er så begrædeligt så man efter min mening lige så godt kan kastere riflen.

Men der er håb. Der går vedholdende rygter om, at "lige om lidt" ændres reglerne så en halvautomat må bruges til jagt i Danmark med et løst magasin der er begrænset til to patroner. DVS, at hvis rygterne taler sandt må du bruge en halvautomat med én i kammeret og to i magasinet. Og så må du for øvrigt have løse 10-skuds magasiner til træning og indskydning på banen.

Hvis det bliver sådan, kunne jeg godt overveje en halvautomat til grisejagt i Polen. Og en og anden mårhund i Danmark. Det er ikke helt dumt. Lad os nu se, måske bliver det tidligt jul i år.

Skulle jeg modificere et 15 skuds carbine-magasin til to eller 10 skud ville jeg lirke magasinbunden af, placere et passende stump bræt op i fjederen og sætte bunden fast igen. Der skal eksperimenteres lidt med længden, men det skal nok gå. Jeg har også haft et magasin til en H&K der var modificeret med en tværgående nitte et stykke nede, men så skal man vide præcist hvor nitten skal sidde.
Senest rettet af Lassescout 8. jun 2020, 23:04, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Flugteren » 8. jun 2020, 23:04

F U B A R skrev:
8. jun 2020, 22:47
Forkert !
En i kammer samt
En i magasin !
To IALT
Indtil videre. Der kommer en opdatering på cirkulæret jf. tråden herinde og DJ, som vil tillade 2+1 anordninger m. plombering på magasin, og så magasinet ikke skal fastmonteres riflen.
sailor99 skrev:
8. jun 2020, 22:35
Ohøj!
Det er ganske vist en gammel tråd, men jeg faldt over den, da jeg søgte efter en god måde til montering af en fast anordning i magasinet, så det kun kan rumme 2 patroner, når .30M1’ eren skal bruges til regulering eller gæs. Så hvis man har en god løsning, hører jeg den meget gerne.
Mht. tilladelse til riflen består problemet i at overbevise Center Øst eller Vest om, at man har et behov. Det kan især være et problem, hvis man har en halvautomat i forvejen og søger om tilladelse til en mere. Der skal man regne med et afslag, men man kan så indgive en partshøring, der normalt bliver imødekommet, hvis argumenterne er i orden.
Mht. “ødelæggelse og ombygning til repeter” så findes der mange myter. Riflen må fortsat gerne være halvautomatisk (det fremgår for øvrigt IKKE af tilladelsen, men skal anføres i ansøgningen)! Men magasinet skal være forsynet med en fast anordning, der bevirker, at det ikke kan rumme flere end 2 patroner! Det fremgår klart af våbentilladelsen. Dvs, at man kan have 1 patron i kammeret og 2 i magasinet, hvilket burde være rigeligt.
Det var for øvrigt også, hvad skribenten før mig havde fundet i Bekendtgørelsen.
Hvis man altså gerne vil eje denne charmerende lille skyder, behøver man ikke holde sig tilbage med at søge. Får man tilladelsen, er det kun 1 magasin, man skal “ofre”, og magasiner er ingen mangelvare.
Som sagt er jeg taknemmelig for tips om en god metode til modificering af et magasin.
Mvh,
Sejleren
Du får ikke tilladelse til en M1 Carbine i .30 Carbine. Den eneste undtagelse er, hvis du er beviseligt handicappet og ikke kan betjene almindelige manuelle rifler. Glem det. Andre herindefra har fået afslag allerede. 2017 er ikke 2020. Alt under 6.5x55 i halvauto er verboten.

Våbencirkulæret bliver snart opdateret til kun at tillade halvautomatiske rifler i en kaliber, der kan anvendes til kl. 1 vildt (kronvildt, vildsvin, dåvildt) og så salonrifler.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Kenned » 9. jun 2020, 14:35

Jeg havde en fuldt lovlig .22 halalauto med to patroner i magasinet.

Det skyldtes at bundstykket ikke kunne køre frem hvis der var to patroner i magasinet uden at skrælle den ene patron af. Patronerne stak simpelthen for langt op, og kunne pga. magasinbegrænsningen ikke presses ned så der kunne være én i kammeret samtidig.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Harley
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 22. jul 2009, 13:22
Interesser: våben ww2
Geografisk sted: midtjyland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Harley » 10. jun 2020, 11:14

Jeg har lige fået afslag på fornyelse af tilladelse til min US Carbine i halv auto, jeg skriv også at, jeg har en permanent anordning der sikrer, at magasinet højst kan indeholde 2 patroner. Det blev et STORT AFSLAG

MVH Harley

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Flugteren » 10. jun 2020, 11:34

Harley skrev:
10. jun 2020, 11:14
Jeg har lige fået afslag på fornyelse af tilladelse til min US Carbine i halv auto, jeg skriv også at, jeg har en permanent anordning der sikrer, at magasinet højst kan indeholde 2 patroner. Det blev et STORT AFSLAG

MVH Harley
Sådan bliver det fremover. Halvautomatiske, centraltændte våben på jagttilladelse under kal. 6.5x55 bliver verboten.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af CO » 10. jun 2020, 16:20

Sådan bliver det fremover. Halvautomatiske, centraltændte våben på jagttilladelse under kal. 6.5x55 bliver verboten.
Har du en kilde, ud over de løse rygter som florerer i div. tråde, både her og på FB?

Ikke at jeg ikke tror du får ret, men jeg synes ikke vi har set noget officielt på skrift?

Og det er ikke nævnt i seneste bekendtgørelse der er udsendt til høring.
Hvorfor sende den i høring, hvis der er en ny på vej?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Flugteren » 10. jun 2020, 16:26

CO skrev:
10. jun 2020, 16:20
Sådan bliver det fremover. Halvautomatiske, centraltændte våben på jagttilladelse under kal. 6.5x55 bliver verboten.
Har du en kilde, ud over de løse rygter som florerer i div. tråde, både her og på FB?

Ikke at jeg ikke tror du får ret, men jeg synes ikke vi har set noget officielt på skrift?

Og det er ikke nævnt i seneste bekendtgørelse der er udsendt til høring.
Hvorfor sende den i høring, hvis der er en ny på vej?
Den nyeste høring omhandler mest af alt ændringer af forhandleres muligheder for overladelse og fremvisning af våben ifbm. salg. Og i denne er der angivet, at de fremover ikke må overlade eller udstille våben (på messer og lign.) halvautomatiske rifler, medmindre de er salonrifler eller anvender en kaliber, som kan bruges til klasse 1 vildt.

Høringen, som angår os jægere, er ikke blevet udsendt endnu.

Og ellers vil jeg blot henvise til omtrent tre års forvaltningspraksis hos Politiet, hvor man ikke har udstedt tilladelser til centraltændte halvautomatiske rifler i kaliber under 6.5x55, med undtagelse af meget, meget få eksempler.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af CO » 10. jun 2020, 16:33

Jeg kender godt nuværende forvaltningspraksis og har læst forslaget der er i høring, men hvorfor sende 2 ændringer i høring af 2 gange i stedet for det hele på en gang, som man plejer?

Igen så siger jeg dig ikke imod, men jeg undres bare.
Jeg er heller ikke jurist, så hvad ved jeg.

Men spørgsmålet består: Ved du noget vi andre ikke ved, for jeg har ikke kunnet finde noget ud over rygter?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af Flugteren » 10. jun 2020, 16:40

CO skrev:
10. jun 2020, 16:33
Jeg kender godt nuværende forvaltningspraksis og har læst forslaget der er i høring, men hvorfor sende 2 ændringer i høring af 2 gange i stedet for det hele på en gang, som man plejer?

Igen så siger jeg dig ikke imod, men jeg undres bare.
Jeg er heller ikke jurist, så hvad ved jeg.

Men spørgsmålet består: Ved du noget vi andre ikke ved, for jeg har ikke kunnet finde noget ud over rygter?
Måske er høringsudkastet ikke klart endnu? Problematikken med forhandlere og deres muligheder for overladelse af våben til folk uden tilladelse til det specifikke våben har været diskuteret i noget tid, og så har de endelig fået udkastet til dette klargjort og udsendt.

Næh, jeg ved ikke mere end jer andre. Jeg kan dog godt finde sammenhængen med, at forhandlere nu ikke længere må overlade halvautomatiske rifler til potentielle kunder, medmindre de er i kal. 22/.17 eller 6.5x55 eller derover, og så et lækket udkast om, at man ikke længere vil tillade halvautomatiske rifler i centraltændt kaliber på mindre end 6.5x55.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af CO » 10. jun 2020, 16:48

Sådan bliver det fremover. Halvautomatiske, centraltændte våben på jagttilladelse under kal. 6.5x55 bliver verboten.
Måske skulle du have skrevet at det en konklusion du selv drager, i stedet for som ovenstående?

Så havde du sparet mig tre indlæg :blink:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar