Sen opstart af træning... Er det muligt

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Besvar
Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af Billythekid » 28. nov 2017, 11:34

Vi har i familien anskaffet os en hund, labradoodle som nu er 2 år. På anskaffelsestidspunktet, var jagt ikke aktuelt, hvorfor den ikke er blevet trænet i den retning. Hunden er dog, efter egen mening, godt opdraget og jeg har en god kontakt med hunden. Den er god til sit, dæk osv. samt elsker at apportere. Generelt er den meget lydig også når der er andre hunde.
Vi har selv en lille brakmark, hvor jeg leger/træner med hunden. Her har jeg to gange oplevet at den har taget stand for agerhøns.

Nu er jeg jo gået hen og har fået smag for jagt og leger lidt med tanken om at den måske kunne blive en gennemsnitlig jagthund. En hund mere i familien kan ikke komme på tale.

Er jeg helt afmarcheret i min ide?

Hvis ikke, hvordan kommer jeg så i gang?
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af C-X » 28. nov 2017, 11:58

Prøv - det kan ikke gå værre end galt! :blink:

Du er nok lidt på den, mht. lokale jagthundeklubber og deres aktiviteter, men til foråret bør du kunne komme på et hold. Tjek hvad der er, allerede nu, gennem enten lokal jagtforening eller hundeklubber. Tjek også hvordan de træner - der kan være ret forskellige indfaldsvinkler, der hver især kan virke ganske udmærket, men det skal gerne harmonere med dine forventninger.

Selv om du ender med en jagthund, der måke ikke er lige god i alle discipliner, så kan den sagtens blive anvendelig, hvis den kan få en pasende rolle i et hold med andre jagthunde.

Vær dog realistisk - ingen gider have deres hund i slip med en anden hund, der ødelægger godt hundearbejde og gode situationer. Jeg har tidligere oplevet "doske hundeførere", der havde fået familiens boldfikserede møgkøter med på jagt, hvor den rendte rundt og gøede konstant, imod "føreren". Eller hunde der ville slås med andre hunde, stjæle stand, stjæle vildt, løbe over i nabosåten og drive den af, løbe bort (hurra!) osv.

Så hellere en hund med begrænsede jagtlige evner, men med en top disciplin og et godt og venligt sind, så den i det mindste ikke ødelægger noget. Jeg ville prioritere det her og nu, samt undersøge om den skulle være skudræd - for er den det, så kan resten næsten være ligegyldigt.

Og så bør du allerede nu vide at :photo:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 25. okt 2016, 21:20
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af Spaniel » 28. nov 2017, 12:03

Kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Mange bruger alligevel det første år kun på almindelig lydighed mm. Så det er ikke fordi du er håbløst langt "bagefter" hvis man kan sige det såden.

Der er ikke andet for end at starte op og så se hvordan det går. Og som C-X klogt siger så vær realistisk.

Det tager laaaaaaang tid og meget arbejde at træne en god jagthund. Så du har mange år tilbage :smile:

Slutteligt så er jeg enig. Vi vil se billeder :eek:

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af Billythekid » 28. nov 2017, 12:32

Som efterspurgt, er her lidt billeder.

Hunden er boldfikseret, delvist fremprovokeret af undertegnede :oops: Gøer sjældent. hvordan den ville gøre sig i jagt arbejde sammen med andre hunde, ved jeg ikke endnu.

Min egen "stolthed" ville dog ikke tillade at den skulle være til belastning for gode hundes arbejde på en stor jagt. Så hellere træne mere og evt. i sidste ende lad det blive ved træning for vores egen fornøjelses og lærings skyld

Når naboen afholder jagt, har der ikke været tegn på at den er skudræd. Dette vil dog skulle undersøges nærmere :smile: samt hvorfor jeg ikke var med på den jagt :biggrin:
Vedhæftede filer
IMG_01801.jpg
IMG_02421.jpg
IMG_07921.jpg
IMG_10901.jpg
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af C-X » 28. nov 2017, 12:38

Det er måske at gå for vidt, at kalde den hund smuk - men chamerende, dét er den godt nok! :biggrin:

Kunne du evt. aftale med naboen, at du kan få lov at gå med, med hunden i snor, når de afholder en (gerne mindre) jagt?

Godt med ros (evt. godbidder) og opmærksomhed på hunden, med mulighed for at gå hjem, inden hunden er blevet træt ovenpå alle indtrykkene.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af Billythekid » 28. nov 2017, 12:47

haha skønhed afhænger jo af øjnene som ser :biggrin:
Dog har jeg ikke haft bedre hund til min smag (tidligere labrador, labrador/ruhåret/xxx blanding, jack russel)

Den blev valgt på kompromis.
Jeg ville have en hund i voksenstørrelse
Konen ville have en hund som ikke fælder

Lad os bare sige at jeg fik mest ud af den handel. Den fælder en smule, men slet ikke så meget som fx en labrador.
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af HR » 28. nov 2017, 16:44

Jeg syntes at den er flot :smile:

Over 80% af jagthundetræning er sit og kom. Og de mest udbredte fejl er at vaps kommer med på jagt for tidligt eller at man træner med dummyer til det hænger hunden ud af halsen. Så du er ikke nødvendigvis så langt bagud som du tror. Din hund er et kryds af to oprindeligt apporterende raser. Den bliver nok næppe nogen FT champion hvis den er lavet på showlinjer, men jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne blive en fin apportør. Hvis du ikke kan styre den i drevet sammen med andre hunde kan du jo bare holde den ved fod eller i snor.

Vær klar over at der er 3 almindelige måder at træne skudtilvending på.

1) Knald et gevær af hen over hunden mens den spiser eller arbejder. Hvis den bliver bange så køber du en ny hund og prøver igen.
2) Tag den med på jagt eller på skydebanen og håb det bedste. Hvis den bliver bange så køber du en ny hund og prøver igen.
3) Start kontrolleret med en bevæbnet makker 100m væk. Han skyder et skud og smider en bold. Pomfrit sendes med det samme eller knaldapporterer. Hvis pomfrit agerer nervøst stopper øvelsen og genoptages efter et par dage på 200m afstand. Hvis ikke kortes afstanden ned til 90 meter. I løbet af et par dage eller uger er du så inde og skyde over hunden. Da din er boldgal vil den hurtigt associere skud med noget sjovt.
Ja, det er måden for kyllinger, men hvis den først bliver bange for skud en gang så er løbet stort det kørt (timerne med at vende den af med at knaldapportere bagefter er ren kvalitetstid :giggle: ).

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af Slettet bruger » 28. nov 2017, 17:41

HR skrev:Jeg syntes at den er flot :smile:

Over 80% af jagthundetræning er sit og kom. Og de mest udbredte fejl er at vaps kommer med på jagt for tidligt eller at man træner med dummyer til det hænger hunden ud af halsen. Så du er ikke nødvendigvis så langt bagud som du tror. Din hund er et kryds af to oprindeligt apporterende raser. Den bliver nok næppe nogen FT champion hvis den er lavet på showlinjer, men jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne blive en fin apportør. Hvis du ikke kan styre den i drevet sammen med andre hunde kan du jo bare holde den ved fod eller i snor.

Vær klar over at der er 3 almindelige måder at træne skudtilvending på.

1) Knald et gevær af hen over hunden mens den spiser eller arbejder. Hvis den bliver bange så køber du en ny hund og prøver igen.
2) Tag den med på jagt eller på skydebanen og håb det bedste. Hvis den bliver bange så køber du en ny hund og prøver igen.
3) Start kontrolleret med en bevæbnet makker 100m væk. Han skyder et skud og smider en bold. Pomfrit sendes med det samme eller knaldapporterer. Hvis pomfrit agerer nervøst stopper øvelsen og genoptages efter et par dage på 200m afstand. Hvis ikke kortes afstanden ned til 90 meter. I løbet af et par dage eller uger er du så inde og skyde over hunden. Da din er boldgal vil den hurtigt associere skud med noget sjovt.
Ja, det er måden for kyllinger, men hvis den først bliver bange for skud en gang så er løbet stort det kørt (timerne med at vende den af med at knaldapportere bagefter er ren kvalitetstid :giggle: ).

/HR
Selv den mest skudrædde hund, kan godt reddes hvis det bliver gjort rigtigt.
Overtog en 1,5 år gammel hund - den havde været med på andejagt ( 1. Jagt i dens liv) hvor der var blevet skudt drabeligt. Hunden stak af - ejeren løb efter for at lede og faldt død om ( ja, ejeren faldt død om mens han ledte efter hunden)
Aldrig har jeg oplevet så skudræd en hund ( og det var der vel ikke noget at sige til)
Tog den med til hundetræningsbanen -gående i snor og på laaang afstand.
Selv det var for meget - smed sig rystende ned i lyngen.

HM, der måtte andre metoder til.
Tog den med på skydebanen - i bil, den elskede at køre i bil.
Høj musik i bilen, og da jeg kunne se den ikke længere tog særlig notits af skudene , skruede jeg gradvist ned for musikken- det tog 2 aftenen på skydebanen.
3. aften åbnede jeg så bagklappen på bilen og vi sad næsten hele aftenen og " hyggesnakkede" bag i bilen - " spurgte " om den ville med ud af bilen, men " nej tak"
4. Aften kom den stille ud af bilen og langsomt - meget langsomt nærmere skytterne - der var jo noget der fløj i luften og det var spændende at se på.
Til sidst stod den mellem skytterne og kiggede på duerne - fik selvfølgelig lov at hente en.
Finale:
Jeg gik simpelthen ikke hurtigere frem end hunden selv ville - det blev en FANTASTISK jagthund.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af HR » 28. nov 2017, 19:14

@ Claus angående kurering af skudræd hund:

Jeg ved godt at det kan lade sig gøre. Men det er et kæmpe arbejde der ikke lykkes for alle ejere / hunde.
HR

Edit: Det du gjorde var, i øvrigt, på det mest afgørende punkt identisk med mit forslag nr 3: Du havde 100% styr på situationen og fuld fokus på hunden.
Senest rettet af HR 29. nov 2017, 09:58, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Sen opstart af træning... Er det muligt

Indlæg af Ras.Killing » 29. nov 2017, 06:23

Ligner noget der nok skal kunne fungere - en god apportør kan man i hvert fald altid bruge :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar