Lovforslag giver adgang til hemmelig overvågning af den danske befolkning

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Lovforslag giver adgang til hemmelig overvågning af den danske befolkning

Indlæg af Kalthoff » 6. dec 2017, 17:09

Med lovforslaget, som er blevet førstebehandlet i Folketinget, vil offentlige instanser – eksempelvis kommuner og Skat – få magt til at bruge en borgers persondata, som er givet andetsteds i det offentlige i en helt anden sammenhæng.

Det kræver blot en ministeriel bekendtgørelse forinden, og Folketingets demokratiske kontrol med indgrebet er dermed sat ud af kraft.

Derudover lægger justitsminister Søren Pape Poulsen (K) op til, at borgeren heller ikke selv skal informeres om, at nye myndigheder nu har fået adgang til persondata.
http://politiken.dk/forbrugogliv/digita ... befolkning

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Lovforslag giver adgang til hemmelig overvågning af den danske befolkning

Indlæg af Timber » 6. dec 2017, 17:18

Ih jamen dog, sikken en overraskelse... Det havde jeg da helt sikkert aldrig forestillet mig kunne ske...

Og så tilbage til virkeligheden.... Jamen for filan da... Hvad tænker, eller rettere, tænker de ikke på derinde... Det er ufatteligt at man i det hele taget bare kan tillade sig at foreslå sådant... :mad: :mad: :mad:

Og så den her...
Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) har siden mandag ikke ønsket at besvare Politikens spørgsmål i sagen. Ministeriet svarer heller ikke på de konkrete spørgsmål, men svarer generelt til kritikken, at »der er indbygget en række garantier i lovforslaget«.

Ministeriet henviser blandt andet til, at Datatilsynet skal høres inden udstedelse af en bekendtgørelse, ligesom ministeriet selv vil overvåge og »føre en liste« over brugen af værktøjet.

»Regeringen ønsker at skabe rammer for en effektiv datadeling, så borgerne og virksomhederne kan få en mere effektiv sagsbehandling og mere målrettede, sammenhængende indsatser, der virker bedre for den enkelte«, skriver Justitsministeriet.
Garantier min bare.... Og effektivitet for hvem?? :evil: :evil:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. dec 2017, 17:41

Det er det rene DDR.
Men det kommer heller ikke bag på mig.

Man kan håbe at der er en eller anden EU regel der kan blokere for det.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 6. dec 2017, 17:49

ReneKJ skrev: Man kan håbe at der er en eller anden EU regel der kan blokere for det.
Plejer man ikke at se stort på dem.? Sådan efter forgodtbefindende...

EU mener heller ikke grænsekontrollen er ok. Den "midlertidige" periode som EU definerer, er efter Dk regering så bare meget meget lang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 6. dec 2017, 18:58

Fordelen er at myndighederne derefter kan afkræves, at genbruge allerede inddrevet data fremfor, at borgeren skal aflevere de samme oplysninger flere gange til forskellige myndigheder.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 6. dec 2017, 20:18

Ja det er tankevækkende :alcohol:
Os der er så idiotiske at drive egen virksomhed, bliver for tiden tudet ørerne fulde med hvordan vil skal agere med den nye lov for at undgå mega bøder, hvis vi opbevarer data om en tidligere medarbejder.

Jeg har valgt at gøre som jeg gjorde dengang med år 2000 hvor de kloge sagde at alt ville lukke ved midnat, hvilket vil sige - ikke en skid :moon:
Bobo ------ Igen uden billeder

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 6. dec 2017, 21:45

Bobo skrev: Jeg har valgt at gøre som jeg gjorde dengang med år 2000 hvor de kloge sagde at alt ville lukke ved midnat, hvilket vil sige - ikke en skid :moon:
Dårligt eksempel, netop år 2000 problemet blev undgået ved at der blev lavet et kæmpearbejde for at undersøge og forhindre problemet :blink:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 6. dec 2017, 23:41

ReneKJ skrev:
Bobo skrev: Jeg har valgt at gøre som jeg gjorde dengang med år 2000 hvor de kloge sagde at alt ville lukke ved midnat, hvilket vil sige - ikke en skid :moon:
Dårligt eksempel, netop år 2000 problemet blev undgået ved at der blev lavet et kæmpearbejde for at undersøge og forhindre problemet :blink:
arrgh stop så - jeg var der selv - såh det. !

der blev lavet en kæmpe hype der gav mange en stor indtægt og mange en stor frygt.

Du skriver "år 2000 problemet" - hvad var problemet ud over at dem der "fik rettet det" betalte en masse penge ?

Men ok hvis du var en af gribbene så skal den jo forsvares, men jeg synes stadig det var ynkeligt som der blev tavs efter midnat fra alle dem der råbte "ulven kommer"
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 7. dec 2017, 00:05

Bobo skrev:
ReneKJ skrev:
arrgh stop så - jeg var der selv - såh det. !

der blev lavet en kæmpe hype der gav mange en stor indtægt og mange en stor frygt.

Du skriver "år 2000 problemet" - hvad var problemet ud over at dem der "fik rettet det" betalte en masse penge ?

Men ok hvis du var en af gribbene så skal den jo forsvares, men jeg synes stadig det var ynkeligt som der blev tavs efter midnat fra alle dem der råbte "ulven kommer"
haha... og der blev solgt computere med "år 2000 certifikat"... what a f******* joke :rolf:
- var selv med i hele det opblæste hurlumhej, lige indtil der blev dødsstille - men
så havde gribbene jo også forladt måltidet.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. dec 2017, 06:33

Bobo skrev: arrgh stop så - jeg var der selv - såh det. !

Jeg er ikke med, er du utilfreds med at der alligevel ikke kom en katastrofe efter at man havde brugt en masse kræfter på at forhindre det?
Selve problemstillingen er velkendt, så jeg går ud fra at du mener dét spørgsmål retorisk?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. dec 2017, 09:01

Robse skrev:
Bobo skrev:
ReneKJ skrev:
haha... og der blev solgt computere med "år 2000 certifikat"... what a f******* joke :rolf:
- var selv med i hele det opblæste hurlumhej, lige indtil der blev dødsstille - men
så havde gribbene jo også forladt måltidet.
Jah, på PC niveau tror jeg ikke der var et problem, men jeg ved det egentlig ikke. Mine PC'er slog ikke en forkert prut.

Men jeg var en af "gribbene". Jeg var en del af et af de største projekter i min virksomheds historie. Vi havde en forfærdelig masse kode der skulle opdateres, og i en digital verden med myriader af snitflader og sammenhænge, var det røv-mange arbejdstimer der blev brugt på at opdatere gamle systemer med 4 cifre til årstal. Bear in mind at mange basale systemer i Danmark er så dyre at lave, at kerne komponenterne ofte bliver både 20, 30 og nogen gang 40 år gamle. I et 30 år gammelt system er der IKKE taget højde for at man render ind i et årtusindskifte på et tidspunkt, og især i pensionssystemer, skolesystemer og nogle sociale systemer var der lige behov for et udvidet sundhedstjek. Vi havde forberedt os med soveposer og feltsenge i massevis, men et meget omfattende forarbejde gjorde, at der stort set ikke blev behov for "overnattende gæster" på virksomheden.
Men det var et temmelig stort projekt, så ligefrem at kalde det en "joke", synes jeg er lidt ... uoplyst.
Selvfølgelig, hvis du mener alle de der dommedagsprofetier om alt fra vaskemaskiner til barbermaskiner ville gå kolde, så har du da helt ret - der er ikke meget af koden i den slags, som laver beregninger hvori der indgår årstal.

EDIT: Som kuriosum udfasede vi for nogle år siden en Lønberegner, hvor kernen nåede at runde 40 år! Den var kodet i Assembler på en mainframe, og var et af de program komplekser som indgik i årtusindskifte projektet. Der var ikke mange der glædede sig vildt meget til at gå de gamle assembler-programmer igennem for beregningsfejl :biggrin:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 8. dec 2017, 16:39

Jeg bliver nok nødt til at citere mig selv:
Robse skrev: og der blev solgt computere med "år 2000 certifikat"... what a f******* joke
År 1997 - 2002 var årene hvor der blev solgt rigtig rigtig mange computere
til Hr. og Fru Danmark. Og der var selvfølgelig en del smarte marketingsfolk
der benyttede chancen til at score vildt på panikken omkring Y2K "problemet".
Således blev der i stor stil snakket stolpe op og ned om konkurrenternes manglefulde
computere der sikkert ville blive værdiløse efter 31.12.1999 når nu de IKKE blev solgt
med et trommevirvel; Hjemmeopfundet og hverken lov eller producentgodkendt
år 2000 certifikat. Har selv langet tusindvis af maskiner over skranken inkl. certifikat...
og det er der ikke noget "uoplyst" i.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. dec 2017, 17:10

Robse skrev:Jeg bliver nok nødt til at citere mig selv:
Robse skrev: og der blev solgt computere med "år 2000 certifikat"... what a f******* joke
År 1997 - 2002 var årene hvor der blev solgt rigtig rigtig mange computere
til Hr. og Fru Danmark. Og der var selvfølgelig en del smarte marketingsfolk
der benyttede chancen til at score vildt på panikken omkring Y2K "problemet".
Således blev der i stor stil snakket stolpe op og ned om konkurrenternes manglefulde
computere der sikkert ville blive værdiløse efter 31.12.1999 når nu de IKKE blev solgt
med et trommevirvel; Hjemmeopfundet og hverken lov eller producentgodkendt
år 2000 certifikat. Har selv langet tusindvis af maskiner over skranken inkl. certifikat...
og det er der ikke noget "uoplyst" i.
Det lyder da i høj grad som de såkaldte "gribbe" skal findes inden for din egen branche.
IT-branchen var ærligt talt ikke nævneværdig bekymret over om Hr og Fru Danmark kunne starte deres discount-PC nytårsdag, så hvis i har benyttet chancen til at sælge dem slangeolie så må det stå for jeres egen regning.

Som Fast Fumble har beskrevet så var det helt andre ting de professionelle It-folk bekymrede sig om.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 8. dec 2017, 17:20

ReneKJ skrev:IT-branchen var ærligt talt ikke nævneværdig bekymret over om Hr og Fru Danmark kunne starte deres discount-PC nytårsdag, så hvis i har benyttet chancen til at sælge dem slangeolie så må det stå for jeres egen regning.

Som Fast Fumble har beskrevet så var det helt andre ting de professionelle It-folk bekymrede sig om.
Nej det har du sikkert ret i - eller? - med ca. 290.000 solgte computere (PC) i DK i 1999 er det selvfølgelig
ikke noget der har bekymret IT branchen en tøddel - hvis halvdelen var kommet retur efter nytår
med funkfejl havde alle selvfølgelig blot fået en ny på garantien...
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. dec 2017, 17:26

Robse skrev:
ReneKJ skrev:IT-branchen var ærligt talt ikke nævneværdig bekymret over om Hr og Fru Danmark kunne starte deres discount-PC nytårsdag, så hvis i har benyttet chancen til at sælge dem slangeolie så må det stå for jeres egen regning.

Nej det har du sikkert ret i - eller? - med ca. 290.000 solgte computere (PC) i DK i 1999 er det selvfølgelig
ikke noget der har bekymret IT branchen en tøddel - hvis halvdelen var kommet retur efter nytår
Jeg tror vi to har en meget forskellig definition af hvad der er "IT-branchen".
Det var sgu ikke Elgiganten der var på banen for at løse problemerne.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 8. dec 2017, 17:39

ReneKJ skrev:
Robse skrev:

Jeg tror vi to har en meget forskellig definition af hvad der er "IT-branchen".
Det var sgu ikke Elgiganten der var på banen for at løse problemerne.
Nej - EL Giganten var ikke helt opfundet dengang, men i Merlin, Fona etc. var de da flinke til
at fortælle om alle "mærkevare" maskinernes fordele - selvom der stort set
var samme eller ringere indhold.
Desuden var det ret svært at definere hvad der var godt eller not,
discount eller kvalitet eller begge dele. En original Compaq eller IBM maskine
kunne sagtens drille mindst lige så meget eller mere end maskinen til halv pris fra Zitech
eller Lavprisbiksen eller et af de steder.
Jeps: For mig er IT branchen såvel den lille freelance konsulent der tager sig af små virksomheder
med en eller to mindre arbejdsstationer og en delt printer, eller 4 computere og en lille server, som
det store forkromede selskab med +200 senior konsulenter der kun beskæftiger sig med store virksomheder
og store løsninger. IT branchen er køb salg konfiguration af IT udstyr.
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. dec 2017, 17:50

Robse skrev: IT branchen er køb salg konfiguration af IT udstyr.
Nej, det er kun salgsbranchen. Netop den del af IT-branchen der ikke havde meget at gøre med problemet.

År 2000 problemet var i hænderne på programmører, dataloger, ingeniører, arkitekter osv. Det er deres arbejde du sviner til når du kalder dem for "gribbe". Det er den IT-branche der drejer sig om.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 8. dec 2017, 18:02

ReneKJ skrev:
Robse skrev: IT branchen er køb salg konfiguration af IT udstyr.
Nej, det er kun salgsbranchen. Netop den del af IT-branchen der ikke havde meget at gøre med problemet.

År 2000 problemet var i hænderne på programmører, dataloger, ingeniører, arkitekter osv. Det er deres arbejde du sviner til når du kalder dem for "gribbe". Det er den IT-branche der drejer sig om.
Bilsælger = Autobranchen
Bilmekaniker = Autobranchen
Jeg synes for julefredens skyld at vi skal stoppe her.
Jeg har ikke svinet nogen til. Jeg har brugt ordet gribbe om dem
der benyttede chancen til at score ekstra penge på et problem der blot
skulle løses.
God jul
:razz:
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
LHT
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Zen in the art of shooting
Geografisk sted: Rastepladsen imellem Jylland og Sjælland
Has thanked: 19 times

Indlæg af LHT » 8. dec 2017, 18:29

Marius skrev:Fordelen er at myndighederne derefter kan afkræves, at genbruge allerede inddrevet data fremfor, at borgeren skal aflevere de samme oplysninger flere gange til forskellige myndigheder.
Jeg vil vædde min gamle hat på at det faktisk er det eneste det ikke vil blive brugt til, for det ville give mening.
Amateurs practice until they get it right

Besvar