CO2 - tilladt eller ej?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 17. jan 2017, 20:40

Det virker umiddelbart som en noget akademisk betragning.
Proton til trykluft kan købes mange steder og erstatter en 12g. CO2 patron med ca. samme antal skud og derudover med både højere effekt og mindre følsomhed overfor lav temperatur eller flere hurtige skud, som det bl.a. fremgår her:
http://luftvapen.e-butiken.se/luftpisto ... roton-x-lc
Fås iøvrigt også til erstatning for 88g CO2 patroner...

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Niels » 17. jan 2017, 21:21

Lycon skrev: Det kan sagtens købes. Du kan endda købe 12 grams Co2 patroner beregnet for genopfyldning med luft via en fodpumpe.
Og så er det vel ret beset lovligt i en pistol der ellers er kategoriseret som Co2 pistol.
Du skal bare huske at overveje om du gider besværet, hvis der stilles spørgsmål til det nye legetøj der har Co2 skrevet med store bogstaver over det hele.

Så interessant er der nok ingen sprøjtestøbte zink/natpottemetal attrapper der vil kunne være - for mig.

lettere omskrevet : Man skal vælge sine konflikter med omhu.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af 686 » 18. jan 2017, 09:48

Niels skrev:
Niels skrev: Man skal vælge sine konflikter med omhu.
Måske en passende efterskrift for denne diskussion?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 30. jan 2017, 17:22

Så er der bid. Det blev et "Nej".
Men de skal da i hvert fald have tak for svaret, hvis de læser med her :smile:
Som svar på din mail af 12. januar 2017 kan jeg oplyse følgende.

Det følger af våbenlovens § 2 stk. 1, at det er forbudt uden tilladelse, at erhverve genstande, der er omfat-tet af lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Dette omfatter skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben.

Dette er der så forskellige undtagelser til, jeg skal her nævne de relevante for dit spørgsmål.

Luft og fjedervåben ikke over kaliber 4,5 mm, hvilket følger af våbenlovens § 1 stk. 2 litra a samt våbenbekendtgørelsens § 2 stk. 1, hvor det præciseres, at luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Co2, kulsyre eller andre drivmidler er ikke nævnt som en undtagelse og er dermed omfattet af forbuddet (dvs. tilladelseskrævende). 

Hardball- og paintballvåben, hvilket følger af våbenlovens 1 stk. 2 litra b. – Her er ikke præciseret hvilket drivmiddel våbnene anvender, hvorfor alle er undtaget. Indtil en ændring af våbenloven i 2012 (L 20-05-01 nr. 431) var kulsyredrevne hard- og paintball-våben nævnt som en specifik undtagelse. Dette blev udvidet til at omfatte alle hard- og paintball-våben uanset drivmiddel, hvilket fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

Hvis man er under 18 år kræves ligeledes tilladelse, hvilket følger af våbenlovens § 2 stk. 1.

Der er således ingen tvivl om, at ud fra gældende lovgivning, er Co2 våben tilladelseskrævende.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Langenge » 30. jan 2017, 17:29

Tjaeee, også som jeg havde regnet med.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 30. jan 2017, 17:30

ReneKJ skrev:Så er der bid. Det blev et "Nej".
Men de skal da i hvert fald have tak for svaret, hvis de læser med her :smile:
Som svar på din mail af 12. januar 2017 kan jeg oplyse følgende.

Det følger af våbenlovens § 2 stk. 1, at det er forbudt uden tilladelse, at erhverve genstande, der er omfat-tet af lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Dette omfatter skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben.

Dette er der så forskellige undtagelser til, jeg skal her nævne de relevante for dit spørgsmål.

Luft og fjedervåben ikke over kaliber 4,5 mm, hvilket følger af våbenlovens § 1 stk. 2 litra a samt våbenbekendtgørelsens § 2 stk. 1, hvor det præciseres, at luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Co2, kulsyre eller andre drivmidler er ikke nævnt som en undtagelse og er dermed omfattet af forbuddet (dvs. tilladelseskrævende). 

Hardball- og paintballvåben, hvilket følger af våbenlovens 1 stk. 2 litra b. – Her er ikke præciseret hvilket drivmiddel våbnene anvender, hvorfor alle er undtaget. Indtil en ændring af våbenloven i 2012 (L 20-05-01 nr. 431) var kulsyredrevne hard- og paintball-våben nævnt som en specifik undtagelse. Dette blev udvidet til at omfatte alle hard- og paintball-våben uanset drivmiddel, hvilket fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

Hvis man er under 18 år kræves ligeledes tilladelse, hvilket følger af våbenlovens § 2 stk. 1.

Der er således ingen tvivl om, at ud fra gældende lovgivning, er Co2 våben tilladelseskrævende.
Godt arbejde ReneKJ.. :thumbup: Selvom det var til den kedelige side... Så var det godt at vi ikke fulgte Frilufts råd... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Bofhenator » 30. jan 2017, 20:52

ReneKJ skrev:Så er der bid. Det blev et "Nej".
Men de skal da i hvert fald have tak for svaret, hvis de læser med her :smile:
Som svar på din mail af 12. januar 2017 kan jeg oplyse følgende.

Det følger af våbenlovens § 2 stk. 1, at det er forbudt uden tilladelse, at erhverve genstande, der er omfat-tet af lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Dette omfatter skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben.

Dette er der så forskellige undtagelser til, jeg skal her nævne de relevante for dit spørgsmål.

Luft og fjedervåben ikke over kaliber 4,5 mm, hvilket følger af våbenlovens § 1 stk. 2 litra a samt våbenbekendtgørelsens § 2 stk. 1, hvor det præciseres, at luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Co2, kulsyre eller andre drivmidler er ikke nævnt som en undtagelse og er dermed omfattet af forbuddet (dvs. tilladelseskrævende). 

Hardball- og paintballvåben, hvilket følger af våbenlovens 1 stk. 2 litra b. – Her er ikke præciseret hvilket drivmiddel våbnene anvender, hvorfor alle er undtaget. Indtil en ændring af våbenloven i 2012 (L 20-05-01 nr. 431) var kulsyredrevne hard- og paintball-våben nævnt som en specifik undtagelse. Dette blev udvidet til at omfatte alle hard- og paintball-våben uanset drivmiddel, hvilket fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

Hvis man er under 18 år kræves ligeledes tilladelse, hvilket følger af våbenlovens § 2 stk. 1.

Der er således ingen tvivl om, at ud fra gældende lovgivning, er Co2 våben tilladelseskrævende.
Noget bedre end Frilufts tilfældige politimand i et telefonrør, jeg er dog stadig spændt på JM's svar. Men tror det ender med at lægge sig op ad ACV.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Rasmus LC
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7. feb 2017, 12:16
Interesser: Luftbøsser / Bueskydning .
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 3 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Rasmus LC » 7. feb 2017, 13:13

Ah surt nok ! der er ellers kommet mange lækre co2 modeller på det sidste . Jeg fik engang af vide fra en ældre gut i skytteforeningen at restriktionen på co2 skyltes at der efter krigen var noget snigmorder pileskyderværk drevet på co2 i omløb , sådan en ting ville selvfølgelig stadig være ulovlig uanset hvad . Takker for jeres arbejde med at få sagen afklaret indtil videre.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Kenned » 7. feb 2017, 13:38

Som bemærkning til ovenstående konklusion, så må man endnu engang forundres over lovskrivernes manglende evner. Havde de skrevet "atmosfærisk luft", så ville der ikke kunne være en reel tvivl om hvordan loven skal forstås. "Luft" kan være mange ting, og at man skråsikkert sidestiller luft med atmosfærisk luft, svarer lidt til at "brændstof" altid skulle betyde benzin.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af T-REX » 27. apr 2017, 21:44

I 7-10'ende klasse lærer man i fysik om luftarter.. Disse er f.eks. Brint, Kultveilte, Helium og Ilt
http://www.fysik7.dk/index.php/oldtiden ... /luftarter

Ergo må CO2 være luft. :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Falco Subniger » 27. apr 2017, 21:59

JRexA skrev:I 7-10'ende klasse lærer man i fysik om luftarter.. Disse er f.eks. Brint, Kultveilte, Helium og Ilt
Eller også lærer man om gasarter. :blink:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af C-X » 27. apr 2017, 22:01

Forskellen er; når jeg har haft et gasudslip jeres nærvær, så vil I trænge til frisk luft :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BillTheKillGuy
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2017, 13:36
Interesser: Ukon. Patroner og Drivmidler
Geografisk sted: Roskilde området
Has thanked: 3 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af BillTheKillGuy » 28. apr 2017, 00:20

Niels Henrik skrev:
Niels skrev:
Niels Henrik skrev: Hans udsagn er, at CO2 fra en 12 gram kapsel maximalt vil kunne opnå en anslagsenergi på 5 joule, mens for luft kan man komme op over 300 joule. Det ses bl.a. i PCP luftgeværer, hvor lufttrykket er over 200 bar.
Detder, det er godtnok en omgang ukvalificeret vrøvl :mrgreen:

Der er absolut ingenting der forhindrer at man trækker mange hundrede joule ud af en co2 riffel. Det fungerer på samme måde som luft - Hvis kaliberen er stor nok til at trække en tung projektilvægt, så skal det nok komme deropad.
Måske nok, men nu blev der refereret til de 12 g CO2 kapsler, som normalt bruges i de våben. Hvis du skal have flere hundrede joule ud af våbene, skal du nok bruge en anden CO2 kilde :smile:
Nej men måske en 12g patron af antistof, eller perfekt blandet caesium og vand.

Hvor meget kræver det at få en våbentilaldelse til f. eks en RepeatAir 1077? Vil vildt gerne havde sådan en men alle påstår at de er bund ulovlige. Vi burde komme af med de der nossefår i regeringen, på en ikke voldelig måde self. Vi behøver netop ikke guillotine for de er allerede hovedløse :fun:
Lufttosse og aspirerende våbenjuranørd

Mlo
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. nov 2017, 18:32
Interesser: Jagt samt Pistolskydning
Geografisk sted: Sjælland

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Mlo » 5. nov 2017, 18:41

Nogle der har en kommentar til nedenstående ...
Her er specifikt omtalt kylsyre (CO2) drevne hardball/paintball våben 4.5mm (indstikspatroner??)

Som jeg læser det kræver det ikke en våbentilladelse eller ?
-------------------------------
Der kræves ikke tilladelse til:

forladevåben, der er fremstillet før 1870.
bagladevåben, der er fremstillet før 1870, og som ikke kan anvende enhedspatroner.
luft- og fjederbøsser (forudsat, at man er fyldt 18 år). Armbrøster og slangebøsser kræver dog tilladelse fra politiet, jf. nedenfor.
kulsyredrevne hardball- og paintballvåben (forudsat, at man er fyldt 18 år).indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm (forudsat, at man er fyldt 18 år).
slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning.
---------------------------------------------------
http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... ammunition.

Venligst
Michael

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Robse » 5. nov 2017, 19:20

Mlo skrev:Nogle der har en kommentar til nedenstående ...

kulsyredrevne hardball- og paintballvåben (forudsat, at man er fyldt 18 år).indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm (forudsat, at man er
Læg mærke til en detalje:
Der er et punktum og deraf følger en "stavefejl": indstikningspatroner stavet med lille i.
Således er følgende tilladt:
1: Kulsyredrevne hardball- og paintballvåben (forudsat, at man er fyldt 18 år)
2: Indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm (forudsat, at man er 18 år)
Så nej, desværre.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 5. nov 2017, 19:31

Robse skrev:
Mlo skrev:Nogle der har en kommentar til nedenstående ...

kulsyredrevne hardball- og paintballvåben (forudsat, at man er fyldt 18 år).indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm (forudsat, at man er
Læg mærke til en detalje:
Der er et punktum og deraf følger en "stavefejl": indstikningspatroner stavet med lille i.
Således er følgende tilladt:
1: Kulsyredrevne hardball- og paintballvåben (forudsat, at man er fyldt 18 år)
2: Indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm (forudsat, at man er 18 år)
Så nej, desværre.
Præcis... Co2-geværer er tilladelseskrævende, da det er drivmidlet som man ser på i dette tilfælde... De ved det godt inde i JM, at der er bøvl med det, men det kræver politisk handling at lave det om.. Der er blevet fremsat forslag om det, men våbenting er jo ikke ligefrem populære for tiden.. Medmindre vi taler forbud.. :wall:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Bofhenator » 11. dec 2017, 11:33

Bofhenator skrev:SKV (Vingsted) afventer stadig et endeligt svar fra JM, de har lovet at give mig besked direkte når de får noget derfra. Kan de sende noget videre på skrift gør de det.
Så fik SKV et svar fra justitsministeriet.

JM mener stadig at C02 våben er tilladelseskrævende.

(det tog dem 1½ år at svare på SKV's forespørgsel)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Robse » 11. dec 2017, 14:52

Bofhenator skrev:
Bofhenator skrev:SKV (Vingsted) afventer stadig et endeligt svar fra JM, de har lovet at give mig besked direkte når de får noget derfra. Kan de sende noget videre på skrift gør de det.
Så fik SKV et svar fra justitsministeriet.

JM mener stadig at C02 våben er tilladelseskrævende.

(det tog dem 1½ år at svare på SKV's forespørgsel)
- så holdt de sig da indenfor en valgperiode....
:mrgreen:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af C-X » 11. dec 2017, 15:19

De skulle jo heller nødig spilde kaffen, ved forjaget arbejdstempo...

Tak fordi du vente tilbage med resultatet :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Rigsby » 1. jan 2018, 20:09

Bofhenator skrev:
Bofhenator skrev:SKV (Vingsted) afventer stadig et endeligt svar fra JM, de har lovet at give mig besked direkte når de får noget derfra. Kan de sende noget videre på skrift gør de det.
Så fik SKV et svar fra justitsministeriet.

JM mener stadig at C02 våben er tilladelseskrævende.

(det tog dem 1½ år at svare på SKV's forespørgsel)
Åndsvagt spørgsmål, men fik SKV noget på skrift eller fik de bare lige et opkald af 11 sekunders varighed hvor en stemme i den anden ende sagde: "Det er stadigvæk forbudt, farvel"
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Bofhenator » 1. jan 2018, 20:19

Rigsby skrev:
Bofhenator skrev:
Bofhenator skrev:SKV (Vingsted) afventer stadig et endeligt svar fra JM, de har lovet at give mig besked direkte når de får noget derfra. Kan de sende noget videre på skrift gør de det.
Så fik SKV et svar fra justitsministeriet.

JM mener stadig at C02 våben er tilladelseskrævende.

(det tog dem 1½ år at svare på SKV's forespørgsel)
Åndsvagt spørgsmål, men fik SKV noget på skrift eller fik de bare lige et opkald af 11 sekunders varighed hvor en stemme i den anden ende sagde: "Det er stadigvæk forbudt, farvel"
Ikke noget der kunne videreformidles, desværre.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar