Er min nye riffel brugt?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af AlexPH » 10. dec 2017, 12:22

Der fik jeg da sat en diskussion igang. For lige at samle op, kan jeg forstå, at riflen sandsynligvis har været afprøvet (muligvis kun med en klikpatron, eller boresight udstyr?)

Jeg er af den overbevisning, at den blev købt som sprit ny, hvilket for mig betyder, at jeg forventer at andre kan have set og afprøvet aftræk (forhåbentlig med klikpatron), men ikke have haft den med derhjemme og efterfølgende på skydebanen. Såfremt det var tilfældet, skulle det have været sagt, og jeg havde forventet et afslag i pris. Nu syntes jeg, jeg fik et rigtigt godt tilbud, med lidt gratis ekstra udstyr, som ny riffeljæger, og jeg tænker ikke at sætter bål og brand igang pga.brugsspor som sikkert ikke vil betyde noget.

Jeg vil dog skrive en mail til forhandleren og spørge indtil de brugsspor, og bede om en forklaring.
I får en opfølgning efterfølgende :smile:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Flugteren » 10. dec 2017, 12:32

AlexPH skrev:Der fik jeg da sat en diskussion igang. For lige at samle op, kan jeg forstå, at riflen sandsynligvis har været afprøvet (muligvis kun med en klikpatron, eller boresight udstyr?)

Jeg er af den overbevisning, at den blev købt som sprit ny, hvilket for mig betyder, at jeg forventer at andre kan have set og afprøvet aftræk (forhåbentlig med klikpatron), men ikke have haft den med derhjemme og efterfølgende på skydebanen. Såfremt det var tilfældet, skulle det have været sagt, og jeg havde forventet et afslag i pris. Nu syntes jeg, jeg fik et rigtigt godt tilbud, med lidt gratis ekstra udstyr, som ny riffeljæger, og jeg tænker ikke at sætter bål og brand igang pga.brugsspor som sikkert ikke vil betyde noget.

Jeg vil dog skrive en mail til forhandleren og spørge indtil de brugsspor, og bede om en forklaring.
I får en opfølgning efterfølgende :smile:
God idé at skrive til forhandleren, men jeg ville dog hellere tage og give dem et opkald. Det virker mere personligt, og via telefonen kan du med dit tonelejer udtrykke en let bekymring for, om din nye riffel nu også er "ny". Hvis det viser sig, at den har været brugt af en anden kunde/afskudt i butikken, så kan du sige, at det havde du egentlig ikke forventet.

På det tidspunkt skal du så komme forhandleren i forvejen og sige, at hvis du kan komme forbi og få et par æsker træningsammunition, så gør du ikke mere ved den sag, for du er jo egentlig glad for riflen.

En fornuftig forhandler vil hurtig kunne se logikken i at beholde en kunde, og ved at give lidt ammunition mister forhandleren ikke nogen penge, som han ville gøre ved at give nogle penge tilbage.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Bobo » 10. dec 2017, 13:38

Elbæk skrev:Jeg har det et eller andet sted på samme måde som dig C-X. Men, jeg opererer dagligt i en virkelighed hvor overformynderiet i EU har indført en lov som, i hvert fald på det danske marked, har gjort præcis hvad vi i branchen sagde den ville; den danske forbruger er begejstret for at at udnytte loven fuldt ud og returnere, helt objektivt, brugte varer - mens den danske forbruger stadig forventer at modtage en helt "jomfruelig" vare ved køb.

Loven giver mulighed for at holde kunden, som returnerer varen, økonomisk ansvarlig for ethvert rimeligt værditab på varen, men den del glemmes/ignoreres meget bekvemt - og der kommer yderst sjældent noget godt ud af at minde kunden om det.
Kun i særligt grove tilfælde, hvor varen decideret har været taget i brug i en grad hvor værditabet er 100% - og hvor man ikke med nogen rimelighed kan sige, at den konkrete grad af brug har været nødvendig, for at kunden har kunnet prøve varen på samme niveau som i en fysisk butik, kan man afvise at tage varen retur - og så har man også grundigt sørget for at man aldrig ser dén kunden (samt dennes venner og familie) igen.

Den danske forbruger er ikke bange for at forsøge at returnere en skjorte med sorte skjolder i kraven, svedlugt og sovsepletter og påstå at den kun lige har været prøvet på. Den danske forbruger forventer samtidig at når de bestiller en skjorte, så er den stadig i folie ved modtagelse. Det er den virkelighed som den nyeste inkarnation af lov om køb og aftaleindgåelse har skabt, det er den virkelighed som forretningerne skal navigere i. Og den virkelighed skaber situationer som den denne tråd tager sit udgangspunkt i.
Super godt indlæg :thumbup: tak for det
Det er en lov der fuldstændig giver den dumme og uopmærksomme forbruger ret i at han kan levere tilbage hvis han er utilfreds - men hvad værre er giver det den udspekulerede (grænsende til svindler) forbruger mulighed for at udnytte loven.
At man så kan mene en avance på 50-80 % på tøj og sko er lidt meget er en helt anden sag :smile:

mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Elbæk » 10. dec 2017, 14:09

Bobo skrev:Super godt indlæg :thumbup: tak for det
Det er en lov der fuldstændig giver den dumme og uopmærksomme forbruger ret i at han kan levere tilbage hvis han er utilfreds - men hvad værre er giver det den udspekulerede (grænsende til svindler) forbruger mulighed for at udnytte loven.
At man så kan mene en avance på 50-80 % på tøj og sko er lidt meget er en helt anden sag :smile:

mvh bobo
Loven eksisterer pga. dårlig/manglende lovgivning - og do. håndhævelse af samme - i visse andre EU lande. Tager man til Syd- og Østeuropa så er (var) forbrugerbeskyttelse ikke noget man bruger. Eller rettere; ens rettigheder som forbruger var - før vedtagelsen af loven - i mange lande hængt mere op på garantiordninger (som er en aftale mellem forbrugeren og producenten, ikke forbrugeren og butikken) - ligesom man ser det i USA. Mange producenters garantiordninger stopper ved landegrænsen i det land varen er købt (eller rettere; stoppede, for der er også sket en udvikling på det punkt), hvilket satte forbrugerne i situationer hvor de potentielt ingen rettigheder havde ifm. produktions- og materialefejl. Dette blev udnyttet til fulde af visse forhandlere, som aktivt spekulerede i at sælge visse brands meget billigt ud af landet - fordi de vidste at det ingen juridiske konsekvenser havde for dem at ignorere evt. efterfølgende forsøg på reklamation fra kundens side. Service er noget af det som koster på bundlinjen - og kan man skære det fra, har man en stor konkurrencemæssig fordel.

Loven blev vedtaget for at harmonisere de rettigheder som den enkelte EU borger har ifm. fjernsalg, uanset hvilket EU land denne bestiller fra. Det er som sådan en meget god idé - hvis det ikke var fordi at kommisionen valgte, på trods af voldsomme protester fra alle europæiske brancheorganisationer indenfor fjernhandel, at vedtage en lov som var mere vidtgående end noget EU land (måske med undtagelse af Sverige) havde i forvejen, en lov som automatisk går ud fra at man som forretningsdrivende er upålidelig og i ond tro. I processen ignorerede man alle advarsler fra branchen - og dem man ikke kunne ignorere valgte man at svare på ved at slå afsenderen i hartkorn med gangstere (lyder det ikke bekendt for os våbenejere?)

Det danske forbrugerråd tog imod loven med kyshånd - og startede ud med at misinformere groft om lovens betydning overfor forbrugerne, ved at proklamere at nu kunne man købe - bruge som det passede en - og herefter returnere mod at få alle pengene tilbage. Da de blev gjort opmærksom på at det var at overfortolke lovens bogstav - og intention - groft, kunne deres vilje til at rette op på deres fejlinformation ligge på et meget lille sted.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Wildlife » 12. dec 2017, 10:54

Centurion skrev:Der er vel ingen, der vil protestere, når den nye bil har kørt 900 km, hvis den ellers ser helt Ok ud og kører upåklageligt?
Jo - 900 km er nok til at jeg ikke ville kalde det en ny bil længere, så er vi ude i en demobil. Det er trods alt i det fleste tilfælde en hel tankfuld og noget der ligner 10-20 timers kørsel og ikke blot "ud fra fabrik og på transport og af igen i den anden ende et par gange.

Sidst jeg fik en fabriksny bil havde den kørt 6 kilometer. Jeg kan dog ikke vide om det var noget forhandleren havde pillet ved :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af LapuaMagnum » 12. dec 2017, 11:03

Wildlife skrev:
Centurion skrev:Der er vel ingen, der vil protestere, når den nye bil har kørt 900 km, hvis den ellers ser helt Ok ud og kører upåklageligt?
Jo - 900 km er nok til at jeg ikke ville kalde det en ny bil længere, så er vi ude i en demobil. Det er trods alt i det fleste tilfælde en hel tankfuld og noget der ligner 10-20 timers kørsel og ikke blot "ud fra fabrik og på transport og af igen i den anden ende et par gange.

Sidst jeg fik en fabriksny bil havde den kørt 6 kilometer. Jeg kan dog ikke vide om det var noget forhandleren havde pillet ved :)
Biler bliver kørt fra fabrik til opholdssted. Opholdssted på lastbil. Lastbil til forhandler og der ved kan der sagtens gå 6 km. på tælleren især hvis det er en stor fabrik :smile:
I Schweiz kan man købe biler der har kørt 10 km. og derved få afslag på omkring 70.000 kroner hvis alt udstyret er i modellen :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Wildlife » 12. dec 2017, 11:05

LapuaMagnum skrev: Biler bliver kørt fra fabrik til opholdssted. Opholdssted på lastbil. Lastbil til forhandler og der ved kan der sagtens gå 6 km. på tælleren især hvis det er en stor fabrik :smile:
Ja, 6 - 10 km ville jeg ikke undre mig over - Jeg har også set hvor stort et lager f.eks. AutoLogik har ved Kolding, der kan det godt tage en kilometer at få bilen flyttet over til lastbilen ;-)

Men når man kan få et klækkeligt afslag på en demobil med 3000 km på klokken skal en fabriksny bil ikke have kørt 900 medmindre det er aftalt :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af LapuaMagnum » 12. dec 2017, 11:08

Wildlife skrev:
LapuaMagnum skrev: Biler bliver kørt fra fabrik til opholdssted. Opholdssted på lastbil. Lastbil til forhandler og der ved kan der sagtens gå 6 km. på tælleren især hvis det er en stor fabrik :smile:
Ja, 6 - 10 km ville jeg ikke undre mig over - Jeg har også set hvor stort et lager f.eks. AutoLogik har ved Kolding, der kan det godt tage en kilometer at få bilen flyttet over til lastbilen ;-)

Men når man kan få et klækkeligt afslag på en demobil med 3000 km på klokken skal en fabriksny bil ikke have kørt 900 medmindre det er aftalt :)
Helt enig.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar