Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Indlæg af Robse » 21. dec 2017, 21:01

Fast Fumble skrev:
Robse skrev:øhh.. tanken var altså sådan at det var noget man kunne gøre på stedet i foreningen
på en computer der skulle være til rådighed der, ligesom når man f.eks. i en våbenhandel
kan lave en våbenansøgning imens man er i butikken.
Selvfølgelig skulle det da ikke være et stykke papir man skulle medbringe hjemmefra,
det har aldrig været en tanke, og det undrer mig lidt hvordan min ide kan fremstå således.
Mener du så at man hver gang man udlåner våben, skal have "borgeren" til at logge på en PC, og vise at han stadig har sin godkendelse? Ellers forstår jeg vist ikke rigtig dit opslag?
Nej selvfølgelig ikke.
Det er tænkt som en mulighed for at indhente en tilladelse nemt og uden ventetid for folk der enten
1: Allerede har en tilladelse i en anden klub.
eller
2: Er indehaver af jagttegn

Hvis man møder op i en anden klub end den man normalt benytter ( er medlem af ) så ville man have muligheden
for lige på stedet at kunne dokumentere at "man er god nok". Hvis godkendelsen alligevel er gyldig i 5 år ( hvilket jo igen
er helt gak gak set i relation til at våbentilladelser kun er gældende i 4 år, samt at ingen i 5 år så åbenbart skal
kontrollere om en tilladelse stadig er gyldig ?? - sidespor, faktum: Meget ville være lettere hvis det ikke hele tiden skulle
være så enormt besværligt som det åbenbart er, hver gang der skal søges om tilladelse til et eller andet. Desuden, hvis man
som indehaver af jagttegn (og dette er løst / betalt for indeværende år) møder op i en klub og siger; Jeg kunne tænke mig at skyde riffel,
så skal man som det foreligger nu åbenbart ansøge om tilladelse - have dokumentere at man er vandelsgodkendt, selvom dette allerede
ER tilfældet og ved ET enkelt login på en bestemt side kunne dokumenteres for de ansvarlig i klubben, og så var det gjort.
Uanset dette så forekommer dette tilladelseshelvede som lettere overkill: Det er stadig muligt for en gruppe camouflerede
kriminelle at booke en skydesession under dækker af polterabend eller andre festivitas og på den måde få våben
i hænderne som de formentligt ikke kunne hvis der skulle indhentes tilladelse på de samme personer.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. dec 2017, 21:20

Jeg har svært ved at følge dine argumenter, men jeg tror du overser et forhold.

En del af den nye procedure, handler om at klubberne skal kontrollere, om dem de udleverer våben til, er vandelsgodkendte til det. Og, at denne vandelsgodkendelse kan trækkes tilbage, på en måde, så klubberne får besked om det.
Hvis de enkelte klubber ikke får besked om tilbagekaldelsen, så ville en situation som den der førte til drabet på en politimand med et foreningsvåben stadig kunne opstå.

Jeg synes også det er bureaukratisk og bøvlet, men ... det kunne have været værre.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 21. dec 2017, 21:52

jeg var ikke klar over, at der var indarbejdet en "meld tilbage funktion" i den nye tilladelse, det er jo ganske fornuftigt.
Min ide var dog blot at forenkle proceduren. Hvis man på stedet loggede ind på ens egen "vandels og våben -side" ) og
dokumenterede at man f.eks. allerede havde tilladelsen i en anden klub ville det jo ikke ændre på, at såfremt den var
inddraget ville det jo fremgå online ( sikkert på et tidlligere tidspunkt end hvis det først skal meldes ud via email til diverse
personer og instanser - samt læses og bringes videre ) Dertil kunne personer med gyldigt jagttegn få oprettet en tilladelse
på stedet ( som ville blive lagt i systemet ligesom andre tilladelse ) Er et jagttegn inddraget vil det jo også fremgå af
ens "vandels og våben -side" . Men jeg er da godt klar over at det er en lang proces at nå dertil hvor man vil overlade
den manuelle støvsamlingsbehandling og flere måneders ventetid til noget så effektiv som IT :blink:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 21. dec 2017, 21:58

Men hvor ofte skal du så logge ind på en given side og bevise din vandelsgodkendelse? Det kan da hurtigt blive en hovedpine hvis det f.eks skal ske bare halvårligt x et par hundred medlemmer.

SKV6 virker måske lidt omfattende, til gengæld er det kun første gang man har bøvlet, og så er det ellers foreningen der bliver kontaktet hvis der sker ændringer, i stedet for at foreningen konstant skal være den søgende part.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 21. dec 2017, 22:05

Ras.Killing skrev:Men hvor ofte skal du så logge ind på en given side og bevise din vandelsgodkendelse? Det kan da hurtigt blive en hovedpine hvis det f.eks skal ske bare halvårligt x et par hundred medlemmer.

SKV6 virker måske lidt omfattende, til gengæld er det kun første gang man har bøvlet, og så er det ellers foreningen der bliver kontaktet hvis der sker ændringer, i stedet for at foreningen konstant skal være den søgende part.
Nu håber jeg snart i forstår - eller drives der gæk med mig?
Selvfølgelig skal man ikke logge ind hele tiden eller noget.
Selvfølgelig skal foreningen ikke være den søgende.
Det er blot een eneste gang , hvor man direkte kan dokumentere at man er "i orden" til at kunne
opnå en SKV6 - denne information kan så direkte sendes videre i systemet og danne grundlag for
at man ville kunne godkendes lige på stedet, i stedet for at man skal indsende en ansøgning der
så manuelt skal tjekkes af nogen der igen skal slå præcis de samme informationer op som man
selv kunne fremvise lige på stedet.... hvor svært er det at forstå ?
Desuden, som jeg nu snart har skåret i pap: Hvis man allerede har en SKV6 i forening "A", hvorfor
i alverden skal man så igennem hele proceduren igen hvis man vil i forening "B" ?? Når man
online ville kunne vise at man har tilladelsen , og så få et kryds mere fra den nye forening?
Man kan faktisk den slags i moderne IT.
:razz:
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 21. dec 2017, 22:29

Når du søger i forening A for de en skrivelse du er
godkendt.

Hvis du nu også er medlem af en forening B søger du så
en tilladelse dertil lur mig om den ikke går rimelig
hurtig da man nu allerede er godkendt engang og
forening B for nu en skrivelse du er godkendt

Laver skytten noget lort vil begge foreninger nu få
en besked at våben adgang er no go.

Virket da imø til at være en rimelig sikker måde på
at der er maksimal kontrol på hvad og hvor folk stormer
rundt og skyder henne og sikkert også derfor det er lavet
spdan
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 21. dec 2017, 23:27

ReneKJ skrev:Med den behandlingstid så kan jeg ikke forstå hvorfor man ikke bare benytter skv3 til formålet, i stedet for at introducere en ny?
Fordi det giver mere arbejde til bestyrelsen
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 21. dec 2017, 23:27

Raptor357 skrev:
ReneKJ skrev:Med den behandlingstid så kan jeg ikke forstå hvorfor man ikke bare benytter skv3 til formålet, i stedet for at introducere en ny?
Fordi det giver mere arbejde til bestyrelsen
Og det er der rigeligt af!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 22. dec 2017, 00:35

Robse skrev:
Ras.Killing skrev:Men hvor ofte skal du så logge ind på en given side og bevise din vandelsgodkendelse? Det kan da hurtigt blive en hovedpine hvis det f.eks skal ske bare halvårligt x et par hundred medlemmer.

Nu håber jeg snart i forstår - eller drives der gæk med mig?
Selvfølgelig skal man ikke logge ind hele tiden eller noget.
Selvfølgelig skal foreningen ikke være den søgende.
Det er blot een eneste gang , hvor man direkte kan dokumentere at man er "i orden" til at kunne
opnå en SKV6 - denne information kan så direkte sendes videre i systemet og danne grundlag for
at man ville kunne godkendes lige på stedet, i stedet for at man skal indsende en ansøgning der
så manuelt skal tjekkes af nogen der igen skal slå præcis de samme informationer op som man
selv kunne fremvise lige på stedet.... hvor svært er det at forstå ?
Desuden, som jeg nu snart har skåret i pap: Hvis man allerede har en SKV6 i forening "A", hvorfor
i alverden skal man så igennem hele proceduren igen hvis man vil i forening "B" ?? Når man
online ville kunne vise at man har tilladelsen , og så få et kryds mere fra den nye forening?
Man kan faktisk den slags i moderne IT.
:razz:
Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kan se hvorpå din metode så adskiller sig væsentligt fra den ''nuværende'' SKV6 på.

Om du går ned i foreningen og fremviser din tilladelse, for at foreningen så sender det videre i systemet, er vel ikke meget anderledes end at du sender ansøgningen direkte til systemet i første omgang.

Systemet skal vel under alle omstændigheder verificerer den oplysning de får fra foreningen hvis den skal kunne bruges til noget reelt.

Det samme med to medlemskaber. De oplysninger du giver i forening B er jo ikke noger værd før de er inde og vende i systemet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 22. dec 2017, 02:47

Samt på den måde som skv6 systemet nu er oprettet
på kan man også fra Politiets side stoppe bestemte
type medlemmer hos Eks forening B men sige at
samme mand/type godt må skyde ved forening A

Og derved kan de både regulere på medlemmer og
foreninger.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: dit og dat
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Indlæg af Vels » 22. dec 2017, 09:55

FBN skrev:Samt på den måde som skv6 systemet nu er oprettet

foreninger.
Det er så ikke sådan det fungerer, som jeg ser det.

Prøv nu at læse vejledningen, og kig på blanketten. På blanketten lister man de skytteforeninger hvor man gerne vil have sin skv6 gældende - man får altså godkendelse/afslag på samtlige foreninger man søger til samtidigt. Der er ikke noget smagsdommeri på foreninger.

Her er en god vejledning fra unionen...
http://skytteunion.dk/ny-SKV-blanket-skv6/

Her er skv6 blanketten nederst på siden...
https://www.dgi.dk/SKV/vaabenregistreri ... blanketter

Vels
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Vels » 22. dec 2017, 10:02

Her er en hurtig vejledning jeg lige lavede til vore medlemmer i går, det er egentligt ret simpelt - så skal vi bare finde ud af hvordan vi håndterer at sortere skv6 / ikke skv6 i det daglige i en forening med 200+ medlemmer, men det er vores job som bestyrelse at hitte ud af det. Budskabet her er at det er altså ikke så svært for skytterne.

Til alle medlemmer:
Her er en lille miniguide hvis ikke man magter den lange forklaring...

Har du ikke en af følgende i foreningen:
- Våbenpåtegning (det orange plastic kort)
- Adgang til boksen
- Transporttilladelse (SKV3)
Så skal du selv søge SKV6 hvis du fortsat vil benytte vores foreningsvåben efter 1/7 2018.

Politiet - forventer! - at ansøgninger indsendt senest marts kan nå at blive behandlet inden 1/7. Når du det ikke er der lukket for brug 1/7, så kom i gang allerede nu.

Hent denne blanket...
https://www.dgi.dk/.../19357/skv6-godke ... 211217.pdf
- Udfyld
Oplysninger til blanketten
Navn: xxx
SKV-nr: xxx
Postadresse: xxx
Formandens navn: xxx
- Udskriv
- Underskriv
- Scan (eller tag et godt billede med mobil hvis ikke du har scanner)
- Indsend som foreskrevet på side to af blanketten.

Det er såmænd det hele

Husk hvis du er medem af flere foreninger skal du sandsynligvis under alle omstændigheder indsende, hvis du bruger foreningsvåben i en forening hvor en af ovenstående 3 ikke er gældende.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. dec 2017, 10:11

Vels skrev:Her er en hurtig vejledning jeg lige lavede til vore medlemmer i går, det er egentligt ret simpelt - så skal vi bare finde ud af hvordan vi håndterer at sortere skv6 / ikke skv6 i det daglige i en forening med 200+ medlemmer, men det er vores job som bestyrelse at hitte ud af det. Budskabet her er at det er altså ikke så svært for skytterne.

Til alle medlemmer:

- Adgang til boksen
Så skal du selv søge SKV6 hvis du fortsat vil benytte vores foreningsvåben efter 1/7 2018.

Politiet - forventer! - at ansøgninger indsendt senest marts kan nå at blive behandlet inden 1/7. Når du det ikke er der lukket for brug 1/7, så kom i gang allerede nu.

Hent denne blanket...
https://www.dgi.dk/.../19357/skv6-godke ... 211217.pdf
- Udfyld
Oplysninger til blanketten
Navn: xxx
SKV-nr: xxx
Postadresse: xxx
Formandens navn: xxx
- Udskriv
- Underskriv

Det er såmænd det hele

Husk hvis du er medem af flere foreninger skal du sandsynligvis under alle omstændigheder indsende, hvis du bruger foreningsvåben i en forening hvor en af ovenstående 3 ikke er gældende.
Linket virker ikke, måske fordi du bare har kopieret linkteksten i stedet for selve linket?

Direkte link til skv6 : https://www.dgi.dk/media/19357/skv6-god ... 211217.pdf

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 22. dec 2017, 10:26

Nedenstående virker som en god beskrivelse, men mangler lige at det ikke kun er foreningsvåben, det drejer sig om du må heller ikke låne en anden persons våben. eksempel ( min datter skyder med mine våben, da hun ikke har nogen selv, fra 1/7 2018 skal hun have en SKV6 for at måtte gøre dette)

Til alle medlemmer:

- Adgang til boksen

MVH
Grey

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 22. dec 2017, 11:34

Vels skrev:

foreninger.

Prøv nu at læse vejledningen, og kig på blanketten. På blanketten lister man de skytteforeninger hvor man gerne vil have sin skv6 gældende - man får altså godkendelse/afslag på samtlige foreninger man søger til samtidigt. Der er ikke noget smagsdommeri på foreninger.

Det er faktisk også sådan jeg læser det, skv6 til hver forening du vil gæste og så er det jeg tænker, hvordan med stævner? Er det undtaget? Og terræn skydning? ! Er det en forening man gæster?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. dec 2017, 11:35

Vels skrev: Til alle medlemmer:

Er du sikker på at et mobil-foto accepteres i stedet for et scan?
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 22. dec 2017, 11:47

Fast Fumble skrev:
Vels skrev: Til alle medlemmer:

Er du sikker på at et mobil-foto accepteres i stedet for et scan?
Kan man overhovedet se forskel?
Slutresultatet er et .jpg i begge tilfælde.

Min bank acceptere fotos af underskrevne dokumenter.

Vels
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Vels » 22. dec 2017, 13:45

Grendel skrev:
Vels skrev:

foreninger.

Det er faktisk også sådan jeg læser det, skv6 til hver forening du vil gæste og så er det jeg tænker, hvordan med stævner? Er det undtaget? Og terræn skydning? ! Er det en forening man gæster?
Nej, du vender den forkert, det handler ikke om hvor du skyder, men om hvilke foreningers våben du gerne vil have adgang til at bruge.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Grendel » 22. dec 2017, 14:37

Vels skrev:
Nej, du vender den forkert, det handler ikke om hvor du skyder, men om hvilke foreningers våben du gerne vil have adgang til at bruge.
Ja, det er også den jeg gerne vil frem til!

Men det bliver fremlagt på skytten.dk og unionen,at hvis jeg har SKV2 i hovedforening, og er medlem hos forening2 - og, vil benytte egne våben der, skal jeg indløse skv6 til denne forening2 (og evt flere foreninger jeg kunne tænkes at være medlem af :smile: )

Hvis dette er rigtigt, vil jeg så kunne skyde i forening2 uden at løse medlemskab som hidtil (dårlig moral fra min side) evt ved at give højere baneleje eller whatever, og så giver det vel anledning til flere spørgsmål om rigtigheden af skv6?

Er dette helt forkert?!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. dec 2017, 15:02

Grendel skrev:
Vels skrev:
Ja, det er også den jeg gerne vil frem til!

Men det bliver fremlagt på skytten.dk og unionen,at hvis jeg har SKV2 i hovedforening, og er medlem hos forening2 - og, vil benytte egne våben der, skal jeg indløse skv6 til denne forening2 (og evt flere foreninger jeg kunne tænkes at være medlem af :smile: )

Hvis dette er rigtigt, vil jeg så kunne skyde i forening2 uden at løse medlemskab som hidtil (dårlig moral fra min side) evt ved at give højere baneleje eller whatever, og så giver det vel anledning til flere spørgsmål om rigtigheden af skv6?

Er dette helt forkert?!
Njaaaah...
Det handler heller ikke om medlemskab, for du behøver ikke SKV6 for at være medlem af forening 2.
Men i alle foreninger, hvor du vil låne våben (foreningens eller andre medlemmers), skal du have SKV6.

Hvis du fx er i Dall, må du skyde med dine egne våben. Hvis din skyder brækker sig, og du vil skyde videre ved at låne min sjove, lækre Infinity, skal du have SKV6 i min forening.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Grendel » 22. dec 2017, 19:31

Fast Fumble skrev:
Hvis du fx er i Dall, må du skyde med dine egne våben. Hvis din skyder brækker sig, og du vil skyde videre ved at låne min sjove, lækre Infinity, skal du have SKV6 i min forening.
Quoter dig lige her, da jeg gerne vil have en skv6 til Aalborg skyttekreds :giggle:

Spøg til side og alligevel ikke .. Jeg skal have lavet en skv6 og ser denne passus øverst på skemaet!
ANSØGNING OM GODKENDELSE
til, som skytteforeningsmedlem, at få overladt foreningens eller dens
medlemmers skydevåben til brug på foreningens skydebaner.
Jeg har et våben på skv4 (forenings våben, for mange våben på SKV2) som jeg stort set kun bruger til DM'er (bane og terræn) og skv6 er kun til foreningens baner?! :impatient:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. dec 2017, 19:44

Grendel skrev:Jeg har et våben på skv4 (forenings våben, for mange våben på SKV2) som jeg stort set kun bruger til DM'er (bane og terræn) og skv6 er kun til foreningens baner?! :impatient:
Ja, der skal en SKV3 til hvis du skal have den med ud.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Grendel » 22. dec 2017, 19:52

Mapzter skrev:
Grendel skrev:Jeg har et våben på skv4 (forenings våben, for mange våben på SKV2) som jeg stort set kun bruger til DM'er (bane og terræn) og skv6 er kun til foreningens baner?! :impatient:
Ja, der skal en SKV3 til hvis du skal have den med ud.
Jep, det ved jeg :biggrin: men skv6 skal kun bruges til træning på egen bane men ikke hvis jeg tager den med til DM?!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 22. dec 2017, 19:53

Hvordan så hvis man skal prøve et våben i sælgers klub før man køber det?
Skal man også have en SKV6 der?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Grendel » 22. dec 2017, 19:58

ReneKJ skrev:Hvordan så hvis man skal prøve et våben i sælgers klub før man køber det?
Skal man også have en SKV6 der?
Næppe.. Du må kigge på mens sælger prøver den :moon:

:biggrin:

Men et godt spørgsmål!

Besvar