Glatløbede salonrifler

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Glatløbede salonrifler

Indlæg af Knivfyren » 1. jan 2018, 17:13

Hej NVF,

Jeg har en gammel salonriffel stående på jagttegn, 420 kroner betalt for tilladelsen som altid. Der er tale om et arvestykke med mere sentimental værdi, end brugsværdi.Jeg vil gerne beholde den, men spare bøvlet der følger med en riffeltilladelse. Godtager politiet stadig at omregistrere salonrifler som små haglbøsser, hvis man får en våbensmed til at udbore løbet, så der ikke er mere riffelgang tilbage?

På forhånd tak for svar... :smile:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Re: Glatløbede salonrifler

Indlæg af Boerge » 1. jan 2018, 17:41

Kan ikke sige noget med sikkerhed, men hvis du får "udboret" riffelgange, kan kammeret stadig bruges til 22LR - så derfor tvivler jeg!!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 1. jan 2018, 18:22

Knivfyren skrev:Hej NVF,

Jeg har en gammel salonriffel stående på jagttegn, 420 kroner betalt for tilladelsen som altid. Der er tale om et arvestykke med mere sentimental værdi, end brugsværdi.Jeg vil gerne beholde den, men spare bøvlet der følger med en riffeltilladelse. Godtager politiet stadig at omregistrere salonrifler som små haglbøsser, hvis man får en våbensmed til at udbore løbet, så der ikke er mere riffelgang tilbage?

På forhånd tak for svar... :smile:
Det tror jeg da godt kan lade sig gøre, det er i hvertfald blevet praktiseret for 30 år siden hvor det var helt normal praksis.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 1. jan 2018, 18:39

Boerge skrev:Kan ikke sige noget med sikkerhed, men hvis du får "udboret" riffelgange, kan kammeret stadig bruges til 22LR - så derfor tvivler jeg!!!!
Min 410 haglbøsse kan skyde en eller anden revolverkaliber, men det er ikke et problem at det er muligt.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 1. jan 2018, 19:02

Krung skrev:
Boerge skrev:Kan ikke sige noget med sikkerhed, men hvis du får "udboret" riffelgange, kan kammeret stadig bruges til 22LR - så derfor tvivler jeg!!!!
Min 410 haglbøsse kan skyde en eller anden revolverkaliber, men det er ikke et problem at det er muligt.
Ja, jeg tænker at den kan skyde med 45 Long Colt patroner, men om den kan holde til gastrykket det ved jeg ikke.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 13 times

Indlæg af Hønsetyv » 1. jan 2018, 19:06

Kan en riffel være glatløbet?

Den kan glatbores og dermed gøres til en bøsse, men den kan unægteligt ikke være begge dele.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 1. jan 2018, 19:27

Hønsetyv skrev:Kan en riffel være glatløbet?

Den kan glatbores og dermed gøres til en bøsse, men den kan unægteligt ikke være begge dele.
"Fidusen" er vel at den afmeldes som riffel,og blot bliver et glatløbet haglgevær, som så kun er registreringspligtig.. Der findes jo 6mm. haglpatroner..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. jan 2018, 21:15

Timber skrev:

"Fidusen" er vel at den afmeldes som riffel,og blot bliver et glatløbet haglgevær, som så kun er registreringspligtig.. Der findes jo 6mm. haglpatroner..
Som så er blyhaglspatroner, og derved ulovlige at erhverve, besidde og anvende her i Danmark.

Til OP:

Hvis salonriflen har sentimental værdi, så lad den være i original stand. Trods alt er der ikke tale om formuer, for at beholde den original, og du kan eventuelt videregive den til den næste unge mand i familien, der tager jagttegn.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 1. jan 2018, 21:35

Flugteren skrev:
Timber skrev:

Som så er blyhaglspatroner, og derved ulovlige at erhverve, besidde og anvende her i Danmark.

Til OP:

Hvis salonriflen har sentimental værdi, så lad den være i original stand. Trods alt er der ikke tale om formuer, for at beholde den original, og du kan eventuelt videregive den til den næste unge mand i familien, der tager jagttegn.
Nu nævnte OP jo ikke noget om at skyde med den.. :blink:

Men bortset fra det, så støtter jeg også op om dit forslag.. 42kr. om året er trods alt ikke den store formue, endnu altså.. :fun:
M.v.h. Timber

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 1. jan 2018, 21:54

Timber skrev:
Flugteren skrev:
Timber skrev:

Til OP:

Men bortset fra det, så støtter jeg også op om dit forslag.. 42kr. om året er trods alt ikke den store formue, endnu altså.. :fun:
Kan man eje våben uden at føle trang til at skyde med dem hele tiden? :shock:

Plus de 535 DKK, som det jo koster at have jagttegn indløst om året. Men det er stadigvæk det værd at beholde den i original stand.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 1. jan 2018, 21:58

Flugteren skrev:
Timber skrev:
Flugteren skrev:
Timber skrev:

Til OP:

Kan man eje våben uden at føle trang til at skyde med dem hele tiden? :shock:

Plus de 535 DKK, som det jo koster at have jagttegn indløst om året. Men det er stadigvæk det værd at beholde den i original stand.
Altså, nej, det burde man ikke... Men folk er jo forskellige.. Så hvem ved.. :???:

Og eftersom OP skriver 420kr., og ikke 840kr., så går jeg jo ud fra han har andre rifler også. Derfor er jagttegnet et must alligevel, og bør vel ikke regnes ind i ligningen.. :blink:
M.v.h. Timber

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 2. jan 2018, 00:31

Inden haglgeværer krævede jagttegn, der cirkulerede der mange glatløbede salonbøsser, af forskellige typer.

Men da den er glatløbet, så er det ulovligt, at skyde med kugleammunition, i den.

Men ved udboring, så tænk lige på, om den overholder 55cm reglen...
Hvis den ikke gør, så skal den vel på våbentilladelse, alligevel.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 2. jan 2018, 00:36

JRexA skrev:Inden haglgeværer krævede jagttegn, der cirkulerede der mange glatløbede salonbøsser, af forskellige typer.

Men da den er glatløbet, så er det ulovligt, at skyde med kugleammunition, i den.

Men hvornår har politiet sidst givet tilladelse til en haglbøsse, der i lovens forstand er "oversavet"?

(Undtaget er bockbüchsflinter, büchsflinter og drillings)

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 2. jan 2018, 03:15

Flugteren skrev:
JRexA skrev:Inden haglgeværer krævede jagttegn, der cirkulerede der mange glatløbede salonbøsser, af forskellige typer.

Men hvornår har politiet sidst givet tilladelse til en haglbøsse, der i lovens forstand er "oversavet"?

(Undtaget er bockbüchsflinter, büchsflinter og drillings)
Jeg skrev det, for at minde OP om, at den måske ikke kan bores glat, og så være et lovligt haglgevær.
Men det kan jo være, at den har en 22-24" pibe.

Ellers: Kan man få salonrifler, der er under 100 år gamle, på samlertilladelse?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 3. jan 2018, 00:47

Vil det ikke næsten være lige så ''bøvlet'' og dyrt at få den boret, som at vente de 14 dage det tager for at få en riffel igennem systemet?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Isted
Newbie
Newbie
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Sønderborg
Been thanked: 1 time

Indlæg af Isted » 18. jan 2018, 23:53

Hej

Jeg fik godkendt min Erma Werke .22 som glatløbet haglgevær. Det tog noget tid, og et opkald fra ACV fordi der i deres "dropdown menu" ikke fandtes en kode for haglgeværer i cal. 22...

På Våbenlisten, som følger med kvitteringen for anmeldelsen står der "Glatløbet haglgevær/Enkeltløbet" af ukendt fabrikat - og det er alt hvad der er registreret om den lille sag...

Så den 14. september 2017 var det ikke et problem :)
Held og lykke med din ansøgning

Besvar